PDA

View Full Version : Les Paul Special



Luke-wannabe
1 oktober 2006, 19:32
Hey hallo allemaal.

Effe een vraagje wat betreft een Les Paul Special.
Ik vind die dingen al heel lang mooi. Het geluid van p90's staat mij ook erg aan. Ik prefereer het boven dat van humbuckers.
Waar het alleen fout gaat bij mij, is dat ik ze met een tune-o-matic minder mooi vind dan met een wraparound zoals dat in de 50's en volgens mij de 60's ook nog werd gedaan. En die maakt Gibson in ieder geval niet binnen mijn budget. Ik ben bereid om ongeveer 800 euro uit te geven, dus ik moet sowieso als het een Gibson gaat worden 2dehands kijken.
Die faded series en de wat oudere gewone specials zijn wel voor 700, 800 euro te vinden, maarja die hebben dus die tune-o-matic brug.
Heeft iemand een idee of er gitaren, wellicht van een ander merk, worden gemaakt met een wraparound? Ik zag op de site van Edwards dat ze er eentje hadden. Die kost iets van 700 of 800 euro. Is op zich tof, maar ik sta een beetje huiverig tegenover het bestellen vanuit zo'n land, met name omdat je hem niet kan bespelen.
En ik vind een Double Cut het tofst. Hoeft niet per sé, maar ik vind dat wel het mooist.
Ik zit ook erg te gassen op een Es 335 (-alike). Wat is een betere keus? Een LP Special (DC) of een ES 335?

Alvast bedankt!

De Beer
1 oktober 2006, 19:36
Bo~el KIM?
mooi spul, betaal baar 790,- eu.
http://www.huubboel.nl/
http://www.huubboel.nl/boel/kim/0255.jpg

Luke-wannabe
1 oktober 2006, 19:38
Ehm, nee. Ik wil echt wel die looks. Daar gaat het me 50 procent om :hippie:.
De andere 50 om het geluid trouwens.

Squier4ever
1 oktober 2006, 19:42
es 335 of es 333, dat is de gestripte versie van de 335.
daar gfs dream 90's in, de hummies in p90 formaat en je hebt best of both worlds

Luke-wannabe
1 oktober 2006, 19:44
Kan ook. Maar qua ES ben ik bang voor overmatig Feedback ivm de hoop gain die ik er soms overheen gooi.
En als ik voor een ES ga ga ik sowieso voor een Epiphone. Is er van Epiphone geen Les paul special met 2 p90's?

Axelll
1 oktober 2006, 19:47
Waarom zou je in godsnaam een wraparound brug preferen behalve de looks? :???:

Luke-wannabe
1 oktober 2006, 19:48
Vind het er toffer uitzien!

Orpheo
1 oktober 2006, 19:51
Vind het er toffer uitzien!

t intoneert imo voor geen meter, je kan met moeite goed je actie afstellen en tegelijk je brug laag houden; ik heb graag HOGE actie en tailstop laag op body ivm spelgemak (of in mijn geval gebrek aan) en sustain...

Of neem die PRS SInglecut SE met p90. precies wat jij wilt.

Axelll
1 oktober 2006, 19:55
t intoneert imo voor geen meter, je kan met moeite goed je actie afstellen en tegelijk je brug laag houden.

+1 Tienfuckendetenkens

omni
1 oktober 2006, 20:19
PRS singlecut SE soapbar! Maar het argument dat er eerst een wrap around was en pas daarna de tune-o-matic snijdt ook wel hout lijkt me.

hansoonk
1 oktober 2006, 20:19
PRS SE soapbar I

edit

was al genoemd

Agent_Smith
1 oktober 2006, 20:21
t intoneert imo voor geen meter, je kan met moeite goed je actie afstellen en tegelijk je brug laag houden; ik heb graag HOGE actie en tailstop laag op body ivm spelgemak (of in mijn geval gebrek aan) en sustain...



Idd, en het speelt echt voor geen meter. Ik heb een Gordon-Smith met wrap-around maar echt waardeloos vind ik het. Bovendoen vind ik een TOM minstens net zo cool eruit zien.

Orpheo
1 oktober 2006, 20:25
PRS singlecut SE soapbar! Maar het argument dat er eerst een wrap around was en pas daarna de tune-o-matic snijdt ook wel houdt lijkt me.

agreed. een TOM geeft gewoon meer afstelmogelijkheden. meer is niet altijd beter (zie floyd rose), maar bij een TOM wel; je kan t veel beter afpassen naar je eigen spel.

Les Paul
1 oktober 2006, 23:03
Geloof me, de LP Special faded is echt heel erg de moeite waard. Veel gitaar voor relatief weinig geld. Die van mij is net weg. Ik heb nu de Custom Shop versie. Maar die faded is niet veel minder.

