PDA

View Full Version : G12H 75Hz?



imlikeajungle
27 september 2006, 18:17
Hoi!

Ik had begrepen dat G12H en G12M verschillen in basresonantiefrequentie.
Nu belde ik net met iemand die me 2 ouwe London City 4x12s wil verkopen en die man zei dat er op de speakers staat: G12H maar met 75Hz basresonantie.

Meer research toont me dat er hier en daar notie is van G12Hs met 75Hz maar er is geen duidelijke lijn te vinden in de online informatie.
Iemand enig idee of dit standaard speakers zijn, bepaalde periodes, ...?

Ze zijn 16 ohm, er staat Celestion LTD, G12H, 75Hz C/S op de speakers. Foto's heb ik niet, codes kan ik vragen als iemand me zegt wat te vragen. Elke hulp is zeer gewaardeerd...



EDIT: ik meende me te herinneren dat Nico hier eens iets gepost had over het plakken van gescheurde speakerconussen? Hoe doe je dat? Iets met blablalijm en dan laten drogen? Kan het niet vinden met de search...

fullorder
27 september 2006, 18:53
Zover ik weet bestaan er wel degelijk originele G12H's met een resonance van 75Hz, maar ik durf het je niet zeker te zeggen.

In ieder geval zou ik nog even de date-codes opvragen, of liever zelfs een foto ervan vragen. Op internet kun je dan makkelijk de exacte produktiedatum vinden.

Chris Winsemius
27 september 2006, 20:01
H30s zijn er zowel in 55Hz als 75Hz uitvoeringen geweest.
Nu is de heritage uitvoering 55Hz en de Ann. uitvoering 75Hz.

jerome
27 september 2006, 20:10
H30s zijn er zowel in 55Hz als 75Hz uitvoeringen geweest.
Nu is de heritage uitvoering 55Hz en de Ann. uitvoering 75Hz.

Wat is het verschil in klank tussen beide speakers?
Geeft een 55 Hz uitvoering meer bas dan een 75 Hz of zo?

birt
27 september 2006, 21:48
dit zijn de mijne: http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/amp/DSC03413.JPG

Agent_Smith
27 september 2006, 22:26
Wat is het verschil in klank tussen beide speakers?
Geeft een 55 Hz uitvoering meer bas dan een 75 Hz of zo?

Dat vraag ik me nou ook altijd af. Wat zegt 'resonantiefrequentie' nou precies?

Agent_Smith
27 september 2006, 22:27
dit zijn de mijne: http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/amp/DSC03413.JPG

Ik zie dat je een kap mist. Ik mis ook een paar kappen (blackback). Iemand enig idee of die ergens te krijgen zijn?

Chris Winsemius
27 september 2006, 23:08
Wat is het verschil in klank tussen beide speakers?
Geeft een 55 Hz uitvoering meer bas dan een 75 Hz of zo?

De 55 Hz versie is voller in het laag en smeuïger in het hoog.
Er schijnen ook 55 Hz versies v/d M25 te zijn geweest, v/d M20 ken ik zelf alléén de oude en nieuwe Heritage versie van 75 Hz.

birt
28 september 2006, 00:02
Ik zie dat je een kap mist. Ik mis ook een paar kappen (blackback). Iemand enig idee of die ergens te krijgen zijn?
die ene was er toen af maar is er weer opgelijmd.

fullorder
28 september 2006, 00:06
Dat vraag ik me nou ook altijd af. Wat zegt 'resonantiefrequentie' nou precies?

In algemene vorm betekent is de resonantiefrequentie (of eigenfrequentie) een frequentie waarbij een systeem een inputsignaal sterker doorgeeft dan bij andere frequenties. In het frequentiedomein zie je dan ook een piek in de response van het systeem (in dit geval een speaker).
Hoe het woord precies gebruikt wordt door celestion weet ik niet, maar het zal vast wel zo zijn dat de 55Hz resonance speaker het hartstikke fijn vindt om te trillen bij 55Hz en de 75Hz versie bij 75Hz.
Over het algemeen is de 55Hz versie van de G12H meer geliefd geloof ik. Ik heb er zelf ook twee en ze klinken zeer smakelijk mag ik wel zeggen. Een vergelijkingstest heb ik echter nooit gedaan.

En inderdaad ik heb ook wel eens een 55Hz resonance versie van de G12M gezien.

Agent_Smith
28 september 2006, 08:15
In algemene vorm betekent is de resonantiefrequentie (of eigenfrequentie) een frequentie waarbij een systeem een inputsignaal sterker doorgeeft dan bij andere frequenties. In het frequentiedomein zie je dan ook een piek in de response van het systeem (in dit geval een speaker).
Hoe het woord precies gebruikt wordt door celestion weet ik niet, maar het zal vast wel zo zijn dat de 55Hz resonance speaker het hartstikke fijn vindt om te trillen bij 55Hz en de 75Hz versie bij 75Hz.
Over het algemeen is de 55Hz versie van de G12H meer geliefd geloof ik. Ik heb er zelf ook twee en ze klinken zeer smakelijk mag ik wel zeggen. Een vergelijkingstest heb ik echter nooit gedaan.

