PDA

View Full Version : EINDELIJK De Marshall JCM800 2203



llahsraM
28 september 2006, 12:26
Ik heb vandaag mijn marshall JCM2000 tsl60 geruild tegen een Marshall JCM800 2203!! Ik ben er echt super blij mee! GEWELDIGG geluid komt er uit die bak. Hier wat foto's. Ik was beniewd of de ¿elco's? nog goed waren, die blauwe dingen. En ik weet niet hoe het precies zit met die 100watt/50watt schakeling. Hij zei dat je op 100watt 16ohm had en op 50watt ohm en je kan dat niet veranderen had die het over anders slijten je buizen eerder. Ook zit er achter een 2e master volume die professioneel is ingebouwd. Footswitch zit erbij, ideaal voor solo's.

http://members.lycos.nl/n123dj/DSCN0737.JPG
http://members.lycos.nl/n123dj/DSCN0736.JPG

llahsraM
28 september 2006, 12:27
De elco's
http://members.lycos.nl/n123dj/DSCN0733.JPG
http://members.lycos.nl/n123dj/DSCN0734.JPG

De buizen
http://members.lycos.nl/n123dj/DSCN0731.JPG

SOrry voor de grote plaatje

Solidkick
28 september 2006, 13:14
Dus toch maar geruild?


Heh, mooi man! :rockon:

llahsraM
28 september 2006, 13:22
Ja toch maar geruild! ben alleen benieuwd of die elco's die blauwe dingen nog goed zijn, en hoe dat werkt met die schakeling van 100watt / 50watt, volgens hem was het dus zo op 100watt 16ohm en op 50watt 8ohm en je kan het niet veranderen.

gerrekat
28 september 2006, 13:33
gefeliciteerd, maar als ik eerlijk ben snap ik de hype om de 800's niet. Ik heb er 3 gehad en op het moment staat er weeer een geleende op mijn muziekkamer en nu weet ik weer percies waarom ik ze allemaal weggedaan heb. ik denk dat ik de TSL gehouden had. maar goed er worden tegenwoordig ebcahelijke bedragen betaald voor 800's dus in dat opzicht heb je waarschijnljik de juiste keuze gemaakt. En eerlijk is eerlijk voor rock klinken ze natuurlijk erg goed, vette buizen ook erin, SED's zijn mijn favo eindbuizen.

Josdevos
28 september 2006, 14:00
gefeliciteerd, maar als ik eerlijk ben snap ik de hype om de 800's niet. Ik heb er 3 gehad en op het moment staat er weeer een geleende op mijn muziekkamer en nu weet ik weer percies waarom ik ze allemaal weggedaan heb. ik denk dat ik de TSL gehouden had. maar goed er worden tegenwoordig ebcahelijke bedragen betaald voor 800's dus in dat opzicht heb je waarschijnljik de juiste keuze gemaakt. En eerlijk is eerlijk voor rock klinken ze natuurlijk erg goed, vette buizen ook erin, SED's zijn mijn favo eindbuizen.


Nou Hans, met bijvoorbeeld een Keeley modded SD1 ervoor en op een strakke kast vind ik een 800 toch wel een behoorlijk brute bak!

Ik heb die Spalted Z in England trouwens gekocht! :rockon: Net betaald!

Solidkick
28 september 2006, 22:04
en hoe dat werkt met die schakeling van 100watt / 50watt, volgens hem was het dus zo op 100watt 16ohm en op 50watt 8ohm en je kan het niet veranderen.

Bij 100 Watt draai je op 4 pitten met 16 ohm.
Wanneer je omschakeld naar 50 Watt draait de amp op 2 pitten en 8 ohm.
Houd hier dus rekening mee met je cab keus.

llahsraM
28 september 2006, 23:51
Bij 100 Watt draai je op 4 pitten met 16 ohm.
Wanneer je omschakeld naar 50 Watt draait de amp op 2 pitten en 8 ohm.
Houd hier dus rekening mee met je cab keus.

Ow oke, maar het gekke is dat die nu op de selector switch (4-8-16ohm) nu op 8ohm staat. Dus op 50watt heeft die dan 8ohm en op 100watt 16ohm of is dat logisch??

turboblues
29 september 2006, 00:08
gefeliciteerd, maar als ik eerlijk ben snap ik de hype om de 800's niet. Ik heb er 3 gehad en op het moment staat er weeer een geleende op mijn muziekkamer en nu weet ik weer percies waarom ik ze allemaal weggedaan heb. ik denk dat ik de TSL gehouden had. maar goed er worden tegenwoordig ebcahelijke bedragen betaald voor 800's dus in dat opzicht heb je waarschijnljik de juiste keuze gemaakt. En eerlijk is eerlijk voor rock klinken ze natuurlijk erg goed, vette buizen ook erin, SED's zijn mijn favo eindbuizen.Ik heb dezelfde mening. Heb jaren geleden mijn 2203 en 2204 weggedaan en heb er alleen maar spijt van omdat ik er nu een nog groter bedrag voor zou krijgen..Maar weg zouden ze gaan, da's zeker.

