PDA

View Full Version : bass fretloos maken



Diedertje
26 september 2006, 21:16
heey, ik heb nog een oud basje liggen en ik wil die graag fretloos laten maken. Kan dat en zo ja waar kan ik dat het beste laten doen?

Groetjes,

piezo
26 september 2006, 21:24
Welkom hier.
Het zou ons advies misschien een beetje helpen als je even zegt waar je woont.

Primitive
26 september 2006, 22:05
nou je lokale gitaarboer zou het misschien kunnen, en anders kan diegene je altijd verder helpen of je zou naar bijvoorbeeld een meubelmaker kunnen gaan, al is een goede gitaarboer veiliger en makkelijker!

olaf reijnders
26 september 2006, 22:16
Een meubelmaker zou ik afraden. Ervaring is bij dit soort klusjes een must. Inderdaad de lokale gitaarbouwer is het beste. Wel prijzig, maar het is ook veel werk.

Diedertje
26 september 2006, 22:17
Ik kwam op het idee omdat ik nu ''portrait of tracy'' ga spelen en nog wat andere nummers van Jaco, zou het fijn zijn als ik fretloze heb alleen die heb ik niet. En ik ben aan het sparen voor een fender jazz bass dus ik dacht misschien kan ik m'n oude bass fretloos maken. En ik hoorde van een vriend dat ik me hier moest aanmelden, en veel dingen kan vragen als ik iets niet weet. Maar in ieder geval bedankt en ik ga wel ff rondkijken of ik wat kan vinden.

olaf reijnders
26 september 2006, 22:28
Ik zou als ik jou was je nieuwe bas fretloos kopen. Het ombouwen is prijzig en dat kan je m.i. beter in een nieuwe bas steken.

Diedertje
26 september 2006, 22:38
Daar heb je wel een punt, maar ik ga nog wel ff verder kijken wat ik allemaal kan doen. Maar wat denk je dan dat het kost om het te laten doen? Want opzich zou ik best een fretloze willen kopen, alleen ik vind een bass met fretten veel fijner spelen, dus ik weet niet of het wel zo'n slim idee is om dan een fretloze te kopen. Maar het is wel handig om er eentje te hebben voor nummers waarbij het toch wel veel beter klinkt als je een fretloze hebt.

piezo
26 september 2006, 22:40
De goed bekende bouwers/customizers in de omgeving van Rotterdam zijn Sander de Gier (Schiedam) en VoxHumana (Vlaardingen). Als je een beetje handig bent, kun je het ook zelf doen, maar om daarna een mooie strakke toets te krijgen valt nog niet mee. De houtsoort van de toets is ook van belang.

Opties:
- de frets eruit, opvullen, schuren en evt. lakken
- de huidige toets compleet vervangen door ééntje met- of zonder streepjes
- als je toch voor een jazzbas spaart, koop dan meteen een fretloze en houd die oude gewoon als gefrette bas

EDIT: iemand was me al voor met mijn laatste puntje
De kosten van fretloos maken zijn niet laag. Het is de vraag of deze bas dat waard is.

Diedertje
26 september 2006, 22:53
Ik weet niet of hij het waard is. Hij is ong 2,5 jaar oud en ik speel er nooit meer op, want ik speel alleen nog maar op me OLP (stingray 4 sn.). Dus hij hangt alleen maar een beetje nutteloos aan me muur. Maar ik vind een fretloze wel vet, alleen ik ben bang dat ik weinig op een fretloze ga spelen, want ik vind het minder fijn spelen dan een bas met fretten. Dus ik denk dat het zonde van me geld is als ik een nieuwe fretloze bas koop.

Primitive
26 september 2006, 23:15
als hij toch nutteloos aan de muur hangt waarom niet wat informatie vragen bij de gitaarboer over hoe het moet en ga zelf het proberen te doen??

hoofd
26 september 2006, 23:18
Gewoon zelf fretloos maken, is zo moeilijk niet hoor! Jaco zelf had gewoon de frets eruit gewipt en zich verder niet druk gemaakt over het netjes afwerken ervan.

Bij een fretloze bas is het wel zo handig dat je geen maple (of ander zacht hout) fretboard hebt. Dat moet dan namelijk gelakt worden wil je de bas bespeelbaar houden, want anders gaat je toets er geheid aan. En een gelakte fretloze klinkt nou eenmaal niet echt super..

Anyway, het fretloos maken is een kwestie van een hete soldeerbout even op de fret houden zodat de lijm smelt, en de fret er daarna uitwippen met een mesje pid. Piece of cake. De sleuven kan je opvullen met kneedbaar hout (zaagsel + houtlijm), goed laten drogen en de toets even lekker glad schuren. Setje flatwounds erop en gaaaaan! :rockon:

piezo
26 september 2006, 23:28
Jaco had wel een gelakte toets
Voor het bekende knarsende fretloze geluid (o.a. van Jaco) moet je gewoon roundwounds gebruiken
Maple is zóóo vreselijk zacht niet. Ik heb jarenlang fretloos gespeeld op een ontfrette en kaalgeschuurde maple toets (Nu weer gefret trouwens) Met roundwounds zelfs!

hoofd
26 september 2006, 23:40
Maple is zóóo vreselijk zacht niet. Ik heb jarenlang fretloos gespeeld op een ontfrette en kaalgeschuurde maple toets (Nu weer gefret trouwens) Met roundwounds zelfs!

Ah, dan ligt 't aan mijn maple-hals, was van een hele cheape oude bas.. Die hele bas was sowieso al kut, de hals gebruik ik nu om vanuit mijn bed het lichtknopje uit te kunnen meppen :D
Later nog een gitaar met rosewood toets fretloos gemaakt, en daar heb ik nog steeds lol mee.

olaf reijnders
27 september 2006, 13:33
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_bas/52214054.html%3Frotid%3D5026-40279-15698-0

Nickname
27 september 2006, 13:50
Kan je niet gewoon een fretloze hals kopen (of maken) Trouwens.. deze topic kun je ook goed plaatsen in het zelfbouw forum, daar komen veel mensen die ervaring hebben met hout bewerken :)