Okee, bedankt! Dat is idd een fijne, duidelijke uitleg. Klinkt ook logisch eigenlijk.



En inderdaad ik heb ook wel eens een 55Hz resonance versie van de G12M gezien.

Ja, die heb ik dus! Het is een vrij oude Marshall 4x12 met blackbacks uit 1978. Cab klinkt echt geweldig!
Zie hier:
http://img180.imageshack.us/img180/329/april010kp0.jpg

Weet iemand iets over die kappen of die te krijgen zijn?

Jorn-
28 september 2006, 10:49
Ik heb zelf 2 oude G12H30's gecombineerd, een 55Hz-er en een 75Hz-er, deze combinatie geeft een super mooie en warme klank met veel laag en mooi helder hoog! Gouden duo!

fullorder
28 september 2006, 12:25
Ja, die heb ik dus! Het is een vrij oude Marshall 4x12 met blackbacks uit 1978. Cab klinkt echt geweldig!

Weet iemand iets over die kappen of die te krijgen zijn?

mjammie! ;)

geen idee of die kappen te krijgen zijn. wil je die zwarte vervangen door groene ofzo? ik heb op mijn g12h's (55Hz) ook geen groene, maar grijze.

Agent_Smith
28 september 2006, 12:38
mjammie! ;)

geen idee of die kappen te krijgen zijn. wil je die zwarte vervangen door groene ofzo? ik heb op mijn g12h's (55Hz) ook geen groene, maar grijze.

Nee hoor, niet vervangen. Ik ben er twee geloof ik kwijt.

Mr.Jay
28 september 2006, 18:06
Er schijnen ook 55 Hz versies v/d M25 te zijn geweest, v/d M20 ken ik zelf alléén de oude en nieuwe Heritage versie van 75 Hz.

25M / 55Hz zijn de Blackbacks ( we zien de pic al ), die hebben echter meteen de "444"-conus, die is tamelijk donker, ik noem ze wat "muffig". Zaten veel in 70's AC30's.

JaY

Chris Winsemius
28 september 2006, 18:09
25M / 55Hz zijn de Blackbacks ( we zien de pic al ), die hebben echter meteen de "444"-conus, die is tamelijk donker, ik noem ze wat "muffig". Zaten veel in 70's AC30's.

JaY

Thanks!!!
70s AC30s zijn ook niet echt favoriet ici :)

Agent_Smith
28 september 2006, 19:30
25M / 55Hz zijn de Blackbacks ( we zien de pic al ), die hebben echter meteen de "444"-conus, die is tamelijk donker, ik noem ze wat "muffig". Zaten veel in 70's AC30's.

JaY

Het is eigenlijk een bass cab (1935), maar is perfect voor mij. Ik heb m al vele jaren en nooit willen vervangen.

imlikeajungle
28 september 2006, 22:09
Dank voor de info, ga dit weekend luisteren.

Iemand nog snel info over plakken/reconen?

imlikeajungle
30 september 2006, 12:43
Bedankt voor de info heren, ben net de kasten gaan oppikken.
Een mooie aanvulling, al geloof ik dat 1 van de 2 wel weer weg mag (hij wou niet afzonderlijk verkopen) - al dan niet na het cosmetisch oplappen.

keef
1 oktober 2006, 13:59
25M / 55Hz zijn de Blackbacks ( we zien de pic al ), die hebben echter meteen de "444"-conus, die is tamelijk donker, ik noem ze wat "muffig". Zaten veel in 70's AC30's.

JaY

Vanaf de late 60s (dus al in het 'pre rola' tijdperk, wat overigens onzin is) waren er ook 55hz M25s. Die zaten o.a. in een aantal Marshall kasten, en hebben de 014 (bass) conus code.

Vergeet overigens niet dat wat op de sticker staat lang niet altijd de lading dekt. Men was hier tamelijk slordig mee. Zo zijn er bv speakers met een 55hz sticker met (originele) 003 (lead) conussen.

Agent_Smith
1 oktober 2006, 16:21
Vanaf de late 60s (dus al in het 'pre rola' tijdperk, wat overigens onzin is) waren er ook 55hz M25s. Die zaten o.a. in een aantal Marshall kasten, en hebben de 014 (bass) conus code.

Vergeet overigens niet dat wat op de sticker staat lang niet altijd de lading dekt. Men was hier tamelijk slordig mee. Zo zijn er bv speakers met een 55hz sticker met (originele) 003 (lead) conussen.

Iemand foto's van die verschillende conussen? En wat het precies verschilt?

imlikeajungle
4 oktober 2006, 08:36
Of een soort van timeline? Ik ben in de war namelijk...

heavy-metal-thunder
9 oktober 2006, 15:44
ja, wat zijn nu precies de periodes pre-rola/rola/rola-Celestion en wat betekent het naar sound en prijs van de speakers??