PDA

View Full Version : Effecten voor bij akoestische gitaar?



Angel
26 september 2006, 20:30
Ik zou graag ook een klein pedalboard willen maken om bij mijn Ovation te gebruiken. Een akoestische versterker heb ik, dus nog een paar "kleine" effecten.
Welke effecten zijn geschikt?

Ik zou dan al denken aan een chorus, delay en reverb?
Is er nog iets anders?

piezo
26 september 2006, 21:04
Een equalizer om een instrumentaal stukje even een andere klankkleur te geven dan de zangbegeleiding. D.m.v. de levelregelaar ook te gebruiken als volumeboost of juist volumedemping, naar wens met of zonder gelijktijdige andere klankleur. De CarlMartin semi-parametrische EQ trapdoos is heel ruisarm en dubbelt als DI-box - voor als je ook naar de mengtafel moet.

EDIT: Deze Equalizer is trouwens speciaal bedoeld voor versterkte akoestische instrumenten

Eventueel een compressor om de nogals steile volumerespons van piezo's wat vriendelijker te maken. Moet dan wel een goede zijn, dus niet de gewone 2 knops trapdoos voor elektrische gitaren. De CarlMartin compressor heeft de instelbaarheid en klankkwaliteit van een midpriced 19" compressor. Duurt alleen wel even voor je hem goed weet in te stellen. Kun je ook als booster/demper gebruiken, maar dan wel altijd met gelijktijdige compressie.

EDIT: O ja, ik heb geen aandelen in Carl Martin. :) Ik heb zelf de compressor en wil de para-EQ ook nog eens hebben voor elektro-akoestische gitaar.

the feable
26 september 2006, 21:23
Laatst een RV3 op acoustiche gitaar! Vond het wel gaaf klinken! Misschiend at een compressor ook nog wat toe kan voegen aan je sound. Er zijn ook veel effecten ( yamaha en boss/roland) speciaal voor AC gitaar!

MaxR
27 september 2006, 18:06
kurt gebruikte zijn small clone chorus ook bij mtv unplugged... en kurt is cool, dus jij moet het ook doen

robert-gitarist
27 september 2006, 19:36
kurt gebruikte zijn small clone chorus ook bij mtv unplugged... en kurt is cool, dus jij moet het ook doen

*ahum* :roll: ...

Topicstarter: De meest gangbare effecten heb je al opgenoemd: chorus,delay en reverb.Wil je wat apparte effecten dr bij hebben?dan zou ik denken aan iets van een subtiele flanger en/of phaser.Wat ook heel mooi kan zijn is inderdaad een eq.Wat mooi kán zijn is eventueel iets van een pitchshifter/octaver.maar goed dat is echt z'n effect dat je te weinig gebruikt vrees ik.

Angel
27 september 2006, 23:47
*ahum* :roll: ...

Topicstarter: De meest gangbare effecten heb je al opgenoemd: chorus,delay en reverb.Wil je wat apparte effecten dr bij hebben?dan zou ik denken aan iets van een subtiele flanger en/of phaser.Wat ook heel mooi kan zijn is inderdaad een eq.Wat mooi kán zijn is eventueel iets van een pitchshifter/octaver.maar goed dat is echt z'n effect dat je te weinig gebruikt vrees ik.

Bedankt voor het zinvolle antwoord, robert.

robert-gitarist
28 september 2006, 18:10
Bedankt voor het zinvolle antwoord, robert.

he en Piezo ook :P

Wat trouwens ook wel een gaaf effect is is een DG Stomp van Yamaha.Maar dat zijn echt een heel aantal dingen in een pedaal zeg maar.Scheelt je wel weer een board maken ;) En duur zijn ze dacht ik niet echt.

Angel
28 september 2006, 23:30
he en Piezo ook :P

Wat trouwens ook wel een gaaf effect is is een DG Stomp van Yamaha.Maar dat zijn echt een heel aantal dingen in een pedaal zeg maar.Scheelt je wel weer een board maken ;) En duur zijn ze dacht ik niet echt.

Dat is misschien wel een idee. Ik ga eens uitkijken. Bedankt!