PDA

View Full Version : HELP !! Mijn boss GT-8 zingt???



evertz
1 oktober 2006, 12:20
Hoi allemaal,
Gisteren mijn nieuwe GT-8 gebruikt op een optreden. Clean klonk ie goed. Voor de overdrive/distortion gebruik ik een OCD van Fultone (voorgeschakeld). Die combinatie klonk erg goed met mijn ME-50. Alleen met de GT-8 kreeg ik veel ruis en ging ie de hele tijd ´zingen´ alsof je me een microfoon voor een luidspreker staat.

Na een vermoeiend optreden wilde ik in een pessimistische bui de GT-8 weer inruilen voor mijn vertrouwde ME-50. Vandaag zie ik het weer iets positiever. Ik bedoel de GT-8 moet toch zeker minimaal dezelfde geluidskwaliteit kunnen leveren als de ME-50 ????

Ik gebruik geen preamp en distortion van de GT-8. Alleen effecten dus (delay, faser, chorus en nog een paar van dat soort dingen). Mijn setup: fender USA -> Vox Wah -> OCD -> GT-8 -> Vox AC-30

Waarschijnlijk is het een probleem met geluid/volumeniveaus. Maar ik weet het even niet meer.....
Kan iemand mij helpen????

Daniël_san
1 oktober 2006, 12:48
gt8 in de fx loop proberen misschien? (of heb je een TB?)
Anders eerst de gt8 en daarna de ocd?

B_2_the_a
1 oktober 2006, 13:15
als je fx loop hebt moet je de 4 kabel methode toepassen

dus dan :

gitaar ---> wah ---> ocd ---> vox ac30 ---> gt-8(deel van de 4 kabel methode) ---> vox ac30


aangezien het een voxac-30 is betwijfel ik de fx loop, of het is een nieuwe?

sugarfish
1 oktober 2006, 14:26
Heb je al eens naar je ingangs- en uitgangsvolume van de GT8 gekeken.
Met een te hoog uitgangsvolume kan die ook gaan "zingen" .
Als je patches maakt voor live-spelen dan moet je deze ook op volume maken. Als je thuis op huiskamergeluidsniveau de patches maakt dan klinken ze toch anders dan op live-niveau.

B_2_the_a
1 oktober 2006, 14:43
het scheelt wel weer een zanger(es)

evertz
1 oktober 2006, 20:54
hahaha! Klopt, alleen hebben we al twee zangeressen! Maar goed, mijn AC30 is inderdaad een nieuwe echte ´chinees´! Met FX loop weliswaar. Maar volgens mij kan ik het volumepedaal van de GT-8 dan niet gebruiken? Maar dat zou wel een optie zijn, moet ik morgen meteen even testen.

Vwb het uitgangsvolume; ik heb het patchvolume op maximale stand staan en de volumeknop aan de achterkant van de GT-8 op 50%. Ik had in eerste instantie het patchvolume ook op 50%, maar dan was ik een behoorlijk deel van mijn oorspronkelijke volume kwijt en moest ik de VOX vrij ver opendraaien.
Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn? Heeft iemand dan een idee hoe de instellingen zijn om een gelijk ingangs en uitgangsvolume te krijgen (als ik dus geen pre-amp, distortion, compressor) met behulp van alleen het patchvolume en de volumeknop aan de achterkant van de GT-8?

Tja en die 4 kabel methode heeft volgens mij alleen zin als ik gebruik maak van de pre-amp modellen van de GT-8...toch? Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed begrijp wat die methode nu aan meerwaarde heeft.
Ik heb al diverse thema´s hierover gelezen op dit forum, maar het blijft voor mij een moeilijk verhaal....qua meerwaarde dan voor de dingen die ik gebruik op de GT-8: delay, modulatie, mogelijk compressor.

bluesbrother
1 oktober 2006, 21:13
hallo,

Ik heb ook een boss gt8 gehad.Ik heb hem weg gedaan omdat ik meer aan
het programmeren was dan aan het gitaar spelen.Mijn vox ac30cc2 klinkt
ook beter met pedals, de gt8 zuigt toch aardig wat van je mooie tubesound
weg.Om toch variatie in je geluid te brengen gebruik ik 4 verschillende OD/DIS
pedals(1 tegelijk!).Rat II, Fulltone OCD,Ibanez TS9DX(voor blues),EHX double
Muff.De 4 kabel methode werkt niet geheel perfect , persoonlijk ben ik nu veel
meer tevreden over mijn sound en kan alles ook via mijn pedalboard bedienen.
Toen iemand mij daar op een site atendeerde was ik gepikeerd maar realiseerde mij dat hij wel gelijk had.
Veel geluk, Bluesbrother.

bluesbrother
1 oktober 2006, 21:35
Bij 4 kabel methode gebruik je de preamp van je vox ipv preamp gt8.Je moet wel de loop plaatsen in je patches.

