PDA

View Full Version : Dikkere snaren >> kan ik het zelf?



sweet
7 december 2002, 14:46
Wil van 0.9 naar 0.10.
Heb een normale trem.
Is mijn 1e x dat ik andere snaren koop dan 0.9
Moet ik naar de gitaarboer of kan ik dit zelf wel?

Negative K3 fan
7 december 2002, 14:52
van .009 naar .010 heb je een hele grote kans dat je niks hoeft af te stellen. gewoon doen.

pimmetje
7 december 2002, 15:00
Het ligt er een beetje aan hoe de gitaar reageert. Misschien hoef je idd alleen ff de veren van de trem strakker te zetten en de intonatie te regelen.

De hals zal echter wel iets holler gaan staan... je moet maar zien hoe veel holler en of je dat een probleem vindt.

Ic3gl0vE
7 december 2002, 15:29
wat zie jij als een 'normale' trem? zolang het geen floyd rose is zou er geen probleem moeten zijn

skanky
7 december 2002, 18:29
op z'n cu2 staat ie met een strat dussss... het zou geen probleem moeten zijn.

sweet
7 december 2002, 19:20
Inderdaad een strat. Volgens mij heet zoiets een Wilkinson-tremolo of nie?

Anders Destium
7 december 2002, 20:37
Ik ken het soort onder de naam vintage-trem, ik heb er zelf één en ben er een stuk meer over te spreken dan goedkope floyds, dat ding van mij ontstemt echt zelden...

sash
7 december 2002, 20:47
Ik heb dus ook een vintage trem en vind em ook fantastisch, ontstemt echt nooit. Hij staat namelijk geblokkeerd :grin:

Ic3gl0vE
7 december 2002, 22:57
op mijn strat-wannabee zit ook een trem en dies kut. je moet er heeeeel veel kracht opzetten en dan is meteen je gitaar volledig ontstemd

punk gitaar bij uitstek :razz:

vulvasonic
8 december 2002, 00:58
Een Wilkinson is nog wel even iets anders dan een vintagetype tremolosysteem.

Hoedanook, van 009 naar 010 is geen heel groot verschil. Natuurlijk zul je het een en ander bij moeten stellen, maar het is goed te doen.
Als ik dan 1 tipje mag geven: Wanneer je je 010-setje op je gitaar pleurt, wacht dan even 2 weken alvorens je gaat afstellen.
De meeste halzen zijn van esdoorn en dat hout heeft, mits goed, de eigenschap om in zijn oorspronkelijke vorm terug te keren tot op zekere hoogte.
Geef het hout de tijd om te wennen aan het nieuwe setje en begin darna pas met afstellen, anders loop je het risico dat je de eerste weken niets anders doet dan die ene gitaar afstellen.

Anders Destium
8 december 2002, 10:34
Wat is het grote verschil tussen die 2 dan Vulvasonic, ik ben benieuwd :smile:

vulvasonic
8 december 2002, 22:06
Het grote verschil tussen die 2 wat dan, Anders Destium?
;]

Anders Destium
8 december 2002, 22:10
het verschil tussen een Wilkinson Trem en een Vintage type Trem, zit het verschil in de string-thru-body constructie of in andere dingen?

vulvasonic
8 december 2002, 22:38
Hee lul! Moet je niet zo snel reageren. Ik had gedacht het eerst op mijn gemak even op te zoeken (hahahaha).

De snaren worden volgens mij inderdaad niet door de body heen gevoerd. Maar er zijn (afgezien van het uiterlijk) nog wel meer verschillen. Nou ben ik alleen dat boekje FF kwijt.

In combinatie met locking tuners en een grafieten kammetje is het ding bijna net zo moeilijk te ontstemmen als een goede Floyd Rose.

Maar ik zal het nog wel even opzoeken.
;]

jpb
9 december 2002, 09:11
Ik ben de l;aatste jaren van .09 naar .011 gegaan op mijn tele. Nooit iets bijgesteld. Gewoon doen en spelen. Beetje vals is ook niet erg (Jimi's 'Who knows' solo is ook behoorlijk vals, en o.a. daarom zo goed).

sweet
10 december 2002, 19:59
Opzich wordt het met de hals geen probleem. Ik vind de actie toch al wat aan de lage kant want de snaren rammelen een beetje. Het lijkt me dat dikkere snaren harder aan de hals trekken waardoor de actie wat hoger wordt. Ach, en de intonatie afstellen lijkt me makkelijk...