PDA

View Full Version : wat na basis



Narvox
27 september 2006, 20:09
Ik heb nu bijna mijn boekje slaggitaar uit, ik kan 15-20 akkoorden en een enkele barré. Wat is nu een logisch vervolg volgens jullie? Zijn er eerst erg noodzakelijke techienken die ik best nog bijleer, begin ik beter tabs af te printen en keihard te oefenen op techniek, of kies ik best een stijl en ga me op die technieken ed toespitsen? of nog wat anders natuurlijk:p

Jeroensnake
27 september 2006, 21:29
Muziek hoort niet volgens een boekje te gaan, vind ik. Doe wat je wilt!

Ik ken mensen die bijna alleen maar toonladders (perfect en snel!) kunnen spelen (klinkt al snel saai), iemand die moeiteloos een nieuw nummer van notenschrift kan spelen (maar zelf helemaal niets kan verzinnen) en ook iemand die gewoon altijd maar wat vanuit zijn "gevoel" zit te tokkelen (maar verder geen noot of akkoord kan lezen).

Maar als je dan toch verder wil gaan in de techniek en/of theorie van muziek, begin dan met de basistheorie (akkoordenschema's, maar vooral waarom sommige akkoorden beter na/voor elkaar klinken, toonladders, toonafstanden, etc). Tips over techniek is wat lastiger, omdat verschillende muziekstijlen verschillende technieken gebruiken (al zijn er ook veel overeenkomsten). Begin maar eens met de goede houding van je hand, plectrum, etc. Of veel oefenen met tokkelen met je vingers (wil je misschien ook je pink gebruiken? nog meer oefenen!).

Wat je ook doet, verlies niet de rest uit het oog als je 1 ding gaat oefenen. Elke dag een uurtje toonladders oefenen, zodat je ze razendsnel en foutloos kan spelen, heeft ook zijn nadelen. Voordat je het weet zit je "gevangen" in de toonladders....

En tot slot: muziek en logica? HAHAHA! ;-)

gorgasm
27 september 2006, 21:40
stijl zou k ni doen, heb ook n stijl genomen, deathmetal, nu wil ik ook klassieke stukken uit n accoustische krijgen.

oefeningen bestaan r genoeg!
(10 tips van joe satriani, t powertabje met metalsolotjes dat ier erges staat)

-=JEROEN=-
28 september 2006, 00:15
hangt er ook van af waar je naar toe wilt

beter barré akkoorden spelen raad ik zowiezo aan, omdat je die in alle stijlen wel tegen komt

appyhaan
28 september 2006, 17:53
Welk boek heb je net uit, Slag Gitaar 1 van Michiel Merkies, die heeft namelijk ook nog een vervolg geloof ik. Misschien kun je daarmee verder, alhoewel ik me niet zou beperken tot 1 boek. Wat je zelf wilt is natuurlijk ook van belang, als je graag noten zou willen leren dan zou ik dat doen i.p.v. tabs. Mocht je tabs gaan gebruiken, gebruik dan echte officiele boeken, veel tabs op het internet kloppen gewoonweg niet. En dat heeft zeker zijn nadelen. Wat dat betreft kun je beter liedjes op gehoor uitzoeken. Dan train je in ieder geval je gehoor, ook al klopt dan in het begin ook niet alles. Toespitsen op 1 stijl zou ik ook inderdaad niet doen, behalve als je dat heel graag wilt. Het werkt alleen wel heel motiverend om de muziek te spelen waar je zelf graag naar luisterd. Wat betreft de techniek: gitaartechniek is in veel stijlen voor een groot deel gelijk, dus maak je daar niet druk om. Alleen techniek leren werkt ook niet, probeer complete songs te spelen. Misschien is het een idee voor je om in een band te gaan spelen, als je dat nog niet doet.

Alberto
28 september 2006, 18:53
Je kan nu akkoorden spelen dus ik zou zeggen begin te tokkelen.
Duim voor de bassen en de andere vingers voor de 3 hoogste snaren.
Als je dat beheerst kan je eventueel met plectrum leren flatpicken.
Maak voor je zelf uit wat je momenteel het meest boeit en begin er aan :satisfie:
Er zijn zoveel speeltechnieken maar leer ze gewoon één voor één...
Niet teveel ineens willen kunnen.

Narvox
28 september 2006, 19:13
ik houd me nu vooral bezig met gewoon wat rond te spelen, en irritante akkoorden zoals F (vind ik dan:p) er in te verwerken, en af en toe een barré ertussen:). Ik speel ook wel graag gewoon wat rond (geen akkoorden) maar soms slaagt het echt op niks:p dan gaat het zo mooi en dan verknoei ik het met zo'n halve toon te hoog of laag:p

wbz
28 september 2006, 23:46
Welk boek heb je net uit, Slag Gitaar 1 van Michiel Merkies, die heeft namelijk ook nog een vervolg geloof ik. Misschien kun je daarmee verder, alhoewel ik me niet zou beperken tot 1 boek.

jups, slaggitaar 2, die gaat voornamelijk over barre akkoorden
die slagggitaar 1 heb ik ook zelf gedaan maar heb nu individueel les en die doet eea uit rockbasics (http://www.rockbasics.nl/) en dat is ook wel leuk boekkie als vervolg
gaat puur over powerchords

Narvox
29 september 2006, 16:37
wat is nu precies het verschil tusse chords en power chords? powerchords pas je toe op elkt fzo? of zijn het andere techieken/akkoorden fzo?

Jeroensnake
29 september 2006, 16:59
Vraag het eens aan google:

www.google.nl/....powerchord.... (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=powerchords&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl)
of
www.google.nl/.....powerakkoorden..... (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=powerakkoorden&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl)