PDA

View Full Version : Koffiebadje



California Jam
28 september 2006, 08:30
Ik heb even een vraagje aan diegene die al eens een 'koffiebadje' hebben gebruikt/toegepast om hun witte slagplaat en kapjes te 'agen'.

Zorgt dit ervoor dat er een 'laagje' op het kunststof komt (wat je er dus in theorie weer kunt afkrabben of schuren) of wordt het kunststof echt 'door en door' gekleurd?

Ik zit te overwegen om het te proberen maar als het alleen maar bij een 'laagje' blijft dan doe ik het niet. Heb geen zin om zelf onder de koffie te zitten na een uurtje spelen....

Kim Wilson
28 september 2006, 08:45
Als het goed is, trekt het in het element. Het is geen laagje koffie dat op het element achterblijft, die je eraf zou kunnen wassen...

FruscianteFan
28 september 2006, 09:06
zonde van de koffie..

Ik heb het wel eens geprobeerd (koffie + thee), maar het heeft toen niets uitgehaald.

Kim Wilson
28 september 2006, 09:10
Die strat van mij had al van die gare kapjes toen ik hem kocht. Inclusief de sporen van de plectrum. Aan de bovenkant zijn ze behoorlijk versleten. Wel gaaf.

Danny Drug
28 september 2006, 09:34
iemand een foto van het eindresultaat van zo'n koffiebadje?

sugarfish
28 september 2006, 10:10
iemand een foto van het eindresultaat van zo'n koffiebadje?

Ik weet dat Aron Maiden dat heeft gedaan met zijn witte slagplaat op zijn LC tele. Zag er netjes uit! Moet je even op COMET zoeken dan kom je hem wel tegen!

California Jam
28 september 2006, 13:01
Ik heb dat topic gevonden. Maar hij schrijft dat hij de slagplaat eerst opgeschuurd heeft met een brillo sponsje. Dat wekt bij mij de indruk dat de koffie zich moet 'hechten' en dus toch meer een 'laagje' vormt. Waarom zou je anders iets opschuren?

MartinL
28 september 2006, 13:04
waarschijnlijk om het iets poreuzer te maken

California Jam
28 september 2006, 13:08
Hm.... misschien toch maar proberen dan in het weekend.

Het gaat trouwens om deze plank waarmee ik het wil gaan doen:

http://www.thewebferrets.nl/images/other/g_squier2.jpg

Ik denk dat-ie veel mooier wordt ;-)

blademan
28 september 2006, 14:00
wat een gedoe just voor looks

Joey Handsome
28 september 2006, 14:19
Ik heb het geprobeerd, maar het haalde geen moer uit, zonde van je koffie zoals al eerder gezegd.

Kim Wilson
28 september 2006, 14:21
Laat hem er even inliggen, tot er oogjes op de koffie groeien...

sugarfish
28 september 2006, 14:30
Volgens mij moet je die inderdaad even in de koffie laten liggen. 1 nacht tot een aantal nachtjes heb ik eens gelezen.
Je moet dan wel de topkam ook even in de koffie leggen anders ziet ie er niet uit!
Je kunt ook ipv zoveel moeite gewoon een tweede slagplaat kopen (ge-aged) je kunt dan wisselen en dan ziet het er toch iets "echter" uit. Met koffie krijg je volgens mij wel een gevlekt resultaat, niet egaal!

Dude
28 september 2006, 16:47
Veel spelen in rokerige kroegen...

satisfaction guaranteed !

Wolfje
28 september 2006, 16:49
Hang je gitaar aan het plafond ofzo bij de lokale coffeeshop, dan gaat het nog sneller :P

Aron Maiden
28 september 2006, 17:24
Hey,

Ik heb het idd gedaan met mijn LC, gewoon eerst een beetje opgeschuurt met zon brillo sponsje zo dat de koffie er een beetje intrekt,

Maar ik had niet echt gedult er voor dus heb em er denk ik iets te snel weer opgezet, maar je ziet wel resultaat.

en onder het spelen word ik zelf heus niet vies van koffie ofzo, maar bij mij slijt het langzaam wel weer een beetje weg..

schizo910
28 september 2006, 17:56
Steek een pakje sigaretten in de hens en hang hem er aan draadje boven. Doe dit een aantal keer totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt...

Cris
28 september 2006, 17:56
Gewoon je gitaar 20 jaar gebruiken, dan aged die vanzelf.

Danny Drug
28 september 2006, 18:00
achter een auto aanslepen gedurende 10 kilometer... relic-heaven!

schizo910
28 september 2006, 18:01
Hij wil geen relic, Hij wil gelig... :)

Danny Drug
28 september 2006, 18:06
10 kilometer door koffie of sinas heentrekken..

ook een oplossing:

http://skcm.e-linewebsolutions.nl/sites/site176/images/kwast_met_gele_vef.jpg

vulvasonic
28 september 2006, 18:30
Hij wil geen relic, Hij wil gelig... :)

In dat geval kun je de slagplaat ook in het urinoir gooien en het daar een paar dagen in laten weken.

Ik heb zelf ooit de proef op de som genomen en een witte slagplaat (had ik over, niet dat je denkt dat...... :D ) in de koffie gelegd. Een hele nacht. Geen resultaat. Toen nog eens 24 uur, maar dan met een beetje koffiedrap erbij voor de zekerheid. Geen resultaat. Thee geprobeerd. Niks!

Het kreng zal best een weinig verkleurd zijn. Maar het blijft wit.

En heren, zo gek is dat niet. De slagplaten van Fenders uit de jaren 50 zijn nu nog steeds mooi wit. Pas later is Fender slagplaten gaan gebruiken, gemaakt van een ander materiaal en die waren ook nieuw al een beetje 'groenig'. Ik geloof (maar daar kan ik me in vergissen) dat die later weer verboden zouden zijn ivm de eigenschap van die dingen om snel in de hens te vliegen.
Maar goed, daarom zie je tegenwoordig op de RI's GROENIGE slagplaatjes op de jaren 60 modellen en spierwitte slagplaatjes op de jaren 50 modellen.

Zo en nu niet meer zeuren.

drap
28 september 2006, 18:50
In dat geval kun je de slagplaat ook in het urinoir gooien en het daar een paar dagen in laten weken.

Ik heb zelf ooit de proef op de som genomen en een witte slagplaat (had ik over, niet dat je denkt dat...... :D ) in de koffie gelegd. Een hele nacht. Geen resultaat. Toen nog eens 24 uur, maar dan met een beetje koffiedrap erbij voor de zekerheid. Geen resultaat. Thee geprobeerd. Niks!

Het kreng zal best een weinig verkleurd zijn. Maar het blijft wit.

En heren, zo gek is dat niet. De slagplaten van Fenders uit de jaren 50 zijn nu nog steeds mooi wit. Pas later is Fender slagplaten gaan gebruiken, gemaakt van een ander materiaal en die waren ook nieuw al een beetje 'groenig'. Ik geloof (maar daar kan ik me in vergissen) dat die later weer verboden zouden zijn ivm de eigenschap van die dingen om snel in de hens te vliegen.
Maar goed, daarom zie je tegenwoordig op de RI's GROENIGE slagplaatjes op de jaren 60 modellen en spierwitte slagplaatjes op de jaren 50 modellen.

Zo en nu niet meer zeuren.

Amen to that. Heb ik ook al es in een ander topic gezegd. Bijna al die ouwe Fenders hebben gewoon een witte slagplaat. Het enige wat sterk verkleurd in de loop der jaren zijn de elementkapjes, het witte doppie van de switch en het doppie op de tremolopook. Fender heeft daar prachtige setjes voor te koop. Is geen koffiebadje voor nodig. Rara waarom zit er geen gelige slagplaat bij die setjes.

FruscianteFan
28 september 2006, 18:50
De slagplaat van mijn Strat is echt behoorlijk vergeeld. Geen idee waardoor.

Kim Wilson
28 september 2006, 19:47
De slagplaat van mijn Strat is echt behoorlijk vergeeld. Geen idee waardoor.
Door je urinoir natuurlijk!

En mijn spul is ook mooi ge-aged, maar mijn slagplaat is idd mooi wit.

Noid
28 september 2006, 20:04
wat een gedoe just voor looks
Niet voor de looks, maar voor de groupies! Het oog wil natuurlijk ook wat en het is een bekend feit dat de niet al te muziekkritische muzikant minnende concertbezoeksters nu eenmaal vallen voor een gelige slagplaat ...

RS-Rik
29 september 2006, 00:48
ben ik blij dat ik een van nature gerelicte strat bezit!! woei!

FruscianteFan
29 september 2006, 09:32
Door je urinoir natuurlijk!

En mijn spul is ook mooi ge-aged, maar mijn slagplaat is idd mooi wit.helemaal vergeten :D

Ik vind het wel opvallend dat noch de elementkapjes, noch de potmeterknopjes vergeeld zijn. Die vormen best een flink contrast met de slagplaat.

Kim Wilson
29 september 2006, 09:36
Zo ziet die van mij eruit. Natuurlijk ge-aged:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/strat2.jpg

Niet gek voor een Japanner, dacht ik zo...

heavy-metal-thunder
29 september 2006, 09:39
wat een gedoe just voor looks

+ 1

En wat zou je denken van thee? Mijn moeder maakte vroeger handwerk en om die witte lapjes een écru tint te geven, dompelde ze die in thee. gaat er nooit meer uit.

Ik heb ook al gehoord om met sigarettenrook een vintage tintje te geven, maar lijkt me een heel gedoe... maar ja, ieder zijn meug.

jimihattricks
29 september 2006, 10:10
thee werkt imo beter dan koffie.. laat ze er echter niet al te lang inliggen, want dan krijgen ze een freaky kleur.. maar belangrijk is dat je de thee heel donker maakt (dus zeg maar een heel sterk kopje thee zetten), en dat je alles binnenzet, want als je t in de garage doet ofzo of een andere koudere plek, dan gaat t proces n stuk langzamer..

van tevoren ff alles licht opschuren.. en t gaat er niet vanaf, t trekt er echt in..

anders gewoon voor een euro of 15-20 een aged setje kopen..

gele slagplaten zie je idd eigenlijk niet op oude fenders.. ze blijven ofwel wit of ze verkleuren mint green, ik zou de jouwe dan ook vervangen door een 1-ply witte of een 3-ply mint green plaatje...

California Jam
29 september 2006, 11:31
Ik denk dat ik dat ga doen. zo'n mint-green slagplaatje. Is inderdaad mooier denk ik.
Thanks voor alle (grappige) reacties!