PDA

View Full Version : Marshall jcm 2000 DSL



heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 13:17
Wat vinden jullie van een Marshall DSL 50 of 100W head, niet de DSL 401?
betrouwbaar? Geschikt voor welke genres? En wat met het clean?

Les Paul
1 oktober 2006, 13:21
DSL is een prima versterker. Ik heb een 100 en een 201. Clean kan echt clean. Crunch is echt Marshall en lead gaat mij veel te ver qua gain.
Ik denk dat je de DSL voor vrijwel elke stijl prima kan gebruiken. Ik gebruik zelf het clean/crunch kanaal op de clean stand met gain op max. Dan kan ik behoorlijk clean spelen en met een pedaaltje geef je de pre-amp buizen een mooie oversturing.

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 13:31
thx Les Paul. Ik denk eraan om een 50W te kopen, maar 2de hands kom je meestal de 100W tegen. ZIjn die wat bruikbaar op repetitie? Ik heb momenteel een Marshall JMP 1987 zonder MV. Dat klinkt goed hoor, als ze luid staan. En elke vorm van disto/od moet ik halen uit een bak pedalen.

Nog een vraagje: kun je met de footswitch in het kanaal schakelen? Ik bedoel kanaal 1 switchen tss clean en crunch en kanaal 2 tss lead 1 en Lead 2?

Helter Skelter
1 oktober 2006, 13:52
Ik gebruik ook regelmatig een DSL en ik vind ze zeer goed. In een (stevige) bandmix springt de amp er altijd zeer goed uit, ga maar eens kijken naar een band met een DSL: ze klinken altijd super.

Ik ben DSL-fan sinds ik Gary Moore met z'n stratjes en LP's op die dingen heb zien/horen spelen :cooler: echt een geweldige sound, de beste toooone ever.

of is Gary het levende bewijs dat tooone toch voornamelijk uit je vingers komt ;)

Helter Skelter
1 oktober 2006, 13:54
Nog een vraagje: kun je met de footswitch in het kanaal schakelen? Ik bedoel kanaal 1 switchen tss clean en crunch en kanaal 2 tss lead 1 en Lead 2?

nee, dat kan niet maar er is wel een mod voor

Rormo
1 oktober 2006, 14:03
Amp moet bij mij uiterlijk woensdag a.s. aankomen. Met testen vond ik het een fantastische amp. Heerlijk vooral voor (classic) rock. Bryan Adams, Rolling stones, Guns n roses, Bon jovi, maar ook dingen als Metallica komen er prachtig uit.
Als ik jouw naam zie, dan heb ik wel mijn twijfels of dit wel een geschikte amp is. Want het is zeker geen metal amp (niet zonder pedalen iig).

Bruce
1 oktober 2006, 14:05
Ik ben DSL-fan sinds ik Gary Moore met z'n stratjes en LP's op die dingen heb zien/horen spelen :cooler: echt een geweldige sound, de beste toooone ever.

of is Gary het levende bewijs dat tooone toch voornamelijk uit je vingers komt ;)
Die van Gary is wel gemod hoor!

andoni
1 oktober 2006, 14:05
Ik heb een DSL100. Je kan alleen schakelen tussen de 2 kanalen, maar niet tussen de modes van op die kanalen. Op het classic gain kanaal heb je clean/crunch modes en op het ultra gain kanaal lead1/lead2 modes (lead 2 is wat meer mid heavy en heeft ook nog een bak meer gain). In die zin lijkt het meer 2 1-kanaals in 1 dan een echte 2-kanaals. Sommige mensen hebben hierdoor moeite om een zowel een goed clean als een goede scheur te vinden (gedeelde eq tussen beide kanalen), maar mij stoort het niet echt.

Qua volume, tja ik speel er mee op mijn slaapkamer, en ik heb geluk dat ik vrij tolerante huisgenoten heb en een grote kamer met dikke muren. Ik moet zeggen dat hij zich pas lekker begint te voelen net boven slaapkamervolume, gelukkig is dit bij mij thuis niet echt een probleem. Moet wel zeggen dat hij zelfs op erg laag volume beter klinkt dan de modelling bak die ik eerder had, maar op hogere volumes gaat de soms wat fizzy top end over in een brullende toon en in van die lekker gillende harmonics.

