PDA

View Full Version : Abalone



BLOK182
7 december 2002, 00:07
Ik had even een vraagje, ik weet wel wat mother of pearl is, maarre, wat is nou precies abalone? Het lijkt wel erg op parlemoer, maar kan iemand het mij nog wat preciezer uitleggen?

jpb
7 december 2002, 09:35
Abalone is de schelp van een zeeslak die 'zeeoor' (Haliotis sp.). De schelp is komvormig met een rij gaatjes, en is veel kleuriger dan gewoon paarlemoer. Begint zeldzaam te worden omdat die zo mooi is; in Bretagne geloof ik zelf beschermd. Soms zie je fret-inlegwerk van abalone met paarlemoer. Abalone zat/zit vaak op duurdere gitaren.

BLOK182
7 december 2002, 09:37
Bedankt voor de info! Ik zag namelijk dat ESP de "Deluxe" modellen zowat compleet binden met Abalone, en ook de nek ermee inleggen. Maarre, als dit spul zo duur is, dan is het toch wel echt neem ik aan?

SiNiSTRaL
7 december 2002, 11:37
tuurlijk...vaak ook wat groener enzo van kleur...gewoon veel kleurtjes erin.

Anders Destium
7 december 2002, 11:43
Het is echt, net als parelmoer. Het mooie van abalone is dat het ook van kleur verandert als je er langs kijkt, wat dat betreft vind ik het vaak mooier dan echt parelmoer (hoewel parelmoer duurder is). Parelmoer wordt vaak nagemaakt met plastic inlays, bij abalone is dit niet te doen. Parelmoer is niet overdreven moeilijk te onderscheiden van nep, bij abalone zou je dit echt gelijk zien.

Ik ben in het trotse bezit van een gitaar met abalone binding, het is alleen oppassen dat het allemaal niet overdone wordt. Bij die pgm van mij heb je vrijwel geen inlay, alleen 2 abalone dots op de 12e fret, meer inlay zou denk ik alleen aan de schoonheid afdoen :smile:

Ik ben aan het overwegen of ik misschien eens de (plastic) dot inlays van mijn RX zal laten vervangen door abalonen, dat lijkt me er erg cool uitzien...

blimb
7 december 2002, 17:21
waaraan kan je zien of je parelmoere inlay echt of nep is?

Moonchild
7 december 2002, 17:26
zie je aan de kleuren, als het er dof uitziet, en als je het vanuit andere hoekpunten bekijkt en het verandert niet echt van uiterlijk (relief en kleur een beetje) dan is het nep.
Het moet helder, glimmend en "veranderend" zijn.