PDA

View Full Version : BAsversterkers



vester86
29 september 2006, 23:34
Ben me aan het orienteren op basversterkers,maar ik denk dat ik wel wat tips kan gebruiken

Heb een budget van +/- 400 euro, speel met name rock/metal (progrock) en speel met mijn OLP MM2. ben op zoek naar een lekker warm geluid met vrij veel laag. ik heb al een 15" speaker (JBL), dus alleen een head nodig.hoeft niet in rack,mag wel.

Wat ik op het oog heb:
hartke HA 2500
Gallien-Krueger backline 600

Waar moet ik nog meer zeker naar gaan kijken als ik een dag versterkers ga proberen?

musicmaestro
29 september 2006, 23:41
Ik heb zelf in het begin op Hartke gespeeld, was daar zeer content over.
Veel versterker voor niet al te veel geld.
Is die G.K. ook voor dezelfde prijs?

Succes, je moet gewoon veel uitproberen.

Tip: een reisje naar de "grote jongens" ipv de plaatstelijke muziekzaak is zeker de moeite waard.

sinneD
29 september 2006, 23:53
GK = goed spul,
je kan ook naar wat 2ehands spul zoeken, ampeg bijv?

ik gebruik naast een bassman ook een plexi, en met dat 2e kanaal van de plexi kan je doormiddel van patchen enorme bakken warm laag erin krijgen

met die 15" speaker is je geluid zowiezo wel warm mag ik hopen voor je :P

owjah, markbass en ashdown is ook goed spul

vester86
29 september 2006, 23:54
Markbass heb ik geen goeie ervaring mee, speel ik nu met bandje op (2x10" combo) maar dat is het niet voor mij.

verder zag ik in het feedback krantje van afgelopen week de Yamaha BBT500H staan, die me niet zozeer opviel door het vermogen (500 watt) maar wél doordat die 11 modeled sounds aan boord heeft. is dat misschien wat? iemand ervaringen mee?

sinneD
30 september 2006, 00:01
ik zou niet voor een modelingamp gaan maar gewoon opzoek naar een versterker die doet wat jij wilt

overigens zou ik de hartke links laten liggen, misschien dat je de budget series van eden kan proberen of de normale 2e hands

sickpunk
30 september 2006, 00:40
hartke hbe ik zelf... erg tevreden over, kan er elk geluid wel zo'n beetje uit halen...

G&K backline, schijn je beter links te kunnen laten liggen, dit is de goedkopere serie van ze en schijnt niet heel veel te zijn...

en die mark bass kan je niet vergelijken, een 2x10 heeft natuurlijk sowieso een compleet ander geluid dan een 1x15... dus qua laag zal je sowieso weinig te klagen hebben denk ik hoor...

sinneD
30 september 2006, 00:47
jah, je kan geluk hebben met zo'n hartke maar ik lees vrijwel alleen maar negatieve dingen, vaak kapot enz enz, speakercabs van hartke schijnen al helemaal ruk te zijn

en van GK moet je idd wel stapje verder dan de backline series ... als je echt goed spul wilt hebben

Han S
30 september 2006, 01:20
Ik heb een Hartke combo van 140 watt met een 15 inch speaker. Die is nog nooit de studio uit geweest en wordt sporadisch gebruikt en als hij al wordt gebruikt is het op een bescheiden volume.

Niettemin was de aluminium speaker al gauw kapot, mechanisch dus, er zat een radiale scheur in de conus vlak naast de 'goot' die radiaal in het midden loopt.

De luidspreker naar de importeur gestuurd voor garantie, maar daar kreeg ik van te horen dat we hem hadden 'opgeblazen'. Daar nam ik geen genoegen mee en eiste de speaker terug. En aldus geschiedde, ze hadden de speaker uit elkaar gesneden en de spreekspoel zag er nog perfect uit, niks opgeblazen dus.

Maar er viel niet over te praten (leuk als je een Hartke koopt van je krantenwijkcentjes) en ik leg daar niet wakker van want het zijn bedrijfskosten.

Dus heb ik er een JBL in gezet en die is nog altijd heel en het versterkertje klinkt helemaal niet verkeerd.

Via een Amerikaans forum kwam ik in contact met een winkelier en die vertelde dat hij veel problemen heeft gehad met die aluminium speakers.

Het is maar dat je het ff weet.

buuck
30 september 2006, 10:24
om ook even de andere kant te belichten:

Ik sprak laatst met een importeur, en het enige wat hij van hartke terug kreeg waren producten met een fabrikagefout. En dat waren 3 retouren in de 10 jaar dat hij erin zat.

Ik vind hartke juist heel betrouwbaar. Het is niet stuk te krijgen (als je er verantwoord mee omgaat). Dus als het kapot gaat ligt het vaak niet aan jou, maar waarschijnlijk aan een productiefout.

sickpunk
30 september 2006, 12:07
nee ik ken ook niemand met kapotte hartke spullen(en de meeste bassisten hier in de buurd gebruiken ze)
enige wat we vorig jaar in de oefenruimte hadden(staat ook een backline, mocht jezelf niets hebben) was iemand die het cabinet aan de effectloop had gehangen, ja dan blaas je boel op...
maar goed het blijft electronica dus...
ooit wil ik nog een 2 kanaals markbass hebben inclusief speaker kast... maarja wil zoveel :P

Han S
30 september 2006, 12:09
De importeur dus, natuurlijk gaat die niet vertellen dat veel van die grote aluminium speakers kapot gaan, hij kijkt wel uit.

