PDA

View Full Version : Roland GR-09



toledo
26 september 2006, 22:03
Ik heb een Roland GR-09 en een Roland GK2A pickup aangesloten.
Ik krijg geen synth-geluid. Wel kan ik gitaar spelen in de gitaarstand van de GK2A. Ook geen Synth-geluid in de mix-stand.
Ik zie als ik de GR-09 aanzet in de display: "Bat" en springt dan op de beginstand A11. Volgens de handleiding moet ik de interne battery vervangen, om te voorkomen dat de data verloren gaat.
Mijn vraag is: komt het door die interne battery dat de synthesizer het niet doet of is die batterij alleen voor het geheugen voor de data? Want alles is goed aangesloten met de juiste bekabeling.

piezo
26 september 2006, 23:14
Die batterij is alleen voor het data geheugen.
Misschien is het geheugen al leeg ......
Dan heeft ie dus ook geen programmering om af te spelen; geen patches, maar ook geen system settings.

Andere mogelijkheden - ik suggereer maar, ik heb een GR-33 en ken de GR-09 niet:
- je hebt de mastervolumeknop niet opengedraaid
- de volumeknop op de GK-2A staat dicht
- om de ene of andere reden staan (alle?) patch levels op nul
- je hebt een ander MIDI toestel op de MIDI-IN aangesloten, dat continu CC 7 met een waarde 0 aan de GR-09 zendt. Klinkt gek, maar ik heb dat gehad met een synth
- er is toch iets mis met je aansluitingen, je 13-pins kabel of je GK-2A. Om na te gaan of dat het probleem is zou je een MIDI toetsenbord op de MIDI_IN van de GR-09 aan kunnen sluiten met de juiste kanaalinstelling om te kijken of de GR-09 dan wèl geluid geeft.

toledo
27 september 2006, 06:55
Hi,
Bedankt voor de uitvoerig uitleg.Vraag:
Als het geheugen leeg zou zijn en ik zie bij in de editstand van de A11 (verschijnt bij aanzetten). bepaalde waarden staan, zou je zeggen dat er nog data inzit.
Er is geen andere midiapparaat aangesloten en de bekabeling is niet defect.
Lijkt het verstandig de batterij te vervangen? En kan ik dat zelf doen of moet een dealer dat doen.

duckman
27 september 2006, 08:58
hey, zo'n "ding" heb ik ook nog. :hippie:

Hoe staat de rechter draaiknop? Want daarmee kun je de snaren ,muten.

piezo
27 september 2006, 09:45
Hi,
Bedankt voor de uitvoerig uitleg.Vraag:
Als het geheugen leeg zou zijn en ik zie bij in de editstand van de A11 (verschijnt bij aanzetten). bepaalde waarden staan, zou je zeggen dat er nog data inzit.
Er is geen andere midiapparaat aangesloten en de bekabeling is niet defect.
Lijkt het verstandig de batterij te vervangen? En kan ik dat zelf doen of moet een dealer dat doen.Je moet sowieso de batterij vervangen, dus waarom doe je dat niet eerst? Bij de meeste toestellen met back-up batterij kun je die vervangen zonder geheugenverlies door het toestel áán te laten staan tijdens het vervangen.
Dus je zou het zelf kunnen proberen. Maar als je dat láát doen (dan door Roland Benelux, Geel, België), gebeurt het volgens de regels en wordt het ding waarschijnlijk meteen getest. Als de systeemdata dan al verloren zijn kunnen die meteen hersteld worden. Als ie het dàn nog niet doet is er iets anders aan de hand. Weet je dat ook weer. Kost wel meer, keuze is aan jou.
Mijn ervaring is overigens dat Roland spullen veel betrouwbaarder zijn dan die van hun concurrenten, al kan natuurlijk àlles een keer kapot.

Opvallend is trouwens dat de levensduur van back-up batterijen altijd veel groter is dan de 5 jaar die de meeste fabrikanten opgeven. Ik heb er nog nóóit een hoeven vervangen, ook niet in mijn 30 jaar oude Oberheim. :satisfie: