PDA

View Full Version : Nieuw hoofdstuk in de Rack-Kronieken...



Michael AE
26 september 2006, 17:30
Volgens mij ben ik meer aan het denken geweest dan dat ik de soldeerbout in de hand heb gehad, maar het rack begin toch gestaag te vorderen.

Nu heb ik al een bruikbaar rack, maar ik vind het te groot en er zit te veel nutteloze rotzooi in. (Ik hoop dat jullie nog weten welk rack ik bedoel...) Met name de Behringer mixer en de Ernst splitter zijn aan vervanging toe en er mogen nog wel wat andere dingen uit.

Het meeste denkwerk zit hem in het oplossen van het grootste probleem: hoe krijg ik zo veel mogelijk in een zo klein mogelijk rack.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een switcher die alles kan, goed klinkt en betaalbaar is, maar die zijn niet te vinden.

De laatste weken heb ik wat spul verkocht en kon ik dus een beslissing gaan nemen, maar dat is moeilijker dan het lijkt. Wat wil je, hoe veel moet het kosten, wat heb je nodig...een heel gedoe.

Nu had ik enkele opties bedacht:

- Een Voodoolab GCX en Mixer. Voordeel is dat het goedkoop is, maar het nadeel vind ik voornamelijk de klank en de beperkte flexibiliteit.

- Skrydstrup MR8/9 en Mixer. Voordeel is dat het waanzinnig klinkt, nadeel is de prijs en weer de flexibiliteit.

- Switchblade 8B. Voordelen zijn de ontzettende mogelijkheden en een goede geluidskwaliteit, nadeel voornamelijk de 8 loops, wat met een apparaat als dit toch beperkt is, omdat je al snel meer gaat experimenteren.

- Axess GRX4 extra en mixertje. Voordeel voornamelijk de kwaliteit van het geluid en het apparaat zelf, nadeel is dat het op een pedalshelf moet of in het rack geplaatst moet worden. (Alhoewel het kleine formaat ook wel weer een voordeel zou kunnen zijn...)

- Switchblade GL. Voordeel is de immense flexibiliteit en qua geluid mag hij er ook wel wezen, nadeel is voornamelijk de hoge prijs.

Nu moet je natuurlijk ook nagaan of je voor geluidskwaliteit, prijs of flexibiliteit wil gaan, maar dat is geen makkelijke beslissing.

Ik dacht altijd dat ik die flexibiliteit helemaal niet nodig had, todat ik mijn FX1 kreeg, waar ontzettend veel opties in zitten en die ik allemaal zo langzamerhand ben gaan gebruiken. Je kan dus kiezen voor zo veel mogelijk flexibiliteit zelfs wanneer je het niet nodig hebt, omdat je toch geinspireerd raakt en dingen ondekt die uiteindelijk verschrikkelijk handig zijn.

Enfin. Om een lang verhaal kort te maken; ik ben toch maar voor de Switchblade GL gegaan.

Voornamelijk vanwege de overweldigende hoeveelheid opties die je hebt met zo'n apparaat en uitbreiden is natuurlijk kinderspel.

Het grootste voordeel vond ik dat ik bijvoorbeeld mijn G-Force of pedalen zowel in de loop als voor de preamp als W/D/W kan plaatsen, in serie en parallel en de gekozen configuratie in een preset kan opslaan. Ik kan zelfs met CC's de effecten aan en uit zetten. Hierdoor heb je geen problemen meer met effecten die 100% wet moeten zijn in een W/D/W of parallelle setup. Je kan tevens van elk pedaal of 19" effect de levels instellen en naar elk van de 16 outputs routen. Bovendien kan je met een expressiepedaal tussen twee configuraties crossfaden.

De mogenlijkheden zijn dus eindeloos en ik ben na deze aankoop (bijna :p) volledig klaar met mijn rack. Alleen nog kiezen tussen 2 losse racks voor pre- en post-efx of 1 10he rack met alles er in.

