PDA

View Full Version : Beginnen met zelfbouw



Jehuty
29 september 2006, 23:56
Ik was Hans74' topic aan het bekijken en iedere keer als ik die zelfgemaakte gitaren zie gaat mijn hartje sneller kloppen. Het lijkt me echt hartstikke geweldig om een eigen gitaar te bouwen, maar er zijn al gauw dingen waar ik tegenaan loop denk ik.

Ten eerste heb ik GEEN ervaring met houtbewerking of whatsoever. Mijn vader wel gelukkig, dus die zou mij daarmee kunnen helpen. Wat ik me ook afvroeg, is of de bedrading moeilijk is. En het monteren van de pickups en brug enzo, hoe wordt dat gedaan dan? Er zijn allerlei dingen waarvan ik me afvraag hoe het gedaan moet worden maarja...oh, en wat voor tools MOET je eigenlijk hebben?

Zijn er mensen die misschien goede tips hebben voor een beginner? Goede sites met hulp, etc etc?

Alvast bedankt voor enige hulp.

kiem
30 september 2006, 01:54
sja, ik zou me gewoon lekker in t hele gitaarbouw gedoe verdiepen, houtsoorten, gereedschap enzovoort, er is op internet zat over te vinden.
mischien is t handig om een boek aanteschaffen over gitaarbouwen, al moet ik toegeven dat ik personlijk meer geleerd heb van wat ik op internet gelezen heb en gehoord heb van gitaarbouwers, dan uit een gitaarbouw boek.

margoed, koop een schaaf, die mooi vlak is, koop een rei die vlak is, rei is een lineaal van rvs (of wat dan ook) waarvan de 2 kanten geslepen zijn zodat ze perfect glad zijn, hiermee kan je bv kijken of hetgeen wat je geschaafd hebt vlak is... als je 2 body delen op elkaar lijmt wil je natuurlijk niet dat er een lelijke naad tussenzit ;)

een bovenfrees is ok erg handig, tenzij je met bijtels aan de gang wilt gaan om je trusrod kanaal en pickupgaten te maken.

verdiep je beetje in houtsoorten enzow (mocht je dat nog niet gedaan hebben) dat je beetje weet wat hout doet met je geluid.

sja mat moetik zeggen, je kan zo veel info vinden op internet, en op dit forum ook natuurlijk.

op deze site heb ik vrij veel geleerd, moet je maares kijken, word vanalles uitgelegd http://www.projectguitar.com/menu/tutorial.htm

succes ermee :D

Mattia
30 september 2006, 20:59
Boek kopen (Make Your Own Electric Guitar), en gereedschap kopen als je het nodig hebt, en niet eerder. Maargoed, een bovenfrees mag je gerust nu al aanschaffen. En lijmklemmen ook.

Minda
30 september 2006, 21:49
Als oefenproject kan je ook met onderdelen starten: koop een goedkope gitaar (zo'n € 45,- van Blokker of iets tweedehands) en bouw er zelf een andere body voor. En dan een andere hals. Ondertussen heb je dan ook al 2 keer een gitaar gedemonteerd en gemonteerd, dus begin je de hardware ook te kennen! Het boek dat Mattia aanraadt is ook mijn advies, en bekijk de topics op dit forum goed.

Succes!

forceps
1 oktober 2006, 11:31
Boek kopen (Make Your Own Electric Guitar), en gereedschap kopen als je het nodig hebt, en niet eerder. Maargoed, een bovenfrees mag je gerust nu al aanschaffen. En lijmklemmen ook.


Als oefenproject kan je ook met onderdelen starten: koop een goedkope gitaar (zo'n € 45,- van Blokker of iets tweedehands) en bouw er zelf een andere body voor. En dan een andere hals. Ondertussen heb je dan ook al 2 keer een gitaar gedemonteerd en gemonteerd, dus begin je de hardware ook te kennen! Het boek dat Mattia aanraadt is ook mijn advies, en bekijk de topics op dit forum goed.

Succes!

Precies mijn idee!!
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een strat samenstellen uit losse onderdelen en heb gister een bovenfrees gekocht om dit najaar eens te proberen een body in elkaar te zetten. Boek is inderdaad een aanrader en uiteraard dit forum!

Jehuty
1 oktober 2006, 13:54
Okay, hartstikke bedankt voor het advies!

*Edit*

http://www.amazon.com/Make-Your-Own-Electric-Guitar/dp/0953104907/sr=1-1/qid=1159703719/ref=pd_bbs_1/102-6399319-6906524?ie=UTF8&s=books

Is dit het juiste boek?

Minda
2 oktober 2006, 20:12
Yep, dat is de juiste.

hassent
2 oktober 2006, 20:23
Ik heb de mijne gewoon bij BOL.com besteld. Binnen 7 dagen in huis. Goed boek, maar ik vind Building Electric Guitars van Martin Koch beter eigenlijk.

Stief
2 oktober 2006, 21:19
Ik heb er nog 1 liggen (in winkelverpakking), vanwege een dubbele bestelling. Die mag je wel voor een prikke hebben. Je krijgt nog onkosten genoeg. :)

Gitaarbouwer
2 oktober 2006, 21:36
Zijn er mensen die misschien goede tips hebben voor een beginner? Goede sites met hulp, etc etc?

Alvast bedankt voor enige hulp.

Tuurlijk, je moet op 15 oktober gewoon naar de gitaarbouwersmeeting komen. Zie http://www.dgbm.nl. ;-)

Mattia
3 oktober 2006, 14:41
Ik heb de mijne gewoon bij BOL.com besteld. Binnen 7 dagen in huis. Goed boek, maar ik vind Building Electric Guitars van Martin Koch beter eigenlijk.

Mjah, het is weer eens een andere, aanvullende kijk op de zaak. Van wat ik heb gelezen vind ik de design/theorie onderdelen bij Koch toch wat minder uitgebreid dan bij Hiscock; het hart van het boek is toch echt het doorlopen van alle design elementen, waar je aan moet denken als je een gitaar wil gaan maken, en dan drie mooie voorbeelden van hoe je een neck through, bolt on en/of set neck gitaar. Enfin, eerst Hiscock. En dan de rest. Of dan het Internet. Want met dat als basis kun je nogal flink wat meer uit verschillende discussies en tutorials halen.

kiem
4 oktober 2006, 01:24
kadootje!!!

http://rapidshare.de/files/35404768/Building_Electric_Guitars.pdf.html

gitaarbouwboek in pdf, iemand had em ooit es op dit forum gepost, en ik denk dat jij dr ok wel wat aan zal hebben.

Jehuty
4 oktober 2006, 12:45
kadootje!!!

http://rapidshare.de/files/35404768/Building_Electric_Guitars.pdf.html

gitaarbouwboek in pdf, iemand had em ooit es op dit forum gepost, en ik denk dat jij dr ok wel wat aan zal hebben.

Marry me. :hippie:

Nickname
4 oktober 2006, 13:26
Marry me. :hippie:

+1!

Ge-wel-dig, ik ga het laten uitprinten en inbinden... vet handig boek :)