PDA

View Full Version : het nut (of on-nut) van een voegversteviging.



ernieman
1 oktober 2006, 19:58
Beste mensen,

Ik zat mij zo af te vragen wat het nut nu is van een voegversteviging die gebruikt wordt op de rug van acoustische gitaren.

Het dient natuurlijk om de voeg te vertevigen :o , maar waarom?

Normaal gezien mag de voeg niet onstabiel zijn, ervanuitgaande dat je deze nauwkeurig hebt gemaakt.
Waarom alleen op de rug?

-1 Bij het bovenblad wordt immers geen voegversteviging geplaatst EN zijn de dwarsverbindingen via de bebalking (uitgaande van een klassieke gitaar) nog minder dan bij de rug.

+1 Je zou kunnen zeggen dat er nogal wat spanning op de rug staat wanneer deze een bolling heeft en daardoor de voeg weer een zwak punt vormt. Maar hier meteen een -1 aan toevoegen, het bovenblad staat imo onder meer spanning: van de snaren.

Wie voegt + of - punten toe?

EJ

superfly
2 oktober 2006, 13:27
Mischien is er geen nut en staat het alleen mooi (smaak) cq. kun je er lelijke voegen achter verstoppen ?

Enra
2 oktober 2006, 14:28
Mischien is er geen nut en staat het alleen mooi (smaak) cq. kun je er lelijke voegen achter verstoppen ?

Ik denk dat Ernieman de 'inside backstrip' bedoeld, die over de gehele lengte, aan de binnenzijde over de lijmnaad van het achterblad zit. Dat heeft nauwelijks iets met esthetiek te maken.

Ik denk dat de kwaliteit van de lijmverbinding bij hardhout - en daarvan worden achterbladen veelal gemaakt - simpelweg minder is dan bij het poreuze vuren. In vuren kan lijm dieper intrekken in dezelfde open tijd. Kortom, een achterblad lijmnaad behoeft iets meer stevigheid.

Overigens wordt door sommige bouwers voor bovenbladen geadviseerd om klampen aan te brengen over de lijmnaad op delen waar deze niet gekruisd wordt door zangbalken.

ernieman
2 oktober 2006, 18:55
ja idd, het gaat om de voegversteviging aan de binnenkant.

Je stelling zit wat in Enra. Hoewel ik al (oude) gitaren heb gezien van esdoorn die geen versteviging hadden. Natuurlijk is esdoorn niet zo heel erg hard.
Maar idd als je palissander gebruikt kan het handig zijn.

Maar toch wordt de lijmnaad ook bijeen gehouden door de rugbalken nietwaar? Ok, maar op 3 of 4 plaatsen.

Ik heb hier wel een oude washburn (1905) van rio-palissander en die heeft een gescheurde rug. Niet op de lijmnaad, want daar zat een versteviging op, maar wel ergens in het midden van 1 helft.

Enra
2 oktober 2006, 20:32
Ik heb ook gitaren gezien zonder inside backstrip. Ik heb ze ook gezien met, die toch door de lijmnaad en de backstrip gescheurd waren. Ofschoon ik moet aantekenen dat daarbij de nerf van de backstrip niet haaks op het achterblad liep.

Maar denk je niet dat een bovenblad simpelweg elastischer is en daarom simpelweg meer kan hebben - krimp en zwel - waardoor de lijmnaad minder belast wordt?

Bedenk ook dat het Rio van vroeger - en van nu voor zover het er nog is - veel gevoeliger was voor scheuren dan het tegenwoordig gebruikte Indisch Palissander.

Javaca
2 oktober 2006, 22:58
Op de klassieke gitaar heb je die versteviging ook, maar dan in de vorm van een balkje. Ook heb je -zoals je weet- de twee harmonische balken en het plaatje net onder de hiel die het geheel versterken. Als je dit geheel bekijkt is er weinig open lijmnaad over. De hiel en het onderblok bedekken ook nog een stuk en het klankgat laat een stuk verdwijnen -maar de rozet versterkt wel weer... Effectief zul je dus weinig overhouden wat niet verstevigd is.

Zoals Enra al zei is de verlijming van hardhoutsoorten als palissander minder stevig dan die van vuren doordat het erg harshoudend is. De spanning van de snaren op het bovenblad komt niet geheel op de lijmnaad neer, maar die wordt door de kam verdeeld over het bovenblad en de balken.
De rug staat onder een constante spanning die vanuit de zijkanten komt, niet van boven. Dit is het effect van een openspringende wond (pijnlijk voorbeeld, sorry)

Ik denk dat de voegversteviging vooral een vergroting van het lijmoppervlak van de rug is. Je krijgt er aardig wat vierkante cm's lijmvlak bij, als je het vergelijkt met de enkele voegnaad is het zo'n 75% winst, geen overbodige luxe volgens mij.