Qua genres, je kan er idd zowat alles op spelen, maar imo ligt het ideale werkterrein van deze versterker in de bluesrock tot niet al te brute metal. Ik heb er een tijdje mee in een metalcore band gespeeld, en dat ging best goed, als je van een muzikale toon houdt in je brute scheur. Dat schrapende midden van bijvoorbeeld een recto ga je moeten missen, hierdoor klinkt de versterker te smooth. Gain kom je alleen tekort als je van die super-saturated shred solo's wil spelen zodat je amper je aanslag hoort. Daarvoor zou ik nog een pedaaltje willen (tips iemand?).

Helter Skelter
1 oktober 2006, 14:12
Die van Gary is wel gemod hoor!

ja? welke mod is dat dan?

Helter Skelter
1 oktober 2006, 14:13
Als ik jouw naam zie, dan heb ik wel mijn twijfels of dit wel een geschikte amp is. Want het is zeker geen metal amp (niet zonder pedalen iig).

Steppenwolf gaat uitstekend op een DSL! :cooler:

Bruce
1 oktober 2006, 14:24
ja? welke mod is dat dan?
Weet ik niet meer, maar ik ben een paar jaar terug naar een gig van hem
in de Oosterpoort geweest, en daar sprak ik iemand die daar veel over wist.
Het is echt geen amp zo uit de winkel, er is het een en ander aan gesleuteld, en dat verbaast me niets. (Snap sowiezo niet dat de beste
man een dsl heeft, (maar dat is weer een ander verhaal)

casper innosence
1 oktober 2006, 14:43
Nog een vraagje: kun je met de footswitch in het kanaal schakelen? Ik bedoel kanaal 1 switchen tss clean en crunch en kanaal 2 tss lead 1 en Lead 2?



nee, dat kan niet maar er is wel een mod voor

Nou volgens mij kan dat wel. Tenminste de mijne kan dat gewoon. Als je de footswitch van een doodgewone valvestate vs100 heb kun je die gewoon door voor gebruiken. En als je de footswitch, bestemd voor de DSL, hebt kan dat ook ..

Helter Skelter
1 oktober 2006, 14:47
Nou volgens mij kan dat wel. Tenminste de mijne kan dat gewoon. Als je de footswitch van een doodgewone valvestate vs100 heb kun je die gewoon door voor gebruiken. En als je de footswitch, bestemd voor de DSL, hebt kan dat ook ..

hier sta ik serieus van te kijken!

dus met zo'n valvestate-switch maak ik van een DSL een echte vierkanaals amp?

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 14:49
Amp moet bij mij uiterlijk woensdag a.s. aankomen. Met testen vond ik het een fantastische amp. Heerlijk vooral voor (classic) rock. Bryan Adams, Rolling stones, Guns n roses, Bon jovi, maar ook dingen als Metallica komen er prachtig uit.
Als ik jouw naam zie, dan heb ik wel mijn twijfels of dit wel een geschikte amp is. Want het is zeker geen metal amp (niet zonder pedalen iig).

Bedankt hoor, maar je slaat de bal mis: heavy metal thunder komt uit het nummertje Born to be wild. Dus volgens de huidige normen niet zo heavy.

Gewoon ff meedelen waarvoor ik hem zou inschakelen: ik speel in een coverband met nrs. van Hendrix, Free, Led zep, maar ook U2, Qotsa, RHCPeppers, Rage against the Machine tot zelfs eentje van Metallica Metallica. Alles wat de laatste 40 jaar verschenen is onder de noemer "Rock". Echter ook softe ballads en soms wat funky, zodat ik een behoorlijk clean nodig heb.

Ik heb al wat van alles gehad. Momenteel heb ik een JMP 1987 en die is goed, maar moet toch wel luid staan, heeft maar 1 kanaal. En, volgens een makker die nagenoeg alle Marshalls heeft gehad, zou de DSL beter aansluiten bij wat ik speel én vooral bruikbaarder zijn.

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 14:51
Steppenwolf gaat uitstekend op een DSL! :cooler:
ah, je had het zelf al gemerkt!

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 14:53
hier sta ik serieus van te kijken!

dus met zo'n valvestate-switch maak ik van een DSL een echte vierkanaals amp?

lijkt me niet te kloppen. Ik/jij/hij... heeft toch minstens 4 schakelaars nodig aan je voetpedaal?

