PDA

View Full Version : Matchless v.s. Bad Cat



Tristan
26 september 2006, 21:31
Vorige week zijn Michael en ik maar weer eens bij Erik Van de Haar langsgegaan, Michael wilde een Overdrive pedaal bij zijn Matchless Phoenix (zoals te lezen is op het effectenforum) en ik wilde de nieuwe Matchless HC30 tops die Erik net binnen had gekregen even testen...

De uiteindelijke test poule bestond uit:
Matchless Avenger top
Matchless HC30 top 1
Matchless HC30 top 2
Matchless Phoenix top (van Michael)
Matchless Independance top
Bad Cat Black Cat top

Allereerst heb ik de Matchless Avenger top getest en die klonk erg mooi, lekker open en dynamisch met veel laag, de Reverb klonk ook wel lekker...
Ik vond de amp alleen wat lastig instelbaar vanwege de uitgebreide toonregeling met treble middle bass bright en nog wat controls...
Een beetje lastig om de best mogelijke sound uit te halen dus...

De HC30 top 1 klonk wel lekker, maar ging erg snel crunchen, nog voordat het volume over de helft ging en als ik het volume boven een bepaald punt zette dan vond ik de crunch echt niet mooi meer, te ongedefinieerd...
Bovendien vond ik het hoog in de amp niet super mooi...

Vol verwachting ging ik naar HC30 top 2, maar deze bleek precies hetzelfde te klinken en reageren als top 1...

Michael was even geleden al binnen gekomen met zijn Phoenix top en we waren beide erg benieuwd naar het verschil met de beide HC30's...
Gelijk vond ik de Phoenix lekkerder klinken, meer Vox achtig gek genoeg, meer belletjes, minder rafelige crunch, strakker, meer ballen, meer solide middengebied...

Ik was benieuwd hoe de Bad Cat Black Cat zou klinken t.o.v. de HC30 en het is een behoorlijk verschil, meer diepte, opener, meer belletjes, minder rafelige crunch...
Wat soepeler dan de Phoenix, maar een even mooie cleane sound, de crunch van de Phoenix vind ik denk ik nog iets mooier...
Over het algemeen vond ik deze amp een stuk lekkerder klinken dan de HC30, maar de Phoenix vond ik even goed...

Tot slot nog even de Matchless The Independance top geprobeerd en deze klonk ook erg lekker, met name het cleane kanaal was erg lekker en heel handig met de volume en tone knop zonder standen, hiermee kon je heel makkelijk van een vette cleane naar een vette crunch sound gaan...
Alleen vond ik de andere twee kanalen veel te veel gain hebben, weer met zo'n rafelige crunch en dat is niet echt mijn ding...
Het verraste mij wel dat de amp geen verlies van ballen, dynamiek en karakter had ondanks dat het een channel switcher is, maar helaas zijn het tweede en derde kanaal niet echt bruikbaar voor mij...

Al met al heb ik besloten te wachten tot Erik de Bad Cat Wild Cat top binnenkrijgt, want dat is eigenlijk de Bad Cat equivalent van de Matchless Phoenix...
Ik ben erg benieuwd naar deze amp, want als deze de positieve eigenschappen van zowel de Matchless Phoenix als de Bad Cat Black Cat combineert dan is het misschien wel mijn ideale amp...
De HC30 heb ik van mijn lijst geschrapt, want die is voor mij niet zo bruikbaar aangezien ik de amps ook voor cleane sounds wil gebruiken...

Mijn lijst is nu tot deze amps gereduceerd:
Bad Cat: Black Cat top, Wild Cat top
Matchless: Phoenix top

Squier4ever
27 september 2006, 01:01
tis maar goed dat je niet zo'n haast schijnt te hebben met een nieuwe amp :D

Tristan
27 september 2006, 23:59
Wat bedoel je?
Ik heb al een nieuwe amp hoor, een Marshall 2061x, maar voor de clean/solo crunch sounds wil ik er graag een Matchless of Bad Cat bij...
Dan heb ik naar mijn smaak de absolute top van wat er op dit moment op ampgebied nieuw te koop is...

Squier4ever
28 september 2006, 00:11
oh ja vergeten, maar ik bedoel dat je toch al een hele tijd bezig bent met je zoektocht naar de voor jou ultieme amp. je hebt geluk dat je over de financiële middelen bezit om zoiets te kunnen realiseren. mij lukt dat als student momenteel zeker niet, temeer daar ik geen werk heb op het moment.

Orpheo
28 september 2006, 00:12
Wat bedoel je?
Ik heb al een nieuwe amp hoor, een Marshall 2061x, maar voor de clean/solo crunch sounds wil ik er graag een Matchless of Bad Cat bij...
Dan heb ik naar mijn smaak de absolute top van wat er op dit moment op ampgebied nieuw te koop is...

waarom perse nieuw eigenlijk? waarom niet iets ouds? en ik vraag me al heel lang eigenlijk af wat jou mening is van 'de plexi' (de 100w mk2) en de jcm800.