*zucht*

Chapeau voor de mensen die het tot hier hebben gehaald met lezen. Verdere vorderingen zal ik natuurlijk ook weer hier plaatsen!

bluegate
26 september 2006, 17:45
Ben eigenlijk benieuwd hoe de switchblade van binnen werkt.

Maakt hij alles digitaal waarna hij de bewerkingen erop loslaat of zijn het
analoge signaalpaden die bestuurd wordt door digitale logica?

Iedereen schijnt nogal lyrisch te zijn over het transparante gedrag van de SB.

Michael AE
26 september 2006, 17:49
Hij is volledig analoog, behalve de besturing natuurlijk. Ik heb ooit eens het plezier gehad er 1 te horen en ik hoorde geen beduidend verschil tussen de SB wel of niet in het signaal.

vinni
26 september 2006, 18:47
Hey M,

Volgens mij verdien je onderhand wel de eerste plek....

Ik bedoel....ken geen enkele gitarist in NL die betere gear heeft dan jij!

Proficiat!

Enne....zo'n switchblade is wel een super werktuig.

Dacht echter een tijdje geleden dat je back to basics ging met je multi-amp setup en zo....

Vinni

Tristan
26 september 2006, 19:47
Hee Michael!

Ik denk dat Vinni nog gelijk heeft ook, ik begin nu toch wel een beetje jaloers te worden op je man...
Ach ja, het is ook leuk om de eerste gitarist van Nederland te zijn wat betreft het checken van gear en ik denk dat zowel jij als ik daar wel aardig bij in de buurt komen als we zo doorgaan... :D

bluegate
26 september 2006, 22:25
De routing mogelijkheden zijn echt waanzinnig van dat apparaat.
Zeker als je het vergelijkt met GCX of 4x4 etc.

future2future
26 september 2006, 23:30
Wat kost dat nou zo'n Switchblade?

BeeJee
27 september 2006, 00:41
Michael heeft de 'budget-variant':seriousf: . Die kost 1020 dollar staat op hun site. De GL kost zelfs 1955...:stop:

pimmedoris
27 september 2006, 09:42
Euhm hij heeft toch de GL?

BeeJee
27 september 2006, 09:48
Inderdaad, zie het nu ook, de GL...Patser ;)

Michael AE
27 september 2006, 10:37
Hey M,

Volgens mij verdien je onderhand wel de eerste plek....

Ik bedoel....ken geen enkele gitarist in NL die betere gear heeft dan jij!

Proficiat!

Enne....zo'n switchblade is wel een super werktuig.

Dacht echter een tijdje geleden dat je back to basics ging met je multi-amp setup en zo....

Vinni

Hey Vinni,

Ik ben aardig op weg, inderdaad. De combinatie FX1 + Switchblade GL zal wel een killer worden denk ik zo. Toch hebben mensen als Morris ook wel leuk spul, hoor. Jij bent weer terug naar pedalen las ik?

Back to basics...tjsa, dat was de bedoeling. Ik ben altijd in tweestrijd geweest wat betreft functie versus grootte. Eerst begon het met een klein 4he rack, maar dat werd al steeds groter en toen begon het "full monty" rack al een beetje te kriebelen.

Nu heb ik het zo voor elkaar dat de Matchless en de Cubes relatief makkelijk te vervoeren zijn, en ik dus best een iets groter rack kan gaan gebruiken.

Ik heb eigenlijk gezocht naar de voor mij meest draagbare oplossing, waarbij ik alles kan gebruiken wat ik wil gebruiken. Tsja, en daar heb ik de switchblade voor nodig...;)

Michael AE
27 september 2006, 10:38
Hee Michael!

Ik denk dat Vinni nog gelijk heeft ook, ik begin nu toch wel een beetje jaloers te worden op je man...
Ach ja, het is ook leuk om de eerste gitarist van Nederland te zijn wat betreft het checken van gear en ik denk dat zowel jij als ik daar wel aardig bij in de buurt komen als we zo doorgaan... :D

Ja, ik was volgens mij al de eerste met een FX1, en nu ook met een Switchblade GL volgens mij. Ach, jaloers hoef je niet te zijn hoor. Wacht maar tot je een keer mag helpen tillen. :D

Michael AE
27 september 2006, 10:47
De routing mogelijkheden zijn echt waanzinnig van dat apparaat.
Zeker als je het vergelijkt met GCX of 4x4 etc.