De boss gt8 werkt het beste via de return van je versterker.Maar in jouw
geval is dit zonde van je buizenpreamp van je vox.Het allerbeste werkt de
gt8 met een poweramp of keyboard amp.

het slechtste werkt de gt8 voor je versterker.preAmp gt8- efecten-preamp vox.de effecten tussen 2 preamps is funest voor je sound.

Keep it simple my friend your sound is for 90% in your fingers!

Bluesbrother.

B_2_the_a
1 oktober 2006, 21:48
gewwon gt-8 wegsmijten en echte pedalen kopen

bluesbrother
1 oktober 2006, 22:24
Zo grof en niet onderbouwd wilde ik het niet brengen , maar het is wel wat ik gedaan heb.Omdat de mijne niet zo oud was en ik een hoop spullen tegelijk
kocht had ik hem voor een goede prijs ingeruild bij feedback rotterdam. Maar daar hebben ze hem volgende week voor hun 20 jaar jubileum in de aanbieding.Precies de prijs waar ik hem voor inruilde.Mijn advies : snel omruilen!!!!!!

Good luck bluesbrother.

evertz
1 oktober 2006, 22:37
Ik ben het wel met jullie eens vwb het verlies van tube sound. In ieder geval gaat een klein deel van de dynamiek verloren. Maar dat weegt wel op tegen de voordelen van een multifx. Zeker in mijn geval waar ik puur coverwerk speel van disco, danceclassics en soul heb ik vaak verschillende effecten nodig. Het dynamiek verlies door het achter elkaar schakelen van al deze effecten zal echt niet minder zijn dan het verlies bij de multifx. De preamp sectie van de Gt-8 schakel ik sowieso uit, net als de andere volume (en dynamiek) beinvloeders als dist/OD, EQ. In principe stelt mijn Gt-8 op dat moment net zoveel voor als achter geschakelde Fx-en. Alleen heb ik nu niet alleen meer effecten tot mijn beschikking, ik kan in noodgevallen ook nog gebruik maken van de preamp sectie door direct over PA te spelen. Ik heb 1 keer meegemaakt dat een uurtje voor een optreden mijn versterker er de brui aan gaf, en dat wil ik nooit meer meemaken.

Dus multiFx vs pedalen is hier niet de discussie (tenminste dat was niet mijndoel met dit topic).
De ME-50 gaf het beschreven probleem niet. Dit apparaat is eigenlijk ook niet meer dan een aantal achter elkaar geschakelde effecten (zonder modelling-pre amp en zo). Als ik dan de GT-8 in eerste instantie net zo probeer in te stellen als de ME-50 levert mij dat wel een aantal problemen op. Maar goed, boven staan een aantal mogelijke oplossingen die ik morgen ga testen.

Als er anderen zijn met hetzelfde probleem....ik hoor het heel graag!

sugarfish
2 oktober 2006, 08:26
Vwb het uitgangsvolume; ik heb het patchvolume op maximale stand staan en de volumeknop aan de achterkant van de GT-8 op 50%. Ik had in eerste instantie het patchvolume ook op 50%, maar dan was ik een behoorlijk deel van mijn oorspronkelijke volume kwijt en moest ik de VOX vrij ver opendraaien.
Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn? Heeft iemand dan een idee hoe de instellingen zijn om een gelijk ingangs en uitgangsvolume te krijgen (als ik dus geen pre-amp, distortion, compressor) met behulp van alleen het patchvolume en de volumeknop aan de achterkant van de GT-8?



Je kunt via system - parameters je ingangsvolume en uitgangsvolume checken. Dat jij de patch volume op maximaal hebt staan is niet goed hoor.

Iedere effect heeft invloed op je volume. Dat merk je als je alle effecten uit zet en dan 1 voor 1 aanzet. Het kan dan zijn dat het ingangsvolume van de gitaar wel goed is en niet piekt, maar na alle effecten kan je geluid te luid zijn.
Als ik een patch opzet dan zet ik patch-volume op 100 (en daar kom ik vervolgens niet meer aan) en de knop op de achterkant staat op 60%.

