PDA

View Full Version : Bends en vibrato's: omhoog of omlaag?



Henk_De_Wombat
30 september 2006, 16:37
Beste medegitaristen,

Wat is de "juiste" techniek om bends te doen. Ik zie dat de meeste gitaristen (zoals bij dit You Tube filmpje tijdens 2:09) (http://youtube.com/watch?v=OkMAcMm8vZo) bij bends en vibrato's de snaar omhoog buigen, naar de richting van de dikke snaren. Ikzelf vind het echter vele malen makkelijker om de snaar naar beneden te trekken (in de richting van de dunnere snaren). Dat kost veel minder kracht.

Ik weet het niet, het lijkt wel of mijn vingers niet sterk genoeg zijn om de snaren snel omhoog te bewegen (ja, je mag me uitlachen :p ).

Is omlaag buigen "verkeerd"? Wat is eigenlijk de beste manier om bends te doen?

Alvast bedankt! :)

moos
30 september 2006, 16:47
Lijkt mij geen verschil maken zolang het maar zuiver klinkt.

ixque
30 september 2006, 17:23
Ik doe het allebei de kanten op, tis maar wat ik op het moment het lekkerst vind ^^

peppie
30 september 2006, 19:11
het lijkt mij persoonlijk vrij lastig de hoge e snaar naar beneden te benden
ik bend omhoog voor de hoge e , b ,g snaren en omlaag voor de lage e ,a, d snaren

Lossesnaar
2 oktober 2006, 09:44
zoals peppie zegt, je zult de e-snaar niet omlaag kunnen benden, ergo je moet omhoogbenden leren ;)
en als je dat kunt, althans bij mij, zoals gezegd doe je dan die andere dunne snaren vaak hetzelfde

Negative K3 fan
2 oktober 2006, 14:42
wat betreft benden doen ik vrijwel alles omhoog, vibrato vind ik heel lastig om naar boven te doen, vooral door de bijgeluiden, de hoge e-snaar benden vind ik persoonlijk best lastig. Ook vibrato's tijdens een bend (die meestal omhoog gaan) vind ik lastig.

Pun
2 oktober 2006, 16:59
Nou aangezien dit topic er toch is en ik geen nieuw topic wil openen:

Hoe kan ik het beste bends oefenen om ervoor te zorgen dat ze niet vals klinken.
Wat betreft techniek en zo, lukt dat benden wel, ik merk alleen dat heel vaak als ik bends speel dat die nogal vals klinken. (anderen merken het wel meer dan ik zelf doe).

Is er een speciale manier om dit te trainen?

(V)etallica
2 oktober 2006, 17:31
Nou aangezien dit topic er toch is en ik geen nieuw topic wil openen:

Hoe kan ik het beste bends oefenen om ervoor te zorgen dat ze niet vals klinken.
Wat betreft techniek en zo, lukt dat benden wel, ik merk alleen dat heel vaak als ik bends speel dat die nogal vals klinken. (anderen merken het wel meer dan ik zelf doe).

Is er een speciale manier om dit te trainen?

Stel je speelt het 15e vakje op je b-snaar, en je wilt deze 'd' benden naar een 'e', bend hem omhoog met je pink/ringvinger en terwijl je hem bend zet je je wijsvinger op de e-snaar op het 12e vakje (een 'e' dus) en sla ze ombeurten en tegelijk aan. Als de tonen gelijk klinken is je bend 'goed'.
Als ik niet zeker weet of mijn bend goed is dan sla ik eerst de toon aan die ik wil bereiken alvorens ik begin met benden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Rik

verder bend ik trouwens meestal e, a, d omlaag en g, b, e omhoog maar het ligt ook maar net aan wat ik speel.

Henk_De_Wombat
2 oktober 2006, 21:55
Ja precies, de hoge E snaar is moeilijk om naar beneden te benden. Maar voor de rest: als het makkelijker is om naar beneden te benden, en als het goed klinkt, waarom niet? :)

King of Snake
8 oktober 2006, 16:59
ik had tot voor kort ook nogal moeite met benden, maar gaat nu al een stuk beter. En ja het is toch weer het oude verhaal: veel oefenen, en dan gaat het steeds beter. :) I was eigenlijk aan het proberen het intro van Fleetwood Mac's "I need your love so bad" in te studeren, en daar kwamen dus nogal wat bends in voor. Maar verder is het een vrij eenvoudig stukje dus leuk om lekker mee te oefenen op de bends.

't lijkt me trouwens dat het makkelijker is om bends te maken van meer als een halve toon als je dat omhoog doet, of ligt dat nou aan mij?

freddietjetje
8 oktober 2006, 23:49
Toen ik zelf begon met benden begon ik met de g snaar, het is veel makkelijker als je je pols ook gebruikt terwijl je bend, je moet hem als het ware meedraaien omdat je hand meer naar links draait.

Het benden op de e snaar kost me nog steeds wat moeite ( bij hele noten dan) en hij sprong ook eerst vaak als ik het probeerde waardoor ik het eigenlijk een tijd niet geprobeerd heb, nu gaat het wat beter, maar moet ik uitkijken dat ik geen nare bijgeluiden maak door andere snaren die mee benden.