PDA

View Full Version : Leslie speaker met maar 1 snelheid...



Gretsch6120
30 september 2006, 17:14
Ik heb een oude farfisa leslie speaker staan, ongeveer leslie 16 model volgens mij. Ik zou hem graag willen gebruiken, maar hij heeft maar 1 snelheid, en dat is vrij snel. Het tofste geluid is juist als hij halverwegen met opstarten is.
Is het mogelijk om een schakeling in te bouwen dat ik tussen 2 snelheden kan switchen? of misschien zelfs 2 regelbare snelheden?

Len

Han S
30 september 2006, 17:21
De echte Leslies hebben twee snelheden welke worden geschakeld middels een relais en dat relais wil nog wel eens haperen of vast zitten.

Ik neem aan dat een andere fabrikant de Leslie ongeveer op dezelfde manier heeft (na) gemaakt. Kijk of je ergens een relais kunt ontdekken en kijk ook of de schakelaar werkt die het spul moet aansturen, er zou zomaar een draadje los kunnen hangen o.i.d.. Het is een heel simpele schakeling.

Gretsch6120
30 september 2006, 19:21
Het probleem is denk ik dat hij maar 1 snelheid heeft..
Er zit ook nergens een slow/fast switch

aad
30 september 2006, 20:42
Ik heb een oude farfisa leslie speaker staan, ongeveer leslie 16 model volgens mij. Ik zou hem graag willen gebruiken, maar hij heeft maar 1 snelheid, en dat is vrij snel. Het tofste geluid is juist als hij halverwegen met opstarten is.
Is het mogelijk om een schakeling in te bouwen dat ik tussen 2 snelheden kan switchen? of misschien zelfs 2 regelbare snelheden?

Len

Afhankelijk van het type motor kun je dit op 2 manieren doen.

In geval van een wisselspanning van bijv 220vac kun je een soort dimmerschakeling gebruiken. Liefst een "ontstoorde" versie. Een regeling uit een oude boormachine bijvoorbeeld zou dan heel goed werken.

In het geval van een DC motor kun je dat doen door een PWM-sturinkje te maken. Dat maakt een blokgolf waarvan de duty-cycle te varieren is.

Frits van Mourik
30 september 2006, 23:03
Condensator in serie met het motortje.
10 à 20 mF/230VAC (zo'n dikke aanloopcondensator).

aad
30 september 2006, 23:24
Condensator in serie met het motortje.
10 à 20 mF/230VAC (zo'n dikke aanloopcondensator).

+ Schakelaartje = 2 snelheden :D

Frits van Mourik
30 september 2006, 23:49
-Juistem!-

Enterprice
2 oktober 2006, 09:56
Boormachine regelaar heb ik wel eens geprobeerd, werkt wel, alleen moest ik bij het starten de trommel een zetje geven om op gang te komen.
De mijne had twee snelheden en de lekkerste sound was ergens tussen de twee snelheden in.

Gretsch6120
2 oktober 2006, 16:02
Dus als ik het goed begrijp zou een condensator en een switch genoeg moeten zijn. Condensator in serie met de motor, en de switch schakelt deze condensator afhankelijk van de stand wel of niet in het circuit..