Het apparaat kan een heleboel qua instellingen, maar als er dan iets niet goed staat is het niet eenvoudig om dat op te sporen. Vooral als je de verschillende stappen van de GT8 nog niet helemaal onder de knie hebt.

Mijn advies aan jou is om per patch, die basisvolumeniveaus in te stellen en vervolgens effecten toe te voegen en het effectlevel aan te passen naar gewenste volume.

Ik lees nu dat je de GT8 op eenzelfde wijze als de ME50 gebruikt!
Je hoort dan natuurlijk meteen of je volume wijzigt per patch, dan moet je de effectlevels even aanpassen. Even ieder effect aan/uit zetten en luisteren naar het verschil.
Ik weet niet of je je hebt verdiept in de effectvolgorde in de GT8? Dit zal ook veel invloed op je geluid hebben.
Als je namelijk in de basis alles goed hebt ingesteld dan wordt het veel eenvoudiger om dingen samen te stellen.

Verder heb je nog de mogelijkheid om je output select aan te passen. Dit heeft ook veel invloed op je sound. Het beste is om er 1 uit te kiezen (die je het beste in de oren klinkt) en alle patches opbouwen vanuit dit punt. Als je ineens kiest voor een andere output select, krijg je een ander geluid.

Tot zover, anders wordt het een heel epistel....

evertz
2 oktober 2006, 16:57
Thanks !
Klopt ook wel hoor, ik heb nog niet alles onder de knie. Zeker niet datgene wat mogelijk is onder de 'systeem' knop (tenminste niet alles) en al dat gedoe met die assignable variabelen...Ik ging er eigenlijk vanuit dat de basis al goed zou zijn ingesteld en dat ik alleen met de patchvolumeknop en de output level aan de achterkant mijn volumeniveau hoefde te regelen. Aangezien ik de pre-amp van de Gt-8 niet gebruik, dacht ik dat ik me om de interne voor versterking geen zorgen hoefde te maken.....tja, hoe naief kun je zijn....en hoe lullig als de geluidsman je 'wegdraait' tijdens nummers waar een gitaar-distortion essentieel is...
Maar ik ga dadelijk even de input/output levels vergelijken op de interne meter (als ik deze vind) en dan, indien noodzakelijk (en dat lijkt me wel!) aanpassen.

Verder nog tips? Ik laat wel even weten wat de stand is strakjes!

speedjo
2 oktober 2006, 21:58
Ik heb wat documenten en ervaringen apart in de groep effecten gedaan. Onderwerp: ervaring/documenten GT8. Hierin zit ook een doc over levels enz.
gr en suc6

sugarfish
3 oktober 2006, 08:56
Thanks !

Verder nog tips? Ik laat wel even weten wat de stand is strakjes!

Volgens mij is het nog niet gelukt!! Wat dat "strakjes" is al voorbij! :cheerup:

Je moet eens op www.bossgtcentral.com (http://www.bossgtcentral.com/) snuffelen op het forum, daar kom je een heleboel tips en trucs tegen. Lees vooral de GT-8 Primer, dat is een document om al je (volume)levels goed te krijgen! - oftewel de basis.

Verder kom je nog een document van 200 pagina's tips tegen (allerlei zaken die niet of nauwelijks in de handleiding voorkomen) "GT-8 tips collected".

Ik heb daar echt een heleboel geleerd en daarnaast kunnen ze je daar snel en gericht helpen als je een vraag/probleem hebt. Alleen jammer genoeg geen NL.

evertz
4 oktober 2006, 08:15
Tja.....na twee avonden klooien, tweaken en weet ik wat allemaal kom ik tot de conclusie dat het 'gepiep en gezing' niet reproduceerbaar is in een woonkamer omgeving. Ondanks het feit dat ik de instellingen precies hetzelfde had als afgelopen zaterdag op het optreden....wat mij overigens niet in dank is afgenomen door mijn familie, maar goed.
Ik heb intussen toch maar het patchvolume bijgesteld (50%), het output volume (1400uur) en in het systeem het inputvolume (-2dB). De meters (zowel input als output) komen nog niet over de helft heen. Dus als er iets gaat piepen de komende week (vanavond eerste test op de repetitie), dan kan ik vrijwel met zekerheid zeggen dat het niet door de GT-8 zal zijn.

