PDA

View Full Version : Hoe een band te beginnen??!!



Shift
26 september 2006, 12:06
Ik wil eigenlijk binnen een niet al te lange tijd een metal-band beginnen (voor niet al te ervaren mensen dus, gewoon om te oefenen en pas op latere termijn misschien wat op te treden.)
Ik zat zelf te denken aan:
- prikborden en websites "spammen" om band-leden in de omgeving te zoeken met zelfde motivatie/ervaring
- een oefenzaaltje in de buurt afhuren voor (minstens) één keer per week met ze allen te oefenen.

maar dan?
- ga je coveren? maak je eigen nummers? (wat mij vooral aan het begin heel moeilijk lijkt)
- hoe kom je aan optredens?
- hoe vaak oefenen jullie met een band?
- wat nou als ik een gitarist / bass/ zanger heb maar geen drummer bijv. ? gewoon met ze 4en doorgaan en wie weet vinden we later een drummer?
- als je nummers maakt, hoe leer je die met zen allen (hoe doen jullie dat?) ik denk dat je het gewoon tabt voor iedereen, en voor de volgende week zorgt iedereen dat hij/zij het gewoon uit zijn hoofd kan? en dan probeer het samen te spelen? tot het perfect gaat..
- Als je wilt optreden, meot je dan voor je eigen gear zorgen? of kan je ook bijv. versterkers regelen bij de plek waar je optreed? vooral bij mijn leeftijdgenoten ~19 jaar, hebben de meesten echt niet zon vette 100watt versterker ofzo dat al gauw 1000euro kost.. (ik doe het nog steeds met mijn 30watt line-6)

eigenlijk zijn dit maar wat richtlijnen voor jullie antwoorden ;) alles wat je te zeggen hebt waarvan je denkt dat ik er iets aan heb is welkom!
Hoe pakten jullie het aan toen jullie in een band begonnen? En hoe ging dat?
maar ook, hoeveel tijd besteden jullie puur aan de band waarin je speelt?

Ik wacht af :hippie: greetz
Wouter

Harry
26 september 2006, 12:55
heb je nog niemand op het oog om mee samen te spelen? Want dan zou je samen wat dingen af kunnen spreken en mensen er bij zoeken. Als je dan niet compleet bent kun je alvast op elkaar ingespeeld raken zodat een nieuwkomer er sneller in komt.
Een keer per week in een gehuurde oefenruimte oefenen is vrij normaal, en dan is het logisch dat iedereen zijn huiswerk al gemaakt heeft zodat er niet te veel dure tijd verspild wordt.

Beetje summier misschien, maar het is een begin, toch?

Shift
26 september 2006, 19:15
ja ;) bedankt voor je reactie harry! niemand anders om hem aan te vullen?..

Trocar
26 september 2006, 19:40
Als je gaat optreden op een avond waar meerdere bands spelen (bijv. een metal avond met sets van 30-45 min.) stelt de zaal meestal een zgn. backline ter beschikking: speakerkasten, bassdrum en toms en wat bekkenstandaards, microfoon en PA met monitoring. De rest dien je zelf mee te nemen (dat zijn oa. dus de tops, speakerkabel, snare, bekkens, basspedaal).
De backline kan blijven staan bij het ombouwen tussen de bands door en dat scheelt aanzienlijk in de tijd.
Soms is het mogelijk wat te emailen met andere bands die spelen om elkaars spullen te lenen (om wat voor reden dan ook); ik ken mensen die er geen probleem van maken en ik ken mensen die het absoluut geen prettig idee vinden, wat ik ook wel kan begrijpen.

Tho
26 september 2006, 23:12
Ik ben nu zelf ook een band aan't oprichten, en damn.. het is écht heel moeilijk om muziekanten te vinden.
Ik heb nu enkel een bassist, en we zijn gewoon maar begonnen met spelen en schrijven..
Enkel nog een goeie drummer en een leadgitarist en ja.. een zanger.

