PDA

View Full Version : Brugprobleem



Maiden Michiel
27 september 2006, 20:36
Ik heb nu een jaar of 3 een Dean Custom 450.

Ik vind hem echt geweldig (heb hem nu met een Evolution en Air Norton) alleen die brug...

Ik wist vanaf het begin al wel dat het geen geweldige was maar tot voor kort heb ik er eigenlijk weinig problemen mee gehad.

De laatste tijd heb ik regelmatig dat waar de snaar uit het zadel komt de snaar begint te rafelen totdat de snaar vanzelf uitrekt en dus out of tune raakt. De snaar gaat dus ook kapot.

Eerst dacht ik aan bramen in het zadel. Dus ik had met schuurlinnen het zadel voorzichtig bijgeschuurd.
Maar naar 2 weken begint dezelfde shit weer.

Het gaat om deze brug:

http://members.home.nl/karenterbalkt/HPIM5183.JPG

http://members.home.nl/karenterbalkt/HPIM5193.JPG

Nu is mijn vraag: wat kan ik doen? Een hele nieuwe brug? Of nieuwe zadels? En als ik een nieuwe brug nodig heb, welke dan (welke past)?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Cris
28 september 2006, 00:32
Ja een nieuw zadeltje kan je altijd proberen. Het is altijd goedkoper dan het andere wat je in gedachte had.

Maiden Michiel
28 september 2006, 07:58
Ok maar wat is dan het beste materiaal om te nemen?

California Jam
28 september 2006, 08:20
Kan het niet ontstaan omdat je de bout aan de achterkant van je zadel niet te strak draait? Hier beschadig je natuurlijk ook een snaar mee als je deze veel te strak draait.
Om welke snaar gaat het eigenlijk?

Maiden Michiel
28 september 2006, 10:29
Hmm volgens mij draai ik het niet veel te strak, wel goed aandraaien, maar niet forceren zeg maar.

Het is voornamelijk de A snaar en soms de E en D ook. De A snaar gebruik ik ook het vaakst.

Johannes
28 september 2006, 11:42
Het kan ook zijn dat er kleine braampjes aan de zadeltjes zitten. Deze ontstaan door het trillen van de snaren. Een omwonden snaar vreet zit als het ware in het zadeltje. De braampjes beschadigen de snaar dan weer. Vaak is dit probleem op te lossen door met een heel fijn vijltje of zeer fijn schuurpapier de braampjes weg te vijlen of schuren. Het is de bedoeling dat het knikpunt van de snaar zo glad mogelijk is.

Danny Drug
28 september 2006, 11:48
Het kan ook zijn dat er kleine braampjes aan de zadeltjes zitten. Deze ontstaan door het trillen van de snaren. Een omwonden snaar vreet zit als het ware in het zadeltje. De braampjes beschadigen de snaar dan weer. Vaak is dit probleem op te lossen door met een heel fijn vijltje of zeer fijn schuurpapier de braampjes weg te vijlen of schuren. Het is de bedoeling dat het knikpunt van de snaar zo glad mogelijk is.

heerlijke overbodig. ;)

hij heeft dat al geprobeerd

Johannes
28 september 2006, 12:12
Je hebt wel es van die momenten he............. :sssh: :D

California Jam
28 september 2006, 13:04
Hmm volgens mij draai ik het niet veel te strak, wel goed aandraaien, maar niet forceren zeg maar.

Het is voornamelijk de A snaar en soms de E en D ook. De A snaar gebruik ik ook het vaakst.

Wel toevallig dat de E,A en de D de enige omwonden snaren zijn. Volgens mij draai je ze toch te strak aan waardoor de omwinding beschadigd. Je zegt zelf dat de snaar begint te rafelen. Je drukt het als het ware gewoon stuk. Zodra het begint te rafelen komt de zachtere kern tegen de zadel en die knapt.

Ik zou het dus eens proberen om ze niet zo vast te draaien. Aandraaien en misschien nog een 1/8e slag en da's vast genoeg.

Maiden Michiel
28 september 2006, 13:13
Wel toevallig dat de E,A en de D de enige omwonden snaren zijn. Volgens mij draai je ze toch te strak aan waardoor de omwinding beschadigd. Je zegt zelf dat de snaar begint te rafelen. Je drukt het als het ware gewoon stuk. Zodra het begint te rafelen komt de zachtere kern tegen de zadel en die knapt.

Ik zou het dus eens proberen om ze niet zo vast te draaien. Aandraaien en misschien nog een 1/8e slag en da's vast genoeg.

Ga ik proberen :) Thanks

vasnd
28 september 2006, 18:08
ik heb het ook wel eens gehad dit en het heeft met aandraaien te maken en of die er ver genoeg inzit. Dit zadeltjes kunnen ook net fout zitten ( andersom erin doen, wel dat putje bij de schroef maar zadeltje andersom). Ook als de snaren niet helemaal goed zijn afgeknipt.

Ik merkte het meestal al meteen omdat bij het stemmen de snaar niet hoger wou na een tijdje en je hoorde ook zo'n afwindgeluidje.