PDA

View Full Version : Plectrum valt weg



Redyoo
29 september 2006, 15:58
Oke, ik stuit weer eens op een probleem.
Mijn leraar heeft gezegd dat ik het plectrum zo losjes mogelijk moet vastpakken, en dat het in het begin best kan voorkomen dat hij valt. Maar nu is het al een tijdje zo dat hij steeds wegglijdt, en dan uiteindelijk valt.

Heeft iemand hier vroeger ook problemen gehad? Of doe ik iets verkeerd? Misschien tips? Bedankt alvast :) .

Kim Wilson
29 september 2006, 16:03
Als je plectrum wegvalt?

kabels en batterijen checken;
soldeerverbindingen nakijken...

Daevren
29 september 2006, 16:17
TJa, dit is een beetje ene dillemma. Aan de ene kant moet je het zo los mogelijk vasthouden maar aan de andere kant niet zo los dat deze uit je handen glipt.

Je hebt plectra met anti-slip of grip dingen. Je moet de juiste balans zien te vinden in hoe stevig je het vasthoudt. Je kunt proberen het anders vast te houden.





Als je plectrum wegvalt?

kabels en batterijen checken;
soldeerverbindingen nakijken...




Uuh...?

Kim Wilson
29 september 2006, 16:25
...



Uuh...?
Grapje... :satisfie:

Gloín
29 september 2006, 16:26
hmmm Ik heb het zelfde probleem... Me leraar heeft me aangeraden plectra tekopen met een ruwe opdruk (bijv Jim Dunlop). Verder moest ik wat dunnere kopen. Kon ik eerst daar aan wennen en dan dikkere zodat die direct beter in de hand liggen...

Tho
29 september 2006, 16:30
'k hoorde laatst een goeie van een medeforumlid: Een oud met boven het gasfornuis verhitten en het lemmet lichtjes over je plechtrum halen, zodat je er een grippatroontje in krijgt

patricia
29 september 2006, 16:51
secondelijm doet wonderen!

geintje.........
je moet gewoon je plectrum vasthouden zoals jij dat het prettigste vindt.

kiem
29 september 2006, 20:27
komt t mischien door zweet vingers?? zo ja, kan je altijd met een passer ff 2 of 3 gaatjes in je plectrum prikken op de plek waar je em vasthoud, wil welles helpen

Pais
29 september 2006, 23:43
'k hoorde laatst een goeie van een medeforumlid: Een oud met boven het gasfornuis verhitten en het lemmet lichtjes over je plechtrum halen, zodat je er een grippatroontje in krijgt

Heb je dat gedaan ook nog?? haha die kwam van mij. En iedereen lacht me uit, die me met mn mishandelde plectra ziet

Daevren
30 september 2006, 00:32
Ik heb het idee van plectra bekrassen al vaak voorbij zien of horen komen.

Redyoo
30 september 2006, 10:18
Ik heb dus geen bezwete vingers, en dat gasfornuis vind ik een beetje radicaal :p Ik houd mijn plectrum met duim en wijsvinger vast, en zo dat de punt van het plectrum recht op de gitaar wijst (beetje duidelijk? :p). Moet ik gewoon nog meer routine krijgen?

Tho
30 september 2006, 11:37
Heb je dat gedaan ook nog?? haha die kwam van mij. En iedereen lacht me uit, die me met mn mishandelde plectra ziet

haha, nee, want ik heb nergens last van :P maar volgens mij is het wel een goeie!

moos
30 september 2006, 13:10
Probleem lang gehad. Is toch een kwestie van hoe je met name je wijsvinger houdt. Als je die half buigt en je legt je plectrum erop en vervolgens je duim, heb je hem stevig vast. Daarbij heb ik mij de laatste tijd aangeleerd om het plectrum niet geheel horizontaal te houde, maar enigzins scheef. Ik kan hierdoor sneller aanslaan, en omdat het plectrum meer "schampt" dan echt aanslaat, is de kans dat hij uit je vingers wordt geslagen minder groot.

johantipker
30 september 2006, 19:19
Als je plectrum wegvalt?

kabels en batterijen checken;
soldeerverbindingen nakijken...



meesterlijk Kim!

Vergeet de traVo's niet te checken en bel het Winsemius ministerie van amp zaken! :D



maarre..... het gebeurt mij heel soms ook nog....en dan vliegt ie meters ver weg... maar hoe meer je speelt en hoe meer ervaring je krijgt, des te losser (en steviger) je grip op je pi(c)k wordt...