Gewoon blijven doorzetten met zoeken, maar het zal waarschijnlijk niet meevallen..
Succes!

heavy-metal-thunder
27 september 2006, 09:18
ik heb zelf een groep opgericht en het is idd. niet echt makkelijk. Komt heel wat bij kijken. Aandachtspunten zijn:
- groepsleden moeten uit de buurt zijn (zeker in jouw leeftijdscategorie);
- repetitieruimte. Als dit niet bij de drummer kan, moet het ofwel aanwezig zijn of moet hij altijd alles verhuizen;
- gitaristen zijn er zat veel, maar zangers schept wel eens een probleem. Zeker mensen vinden die kunnen zingen :-)
- als je dan iemand hebt die kan zingen, heeft hij gegarandeerd geen zangversterking. Een Micro van 100 euro wordt als een zware investering beschouwd.

best begin je met covers, maar iedereen moet eigenlijk instaan voor zijn eigen partij. Als je zelf begint met alles voor de anderen op te zoeken en uit te printen/schrijven, ben je vertrokken voor de rest van je dagen eb verwachten ze dat je dat altijd zal doen voor hen. Dit geldt trouwens voor al het 'werk' in een band. Als jij een groep opricht, bestaat de kans dat er veel op jouw nek zal komen (instaan voor repruimte, data en uren vastleggen, iederen mailen/sms'en wanneer repetitie is...).


Dus mss toch eens uitzien naar een bestaande band?

Kim Wilson
27 september 2006, 09:26
Leeftijdscategorie hóeft niet hetzelfde te zijn hoor. De leeftijden bij ons lopen van 25 tot 57. En we wonen ook nog eens anderhalf uur bij elkaar vandaan.

Het allerbelangrijkste is dat je dezelfde ambities hebben, dus dezelfde ideeën over oefenen en optreden. Hoe vaak en zo. En dat je niet muzikaal opgehouden wordt door één of meerdere personen, dus dat je redelijk op gelijk niveau zit. Je hoeft niet allemaal even goed te zijn, maar het ding wat je moet doen, moet wel goed zijn. Ik ben ook geen geweldig gitarist, maar wát ik moet doen (slaggitarist in een bluesband), doe ik wel goed.

drap
27 september 2006, 10:11
Leeftijdscategorie hóeft niet hetzelfde te zijn hoor. De leeftijden bij ons lopen van 25 tot 57. En we wonen ook nog eens anderhalf uur bij elkaar vandaan.

Het allerbelangrijkste is dat je dezelfde ambities hebben, dus dezelfde ideeën over oefenen en optreden. Hoe vaak en zo. En dat je niet muzikaal opgehouden wordt door één of meerdere personen, dus dat je redelijk op gelijk niveau zit. Je hoeft niet allemaal even goed te zijn, maar het ding wat je moet doen, moet wel goed zijn. Ik ben ook geen geweldig gitarist, maar wát ik moet doen (slaggitarist in een bluesband), doe ik wel goed.

Helemaal mee eens.

De leeftijden in onze band loopt ook uiteen van 18 tot 28. De bassist en leadgitarist komen uit Assen, de drummer uit Heerenveen, de zanger uit Groningen en ik (slaggitarist) kom uit Appingedam. Dat is nou allemaal bepaald niet uit de buurt. Zelfs onze smaak van muziek loopt redelijk ver uiteen, alleen heeft het uiteindelijk wel raakvlakken waardoor we elkaar altijd wel kunnen vinden. Zo blijft de boel ook fris, omdat je elkaar beinvloed. Je wil niet weten hoeveel nieuwe bands ik heb ontdekt de laatste half jaar en hoe ik daar, vind ik, positief ben beinvloed qua gitaarspel.

heavy-metal-thunder
27 september 2006, 11:23
als je een band opricht met mensen zonder ervaring, is leeftijd en afstand niet te onderschatten. Ik bedoel: topicstarter is 19, als hij enkele mensen vindt van 17 die 75 km van hem vandaan wonen, is dat niet houdbaar. Ze hebben nog geen auto en ook meestel geen geld voor vb. openbaar vervoer...

Eens je in een gevorderd stadium zit, is leeftijd absoluut geen breekpunt. Motivatie en gelijke doelen/visie, des te belangrijker. Het genre hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn. In mijn band ben ik de classic rocker, de bassist meer voor zaken als Pumpkins, RHCP en heavier stuff. De drummer eerder U2 en zangeres combinatie van pop/rock maar kent haar klassiekers. Op dat vlakt vullen we elkaar goed aan.

Het hete hangijzer is bij ons eerder motivatie en vooral prioriteit. Zelf ben ik nogal fanatiek, maar de drummer (die drijft op zijn talent) beschouwt een groep als een leuk tussendoortje. Waardoor repetities en optredens moeilijk tot stand komen.

ah ja, hoe vind je optredens? In het begin gratis spelen. En als je optreden goed was, heb je sowieso de nodige cont(r)acten voor volgende optredens. Hou wel rekening met de budgetten van de "organisatoren". ALs een caféuitbater 200 euro betaalt om jou 2 u te laten spelen, is dat toch wel een hele investering voor hem. 200 euro heeft hij niet uit enkele pintjes getapt.