Neem eens een dun plaatje aluminium en buig het 100 keer heen en terug, wedden dat het scheurt?

Doe hetzelfde met een stukje papier, wedden dat het niet scheurt? De grotere aluminium speakers zoals de 15 inch versies hebben zoals elke speaker conebreak, dat doet een papieren of kunststof conus ook en alleen aluminium kan daar niet tegen.

Zoals ik al zei lig ik er niet wakker van want als ik tien speakers moet kopen is dat geen probleem, maar waar ik bezwaar tegen heb is dat het mannetje van 15 jaar, die een jaar gespaard heeft en een versterker koopt van zijn zuur verdiende centjes net zo makkelijk door de importeur met een kluitje in het riet wordt gestuurd.

sickpunk
30 september 2006, 12:13
er is hier maar 1 persoon in de buurd met alucones... dus heb er verder geen ervaring mee, maar wat je zegt is vrij logisch!
toch blij dat ik papercones heb ;)

Han S
30 september 2006, 12:34
Man, ik heb ruim tien jaar een PA bedrijfje gehad en ik weet heus hoe je een speaker kunt slopen. Echt, die Hartke combo is geen tien keer gebruikt of de speaker was gescheurd, ik heb hem nog liggen ergens dus ik kan er zo een foto van maken.

Die Amerikaanse dealer zei dat hij enorm veel problemen had gehad met de grote aluminium speakers. Wel jammer want ze klinken wel heel apart, dat krijg je niet uit papier.

Tannoy maakte op een gegeven moment axiale verstevigingsribben op de grote conussen om die conebreak tegen te gaan. Bij conebreak gaat de conus gewoon een beetje golven en aluminium houdt dat niet lang vol. Hadden ze nou die radiale geul in het midden er niet in gemaakt was het misschien niet zo snel een probleem geweest want net naast die geul komt de scheur.

guitartub
30 september 2006, 13:31
Wat je absoluut moet uitproberen zeker als je voor een head gaat is ASHDOWN. Is zonder meer TE GEK.

Dude
30 september 2006, 14:11
ashdown mag 300 !!



GEIL !

musicmaestro
30 september 2006, 22:14
he boys, ff terug op het Hartke verhaal:

ikzelf heb zeker 5 jaar Hartke gespeeld met 15" alu speaker, echt hard gespeeld en nooit problemen gehad.
Ik ben echt verbaasd over alle verhalen hier. Niet dat ik jullie niet geloof hoor, ik vertel alleen maar mijn deel.

succes met zoeken verder, na alle verhalen zou ik in elk geval wel gaan twijfelen over Hartke!

Han S
30 september 2006, 22:18
Met de JBL speaker doet die Hartke het ook al jaren prima hoor en ik zie dat ze nu ook overwegend speakers gebruiken met een papieren conus, alleen de 10 inch alu speakers zie ik nog vaak.

vester86
2 oktober 2006, 00:02
grappig dat het hier over de speakers gaat terwijl dat in mijn vraag niet eens aan de orde is, ik heb (toevallig) een cabinetje met een 15" JBL staan.
dat komt wel goed dus :)
gisteren overigens over een HArtke VX 15" gespeeld, met een Behringer BX3000 erop.viel me nog alles mee, kwam een leuke sound uit, al heb ik structureel iets tegen behringer. Komende week met mijn bass de muziekwinkels langs, ben benieuwd.

musicmaestro
2 oktober 2006, 13:46
grappig dat het hier over de speakers gaat ....

hee ja, nu je het zegt!
Dan hoef je je daar in elk geval geen zorgen over te maken :-)

huskey
3 oktober 2006, 00:23
Inderdaad Ashdown, kijk hier (http://www.basgitaarforum.nl/viewforum.php?f=5) eens voor nog meer reacties.

vester86
3 oktober 2006, 02:20
tnx! leuke link, stom dat ik daar niet eerder op terecht ben gekomen

vester86
18 oktober 2006, 01:52
en het is geworden....


*tromgeroffel*


Een markbass little 250!!!
beste geluid in vergelijking met een hartke ha2500 en een Ampeg B-1.
superhandzaam dingetje...
voor de niet-kenners. zo groot als een autoradio (ok, IETS groter) en 2,6 kilo zwaar,met een maximaal vermogen van 250 watt.

Joris is een blij bassist

guitartub
18 oktober 2006, 13:20
Gefeliciteerd,

Die Markbass head is ook geen verkeerde keuze.

musicmaestro
19 oktober 2006, 08:16
felici

veel plezier ermee

daar staat een heel stuk van in in Meet Music Magazine, gratis verkrijgbaar in veel muziekzaken

het lijkt me een hele goede keuze

schwalbe
19 oktober 2006, 11:31
Toffe versterker, op hoeveel ohm ga je hem gebruiken? 8 neem ik aan gezien de 1x15?

vester86
19 oktober 2006, 15:50
nop, die speaker is 16 ohm. hou ik effectief iets van 100 watt over, dat gaat voor thuis al méér dan hard zat, en live zet ik er gewoon een 2e 15" bij :) gaat best hard iig! (gister getest :-P)
misschien in de toekomst nog 2 x 10" erbij om de set compleet te maken, maar dat is voor later :)