PDA

View Full Version : Humbucker Upgrade



coony
27 september 2006, 07:41
Hallo!

Ik zou graag de pickups in m'n Epiphone Dot upgraden. Ik zoek een zo authentiek mogelijk geluid (PAF). Welke pickups kunnen jullie me aanraden? Ik lees veel over GFS maar vraag me af of de kwaliteit kan tippen aan een Seymour Duncan Antiquity (een andere aanrader). 'n Groot prijsverschil, maar de moeite waard?? Of zijn er andere alternatieven?

Groeten,
Koen

Lacrymosa
27 september 2006, 08:51
Je zou eens moeten luisteren naar de samples van SD
Vooral de ALnico pro 2 en de 59 zullen zijn wat je zoekt

GHS is leuk, maar bij lange na niet de kwaliteit van SD of Dim
Persoonlijk vind ik Dimarzio teveel kleur, en niet sprakenlend genoeg.
Maar anders zijn er van dim een hoop leuke dingen, PAF, Paf Pro, Paf Joe etc.

drap
27 september 2006, 09:26
Voor een zo authentiek mogelijk PAF geluid, zou ik gaan voor Seth Lovers van Seymour Duncan of de classic '57 van Gibson, maar dan ben je wel ff wat kwijt. Ik meen dat alleen de Seth Lover al iets van E130,- moet kosten en dan heb je er dus nog maar eentje. De GFS'en heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat je daarmee niet echt in de buurt van een PAF geluid gaat komen. Maar wellicht klinken ze natuurlijk verder wel goed, dat weet ik niet.

Mauser
27 september 2006, 09:41
Heeft het luisteren van samples eigenlijk wel veel nut? Uiteindelijk verschilt het geluid van passie pickups toch per gitaar?

Lacrymosa
27 september 2006, 10:00
Ja, idd, het is voor iedere gitaar anders.
Maar door samples te luisteren kan je ook alleen maar de verschillen tussen de pups horen.
Het is geen voorspelling van hoe het gaat klinken.
Maar het is zeker een mooi handvat bij het maken van een keuze

drap
27 september 2006, 10:15
Ik vind persoonlijk die samples vaak ruk qua geluid. Die Seymour Duncan samples ook, veel te veel treble waardoor alles op elkaar klinkt. Als ik van de samples uit was gegaan, had ik in het verleden nooit de '59ers gekocht. Hetzelfde geld eigenlijk ook een beetje voor de omschrijving die er bij staat.

frekie
27 september 2006, 10:16
Ik heb GFS crunchy Pafs op mijn RichWood LP (LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT LAWSUIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!)
:)
Erg lekkere Paf sound, lekker "creamy" mid. 50 euri per set inclusief vzk. SD Jazz/59 op mijn RW ES335 geeft meer definitie en strakheid en wat meer output. Als geld geen rol speelt zou ik voor SD gaan maar dat doet het wel. Anders speel je niet op een Epi Dot.

DaveItUp
27 september 2006, 10:23
For what it's worth: Ik heb GFS dream 90's in m'n epi sg gezet. 100% verbetering!

Lucluc
27 september 2006, 10:27
Bij die Duitse postorderbedrijven kan je setjes SD voor weinig krijgen. Ik meen bij Thomann voor een eurotje of 115 twee humbuckers. Ik zeg dit uit mijn hoofd....

Ik heb trouwens mijn Richwood humbuckers opnieuw in een badje hete was gedaan en teruggezet in m'n pre-lawsuit RE-400 ipv de GFS dream 90 die erin zaten. Als je elementen alleen microfonish zijn, dan kan een wasbadje ook een goedkoop en in mijn ogen zinvol alternatief zijn.

Leesvoer:

http://www.stewmac.com/freeinfo/A-LINDYFRALIN.html

http://www.projectguitar.com/tut/potting.htm

http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/index.php

De kern van het verhaal:

Recent Epiphone humbucker pickups especially seem to benefit greatly from potting. These pickups sound pretty good once microphonic feedback is eliminated.

jimihattricks
27 september 2006, 12:36
Ik vind persoonlijk die samples vaak ruk qua geluid. Die Seymour Duncan samples ook, veel te veel treble waardoor alles op elkaar klinkt. Als ik van de samples uit was gegaan, had ik in het verleden nooit de '59ers gekocht. Hetzelfde geld eigenlijk ook een beetje voor de omschrijving die er bij staat.

ben ik t mee eens: de samples kunnen beter, maarr.. verschillen tussen pickups onderling hoor je wel.. je hebt dan alleen een referentie nodig, dus t is wel handig als je zelf een SD-pickup hebt ter vergelijking..

wat is er mis met de 59 btw? heb er eentje in mn Epi LP (brug), vind m super en veelzijdig voor de prijs... maar t is geen burstbucker ofzo natuurlijk..

drap
27 september 2006, 12:40
wat is er mis met de 59 btw? heb er eentje in mn Epi LP (brug), vind m super en veelzijdig voor de prijs... maar t is geen burstbucker ofzo natuurlijk..