Shift
27 september 2006, 13:42
Bedankt voor alle antwoorden jongens! Daar heb ik zeker wat aan! Ik denk dat vooral op mijn leeftijd niet al te ver reizen wel een goed idéé is. Ik heb zelf wel een auto en OV-kaart maar ik denk dat ik al gauw met bandgenoten kom te zitten van 16~20.
In die leeftijd zal het wel behoorlijk lastig zijn een vocalist te vinden met een beetje strot en durf denk ik en een drummer is altijd lastig wat voor stijl en leeftijd dan ook. Gitaristen zijn er inderdaad in overvloed dus daar kom ik zo aan.

@heavy, Een al bestaande band zoeken is ook wel een goed idéé inderdaad, hoewel ik dan waarschijnlijk aan het begin minder inbreng heb in de muziekstijl etc. Ik heb graag een beetje de touwtjes in handen en ben best bereid er veel tijd in te steken ;)
Ik zou al blij zijn als ik tussen nu en een half jaar een optreden heb dus ik denk dat ik dat wel zou doen voor een pilsie en verders geen vergoeding vraag :D
nogmaals bedankt allemaal, en meer opmerkingen/adviezen zijn altijd welkom natuurlijk
Greetz

Mauser
27 september 2006, 16:10
Om even samen te vatten over mijn band (we zijn ook pas " beginners") ;)

- We wonen redelijk in de buurt van elkaar

- We zijn begonnen met 1 cover, maar zijn ook meteen begonnen met eigen nummers
Vooral als iedereen nog niet zo goed z'n instrument kan bespelen, is coveren erg moeilijk, vooral als het gaat om metal.. Maar coveren is erg leerzaam. Je leert zo hoe nummers van andere bands in elkaar zitten.

- We schrijven onze nummers in Guitar Pro
{i}Onze bassist schrijft al ons materiaal in Guitar Pro (hij heeft verdomd veel ervaring met dat programma). Soms stuur ik wat losse riffs naar hem die hij verwerkt in nummers. Vervolgens stuurt hij het GP bestand naar elk bandlid (behalve de zanger) zodat iedereen thuis z'n partijen kan oefenen. De zanger krijgt een MIDI file van het nummer, en gaat met behulp daarvan passende teksten schrijven.[/i]

- We oefenen eens in de 2 weken. Is redelijk weinig (standaard is elke week) maar we hebben nu geen andere opties ;)




En over leeftijds verschil.. Maakt geen flikker uit! Wij zijn Allemaal 18/19, maar onze drummer is pas 16 (nu is dit nog wel een klein verschil). Het enigste wat vervelend is, is als het niveau veel verschilt..

Shift
27 september 2006, 18:52
Hey mauser, bedankt voor je nuttige antwoord, GP is inderdaad wel een goed idéé om te leren. Ik heb wel de demo versie er van.. misschien is een keer aanschaffen dan.
Mij maakt leeftijd ook niet uit hoor, vind het echt niet erg om met wat oudere of jongere mensen te spelen.

hoitos
31 oktober 2006, 17:58
Hey,

Om te beginnen heb je motivatie nodig, zonder motivatie begin je er gewoon beter niet mee. Wij zijn begonnen met coveren (eerst letterlijk, dan eigenzinnig) eigen nummers komen spontaan. Ook belangrijk is een vaste repetitieruimte (bv op zolder...) Uit het hoofd leren is niet noodzakelijk, improviseer... . Probeer op te treden in cafees of andere openbare plaatsen, de kans is groot dat er iemand geïntereseerd is. Probeer ook een eigen stijl te creëren, zodat de mensen je herkennen, zowel de muziek als je "Stijl op het podium" . Ik speel zelf al 4jaar in een band en ik moet zeggen: het bevalt me zeer goed ;) ;) Veel succes, en moest je nog vragen hebben email mij gerust ;)

almarvk
1 november 2006, 10:24
Hey mauser, bedankt voor je nuttige antwoord, GP is inderdaad wel een goed idéé om te leren. Ik heb wel de demo versie er van.. misschien is een keer aanschaffen dan.
Mij maakt leeftijd ook niet uit hoor, vind het echt niet erg om met wat oudere of jongere mensen te spelen.

Het gaat er natuurlijk omdat je hetzelfde doel hebt, raakvlakken qua muziek en persoonlijkheid en qua niveau.

Je kan natuurlijk ook het internet gebruiken om mensen te zoeken of gewoon veel spammen :) Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan waar je woont. Ik denk dat je in een grote stad makkelijker meer muzikanten kan vinden, maar dat je in een klein dorp juist weer sneller wat hebt vanwege het ons-kent-ons.