GitaarGek1200
8 oktober 2006, 23:04
als je niet gitaar speelt, stop em dan in je mond :p
Als je dat vaak genoeg doet, dan komen er vanzelf kleine putjes
in je plectrum door te knagen op je plectrum... Als je mij ziet...
heb ik wel plectrum in m'n mond zitten, LoL ! :seriousf:

Kaïn
10 oktober 2006, 10:21
Wat ik niet begrijp is dat je leraar zegt dat je een dunnere moet kopen. Tenzij je vooral slag doet dan begrijp ik het wel, maar als je solo's etc. speelt dan is een dikkere plectrum een must (IMO!) Omdat je veel directere controle over je spel hebt.

peter_heijnen
10 oktober 2006, 10:46
Ik speel al 30 jaar waarvan 25 met plectrum.

Af en toe valt dat ding gewoon uit je klauwen, pech dan.

mr-02
10 oktober 2006, 12:13
een naald goed opwarmen en een gaatje maken op de plaatsen waar je hem vast hebt, wel fijne gaatjes. pak wel het naaldje vast met een tang ofzo.

misschien helpt het, denk dat je dan meer grip hebt :p

Lossesnaar
10 oktober 2006, 13:59
kan het liggen aan of je m vasthoudt met 2 of 3 vingers miss?

ik speel 1,5 jaar nu...maar hou steeds mn plectrum tussen 3 vingers, wijs-middel en duim.

Echter als ik het gros bekijk, houden ze m allemaal met slechts 2 vingers vast....is het, los van het fingerpicken, een juiste manier met 3 vingers, of is dat sterk af te raden? kheb m wel stevig altijd op die manier namelijk.

greetz

peter_heijnen
10 oktober 2006, 14:03
ik speel 1,5 jaar nu...maar hou steeds mn plectrum tussen 3 vingers, wijs-middel en duim.

Je bevind je in zeer goed gezelschap. Ook ene P. Metheney en ene E. van Halen houden hun plectrum met drie vingers vast.

Je moet gewoon dat doen wat het beste aanvoelt/resultaat geeft.

Mauser
12 oktober 2006, 14:44
Heb bij een Ibanez dealer in Polen die Ibanez Sand-grip Wizard plectrums gekocht, en dat zijn voor mij de perfecte plectrums, altijd goede grip. Probleem is.. ik kan ze in geen enkele Nederlandse winkel krijgen... mocht iemand ze ergens in een winkel (in Nederland :P ) gezien hebben, ik hoor het graag ;)

vanheemschut
14 oktober 2006, 13:59
dit is een kwestie van tijd, in het begin hield ik mijn plektum
stevig vast. het kost kracht zeg maar, na verloop van tijd worden
je spieren en gewrichten soepeler en kost het je minder kracht.
waardoor het lijkt alsof je het plektrum losser vast houd.
daar gaat een hele tijd overheen. vergelijk het een beetje met
de barree akkoorden dat kostte in het begin ook kracht.
op een gegeven moment krijg je controle over hoe stevig je een
plektum vasthoudt en kun je bijv, met dynamiek spelen.
dus heb geduld... ik zeg dit uit ervaring... het blijkt wel
dat jou leraar het verkeerd uitlegd, jou plektrum valt niet voor niks
steeds weg. nogmaals het is een kwestie van tijd.

Hydra
16 oktober 2006, 12:07
Wegenpicks zijn de oplossing. Heb in een gipsybandje gezeten en zo aan die plectrums gekomen. Kosten wat maar heb je ook wat. Electrisch gebruik ik ze ook altijd ook al zijn ze dik...

Mufftin
17 oktober 2006, 15:53
okee je pakt een schaar, legt plectrum op tafel ofzo en maakt met schaar diepe groeven en krassen op de plectrum. wat horizontaal en wat vertikaal en wat op een vage manier. Heb je hem goed stroef. Na een tijdje nog een keer doen want dan zit die vol met huidschilfers enz enz..

meul
21 oktober 2006, 11:46
Waar is dit plectrum gekocht?

beetje vergelijkbaar met hoe hard moet ik de snaren indrukken op mijn gitaar.
meestal zoekt je lichaam naar de meest comfortabele houding, in time komt dit ook goed met zo'n plectrum en is het probleem ineens weg