Overigens zag ik wel wat bij mijn eerste test; nl dat de compressor openstond van de (weliswaar enige) patch die ik in manual mode gebruik. Ik weet niet of dat zaterdag is geweest, maar ik weet wel dat ik die instelling na zaterdag niet heb veranderd. Kans is dus groot dat de OCD in combinatie met die compressor + het feit dat ik direct naast/achter de PA stond, ervoor heeft gezorgd dat het 'piep-fenomeen' niet meer onder controle te krijgen was.

Maar goed, aanstaande zaterdag kan ik die theorie testen in de praktijk. Ik hoop dat het nu wel goed gaat.....en zal jullie zeker iets laten weten!
Dank voor alle tips! En ik kan zeggen dat door al het geneus op BossGTcentral en in andere forums, ik intussen aardig deskundig ben geworden in het gebruik van de Gt-8!!! En dat is ook wel wat waard!

Groetjes en jullie horen nog van mij!

sugarfish
4 oktober 2006, 08:40
Goed om te horen!
Succes zaterdag! Als ie nou weer gaat zingen, moet je eens kijken of het niet aan je elementen ligt (ik weet niet welk gitaar je gebruikt?)

en je positie op het podium ten opzichte van andere apparatuur heeft inderdaad invloed!

evertz
4 oktober 2006, 11:40
Fender USA met standaard bijbehorende elementen. Dat er een beetje ruis op de elementen zit, ok, logisch denk ik gezien de singlecoils. Maar totdat ik de GT-8 ging gebruiken was die ruis redelijk ingetogen en zeker niet storend. Desondanks probeer ik op dit moment een beetje zicht op de elementen-markt te krijgen. Al is het vrij moeilijk om zoiets goed te testen. Het geluid hangt natuurlijk van de hele setup af....en ik kan niet zomaar wat elementen erop zetten en dan testen...Zeker niet met bv een doublecoils ipv single coils, waar dan wat freeswerk bij zou komen kijken!

evertz
4 oktober 2006, 11:42
Eigenlijk heb nog een hele andere vraag aan de GT-8 experts...is het mogelijk om meer dan twee fx 1/2 effecten onder 1 patch te 'hangen'? Via variables of zo?

sugarfish
4 oktober 2006, 11:45
Eigenlijk heb nog een hele andere vraag aan de GT-8 experts...is het mogelijk om meer dan twee fx 1/2 effecten onder 1 patch te 'hangen'? Via variables of zo?

De enige effecten die je naast FX1 en 2 kunt gebruiken zijn de delay/chorus en reverb.
Je van FX1 en 2 maar 1 van ieder kiezen. Met de assign variable heb je alleen de extra mogelijkheid om meerdere effecten tegelijk aan/uit te zetten met bijv. de CTL knop.

evertz
4 oktober 2006, 11:52
Oh, ok. Dat zou dus betekenen dat ik in met 1 pedaal faser en chorus zou kunnen omwisselen? Of twee delay-tijden? Zou wel ideaal zijn!

Trouwens, ik was het vergeten te schrijven, ik heb ook de fx-loop van de AC30 doorgetest met de GT-8 erin. Omdat ik toch alleen delay en modulatie gebruik zou dat een optie zijn. Heel eerlijk gezegd hoor ik geen verschil tussen voor of tussen(loop) schakelen van de GT-8. Ik trapte wel een keer per ongeluk de pre-amp aan en dat vonden de buren verderop in de straat niet leuk!

Die vierkabel methode heb ik nog niet getest, ik begrijp dat je daarmee de preamp van de vox zou kunnen in danwel uitschakelen? Idem dito voor de preamp GT-8? Ik neem aan dat zich dat dan wel vanzelf uitwijst door gebruik te maken van de functie 'fx-volgorde' (ben even vergeten hoe die functie nog een echt heette).

sugarfish
4 oktober 2006, 13:21
Die vierkabel methode heb ik nog niet getest, ik begrijp dat je daarmee de preamp van de vox zou kunnen in danwel uitschakelen? Idem dito voor de preamp GT-8? Ik neem aan dat zich dat dan wel vanzelf uitwijst door gebruik te maken van de functie 'fx-volgorde' (ben even vergeten hoe die functie nog een echt heette).