Helter Skelter
1 oktober 2006, 14:58
ah, je had het zelf al gemerkt!

nog even over de schakelmogelijkheden van de DSL want daar is hier een misverstand over ontstaan

De DSL is een 2-kanaals amp. Je hebt het 'groene' (clean/crunch) kanaal en het 'rode kanaal' (lead1 en lead2) Beide kanalen hebben die 2 modes en die zijn alleen met een knopje op het frontpaneel te schakelen. Je kan uiteraard met de footswitch wel schakelen tussen 'groen' en 'rood' maar niet tussen de verschillende modes, je kan dus niet van clean naar crunch en ook niet van lead1 naar lead2 met een footswitch

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 15:16
awel, daar vreesde ik voor dat het NIET met het voetkanaal tussen de mode van 1 kanaal kan schakelen. Spijtig.

Hoe doen jullie het dan, als je binnen 1 nummer een clean, een crunch en een solosound nodig hebben? Nog één of ander boostertje/od-pedaaltje? Of crunch via lead kanaal met volume v/d gitaar wat dicht gedraaid?

Helter Skelter
1 oktober 2006, 15:20
Weet ik niet meer, maar ik ben een paar jaar terug naar een gig van hem
in de Oosterpoort geweest, en daar sprak ik iemand die daar veel over wist.
Het is echt geen amp zo uit de winkel, er is het een en ander aan gesleuteld, en dat verbaast me niets. (Snap sowiezo niet dat de beste
man een dsl heeft, (maar dat is weer een ander verhaal)

tja, van horen zeggen :) als een relatief goedkope amp zeer goed klinkt dan kan dat alleen door een modificatie komen lijkt het wel ;)

Ritchie Sambora heb ik trouwens ook gezien/gehoord op een DSL (met een cheapo Boss SD-1 om het groene kanaal te boosten) BIG TONE! 'Tonemeisters' als Jeff Beck en Billy Gibbons gebruiken 'm ook, maar die heb ik nooit live gehoord

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 15:25
oké, ik begrijp het, jullie zijn gelukkige (DSL)gebruikers. Misschien daarom dat je ze 2de hands niet veel tegenkomt. Zitten er veel verschillen qua klank tss de DSL 50 en 100? Ik zou precies liever een nieuwe DSL in Duitsland kopen à 990 dan een 2dehands 100W à pakweg 7-750

Agent_Smith
1 oktober 2006, 16:20
ja? welke mod is dat dan?

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik heb ook een DSL50 en het is echt een top amp! Voor mijn stijl dan. Classic- tot moderne rock. Geen idee of hij ook geschikt is voor zware metal of wat dan ook.

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 16:21
tja, ik zie eigenlijk ook niet goed het nut van een 100W. Gisteren nog opgetreden in een behoorlijke kroeg en mijn huidige marshall kon ik echt niet ver openzetten en het was al veel te luid op het podium.

Chroxy
1 oktober 2006, 16:33
Heeft iemand toevallig een Marshall DSL401 al eens naast een top gehad? Hoe vergelijken die zich?

De top heeft natuurlijk maar 1 EQ, 4 kanalen en EL34's.. en combo 2 EQ's, 3 kanalen en EL84's..

Ik wil namelijk overgaan naar een top, en aangezien ik zo gek ben van mijn DSL, lijkt een DSL misschien wel een logische keuze.. zeker wanneer zo'n mod bestaat..

Maar wat casper zei, het lijkt me onlogisch dat met een andere footswitch het wel lukt? Maar heeft iemand het al eens geprobeerd? Mijn DSL werkt namelijk wel zo *combo!*

casper innosence
1 oktober 2006, 16:55
dus met zo'n valvestate-switch maak ik van een DSL een echte vierkanaals amp

nee geen 4 kanaals amp, dat hoor je mij niet zeggen... Ik bedoel met die pedaal kun je tussen de 2 modes van het kanaal schakelen. Maar je kunt wel de mogelijkheden van chrunch en lead 2 benutten.

op mijn recto heb ik ook 3 modes op t oranje en rode kanaal en 2 op t groene , dat maakt ehm toch ook geen 8 kanaals amp...

en een solo volume knop op een 1 kanaals amp maakt er toch ook geen 2 kanaals van?

Chroxy
1 oktober 2006, 16:57
dat klopt.. maar in principe heb je 4 (of 8 ingeval van Rectifier) verschillende sounds tot je beschikking dankzij een druk op een knop

casper innosence
1 oktober 2006, 16:58
ja dat bedoel ik...al zijn ze op de recto niet met de foot switch te schakelen..