Precies. Als ik een GCX of iets dergelijks had gekocht, had ik toch spijt gekregen en bovendien was ik na mijn berekeningen ongeveer net zo veel kwijt geweest als ik hetzelfde had willen kunnen.

Het is qua routing echt de meest veelzijdige switcher en naar mijn ervaring klinkt hij ook nog heel goed.

Als je de handleiding doorleest, of de nieuwste PDF met wat leuke voorbeelden van routen, dan wordt je helemaal gek. Ik ken bijvoorbeeld iemand die een Switchblade GL heeft, een Matchless preamp en een XTC en die heeft bijvoorbeeld een patch waarbij hij de preamp van de XTC door een fuzzpedaal haalt, vervolgens door zijn Matchless pre gaat en dan door een aantal delays. Dit soort dingen kan je met een conventioneel switchsysteem vergeten. (Nu weet ik natuurlijk niet hoe vaak je dit soort dingen gaat gebruiken, maar de mogenlijkheid is er en daar gaat het om. {Hij gebruikt het elk optreden, trouwens})

Ook kun je met een W/D/W of Stereo systeem bijvoorbeeld op elke speaker 1 pedaal laten klinken. Dus bijvoorbeeld een Arion Chorus op links en dan een MXR Phaser op rechts. Heb ik ooit eens op CD gezet, wel leuk als dat nu ook live kan.

Dit soort dingen zijn gewoon waanzinnig en ik kan niet wachten tot hij er is.

Michael AE
27 september 2006, 10:49
Wat kost dat nou zo'n Switchblade?

Rond de 2000 euro ongeveer. Belachelijk voor alleen een switcher en ik was het ook helemaal niet van plan uit te geven, maar op een of andere manier moest ik wel toegeven aan de rackgoden.

Michael AE
27 september 2006, 10:49
Inderdaad, zie het nu ook, de GL...Patser ;)

Tsja, ik kan niet spelen en ben ook nog eens niet om aan te zien, dus dan moet je wel goede spullen hebben, snap je? :D

BeeJee
27 september 2006, 13:23
Tsja, ik kan niet spelen en ben ook nog eens niet om aan te zien, dus dan moet je wel goede spullen hebben, snap je? :D Ahhh, daarom wil je toch weer uitbreiden en een groot rack, kun je er mooi achter gaan staan :cheerup:

Alain
27 september 2006, 15:00
Tsja, ik kan niet spelen en ben ook nog eens niet om aan te zien, dus dan moet je wel goede spullen hebben, snap je? :D

+1

maar ik kon de 2000 € niet over mijn hart krijgen... maar als ik ergens een 2ehands zou tegen komen...

damn... dat gaat er leuk uit zien.

En dan naar Paul Lenders om alles in kastjes te steken zeker?

srv-man
27 september 2006, 15:04
Tsja, ik kan niet spelen en ben ook nog eens niet om aan te zien, dus dan moet je wel goede spullen hebben, snap je? :D

:D yeah, right on....ik denk niet dat er iemand in het publiek een switchblade op waarde zal schatten, het is gewoon een excuus om jezelf van het beste van het beste te voorzien (wat natuurlijk prima is)

@ Vinni: er zijn meer racks in NL dan je op dit forum ziet.....

To the point: gefeliciteerd met je switchblade, de mogelijkheden van dit apparaat zijn schier oneindig en de geluidskwaliteit moet echt heel goed zijn. Binnenkort zal ik het zelf ook horen, aangezien mijn collega-gitarist een 8B heeft aangeschaft.

bluegate
27 september 2006, 17:27
Tsja, ik kan niet spelen en ben ook nog eens niet om aan te zien, dus dan moet je wel goede spullen hebben, snap je? :D

Dat excuus gebruik ik ook al jaren... :seriousf:

future2future
27 september 2006, 19:36
Heey ff serieus he, hoe kom je aan al dat geld?!?! Heb je een goede baan ofzo? of zit je over 3 maanden in de schuldsanering ;p Nee ff serieus hoe doe je dat man?

