PDA

View Full Version : Stompboxen met midi



Michael Amott
29 september 2006, 12:08
Wie kan er mij uitleggen hoe midi een beetje in elkaar zit.. ik snap er geen Hol van... Ik heb een amp met midi in en midi through ofzoiets.. maar nu heb ik een stompbox delay van digitech digidelay wel te verstaan. maar kan ik die midi schakelen? en zo ja hoe doe ik dat? ik zag dat grote gitaarhelden meerdere tops geschakeld hebben en daar een aantal stompboxen tussen hebben hangen dit wordt allemaal met midi bestuurd?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

robert-gitarist
29 september 2006, 15:42
Midi snap ik ook geen reet van.
Maar over je digitech delay heb ik wel een antwoord: je kunt hem midi schakelen maar dan moet je wel een midi router hebben(bijv. GCX)deze zet je gewone signaal om in midi en deze kun je dan schakelen etc met een midi board.Althans zo iets dacht ik.Midi is ook niet mijn afdeling maar geloof zo iets is

boss
29 september 2006, 16:32
Nou Robert, zo werkt het dus niet ;)
Je gitaarsignaal en het midisignaal zijn 2 gescheiden zaken. Midi signaal in een gitaarsetup zoals hier bedoeld bevat geen geluidssignaal, maar enkel commando's die de midi apparatuur begrijpt.

Ik heb zelf een eenvoudige midisetup die er als volgt uit ziet:
Amp: Koch Multitone
FX: TC Electronics G-Major
Pedals: Cry-Baby
Midi schakelpedaal: Rocktron Midimate

Het gitaarsignaal gaat:
Gitaar -> Cry-Baby -> Koch
De G-Major zit in de serieele loop van de Koch

Het schakelen van de G-Major en de Koch gebeurd met de Rocktron Midimate.
In de G-Major zitten relays waarmee de kanalen van de Koch geschakeld kunnen worden.
Dus een patch oproepen in de G-Major en de Koch schakel desgewenst mee.

Om een pedaaltje te kunnen schakelen via midi heb je een midi-switch nodig zoals b.v. de GCX die jij al noemde.
Een switcher heeft meestal meerdere loops waar de pedalen inzitten.
Door deze loops loopt dus WEL het gitaarsignaal heen hé.
Deze loops worden dan via midi aan of uit gezet.

TIP: Kijk eens in "Rack Gear" daar staat bovenaan een sticky met meer info over midi.