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 17:06
nee geen 4 kanaals amp, dat hoor je mij niet zeggen... Ik bedoel met die pedaal kun je tussen de 2 modes van het kanaal schakelen. Maar je kunt wel de mogelijkheden van chrunch en lead 2 benutten.


sorry, maar begrijp ik het nu goed dat je met een footswitch kunt schakelen tussen clean-cruch-lead1 en lead 2?

Dus om een voorbeeldje te geven. Wij spelen Smoke on the water. tijdens de strofe speel ik eerder iets funky op Gm en F akkoorden. De riff speel ik met een crunch (druk mijn boss overdrive in) en tijdens de solo speel ik met volle disto door mijn distortionpedaal in te drukken (heb een eenkanaals versterker). Met een DSL zou ik d.m.v. de footswitch dat allemaal kunnen zonder enig overdrive of distopedaal?

vinni
1 oktober 2006, 18:27
Hoi,

Heb zelf ook de DSL50 wel eens overwogen....nog steeds heb ik zoiets van
"Is dat niet iets voor mij?".....

Kijk.....die schakelaartjes op die kanalen krijg ik echt wel naar een footswitch.
Maar het belangrijkste is toch wel die ene EQ.....
Is daar nou niet iets voor te bedenken?
Enne....kom nou niet met "Een EQ-pedaaltje ervoor!"

Wellicht dat Chris W. wel wat weet.

Andere vraag....
Met welke speakers klinkt de DSL het best?
Heb iemand namelijk horen zeggen dat het heel veel uitmaakt bij een DSL.

Nog een vraag....
Zo'n trafo-mod (mercury)......helpt dat nou echt?

Zijn er ook nog andere mods?


Vinni

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 18:40
Hoi,

Heb zelf ook de DSL50 wel eens overwogen....nog steeds heb ik zoiets van
"Is dat niet iets voor mij?".....



Kijk.....die schakelaartjes op die kanalen krijg ik echt wel naar een footswitch.
Maar het belangrijkste is toch wel die ene EQ.....
Is daar nou niet iets voor te bedenken?


Enne....kom nou niet met "Een EQ-pedaaltje ervoor!"

==> ook +1: ik zou een multikanalen amp willen om niet met verschillende pedalen te hoeven klooien.



Dat vraag ik me dus ook af. Mijn makker die altijd vol lof was over vintage Marshalls (JMP, jcm800) en geen al te hoge pet op had met JCM900, DSL, TSL heeft onlangs een DSL uitvoerig vergeleken met enkele jaren 70 Marshalls. Nadien heeft hij zijn mening toch herzien. Omdat ik over mijn sound wel behoorlijk tevreden ben, maar me wel realiseer dat er voor mijn gebruiksdoeleinden beter en beter inzetbaar is, denk ik toch sterk om een DSL ff gaan uit te proberen. Maar, ergens in een winkel wat spelen, is toch nog altijd wat anders dan er mee repeteren/optreden. Daarom dat ik hier wat informeer.

Momenteel heb ik een Maxon ROd 881 pedaal. Die heeft een switch om te schakelen tussen overdrive en distortion. Hij heeft echter maar één 3bands eq, gain en volumeregeling voor de 2 "kanalen". Maar live vang je daar niets mee aan. Een goede disto setting klinkt niet goed op het overdrive "kanaal".

Agent_Smith
1 oktober 2006, 19:19
Ik heb geen enkel probleem met de shared EQ op de DSL. Hiervoor had ik een TSL. Daar zitten geloof ik iets van 25 knoppen op en geen fatsoenlijk geluid uit te krijgen (voor mij dan, voor ik de volle laag krijg..). Een half jaar aan al die knoppen gedraaid en en toen fijn geruild tegen deze DSL. Binnen 5 seconden het geluid wat ik zocht op beide kanalen. Okee, er zitten wat minder features op, maar het geluid is voor mij hetgene dat telt.
Vorig jaar in Dublin naar een concert van Gary Moore geweest (is ook een dvd van: Phil Lynott tribute) en die stond op drie DSL halfstacks te blazen. Ongeloofelijk wat een geluid zeg! Gemod of niet, DSL is the amp for me!

Rormo
1 oktober 2006, 19:32
Even wat puntjes beantwoorden:

Had me idd vergist in je naam. Dacht dat je van metal hield, waarvoor deze amp dus niet zo geschikt is (er zijn betere voor deze prijs). De muziek die jij beschrijft lijkt behoorlijk op wat ik speel en kan uitstekend op een DSL (ik koop hem niet voor niets).