AART
27 september 2006, 19:53
+1, we willen de truc weten!

Enne, pics ofcourse :satisfie:

Tristan
27 september 2006, 22:37
Ja, ik was volgens mij al de eerste met een FX1, en nu ook met een Switchblade GL volgens mij. Ach, jaloers hoef je niet te zijn hoor. Wacht maar tot je een keer mag helpen tillen. :D

Succes met je rug dude... :p
Er moet heel wat gebeuren voordat ik aan een rack begin, eerst maar eens een goed pedalboard bij elkaar sparen en in elkaar sleutelen...

BeeJee
27 september 2006, 23:38
Ik heb nu 16HE op wielen. Alleen niet te tillen, wel qua gewicht, maar qua omvang is ie gewoon te groot. Als ik mijn rack nodig heb, zijn er altijd bandleden of roadies in de buurt om mee aan te pakken. Wat dat betreft ideaal, en wel echt een hele vooruitgang t.o.v. losse flightcases voor preamp/poweramp en effects. Ik had ook nog eens een zooi losse pedalen op de grond erbij liggen altijd. Nu mooi alles in een rack en dat scheelt me echt bergen tijd en ook tillen trouwens, want hij staat op wielen en hoeft alleen voor transport en evt. op podia getild te worden. Voorheen moest ik veel meer sjouwen. Alleen is een groot rack echter niet te doen.

morris
30 september 2006, 02:04
Ziet er goed uit Michael! Goed doordacht allemaal, ik hou daar wel van ;-)

V.w.b. andere discussie gear vs. size: als je geen vaste crew hebt, is het beter om zo compact mogelijk te spelen naar mijn mening. Het beste wat ik ooit heb gedaan is een modulaire setup laten bouwen door Paul. Mijn meest compacte setup is een compact pedalboardje met een 6 HE rackje en een 2x12.
Mijn meest uitgebreide setup is een WDW systeem met een 4x12 en 2 1x12's en drie racks (pregain/pedals/preamp/post/FX) en een head. Het mooie is dat ik nauwelijks dingen "dubbel" heb (voor de goede vrede thuis spreek ik liever over backups hehe). Maar goed, voor live gaat er niets boven de eerstgenoemde compacte set....

Morris

Chiel
30 september 2006, 11:55
+1

Mijn ervaring is als je veel 'on the road' bent én ookal heb je de luxe van een stel roadies, dan nog geldt de stelling 'Size does matter'. Om mijn stelling nog wat kracht bij te zetten zal ik er maar meteen nog een aantal wijsheden tegenaan te gooien; 'Less = more' en 'klein maar fijn!' :).

Jimi Hendrix
30 september 2006, 12:33
+1

Mijn ervaring is als je veel 'on the road' bent én ookal heb je de luxe van een stel roadies, dan nog geldt de stelling 'Size does matter'. Om mijn stelling nog wat kracht bij te zetten zal ik er maar meteen nog een aantal wijsheden tegenaan te gooien; 'Less = more' en 'klein maar fijn!' :).

Aan de andere kant is het 'on the road' vaak weer hectisch en krap qua tijd, verlichting etc. In dat geval vind ik een groot rack met dedicated units zonder menuutjes etc wel weer erg lekker.... maw, compact blijft een compromis. Ff delaylevel aanpassen met een potmeter ipv door een menu scrollen etc.

BeeJee
30 september 2006, 13:57
Ik merk ook wel de voordelen van een groot rack ja. Opbouwen gaat sneller en is meer relaxed. Ik hoef nog maar 1 stroomkabel in te pluggen en de buizen beginnen al voor te gloeien ;). Ik ben wel minder flexibel nu met 16HE. Schnabbelen en side-projects met zo'n groot rack zit er bijvoorbeeld niet meer in, omdat ik het alleen niet kan vervoeren, maar daar gebruik ik dan een oud Fender buizencombootje voor.