DREAMMACHINE
28 september 2006, 00:21
....ook nog gedacht aan die two rock modellen die erik heeft staan, of is dat toch weer een heel andere amp?

future2future
28 september 2006, 00:54
Matchless en Bad Cat is allebei vet. Heb ik het goed als ik zeg dat de Bad Cat's van de oude ontwerper van Matchless komen? Anyway blijven erg vet

Tristan
28 september 2006, 01:16
waarom perse nieuw eigenlijk? waarom niet iets ouds? en ik vraag me al heel lang eigenlijk af wat jou mening is van 'de plexi' (de 100w mk2) en de jcm800.

Waanzinnig, alleen vind ik zelf de vijftig watters lekkerder klinken dan de honderd watters, ietsje warmer en ietsje minder gain en ze hebben voor mij nog steeds genoeg ballen...
Helaas zijn die dingen erg duur en ik ben zo'n enorme nitwit dat ik toch niet weet wat ik koop als ik zo'n oude probeer te scoren...
Ik ben al een aantal keer ergens wezen kijken in het Oosten (het is altijd ver weg) en dan blijkt de amp niet helemaal in orde te zijn en ik kan voor mezelf dan geen schatting maken waar dat dan aan ligt, dus besloot ik telkens maar de amp niet te kopen...

Gelukkig klinkt die 2061x een beetje als een oude Plexi, alleen dan met wat minder volume...

Tristan
28 september 2006, 01:22
....ook nog gedacht aan die two rock modellen die erik heeft staan, of is dat toch weer een heel andere amp?

De clipjes die ik daarvan gehoord heb vond ik echt waardeloos klinken...
Bovendien zijn die amps nog duurder dan de Matchless amps, het zijn channel switchers en ze zijn een beetje gebaseerd op Dumble amps waar ik ook absoluut geen fan van ben...
Ik denk niet dat die Two Rocks tegen de Bad Cat en Matchless amps op kunnen...
De enige amps die Erik heeft staan, die ik nog niet getest heb en waar ik misschien nog wel benieuwd naar ben zijn:
Mad Professor amp
Two Rock Custom Reverb (Signature)
Tone King Meteor 2

De Mad Professor vind ik wat betreft controls veel te ingewikkeld, daar ga je op het podium echt niet snel je sound mee vinden...
De Tone King is een channel switcher evenals de Two Rock, dus daar verwacht niet heel veel van...
De Komet amp heb ik wel getest en die vind ik echt een stuk minder lekker klinken dan de Bad Cat en Matchless amps...

Tristan
28 september 2006, 01:26
Matchless en Bad Cat is allebei vet. Heb ik het goed als ik zeg dat de Bad Cat's van de oude ontwerper van Matchless komen? Anyway blijven erg vet

Ja, dat klopt, Mark Sampson is nu Bad Cat gestart, maar de tegenwoordige Matchless amps zijn volgens mij even goed als de oude , de Phoenix is zelfs een ontwerp dat gemaakt is nadat Mark Sampson bij Matchless is weggegaan en die amp is helemaal waanzinnig, dus dat zegt het al wel...
Ik vond de Bad Cat Black Cat wel lekkerder klinken dan de Matchless HC30...

Orpheo
28 september 2006, 23:51
Waanzinnig, alleen vind ik zelf de vijftig watters lekkerder klinken dan de honderd watters, ietsje warmer en ietsje minder gain en ze hebben voor mij nog steeds genoeg ballen...
Helaas zijn die dingen erg duur en ik ben zo'n enorme nitwit dat ik toch niet weet wat ik koop als ik zo'n oude probeer te scoren...
Ik ben al een aantal keer ergens wezen kijken in het Oosten (het is altijd ver weg) en dan blijkt de amp niet helemaal in orde te zijn en ik kan voor mezelf dan geen schatting maken waar dat dan aan ligt, dus besloot ik telkens maar de amp niet te kopen...

Gelukkig klinkt die 2061x een beetje als een oude Plexi, alleen dan met wat minder volume...

hmm okayy! ik maar denken dat je zwaar anti plexi/jcm was, valt dus mee! ik ga ook denk ik tzt voor de plexi...

Tristan
29 september 2006, 01:21
hmm okayy! ik maar denken dat je zwaar anti plexi/jcm was, valt dus mee! ik ga ook denk ik tzt voor de plexi...

Hier begrijp ik echt geen ene reet van man, hoe kom je daar nou bij?
Hoeveel mensen ik hier op dit forum al niet een eenkanaals JCM800 heb aangeraden... :D

Orpheo
29 september 2006, 01:24
Hier begrijp ik echt geen ene reet van man, hoe kom je daar nou bij?
Hoeveel mensen ik hier op dit forum al niet een eenkanaals JCM800 heb aangeraden... :D

ja daarom!! je raadt t aan, maar hebt/neemt er zelf niet eentje! :D

Tristan
29 september 2006, 01:37
Dat heeft dus te maken met het feit dat ik telkens rotte exemplaren tref en dat ik liever geen vintage spullen koop...
De 2061x is nieuw het beste wat je kan kopen op Marshall gebied, het is gewoon een mini plexi en meer volume heb ik ook niet nodig, want plexi's hebben geen master volume...
Ik vind zelf de plexi sound voor mijn spel nog net iets lekkerder dan een JCM800, dus vandaar dat ik bij de 2061x ben uitgekomen...
Eergisteren met het testen van de overdrive pedalen bleek wel weer wat een waanzinnige amp die 2061x is, open, ballen, crunch, leads, dynamiek, het is gewoon een tonemonster...