PDA

View Full Version : 2x 12" cabs



sinneD
28 september 2006, 20:49
Niet echt wat duidelijks over kunnen vinden dus vraag ik het maar via deze weg. Ik ben op zoek naar een mooie 2x 12" cab die voor zowel basgitaar als gitaar GOED bruikbaar is (zoals die oude fender 4x12" en 2x15").

Bestaan dit soort cabineten uberhaupt nog of moet je dan denken aan het vervangen van de speakers in een 2x 12" cabinet met bijv die Jensen speakers die nico verkoopt?

Hoop wat nuttige tips/adviezen te krijgen i.p.v. alleen maar dat standaard gebruik de search hier is al genoeg over gesproken antwoord.

Nellyrocks
29 september 2006, 08:23
Ik heb ook tijden bas gespeeld op mijn gitaarversterker. Ook 2x12 Celestion V30's. Het klonk niet echt geweldig, mist behoorlijk wat in het laag. Je kan alleen je bas op het podium gewoon in een DI prikken en het slechte geluid uit je versterker puur voor je zelf gebruiken. Hoort verder niemand omdat zowel publiek als de rest van de band je uit de monitor/PA hoort.

Zo hou je je gitaarversterker precies zoals jij het wil. Ik zou er lekker niets aan veranderen.

schwalbe
29 september 2006, 10:42
Gitaarspeakers ga je kapot spelen met een bas als je op bandvolume speelt. Dus dan blijven basspeakers over. En basspeakers hebben wat eigenschappen die toch wel flink anders zijn dan gitaarspeakers : zo is de efficiency een stuk lager; een 2x12 met basspeakers gaat ongeveer net zo hard als een 1x12 met gitaarspeaker. En gitaarcabinetten hebben erg vaak een piek in de frequentierespons rond de 120-160 hertz; bascabinetten hebben die niet maar dan vaak meer een (flink kleinere) piek in het 60-100 hertz gebied.
Voor bas heb ik zelf een cab gebouwd met 2 Eminence Delta 12lf's ( http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=DELTA-12LFA&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=2 ). Die klinkt voor bas top en voor gitaar redelijk, maar dus echt duidelijk anders dan een gitaarcab. Maar gitaarspeakers ga je dus echt kapotspelen met bas. Voor bas ben je op zoek naar speakers met een veel grotere x-max en x-lim (maximale conusuitslag) dan gitaarspeakers. De ideale kast voor 2 Eminence Delta 12lf's is trouwens 140 liter inhoud bassreflex getuned op 50 hertz.

Kim Wilson
29 september 2006, 10:45
Zo lang je goed blijft luisteren en je speakers niet over hun nek draait, d.w.z. de speakers niet overstuurt, is er niks aan de hand.

sinneD
29 september 2006, 13:41
Dat gitaarspeakers op bandvolume met bas eroverheen kapot gaan wist ik ook al wel.

Maar wat ik me nu dan dus afvraag ook, waardoor klinken die oude fender kasten zo lekker met zowel bas als met gitaar, wat voor speakers zitten daar dan in??? Dat het met beide zo lekker kan klinken.

sinneD
29 september 2006, 16:01
Je zou ook een advertentie GEZOCHT.... kunnen plaatsen.. merk je gauw genoeg wat er te koop is.

Ik ben niet zo zeer opzoek naar 2e hands kasten (misschien hier en daar uitzondering).

Ik zou het het liefst bij een bestaand/nieuw cabinet houden of een aan een zelfbouw cabinet beginnen. Dat laatste lijkt me ook wel leuk want dan kan ik mooi de kast naar eigen specificaties bouwen.

schwalbe
29 september 2006, 18:28
Ik denk dat dat komt omdat ze gesloten zijn en niet bassreflex. Dat heeft als nadeel dat ze enorm groot worden als je er ook nog echt diep mee wil.

vester86
29 september 2006, 22:10
je zou eens 2 mesa boogie Vintage black shadow 50 watters kunnen proberen, die heb ik 1 in mijn combo zitten en het valt me steeds op dat dat nog lang niet verkeerd klinkt, voor zolang ik geen basversterker heb. stuk beter dan mijn andere speakerkastjes