PDA

View Full Version : 8 aderig draad



sell
1 oktober 2006, 21:29
Ik wil op mijn pedalboard een aantal apparaten uit mijn rack aan en uit kunnen schakelen. Om te voorkomen dat er te veel kabels over de grond lopen wil ik dat met 1 kabel doen. Nu heb ik al 8 polige speakon chassis delen en pluggen gevonden. Ik mis nu alleen de kabel. Iemand enig idee waar ik een 8 polige kabel kan vinden voor die speakon pluggen??

alvast bedankt
marcel

Robbert
1 oktober 2006, 22:25
UTP is 8-aderig. Maar ik ken speakon niet, gaat daar veel amps/volt doorheen?

Vonk
1 oktober 2006, 22:30
http://www.verkoop.licht-geluid.nl/Speaker-Los-Op-Rol_428.html

Hier kun je vast wel iets vinden, zoals die 8-aderige onderin. Ik weet alleen niet welke dikte je nodig hebt.

Speakon is bedoeld voor speakervoltages, hier wat info:
http://www.neutrik.com/content/products/level03.aspx?id=204_184671&catId=CatMSDE_audio

Les Paul
1 oktober 2006, 23:14
Misschien is dit wat voor je : http://www.pedalsnake.com/

UTP is hier zeker niet voor geschikt.

aad
1 oktober 2006, 23:30
Ik wil op mijn pedalboard een aantal apparaten uit mijn rack aan en uit kunnen schakelen. Om te voorkomen dat er te veel kabels over de grond lopen wil ik dat met 1 kabel doen. Nu heb ik al 8 polige speakon chassis delen en pluggen gevonden. Ik mis nu alleen de kabel. Iemand enig idee waar ik een 8 polige kabel kan vinden voor die speakon pluggen??

alvast bedankt
marcel

Als je dat handig doet kun je dat met heel weinig draadjes af.
Als je bijvoorbeeld een 74(LS/HC/HCT)147 zou nemen kun je 9 signalen multiplexen naar 4 signalen.

En inderdaad: UTP, ik zou het niet doen. Veel te zwakke isolatie en bovendien te stug.

sell
2 oktober 2006, 08:12
ahhh ok die kabel bij licht en geluid ziet er ok uit. Die pedalsnake kost bijna $150,- en dan nog verzenden. Het gaat alleen om het aan en uit zetten van effectenkastjes ed dus er gaat geen geluidssignaal doorheen dus met zo'n speakon wil dat prima. Als ik mijn pedalboard af heb dan maak ik wel ff een foto.

marcel

dml
2 oktober 2006, 13:20
Onzin dat UTP niet zou werken. Zoals ook met andere kabels is UTP in verschillende kwaliteiten te krijgen. "Normaal" UTP, wat gebruikt wordt voor vaste installaties, zou ik ook niet doen, de aders hebben namelijk een massieve kern, na een paar keer heen en weer buigen bestaat er een kans op draadbreuk. Je kan ook UTP met soepele kern nemen, de eerste de beste UTP patchkabel heeft aders met een soepele kern. Ben je bang dat de isolatie het niet houdt, kun je ook nog kijken naar FTP- of SFTP-patchkabels, maar die laatste is weer wat stugger door de dubbele afscherming.

Als het alleen maar voor het schakelen van effecten is, vind ik zo'n Speakon-connector wel erg lomp. Neutrik levert ook 7-polige connector's (samen met shielding maakt 8-aderig). Nog een oplossing is om ook van Neutrik de RJ45-connector's te gebruiken. Sterker nog, als je twee van die Neutrik RJ45-chassisdelen neemt, kun je wat betreft de kabel volstaan met een UTP-patchkabel (liever FTP).