Richie Sambora speelt idd op de DLS tijdens de Crush en Bounce tour. Geweldig geluid. En hij gebruikt idd een Boss SD1, wat nog maar eens bewijst dat een goede gitarist ook een geweldig geluid kan krijgen uit een goedkoop pedaaltje.

Ik gebruik Crunch gewoon als m'n clean. Met een Fender strat is Cruch als je niet al te veel distortion zet behoorlijk clean en als ik wat meer crunch wil pak ik m'n Les Paul of draai wat distortion bij. Als je clean, crunch en distortion in 1 nummer wilt gebruiken dan heb je een pedaaltje nodig denk ik. Je kunt ook niet ff snel op het knopje duwen want het clean is veel zachter dan crunch, dus dan moet je op het knopje duwen en aan de volume knop draaien en daar heb je vast geen tijd voor tijdens een nummer.

Ik heb zelf de DSL getest op een 1960A Marshall cab en vond dit helemaal niets. Ik heb er nu zelf een Marshall 1960AV cabinet bij gekocht met V30 vintage speakers. Is echt prachtig qua geluid.

heavy-metal-thunder
1 oktober 2006, 20:22
nou ja 1 pedaaltje is nu geen ramp, ben wel meer gewend :-)

http://www.pixagogo.com/S5!yyecg9i30WGitB40tKVbca9MybNTAp6Ziwn7t5ScghiHt1z Ja0PRL9kFA6v7Ve27VXRTt6-SgBmQ1JtkmZGDVcYnIYQuIuXeRrbvvNa3gscQvmYKeu6tspAeU l9e0wb/Afbeelding_109.jpg

Helter Skelter
2 oktober 2006, 00:17
tja, ik sluit me maar bij Rormo aan, verder gebruik ik Marshall Greenback cabs onder de DSL (2X12 of 4X12). Ik heb ook een V-30's kast (niet slecht) en een 1960A (niet mooi) onder de amp gehad maar de Greenbacks vond ik het lekkerst klinken.

Het verschil tussen een 1960A en een AX-cabinet met Greenbacks is echt enorm bij de DSL (en ook bij de TSL trouwens), alsof je een totaal andere amp hebt.

Bruce
2 oktober 2006, 15:43
Gemod of niet, DSL is the amp for me!
En daar gaat het tenslotte om!

Negative K3 fan
2 oktober 2006, 15:48
ik zou absoluut nooit een DSL nemen, kijk eens naar de 6100 alleen het leadkanaal daarvan heeft al meer buizen dan alle buizen van de DSL bij elkaar!

Bruce
2 oktober 2006, 16:13
ik zou absoluut nooit een DSL nemen, kijk eens naar de 6100 alleen het leadkanaal daarvan heeft al meer buizen dan alle buizen van de DSL bij elkaar!
Dat is toch totaal niet boeiend!!! Het gaat jou dus om de hoeveelheid buizen ipv de sound?!?
Als iemand tevreden is met de sound van zijn dsl maakt het echt geen ruk uit hoeveel buizen erin zitten!

Helter Skelter
2 oktober 2006, 16:27
Dat is toch totaal niet boeiend!!! Het gaat jou dus om de hoeveelheid buizen ipv de sound?!?
Als iemand tevreden is met de sound van zijn dsl maakt het echt geen ruk uit hoeveel buizen erin zitten!

deze opmerking moet je in een bepaalde context zien, een context met een permanente ban zullen we maar zeggen :D

MarkS
2 oktober 2006, 16:36
deze opmerking moet je in een bepaalde context zien, een context met een permanente ban zullen we maar zeggen :D
Breek me de bek niet open :D
Mijn 6100 daarentegen... :D

vinni
2 oktober 2006, 20:03
Is er toevallig een gitaarspelende broeder in de buurt van Groningen/Assen met zo'n ding?

Wil dan wel eens een afspraak maken om op zo'n ding te blazen.....

Hoor graag!

