PDA

View Full Version : Ook aan de buizenbak



robert-gitarist
29 september 2006, 19:51
hey iedereen :)
Zoals misschien een aantal van jullie wel weten heb ik eens een Marshall JCM900 top gehad.Na een tijdje besloot ik die weg te doen voor een Les Paul.JCM900 is het gewoon niet voor mij.Ik heb drna een reedsaantal transistor versterkers aangeschaft welke ik nog heb(randall combo,randall top,Hughes&Kettner top).Bevallen prima maar toch ik miste een buizentop.Ik heb een tijdje een London City MK4? te leen gehad en beviel me super goed.heerlijke sound en geen gelul met 12/13 knoppies,gewoon 6 stuks.idiaal.
Nou was ik afgelopen woensdag na Feedback gegaan omdat ik 2 setjes snaren moest hebben.Eenmaal daar zag ik een Maquis top staan.Een mooie oude buizentop met 6 knoppes en 4 inputs,exact zoals de London City.Ik kijk op het kaartje en zag 149 euro staan.WTF dacht ik,geen geld voor een buizentop(hij ziet er ook echt heel goed uit nog).Affijn snaren gekocht en stad in gegaan.Maar toch het bleef rondspoken in me hoofd.ik ben terug gegaan en heb het ding uit getest.Na 3/4 akkoorden heb ik het besluit genomen om hem mee te nemen.Heerlijk die sound van z'n top in combi met me Epiphone LP Goldtop met P90 elementen erin.Heerlijk.Ik heb hier een paar foto's van de top:

Foto 1 (http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/Maquistop1.jpg)
Foto 2 (http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/Maquistop2.jpg)
Foto 3 (http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/maquistop3.jpg)
Foto 4 (http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/Maquistop4.jpg)

149 euro,voor die top.Geen geld toch?100 watt puur buizen :D Zitten overgens Telefunk buizen in als ik het goed heb.Alles uiteraad point to point gesoldeerd.

hardus
29 september 2006, 20:08
volgens mij zijn die buizen al bijna 149 euro waard

robert-gitarist
29 september 2006, 20:19
Haha :D Ik heb werkelijk waar geen idee.Maar 149 euro vond ik gewoon geen geld.Stom toevallig keek ik de avond er voor nog op marktplaats na een London City top maar die dingen worden ook met de keer duurder.Zo kwam je ze tegen voor eurotje of 250 en nu zag ik al een staan voor 399 :stop:
Bovendien vind ik mijn top iets mooier klinken in de mids.

robert-gitarist
29 september 2006, 20:19
Als ie het doet is het een prima prijs!!!

En of ie het doet!Niks kraakt ofzo echt piek fijn in oorde én ik heb er goeie garantie op dus :) echt 100 snoei harde watts :D Heerlijk.

Dude
29 september 2006, 20:41
goed bezig !

maar eeuh... heeft die geen voorbuisjes ?? of zitten die ergens verscholen...

robert-gitarist
29 september 2006, 20:44
Thnx :)

Zitten er wel in..Althans een.Een siemens als ik het goed heb.Die zit achter de eindbuizen.Beetje moeilijk tezien op de foto maar als je goed kijkt bij de 4de eindbuis zie je net een stukje er van.

Maare wat weegt z'n 100 watt bak zwaar zeg.Ik had een JCM900 50 watt dus en woog stuk minder.

zoon van Piet
29 september 2006, 20:56
Mijn geheugen is niet best meer, want ik rookte destijds veel van die rare sigaretjes. maar ik meen me te herinneren dat Maquis een Duitse equivalent was van London/Power/Super City. Vergelijkbaar in prijs en kwaliteit - die we een paar treetjes onder het echte M-merk inschatten...
En ik meen dat Maquis ook een top had die 300 watt gaf, met 6 (6550?) buizen..

wat ik nog wel heel goed weet is dat het heel hard kon!

jerome
29 september 2006, 22:26
Gefelicifietstas!!

Geweldige bak!
Lekker simpel en fantastisch mooi van lelijkheid! :cooler:
Ik ben ook een purist dus dat spreekt me wel aan!
Wat voor speakercabinet gebruik je voor hem?

MarkS
30 september 2006, 01:16
Transistor pre-amp?
Ik meen zoiets wel eens te hebben gelezen, er heeft een tijdje een Maquis op MP rondgezworven, en dat was idd een hybride.

robert-gitarist
30 september 2006, 12:43
Mja hij heeft wel preamp buis dat zeker..Binnekort wou ik zowiezo even dat binnekant eruit halen om beetje van stof te ontdoen.