Over de barst in die washburn; doe je daar diamantjes overheen? Of wil je het zonder proberen?

Mattia
3 oktober 2006, 14:44
Volgens mij is het puur ter compensatie van gebrekkige lijmtechniek, en/of voor de looks. Als je een ingelegde backstrip hebt, of eentje die tussen de helften in is gelijmd heeft het wellicht nog wel eens structureel effect, omdat je daar flink meer lijnaden hebt, die dan allemaal perfect zouden moeten zijn. Zelf vind ik het ook best mooi, zo'n mooi afgewerkte backstrip, dus da's een reden om het erin te houden...

ernieman
3 oktober 2006, 15:01
... Als je een ingelegde backstrip hebt, of eentje die tussen de helften in is gelijmd ...

Zoals al gezegd gaat het dus niet om de backstrip, maar om de voegversteviging die vaak aan de binnen zijde op de lijmnaad wordt gelijmd.

EJ

ernieman
3 oktober 2006, 15:09
Over de barst in die washburn; doe je daar diamantjes overheen? Of wil je het zonder proberen?

Ah, die washburn, die ligt nog te wachten op restauratie, als ik ooit nog eens tijd vind.
Die barsten komen idd diamantjes overheen aan de binnenzijde. Maar dat is niet alleen om de voeg te verstevigen maar ook om het hout op gelijke hoogte te houden. Tevens zal er een spie ingezet moeten worden omdat ze nogal ver openstaan.

EJ

Javaca
3 oktober 2006, 21:21
Lekker werkje...

'Eens tijd krijg' en gitaarbouw gaan volgens mij niet echt samen :p

Als ik ooit nog eens tijd krijg ben ik waarschijnlijk dood...

Gitaarbouwer
3 oktober 2006, 22:42
'Eens tijd krijg' en gitaarbouw gaan volgens mij niet echt samen :p

Als ik ooit nog eens tijd krijg ben ik waarschijnlijk dood...

Dan lig je tussen zes plankjes. Klankgat erin, snaren erop en spelen maar :)
Dan heb je nog steeds geen tijd voor andere dingen ...zucht...

Mattia
4 oktober 2006, 13:47
Zoals al gezegd gaat het dus niet om de backstrip, maar om de voegversteviging die vaak aan de binnen zijde op de lijmnaad wordt gelijmd.

EJ

Ja, dat weet ik, en daar wilde ik juist op uit: met backstrip ertussengelijm, of zelfs eringelijmd, heb je heel wat lijmnaden die het kunnen begeven, dus zo'n centrestrip versterking (binnenkant) is dan wellicht nuttig/noodzakelijker. Is het 'gewoon' simpel gevoegd is het van dubieuze meerwaarde.

Enra
4 oktober 2006, 15:13
Ja, dat weet ik, en daar wilde ik juist op uit: met backstrip ertussengelijm, of zelfs eringelijmd, heb je heel wat lijmnaden die het kunnen begeven, dus zo'n centrestrip versterking (binnenkant) is dan wellicht nuttig/noodzakelijker. Is het 'gewoon' simpel gevoegd is het van dubieuze meerwaarde.

Oké, zit zeker wat in. Anderzijds worden mijn 'outside backstrips' ingelegd - ik creeer dus veel lijmoppervlak - en niet ertussen gelijmd. Maar ik zet de 'inside backstrip' er ook in als ik geen 'outside backstrip' gebruik.

Hé, wordt het niet eens tijd voor een topic rond terminologie? Voorbeelden :

Voeg - lijmnaad
Klampje - diamantje
zadel - kam
gitaarrug - achterblad

Iedereen hanteerd zijn of haar eigen termen. En soms lijkt me dat voor menig lezer best verwarrend!

ernieman
7 oktober 2006, 11:38
Lekker werkje...

'Eens tijd krijg' en gitaarbouw gaan volgens mij niet echt samen :p

Als ik ooit nog eens tijd krijg ben ik waarschijnlijk dood...

Kan natuurlijk ook dat je DOOR het instrumentenbouwen geen tijd meer hebt voor reparaties... :eek:

Javaca
9 oktober 2006, 12:13
Dat bedoel ik...
Op dit moment ben ik bezig met 1 klassieke gitaar (school) en een electrische ukelele die ik volgende week af wil hebben. Verder staan er:
- 1 212 cab in plankjes, wat ik nog in elkaar moet zetten en afwerken.
- 1 angelsaksische lier die ik nog moet uithollen en waarvan het eiken bovenblad nog op dikte gemaakt moet worden.

Ideeën voor de komende tijd;
-Stradivarius research (bouwen?)
-Citole
-Telecaster/Esquire