Orpheo
29 september 2006, 00:25
hm.... de jcm800 2203..... beste amp OOIT gebouwd. veel plezier ermee!

Unicron
29 september 2006, 01:00
Het lijkt mij dat de vorige eigenaar die 8/16 ohm sticker voor zijn eigen box gebruikte, en dat ie een 16 ohm box had.

Als die 100/50 schakeling bij 50-stand twee eindbuizen buiten bedrijf stelt dan wordt het als volgt (correct me if I'm wrong):

16 ohms box -> amp op 8 ohm
8 ohms box -> amp op 4 ohm

Je kan dan dus op 50 watt niet meer met een 4 ohms cabinet spelen. Ik zou nooit schakelen tussen 50/100 met de amp in werking overigens. Eerst uit zetten.

llahsraM
29 september 2006, 08:59
Het lijkt mij dat de vorige eigenaar die 8/16 ohm sticker voor zijn eigen box gebruikte, en dat ie een 16 ohm box had.

Als die 100/50 schakeling bij 50-stand twee eindbuizen buiten bedrijf stelt dan wordt het als volgt (correct me if I'm wrong):

16 ohms box -> amp op 8 ohm
8 ohms box -> amp op 4 ohm

Je kan dan dus op 50 watt niet meer met een 4 ohms cabinet spelen. Ik zou nooit schakelen tussen 50/100 met de amp in werking overigens. Eerst uit zetten.

Dus eigenlijk moet je bij 50watts het aantal ohms op de versterker verdubbellen. Dus 4ohm is 8ohm --- 8ohm is 16ohm etc. Maar hoe zit het dan bij 100watt? Is dan 8ohm gewoon 8ohm? en 16ohm gewoon in de 16ohm op je versterker? Is het schadelijk voor je versterker als je hem verkeerd aansluit?

Edit: Bij 50watt gloeien wel alle eindbuizen. Maar ik weet niet of ze dan buiten gebruik worden gesteld.

Mr.Bluesbreaker
29 september 2006, 09:08
Gefeliciteerd met de aanschaf!
Bij mijn 2203 heb ik hem draaien op 2 eindbuizen, zodat het vermogen altijd 50 watts is. En er zit nog binnenin een extra weerstand, de impendantie is altijd dubbel nu bij mij. Ik draai 8 ohm op een 16 ohm cabinet, maar in feite is mijn top nu 16 ohm.

Bij jou heb je wel 4 eindbuizen maar je schakelt ze denk ik net als de anniversary Marshalls pentode/triode? Hoe het dan zit met het ohmage weet ik zo niet...

heavy-metal-thunder
29 september 2006, 09:26
gefeliciteerd, maar als ik eerlijk ben snap ik de hype om de 800's niet. Ik heb er 3 gehad en op het moment staat er weeer een geleende op mijn muziekkamer en nu weet ik weer percies waarom ik ze allemaal weggedaan heb. ik denk dat ik de TSL gehouden had. maar goed er worden tegenwoordig ebcahelijke bedragen betaald voor 800's dus in dat opzicht heb je waarschijnljik de juiste keuze gemaakt. En eerlijk is eerlijk voor rock klinken ze natuurlijk erg goed, vette buizen ook erin, SED's zijn mijn favo eindbuizen.

Ik heb een 800 combo gehad en weggedaan:
- Marshall en 1*12 is geen droomhuwelijk.
- het clean vond ik veel te dun
- klonk eigenlijk maar behoorlijk dik als de gain er serieus open stond
- werd wel lekker aggresief als de MV ook open stond. Maar luid, hé.

heavy-metal-thunder
29 september 2006, 09:29
Gefeliciteerd met de aanschaf!
Bij mijn 2203 heb ik hem draaien op 2 eindbuizen, zodat het vermogen altijd 50 watts is. En er zit nog binnenin een extra weerstand, de impendantie is altijd dubbel nu bij mij. Ik draai 8 ohm op een 16 ohm cabinet, maar in feite is mijn top nu 16 ohm.

Bij jou heb je wel 4 eindbuizen maar je schakelt ze denk ik net als de anniversary Marshalls pentode/triode? Hoe het dan zit met het ohmage weet ik zo niet...

ik denk eerder dat er dan 2 eindbuizen worden uitgeschakeld. Hoop ik toch, want de 30th anniversary vond ik niet zo geweldig op triode, zeker niet de Marshallsound.

Ik ben geen technieker, maar kan je die imedantie niet meten? Of contact opnemen met de bouwer van die amp? Ik vind het behoorlijk tricky om daar mee te gaan experimenteren.

Josdevos
29 september 2006, 09:48
Pentode/Triode is op een halve eindbuis... heeft geen invloed op impedantie.
Full Power/Halfpower is effektief op 2 eindbuizen. Daar moet je de wel rekening houden met de impedantie.

hidde630
29 september 2006, 10:16
Coolste versterker ooit! Veel plezier ermee!