Jerome,bedankt :) Inderdaad de looks zijn echt geweldig :D 6 van die knoppies haha.Klinkt echt super mooi.Het is inderdaad ook een Duits merk.Als ik het goed gelezen/gehoord heb werden ze in noord Duitslands gemaakt en zijn zeker wel vergelijkbaar met London City etc.Ik gebruik de top in combi met een Marshall 2*16" ofzo.Het is een oude kast dat bij een bass&lead top hoord.Z'n plat ding is dat.Kast klinkt redelijk maar toch ben ik aan het sparen voor een 4*12" kast.Zit sterk te denken aan een Bogner kast.tering duur nieuw(prijs van 2 2 de hands Marshall cabs) maar klinken mega mooi.Goeie Celestions erin en ja die looks weer he :D

robert-gitarist
30 september 2006, 17:43
En wat had dat precies in? :P

Chris Winsemius
30 september 2006, 17:47
Da's de kleine buis die de eindbuizen aanstuurt.

Maar 't hoeft niet altijd zo te zijn; Musicman heeft ampjes gehad met 'n transistor-pre-amp en transistor-aansturing v/d eindbuizen gehad maar toch weer 'n klein buisje voor de overdrive...
Tegenwoordig heb je zelfs merken die volledig transistor zijn maar 'n klein buisje gebruiken als aansturing v/d eindtrap.

almarvk
30 september 2006, 18:42
Damn wat een lage prijs zeg! Prima deal lijkt mij!

jerome
30 september 2006, 19:55
.Ik gebruik de top in combi met een Marshall 2*16" ofzo.Het is een oude kast dat bij een bass&lead top hoord.Z'n plat ding is dat.Kast klinkt redelijk maar toch ben ik aan het sparen voor een 4*12" kast.Zit sterk te denken aan een Bogner kast.tering duur nieuw(prijs van 2 2 de hands Marshall cabs) maar klinken mega mooi.Goeie Celestions erin en ja die looks weer he :D

Ik zou je buizenbakkie wel eerst er over proberen voordat je zo'n kast koopt.
De ene versterker klinkt er wel goed over en de ander niet!

Ik had vroeger een buikkast met die 65 watt celestions.
Lekkere speakers!
Ik speel nu met dezelfde top (Marshall JMP 100 Watt) over een halfopen VOX kast met 2 x 12 Inch Silver Alinico's van elk 25 Watt.
De allerbeste speakers die ik ooit gehoord heb op mijn JMP!!
Laatst nog buikkast geprobeerd met 4 Greenbacks.
Haalde het niet bij die Alnico´s.
Laatst nog voor de grap zo´n buikkast met 4 Celestion 12 inch 75 watters op mijn JMP aangeloten.
Wat een afschuwelijk kil, koud en dood geluid zeg!!!
En daarna gelijk die kast met die 2 x 12 Inch Silver Alinico's.
Bijna net zo lekker als.... :cooler:

littlewing
6 maart 2007, 23:58
Hallo mensen,

Ik heb ook zo'n Maquis 100 watt maar die is wel met preamp buizen(3XECC83) en 4XEL34.
Niet zolang geleden gekocht voor 100 euro's van iemand met heel veel amps die geen zin had om deze na te laten kijken.
Reparatie was...3 weerstanden vervangen!
Grappig is dat de meeste van de buizen die erin zatten Mullards waren...
Ach ja, moet kunnen toch?
Ik vind 'm wel fantastisch klinken en als het goed is komt ie uit '74 wat toch wel een mooi vintage jaar is en is dus net zo jong als mijn vrouw.
Gek is dat op de mijne aan/uit en standby aan de linker kant zitten en inputs rechts... Ik neem dus aan dat de hele versterker omgekeerd gebouwd is, grappig!

Franc
7 maart 2007, 10:47
Het maffe is inderdaad dat al die London en Powercities en dus ook Maquis gespiegeld werden gebouwd tov de Marshalls.

Maar die van jou dus weer niet, die is dan zoals de Marshalls.
Geinig.

Heb je er foto's van?

littlewing
7 maart 2007, 16:31
Best wel geinig idd.
Jammer dat er op internet bijna niks te vinden is over die Maquis versterkers.
Voor de foto's even de link daaronder gebruiken...


http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewPicture&friendID=162869811

hardus
7 maart 2007, 20:50
Het maffe is inderdaad dat al die London en Powercities en dus ook Maquis gespiegeld werden gebouwd tov de Marshalls.


wellicht heeft dit te maken met het feitelijke kopiëren en de technische aspecten daarvan destijds, toen er nog bijna geen kopieerapparaten waren.
dat hun werktekeningen/lay-outs in spiegelbeeld waren dus. interessante kwestie wel...

dePerik
10 maart 2007, 21:27
Mooi man, superdeal!
Ben benieuwd naar het geluid, volgens mij moet daar een goeie sound uit te halen zijn.

Chris Winsemius
10 maart 2007, 21:58
:D

De eerste Marshalls waren gebasseerd op de Fender tweed Bassman 4x10" 5F6A; ingangen (in top/head-vorm) dus rechts.

't Gros van de andere amps (piggyback Fenders als eerste) waren inputs links, regelaars, schakelaars en lamje rechts.