Helemaal niets juist. Hele goeie pickups. Maar als ik naar het sampeltje luister vind ik ze ruk klinken. Met andere woorden, dat sampeltje is bepaalt niet representatief

Lacrymosa
27 september 2006, 14:17
Lees mijn post nog eens terug.........
Hierin zei ik, dat je de samples niet moet zien als een representatie van het uiteindelijke resultaat, het stelt je echter wel in staat om de verschillen tussen pickups te onderscheiden.
Hoor je deze niet, dan heb je 2 mogelijkheden:
-Je afluister mogelijkheden zijn te beperkt
-of je ben (nog) niet in staat de verschillen in klankt te onderscheiden en dan is de vraag of je eigenlijk wel toe ben aan nieuwe elementen? of speelt GAS/Merknaam hier een rol?

drap
27 september 2006, 14:26
Lees mijn post nog eens terug.........
Hierin zei ik, dat je de samples niet moet zien als een representatie van het uiteindelijke resultaat, het stelt je echter wel in staat om de verschillen tussen pickups te onderscheiden.
Hoor je deze niet, dan heb je 2 mogelijkheden:
-Je afluister mogelijkheden zijn te beperkt
-of je ben (nog) niet in staat de verschillen in klankt te onderscheiden en dan is de vraag of je eigenlijk wel toe ben aan nieuwe elementen? of speelt GAS/Merknaam hier een rol?

Hu? Doelt dat op mijn post? Ik ben niet degene die een nieuwe humbucker zoekt hoor.

Ik heb die '59's in een Epi les paul gehad en heb dus een aardig vergelijkmiddel met in ieder geval het sampeltje van '59er. Dat ik niet in staat zou zijn om de verschillen te horen tussen het één en het ander lijkt me een conclusie die jij niet kan staven trouwens. Voor jouw informatie, ik heb al tig gitaren gehad van singlecoil tot humbuckergitaren. Ik denk dat ik een redelijk gehoor heb gekregen op dit gebied.

Lacrymosa
27 september 2006, 14:32
je snapt mijn verhaal nog steeds niet.
Ik doel er op dat je van een sample niet moet zeggen hij klinkt goed of slecht.
Je kan ze wel als hulpmiddel gebruiken om het juiste element te zoeken.

voorbeeld:
Je heb een 59 gehad, je miste bijv wat agressie (mid hoog).
Dan ga je het sampletje van de 59 nog luisteren.
Daarna ga je bijv even luisteren naar een Custom en vergelijkt de sample met die van die van de 59. Is ie agressiever, is dit een mooi punt om je zoektocht verder te zetten.

Verder bedoelde ik het niet rot hoor, maar ik wilde even een punt duidelijk maken.
No Offence
Het was ook niet alleen voor jou bedoeld, maar meer in het algemeen

DaveItUp
27 september 2006, 15:09
Bij die Duitse postorderbedrijven kan je setjes SD voor weinig krijgen. Ik meen bij Thomann voor een eurotje of 115 twee humbuckers. Ik zeg dit uit mijn hoofd....

Ik heb trouwens mijn Richwood humbuckers opnieuw in een badje hete was gedaan en teruggezet in m'n pre-lawsuit RE-400 ipv de GFS dream 90 die erin zaten. Als je elementen alleen microfonish zijn, dan kan een wasbadje ook een goedkoop en in mijn ogen zinvol alternatief zijn.

Leesvoer:

http://www.stewmac.com/freeinfo/A-LINDYFRALIN.html

http://www.projectguitar.com/tut/potting.htm

http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/index.php

De kern van het verhaal:

Recent Epiphone humbucker pickups especially seem to benefit greatly from potting. These pickups sound pretty good once microphonic feedback is eliminated.

Toch niet tevreden over de dream90?

Lucluc
27 september 2006, 15:37
Toch niet tevreden over de dream90?

Ik weet niet of ik dit type single coil zo geschikt vind op een es335 gitaar. Ik ga nu eerst even een paar keer in de band spelen met humbuckers en kijken of dat beter uitpakt.