Luke-wannabe
1 oktober 2006, 23:27
Ja ik had eerst een Lp junior met een Wraparound, en ik had er niet zoveel problemen mee, daarom wil ik dat ook het liefst..
Prs Se soapbar vind ik niet zo'n geweldige optie, omdat ik van een klassiek uiterlijk houd. En daarom vind ik de LP special zo vet.
Maar nog maals. Wat zijn jullie persoonlijke voorkeren en wat raden jullie aan? 335/Lp special?

Les Paul
1 oktober 2006, 23:41
Ik denk dat de Special meer gain aankan en minder snel zal gaan rondzingen. Waarschijnlijk is de Special ook wat veelzijdiger. Maar ja, ik ben bevooroordeeld.....

Luke-wannabe
1 oktober 2006, 23:44
Ja ik denk dan dat ik beter voor een Lp kan gaan..

Agent_Smith
2 oktober 2006, 07:55
Ja ik denk dan dat ik beter voor een Lp kan gaan..

Yep, LP. ___

Luke-wannabe
2 oktober 2006, 10:12
Ja LP special heh :D

niekb
2 oktober 2006, 15:53
Er zijn toch ook wrap arounds die meerdere afstelmogelijkheden hebben, Wilkinson bijvoorbeeld, die is met imbusjes af te stellen en de G snaar is ook nog apart af te stellen. Schijnt wel goede kwaliteit te zijn. Ook voor een goede sustain.

Luke-wannabe
2 oktober 2006, 22:57
Ik denk dat ik toch voor een Faded DC in bruin of geel ga.

Wat is hier een goeie prijs voor? Ik vind dit wel te duur, 800 euro.
Klikkerdeklikkerdeklik (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/52170328.html?return=eJwliu0KwiAYRu9l4H76OWsoEnUns gmKtr1MR6vo3tP6d85zHquYegdFdVZsoKrLzm6T174UUITEFdy C73aLBZK1JeMlkf8Fg4fLkQzr52zKisSVIXFLpcIrQMOjbZSOb Gz2rDbIkzyLavFRLbmMuOQU7J5%2BME81rTnUxnswrNOfL8xqM AI%3D&df=1&fta=)

Les Paul
3 oktober 2006, 00:00
En toch is hij al weg....Dat was die van mij, maar nu is hij van Chris Winsemius.
Een faded kost nieuw inmiddels 1050 euro.

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 00:17
En toch is hij al weg....Dat was die van mij, maar nu is hij van Chris Winsemius.
Een faded kost nieuw inmiddels 1050 euro.

Net weer op zitten spelen...

Mijn voorkeur gaat ook uit naar wrap-over-bridges maar om intoneren (zeker bij de DC-modellen met 'n hals waarbij je zelfs bovenaan akkoorden kunt spelen) zou ik dan zelf 'n BadAss of (iets minder vintage-achtige klank) 1tje van Schaller als brug kiezen.

De gitaar is absoluut 'n keeper. Heb wel wat ideetjes voor eventuele toekomstige "upgrades" waaronder 'n BadAss brug maar dat vereist wel weer 'n bezoekje aan 'n gitaarbouwer omdat de "stud-to-stud-spacing" anders is.

Ook even alle lof richting Wouter van NederlandMuziek in Almere voor het uitpikken van deze gitaar!

LesPaul heeft 'n cstm-shop dc volgens mij waar (als ie ook op de meeting in A'dam was, wat fotootjes gezien) 'n wrap-over brug opzit MAAR (!!!) ik kan me vergissen.

Orpheo
3 oktober 2006, 00:34
klopt. die witte van les paul heeft een wrapover brug.

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 00:36
Thanks!!!

(en nog meer uitroeptekens om tien karakters te verkrijgen :) )

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 12:42
En toch is hij al weg....Dat was die van mij, maar nu is hij van Chris Winsemius.
Een faded kost nieuw inmiddels 1050 euro.
No way, ik heb winkels gechecked waar ze m voor 700 hebben..

Les Paul
3 oktober 2006, 13:25
No way, ik heb winkels gechecked waar ze m voor 700 hebben..

Maar die zijn een stuk minder dan die van Chris.....;)
Ik heb hem overigens nergens voor 700 euro gezien, wel rond de 800. En dan moet je maar afwachten hoe goed ze zijn.
Prijs bij NL Muziek is 1079 euro. En dat is de reguliere 2006 verkoopprijs. Dat andere winkels ze niet snel genoeg kunnen verkopen zou eerder een waarschuwing moeten zijn.....zeker bij Gibson, waar behoorlijke verschillen in kwaliteit kan zijn.

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 17:00
Dus dat ligt dan aan de kwaliteit zeg jij.

Edit:
Hm.. Ik weet niet waar ik t vandaan haalde, maar ik dacht dat ik er ook eentje voor 700 zag staan. Maar ik zag wel een voor 900 euro:
http://www.melodie.nl/producten/?page=Detail&id=252

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 17:31
Hoi Luke

Ten 1e: je bent hier welkom om de mijne te checken.

Iedere gitaar is gewoon anders. Hout is en blijft uniek en organisch materiaal.