Orpheo
29 september 2006, 11:17
Ik heb een 800 combo gehad en weggedaan:
- Marshall en 1*12 is geen droomhuwelijk.
- het clean vond ik veel te dun
- klonk eigenlijk maar behoorlijk dik als de gain er serieus open stond
- werd wel lekker aggresief als de MV ook open stond. Maar luid, hé.

hoeft niet. als je bv een goeie ouwe greenback erin stopt. of een celestion gold, klinkt t al stukken beter.

dun clean? totaal geen last van.

de mijne klinkt per definitie dik en vadzig :D

Kim Wilson
29 september 2006, 11:23
hoeft niet. als je bv een goeie ouwe greenback erin stopt. of een celestion gold, klinkt t al stukken beter.

dun clean? totaal geen last van.

de mijne klinkt per definitie dik en vadzig :D
Dat komt door die doffe kut-Les Pauls!

llahsraM
29 september 2006, 12:29
Ik heb net Peter van Weelden gebeld en mijn situatie verteld. Hij zei dat bij 100watt gewoon de standaard ohm uitgangen zijn dus 8ohm op een 8ohm cabinet of 16ohm op 16ohm cabinet etc. en bij 50watt is het juist van 4ohm uitgang is een 8 ohm cabinet en een 8 ohm uitgang is een 16ohm cabinet etc. het wordt dus verdubbeld.

llahsraM
29 september 2006, 12:32
nu nog wat, simpele vraag :) moet ik de main supply op 220volt zetten of 240volt, hij staat op 220


EDIT: ik hoop dat het ook niet schadelijk is geweest voor de versterker want ik heb (1uurtje) dus op 16ohm gespeeld met een 8ohm cabinet.

Chris Winsemius
29 september 2006, 13:14
nu nog wat, simpele vraag :) moet ik de main supply op 220volt zetten of 240volt, hij staat op 220


EDIT: ik hoop dat het ook niet schadelijk is geweest voor de versterker want ik heb (1uurtje) dus op 16ohm gespeeld met een 8ohm cabinet.

Simpele vraag maar lastig antwoord :D
De huidige netspanning is 230 Volt. Je kan 'm zonder problemen op 240 Volt zetten. Technisch gezien beter maar de klank wordt wat warmer omdat de interne spanningen wat lager worden. Als je versterker correct gebiased is op de 220V stand loop je geen gevaar. Andersom (dus biasen op de 240V stand en dan op 220V zetten) levert het gevaar v/e te hoge/hete biasing op.

Bij mis-aanpassingen op zeer hoge volumes en langere tijden loop je risico de uitgangstrafo en eindbuizen te slopen.

Gezien het aantal voorversterkerbuizen zul je waarschijnlijk meer gain hebben dan 'n standaard 2203.

llahsraM
29 september 2006, 13:19
Simpele vraag maar lastig antwoord :D
De huidige netspanning is 230 Volt. Je kan 'm zonder problemen op 240 Volt zetten. Technisch gezien beter maar de klank wordt wat warmer omdat de interne spanningen wat lager worden. Als je versterker correct gebiased is op de 220V stand loop je geen gevaar. Andersom (dus biasen op de 240V stand en dan op 220V zetten) levert het gevaar v/e te hoge/hete biasing op.

Bij mis-aanpassingen op zeer hoge volumes en langere tijden loop je risico de uitgangstrafo en eindbuizen te slopen.

Gezien het aantal voorversterkerbuizen zul je waarschijnlijk meer gain hebben dan 'n standaard 2203.

Als het technisch beter is zet ik hem maar op 240volt. Iets warmer vind ik niet erg.

pol
29 september 2006, 13:29
héhé, ik heb ondertussen ook al 5 jcm800's gehad (1 x 2203, 2 x 2204, 1 x jcm800 bass, type 1992, circuit omgebouwd naar 2203, een nog een 2203 omgebouwd door Steavens)
en allemaal weer weggedaan ook :)

toffe amps, maar niet voor het geluid dat ik zoek, ik heb veel met pedalen zitten uitproberen, maar er bleef mij toch iets irriteren aan het geluid.
Die hype errond is idd zwaar overdreven, de prijs die ze tegenwoordig gaan ook. Ze zijn wel leuk voor de onderdelen en compleet te verbouwen, maar daar zijn ze tegenwoordig wat te duur voor geworden helaas.

Unicron
29 september 2006, 15:58
Ik heb net Peter van Weelden gebeld en mijn situatie verteld. Hij zei dat bij 100watt gewoon de standaard ohm uitgangen zijn dus 8ohm op een 8ohm cabinet of 16ohm op 16ohm cabinet etc. en bij 50watt is het juist van 4ohm uitgang is een 8 ohm cabinet en een 8 ohm uitgang is een 16ohm cabinet etc. het wordt dus verdubbeld.

ja zo zei ik het ook als ik me niet vergis, dan zullen er dus twee buizen uitgeschakeld worden..

veel plezier met die amp, rockt wel behoorlijk!

Orpheo
29 september 2006, 17:04
Dat komt door die doffe kut-Les Pauls!

zelfs met die klotestrats klonk t lekker dik!

Kim Wilson
29 september 2006, 22:36
zelfs met die klotestrats klonk t lekker dik!
Okey dan!! :D