Vinni

Toaster
2 oktober 2006, 21:02
Heavy metal thunder je hebt PM

heavy-metal-thunder
6 oktober 2006, 11:15
voor ik echt goed ga voor een DSL, ik heb een cab met 2 celestion G12H30's in. Da's dus 60W samen. Geen probleem met mn JMP 50W, maar wat als ik er een DSL 100 op zet? Normaal ga ik geen 60 W braken, maar je weet maar nooit dat er iemand aan mijn knoppen zit te flikkeren... Daarom was ik aan het denken om er 2 eindbuizen uit te trekken:
- kan dit?
- moet er gebiased worden?
- wat met de impedantie?
- zou dit de sound van de DSL 100 aanzienlijk veranderen?
- heeft de DSL ook een power reduction zoals de TSL? Ik heb ooit op een 30th anniversary gespeeld en als die op 25W stond (een soort triode schakeling ipv pentode) dan vond ik de sound niet zo bijzonder.

Rormo
6 oktober 2006, 11:27
zo'n switch zit er niet op. Geloof wel dater een mod voor is, maar dat moet een van de gurus hier maar bevestigen.

maestro_nl
6 oktober 2006, 11:46
- moet er gebiased worden?
-wat met de impedantie?
- zou dit de sound van de DSL 100 aanzienlijk veranderen?
- heeft de DSL ook een power reduction zoals de TSL?

-Ja
-Halveren, dus 16 ohm cab stuur je nu met 8 ohm aan.
-Qua volume niet echt veel hoor(!), qua sound ook niet.
Het zit met een mastervolume amp meer in de headroom.
-Nee

2 eindbuizen verwijderen dan gaat er meer stroom door de overige buizen.
Zwakke buizen gaan er dan op den duur aan. Ik weet dat sommige customisers het voltage verlagen om dit te voorkomen.

Mijn advies is om alleen halveren van eindbuizen te overwegen met een non-mastervolume amp. Hier haal je immers de sound middels het (te hoge)volume en te krap bemeten trafo's.

Tip: maak de drukknop per kanaal footswitchable en je hebt 4 schakelbare sounds.

heavy-metal-thunder
6 oktober 2006, 13:21
-Ja

Tip: maak de drukknop per kanaal footswitchable en je hebt 4 schakelbare sounds.

daar had ik al aan gedacht, want anders moet ik blijven zeulen met pedaaltjes. Hoe verhouden de volumes zich tussen de 2 modi van een kanaal? Wordt het ineens niet veel luider als je van clean naar crunch gaat?

Hoe moet dat precies gebeuren, de 2 drukknopjes overbrengen naar de footswitch??

Rormo
6 oktober 2006, 13:56
daar had ik al aan gedacht, want anders moet ik blijven zeulen met pedaaltjes. Hoe verhouden de volumes zich tussen de 2 modi van een kanaal? Wordt het ineens niet veel luider als je van clean naar crunch gaat?

Ja! Eigenlijk is het niet te doen. Tenzij je de verhouding volume en crunch zo weet af te stellen dat je ze precies even hard krijgt. Probleem zal dan echter zijn dat de sound waarschijnlijk niet naar wens is. Bij clean moet het volume hoger en de gain lager en bij crunch precies andersom. Beide even hard krijgen is dus verdomd lastig.

Bij lead 1 en lead 2 is dit een minder groot probleem. Volgens mij is lead 2 iets harder, maar daar dit ook het iets ruigere kanaal is zal dit meestal niet zo'n probleem zijn (ruige nummers moeten/zijn meestal harder).

heavy-metal-thunder
6 oktober 2006, 21:29
eigenlijk vind ik dat crunch best ietsje luider mag gaan hoor.

Uitproberen, dus. Maar heeft iemand een "schema" om dit zo via footswitch te schakelen?

Rormo
7 oktober 2006, 00:08
mja maar dit is niet ietsje. Het is meer dat als ik de crunch goed vind, en ik switch naar clean, dan hoor ik heel weinig. Echt veeel te weinig volume.

Helter Skelter
7 oktober 2006, 03:23
klopt, het volumeverschil is veel te groot. Het cleane kanaal helemaal open of het crunchkanaal op de helft en dan een pedaaltje erbij werkt het best, als je de gain van het leadkanaal niet te ver opendraait kan je het pedaal ook goed op dat kanaal gebruiken. Het is ook helemaal niet nodig om hiervoor een fancy en duur 'boutique' pedaal aan te schaffen, een cheapo Boss SD-1 of een Bad Monkey doen het net zo goed of misschien wel beter.