Chiel
1 oktober 2006, 17:21
Aan de andere kant is het 'on the road' vaak weer hectisch en krap qua tijd, verlichting etc.

Da's ook exact wat ik bedoel. Heb nu een 8HE rack en dat is soms al te groot. Een compact rack is gewoon ideaal voor bijna iedere klus. Vrijdag voor een besloten feestje gespeeld en gister in een grote feesttent. Beide met één Bagend cabje en dat gaat echt prima! Je wordt zelfs wat creativer met een kleinere setup is mijn ervaring. En als het echt een grote gig is neem ik vaak een tweede cab mee en speel ik stereo. Ach ja, het blijven luxe problemen :satisfie:.

Michael AE
1 oktober 2006, 19:11
Ik heb nu 16HE op wielen. Alleen niet te tillen, wel qua gewicht, maar qua omvang is ie gewoon te groot. Als ik mijn rack nodig heb, zijn er altijd bandleden of roadies in de buurt om mee aan te pakken. Wat dat betreft ideaal, en wel echt een hele vooruitgang t.o.v. losse flightcases voor preamp/poweramp en effects. Ik had ook nog eens een zooi losse pedalen op de grond erbij liggen altijd. Nu mooi alles in een rack en dat scheelt me echt bergen tijd en ook tillen trouwens, want hij staat op wielen en hoeft alleen voor transport en evt. op podia getild te worden. Voorheen moest ik veel meer sjouwen. Alleen is een groot rack echter niet te doen.

Ik vind het persoonlijk ook wel een voordeel, hoor. Ik heb het liefste alles op wielen, zodat je niet te vaak de neiging krijgt alles toch te tillen. Bovendien heb ik nog nooit een optreden gedaan of zelfs een oefensessie waarbij niet iemand bereid was me even te helpen.

Michael AE
1 oktober 2006, 19:13
Ziet er goed uit Michael! Goed doordacht allemaal, ik hou daar wel van ;-)

V.w.b. andere discussie gear vs. size: als je geen vaste crew hebt, is het beter om zo compact mogelijk te spelen naar mijn mening. Het beste wat ik ooit heb gedaan is een modulaire setup laten bouwen door Paul. Mijn meest compacte setup is een compact pedalboardje met een 6 HE rackje en een 2x12.
Mijn meest uitgebreide setup is een WDW systeem met een 4x12 en 2 1x12's en drie racks (pregain/pedals/preamp/post/FX) en een head. Het mooie is dat ik nauwelijks dingen "dubbel" heb (voor de goede vrede thuis spreek ik liever over backups hehe). Maar goed, voor live gaat er niets boven de eerstgenoemde compacte set....

Morris

Thanks Morris, ik haal een hoop inspitratie uit jouw setup, vooral qua gebruikersgemak. Waarschijnlijk wordt mijn rack ook modulair met de tijd. Toch wel erg handig.

Jimi Hendrix
1 oktober 2006, 21:23
Da's ook exact wat ik bedoel. Heb nu een 8HE rack en dat is soms al te groot. Een compact rack is gewoon ideaal voor bijna iedere klus. Vrijdag voor een besloten feestje gespeeld en gister in een grote feesttent. Beide met één Bagend cabje en dat gaat echt prima! Je wordt zelfs wat creativer met een kleinere setup is mijn ervaring. En als het echt een grote gig is neem ik vaak een tweede cab mee en speel ik stereo. Ach ja, het blijven luxe problemen :satisfie:.

klopt, maar de bagend staat op de perfecte hoogte bovenop een 12HE rack op wielen. :seriousf:
Gisteren voorprogr bij De Dijk in Frits Philips (was SUPERGAAF trouwens), dat ging wel lekker hoor controller en snoeren op de bag-end en in 2 minuten was ik van 't podium af (snel changement was noodzakelijk). (had combo mee als amp). Complimentjes van de crew voor 't handige rackie hahaha.

Overigens ben ik bezig met een bescheiden rackje rond de g-force, mag nog geen naam hebben.

Sorry voor 't OT gelul.