De vierkabel-methode geeft vooral ruimte in het plaatsen van effecten en pre-amp (ac30). Bijvoorbeeld: een wah wil je vóór de pre-amp (ac30) hebben en effecten zoals chorus, phaser, flanger wil je na de pre-amp (ac30) hebben. De vierkabel-methode geeft je deze ruimte om de effects-chain te wijzigen.

Een nadeel aan de vierkabel-methode is dat het nogal ruis-gevoelig is.
Ik maak zelf geen gebruik van deze methode omdat ik regelmatig op andere versterkers speel. De wijzigingen van geluid probeer ik dan te compenseren door de global EQ aan te passen, zodoende hoeft ik niet iedere patch te wijzigen. Ik ga dan ook altijd vanuit de GT8 naar de front-input van de versterker. De EQ-settings van de versterker zet ik altijd op 50%, de GT8 doet de rest.

speedjo
5 oktober 2006, 00:25
De pre amp van je versterker gebruiken via de 4 kabel methode heeft ook als voordeel dat je de effecten van je versterker ook kan gebruiken. Dus kan je eigenlijk toch meerdere FX geluiden inschakelen zoals een van je voorgaande vragen. Of zit ik dan fout Sugarfish?

sugarfish
5 oktober 2006, 00:51
Klopt, maar de effecten van je versterker komen dan altijd voor de modulatie effecten van de GT8, dat kun je dan niet wijzigen.

evertz
5 oktober 2006, 10:23
Tja, en de Vox heeft alleen een tremolo en reverb. Die effecten gebruik ik eigenlijk nooit.

Gisteren repetitie gehad en alles hetzelfde aangesloten/opgesteld als zaterdag. Zie ik dat mijn wireless sennheiser maximaal uitslaat bij de gitaarvolume knop op max. Ik kom nu dus tot de volgende conclusie; Sennheiser vervorming komt in OCD (die ik op 75% Drive heb staan) vervolgens in Gt-8 met patchvolume op 200 (max.stand) EN compressor er over heen. Daarnaast stond ik direct naast/achter de PA die door de geluidsman om de eenof andere onverklaarbare reden loeihard is gezet (mijn oren hebben t/m maandag geruisd...terwijl ik met in-ear speel!).
Is in zo'n situatie een piep/zang raar? Volgens mij is het nu wel duidelijk! Gelukkig trouwens, nu kan ik er ook iets aandoen!
En dat heb ik dan ook gedaan gisteravond; vlekkeloos repetitie-geluid met mijn ' oude 'distortion'/overdrive' geluid weer terug !!! Nu nog even zaterdag afwachten, maar ook dat laat ik jullie wel even weten!

Bedankt voor alle reacties, het heeft in ieder geval een vlucht van mijn gt-8 door ons slaapkamerraam gespaard!!!!

Sven

evertz
11 oktober 2006, 11:36
Ik zou jullie nog even laten weten hoe het zaterdag was afgelopen....een week na het gezing en gejank van mijn apparatuur.....

Ik heb uiteindelijk mijn wireless systeem wat 'ingedamd', de GT-8 idem dito (input op -2db), geen compressor meer gebruikt en de EQ settings wat meer bas en mid gegeven. Resultaat, een goed distortion geluid met de OCD maar een middelmatige cleane sound, waar de dynamiek ver te zoeken was. Aangezien wij vooral een dance-classics/funk band zijn met hier en daar wat ruiger werk was het uiteindelijke geluid dan ook....tja hoe zeg ik dat....het geluid had geen toegevoegde waarde in onze band (met toetsen en blazers).

Dus ben ik met de hele GT-8 mikmak terug gegaan naar de muziekzaak en heb hem ingeruild voor een G-major van TC-Electronics. Ik heb ongeveer 3 uur in de muziekzaak getest en gisteravond de hele avond erop gespeeld thuis. Man, wat een super apparaat, de dynamiek van mijn Fender USA en Vox AC30 blijft zo goed als intact....de effecten zijn geweldig, en mijn OCD behoudt zijn eigen sound, die op de Vox zo mooi klinkt. Setup is natuurlijk wel wat omslachtiger (qua kabelwerk dan): gitaar - Wah - OCD - (Compressor) - AC30. En op de FX-loop van de AC30 de G-major. Maar het resultaat mag er echt zijn. Nadeeltje is dat rack...aangezien we met 10 man op het podium staan ben ik eens benieuwd waar ik dat ding kwijt ga kunnen....Nou ja, luxe probleempje zeggen we dan maar!