Enkele klanten van mij hebben Gibsons bij NederlandMuziek gekocht die beduidend beter/lekkerder zijn dan vele, nieuwe anderen. Ik ken zelfs 'n custom-shop '57 HB GoldTop die volgens de eigenaar v/e originele uit '57 (+/- 50.000 euro op dit moment) beter klinkt. Wouter bij NLM pikt de juiste gitaren uit 'n reeks imho.

Had zelf 'n ander model faded ergens getest en wou 'm 'n paar dagen later gaan halen... helaas, al verkocht en de andere was beduidend minder.

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 17:33
Okeey dan. Maar ik denk niet dat ze goedkoper zijn OMDAT de kwaltiteit dan minder zou zijn. Ik weet wel dat alle gitaren anders zijn.

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 17:41
Okeey dan. Maar ik denk niet dat ze goedkoper zijn OMDAT de kwaltiteit dan minder zou zijn. Ik weet wel dat alle gitaren anders zijn.

Niet helemaal; dozenschuivers hanteren lagere marges doordat ze minder tijd en aandacht aan inkoop/controle/afstelling besteden en iets wat te lang blijft hangen wordt vaak goedkoper (ietsje minder marge dus) "weggedaan".

Had het er 'n tijdje terug met David Hollestelle over; hij checkt gitaren gewoon puur unplugged en test later heel even of de elementen het doen. Die manier hanteer ik ook; de basis v/e elektrische gitaar blijft gewoon het hout, constructie en de hardware; als dat goed is kun je d'r nog altijd andere of betere elementen, pots, schakelaars en uitgangen indonderen.

Bij "nieuwe" elektrische gitaren probeer ik ze meestal 'n aantal dagen lang unplugged uit om de toonvorming te ontdekken en ervaren, daarna gaan ze in 'n amp :)

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 18:40
Ja dat klopt. Maar bij een dozenschuiver als Feedback kan ook een goede tussen zitten.

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 18:47
Ja dat klopt. Maar bij een dozenschuiver als Feedback kan ook een goede tussen zitten.

Zeer af en toe :D

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 18:51
Haha ok. (+10)

Tupelo
3 oktober 2006, 18:53
Had het er 'n tijdje terug met David Hollestelle over; Zonder die gozer had ik was ik waarschijnlijk nooit gitaar gaan spelen. Maar dat weet hij niet. :D

Geweldige gitarist is dat! :p

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 19:43
Zonder die gozer had ik was ik waarschijnlijk nooit gitaar gaan spelen. Maar dat weet hij niet. :D

Geweldige gitarist is dat! :p

Ik zal het 'm vertellen de volgende x!
Ondanks het feit dat hij 'n enorm goeie gitarist/etc.(!) is heeft ie totaal geen kapsones imho.
'n Tijdje terug demonstreerde hij wat amps van mij op 'n beurs, de dag ervoor kwam ie langs en steldde gelijk voor om samen wat te spelen. Ik kreeg toen echt de bibbers ("dat trek ik nooit") maar op de beurs zelf speelde ik 'n eigen bedachte riff/riedel en hij zei gelijk: "doorspelen" en zette er 'n mooie gitaarpartij bij (ik bedoel: hij maakte het nog mooier)...
Hij speelde ook nog even "Oh well" van FleetwoodMac dat z'n grote broer had ingespeeld voor 'n commercial.
Totdat de frustie-beurs-dictator ging klagen over de toeloop en het volume :D Die beurs dus nooit meer, ha ha!

Tupelo
3 oktober 2006, 19:46
Gozer speelt zo intuitief, en veelzijdig en overal zit zo een lekker randje op, heerlijk. Heeft hij nogsteeds die zwaar gerelicte strat met P90 op de brug?

Kwijl!! :p

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 19:52
Gozer speelt zo intuitief, en veelzijdig en overal zit zo een lekker randje op, heerlijk. Heeft hij nogsteeds die zwaar gerelicte strat met P90 op de brug?

Kwijl!! :p

Nope...
Had z'n Strat (60s body, reïssue maple-hals + P90) en ook z'n '59 LP Junior de deur uit gedaan; z'n oranje Gretsch is nu z'n favo-axe. (Speelt en klinkt te gek, nauwlijks feedback bij hogere gain-instellingen).

Tupelo
3 oktober 2006, 20:08
Mijn 1e gitaar zelfs naar die specs gepimpt.
Klonk toch net ff anders. :roll:

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 20:13
Mijn 1e gitaar zelfs naar die specs gepimpt.
Klonk toch net ff anders. :roll:

Hoi Tupelo

Ik zal het hem vertellen en om heel eerlijk te zijn moet ik ook maar 'n Strat met 'n P90 bij de brug hebben; te gekke combi imho!

Anyway: zeer happy met m'n Special faded, eventuele toekomstige upgrades zullen 'm alléén nog maar "beterder" maken... (die '59 LP Junior van David is te gek!!!).