of je moet de amp toch stevig laten modden maar dan kan je m.i beter nog een DSL of een cleane top/combo kopen, A/B switchje erbij en gaan met die banaan 8-)

heb je gelijk ook een backup amp :hippie:

heavy-metal-thunder
7 oktober 2006, 18:40
'k Heb vandaag eentje gaan testen (en gekocht). Het is echt wel een heel goede sound. Maar jullie hebben gelijk, het volume tss clean en crunch is te groot. We hebben wat zitten experimenteren kanaal afgesteld op een goed clean en crunch haal ik met een sd-1 in combinatie met de ge7 equalizer. Die equalizer is niet echt nodig, maar hiermee konden we heel erg goed de crunch-settings nabootsen. Ik blijf natuurlijk opgescheept met mijn pedalenbak. Maar ja, een delay, chorus, stembakje, wah en kanaalswitcher moet je toch ergens in kwijt... op die 2 pedaaltjes zal het dan niet aankomen zeker?

heavy-metal-thunder
9 oktober 2006, 12:39
-Ja
-Tip: maak de drukknop per kanaal footswitchable en je hebt 4 schakelbare sounds.

en hoe doe je dat het best?

maestro_nl
10 oktober 2006, 18:38
Het principe is om de + en - van de drukschakelaar met een extra jack te verbinden. Of van de bestaande monojack een stereojack te maken.

heavy-metal-thunder
11 oktober 2006, 10:17
Ik heb dit weekend een DSL 100 top gekocht met een Marshall 1960 AC cab. Het cab werd door de vorige eigenaar rewired zodat ze zowel stereo als mono kan. Het cab heeft 2 jack-ingangen en elke ingang bedient 2 speakers (elke greenback = 25W en 16 ohm), die paralel geschakeld zijn. Zie foto voor de duidelijkheid. Hierdoor is elke ingang eigenlijk een 2*12 8 ohm cab? Volgens de verkoper moest ik 2 speakerkabels in de DSL pluggen die elk naar een jack van het cab gaan en de amp op 8 ohm zetten. Mij lijkt dit niet te kloppen en moet de DSL dan op 4 ohm. Is mijn redenering correct???

schets van de schakeling van het cab

http://www.pixagogo.com/S5jRhx4JH20CVzSj5wTDsDm7UZc7K9kvBj!pN-yofDsxfFWIahmreGaCBkXd8xvDP!zhEqPj0TPA!1K6vsosTvOd 2-mgBM7cO2Q0l1qrUPTP7G-kt0gkIwdQ__/Page0001.jpg



kopie van de handleiding van de DSL

http://www.pixagogo.com/S5YXiuHIf!rtPurTUtTe-5VPv12S6SfbjFOtQtguxzNu34XorR-QXofSRJmEmk1mgPlV27gjr!VZAaDgB19e3qLwpF1mzqi3M1oD1 UyBh96a4Gclkr53xLRg__/impedantie.jpg

heavy-metal-thunder
11 oktober 2006, 10:20
Oeps, dat is wel héél errughhh klein.

zie hier voor de DSL manual:

http://www.marshallamps.com/downloads/files/DSL100_50%20hbk.pdf

Chris Winsemius
11 oktober 2006, 10:48
Zonder brilletje :) :
amp op 4 ohm zetten en 2 kabels/beide ingangen op de cab gebruiken.

heavy-metal-thunder
11 oktober 2006, 11:07
oké Thanks, mijnheer de Minister van AZ

Is het dan niet beter om cab terug naar 16 ohm te schakelen? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat Marshalls het beste klinken op 16 ohm ?? Trouwens, die stereo-optie heeft imo niet veel zin als je er niet met 2 amps op speelt. Ach ja, nu kan ik een 4 ohm of een 8 ohm amp op cab zetten, maar dat doe'k in principe niet.

Chris Winsemius
11 oktober 2006, 11:12
Graag gedaan, mijnheer uit den zuidelijke Nederlanden!

Meestal geeft 16 ohm de lekkerste sound als je versterker die stand heeft, bedraad je cab gewoon op de "ouderwetse" manier. Waarschijnlijk moet zo'n bedradingsschema wel op internet te vinden zijn.

Succes!

Ps Volgens mij moet ik nog 'n mail van jou beantwoorden......................

heavy-metal-thunder
11 oktober 2006, 11:16
hoi Chris,

ja, de DSL heeft ook een 16 ohm output.

nou ja, "moeten" beantwoorden is een zware uitdrukking, maar er is nog eentje onbeantwoord gebleven. Was ivm de JMP.