PDA

View Full Version : les / workshop Tommy Emmanuel



gertdm
26 september 2006, 09:10
Enige tijd geleden heeft Picker een artikel geschreven over een workshop van TE. Erg onderhoudend en leerzaam.
Op Youtube.com kwam ik deze tegen. Leuk om kennis van te nemen :)
Al speel ik zelf geen Emmanuel nummers.

http://www.youtube.com/watch?v=xHQur9e9Yn8&search=tommy%20emmanuel%20guitar%20acoustic%20blue %20moon

LaurentB
26 september 2006, 10:16
Enige tijd geleden heeft Picker een artikel geschreven over een workshop van TE. Erg onderhoudend en leerzaam.
Op Youtube.com kwam ik deze tegen. Leuk om kennis van te nemen :)

http://www.youtube.com/watch?v=xHQur9e9Yn8&search=tommy%20emmanuel%20guitar%20acoustic%20blue %20moon

Leuk! Hij legt het zo helder uit, en speelt het zo duidelijk dat je ook echt snapt hoe je het voor elkaar zou kunnen krijgen.

Don Capo
26 september 2006, 10:19
Ja, voor elkaar zou kunnen krijgen is de goeie omschrijving. Hier ben je wel een paar weekjes zoet mee

Buzz
26 september 2006, 11:18
Inderdaad!

Goed gefilmd ook, zodat je goed inzicht in aanslag en vingerzetting krijgt.
Wat me vooral ook opvalt is, hoe fijn het is als je lange vingers hebt.

Dat voordeel heb ik dus niet... :confused:

gertdm
26 september 2006, 16:02
Daar hadden ze in de Middeleeuwen al van die apparaten voor Buzz.....:) :)Ledematen-verlengers....

Don Capo
26 september 2006, 16:17
Daar hadden ze in de Middeleeuwen al van die apparaten voor Buzz.....:) :)Ledematen-verlengers....

??? Nagels?

Of van die paarden met zo'n touw eraan?

Picker
26 september 2006, 16:36
Enige tijd geleden heeft Picker een artikel geschreven over een workshop van TE. Erg onderhoudend en leerzaam.
Op Youtube.com kwam ik deze tegen. Leuk om kennis van te nemen :)
Al speel ik zelf geen Emmanuel nummers.

http://www.youtube.com/watch?v=xHQur9e9Yn8&search=tommy%20emmanuel%20guitar%20acoustic%20blue %20moon

Leuke video, maar toch ik stoor me altijd aan mensen die copyrighted materiaal op YouTube zetten. Denken ze nu echt dat ze Tommy daar een dienst mee bewijzen?

Dit is een segment van de Up Close video, die ondergetekende braaf gekocht heeft van zijn zuurverdiende centjes. ;)

Buzz
26 september 2006, 17:14
Daar hadden ze in de Middeleeuwen al van die apparaten voor Buzz.....:) :)Ledematen-verlengers....

Verlengers???? Vertel Vertel VERTEL!!

Alberto
26 september 2006, 17:51
Mooi :) kan je die partituren van Tommy in elke gitaarwinkel verkrijgen trouwens? Heb er nog niet echt naar gevraagd maar moet het misschien wel eens doen...

Grrtz.

gertdm
26 september 2006, 17:57
Leuke video, maar toch ik stoor me altijd aan mensen die copyrighted materiaal op YouTube zetten. Denken ze nu echt dat ze Tommy daar een dienst mee bewijzen?

Dit is een segment van de Up Close video, die ondergetekende braaf gekocht heeft van zijn zuurverdiende centjes. ;)


Tja, dat wist ik niet. Ik kwam em gewoon tegen op youtube. Overigens is daar wel een disclaimer van toepassing dus misschien is het een gelegaliseerd fragment?
Zoniet dan is de poster daar over de scheef gegaan.
Verder staat er veel Emmanuel materiaal op youtube evenals van andere gitaristen, zoals Don Ross, mijn persoonlijke favoriet.

Picker
26 september 2006, 19:42
Tja, dat wist ik niet. Ik kwam em gewoon tegen op youtube. Overigens is daar wel een disclaimer van toepassing dus misschien is het een gelegaliseerd fragment?
Zoniet dan is de poster daar over de scheef gegaan.
Verder staat er veel Emmanuel materiaal op youtube evenals van andere gitaristen, zoals Don Ross, mijn persoonlijke favoriet.
Er staat daar heel veel materiaal van de Up Close DVD en van het concert in St. Louis. Foute boel. Maar daar kun jij ook niets aan doen Gert. :)

Ikzelf ben dan ook erg puriteins wat dat betreft. Ik heb nog nooit een CD gecopieerd, behalve als ik hem al gekocht had, en een kopietje in allebei mijn auto's wilde.

Maar van Tommy's laatste CD heb ik drie exemplaren gekocht. Eentje voor mezelf en twee om eventueel kado te doen.

En zo hoort het. ;)

HAMMAR
27 september 2006, 08:23
Er staat daar heel veel materiaal van de Up Close DVD en van het concert in St. Louis. Foute boel. Maar daar kun jij ook niets aan doen Gert. :)

Ikzelf ben dan ook erg puriteins wat dat betreft. Ik heb nog nooit een CD gecopieerd, behalve als ik hem al gekocht had, en een kopietje in allebei mijn auto's wilde.

Maar van Tommy's laatste CD heb ik drie exemplaren gekocht. Eentje voor mezelf en twee om eventueel kado te doen.

En zo hoort het. ;)

Hmm, ik vind het idd wel meevalt. Je kunt het ook zien als een vorm van promotie. De echte fans kopen de dvd toch wel, veel betere beeld- en geluidskwaliteit. Dit is gewoon om even te bekijken, een indruk te krijgen. Je kan 'm ook niet downen en als Tommy of zijn managment dat willen, is hij zo verwijderd hoor!

Wel absoluut een geniaal stukje, ikzelf ben al een tijdje verliefd op Angelina, ook daar is genoeg over te vinden op Youtube. Ik heb er nog geen fatsoenlijke tab van kunnen vinden, ik kan geen noot lezen namelijk.....

gertdm
27 september 2006, 09:42
Op acousticpower.com staan een aantal tabs, ook van Angelina. Of die helemaal pefect zijn weet ik eigenlijk niet want ik speel geen covers van TE.
Maar aan de midi te horen komt t aardig in de buurt.
Wel ook powertab downloaden (gratis).

Picker
27 september 2006, 12:22
Hmm, ik vind het idd wel meevalt. Je kunt het ook zien als een vorm van promotie. De echte fans kopen de dvd toch wel, veel betere beeld- en geluidskwaliteit. Dit is gewoon om even te bekijken, een indruk te krijgen. Je kan 'm ook niet downen en als Tommy of zijn managment dat willen, is hij zo verwijderd hoor!

Wel absoluut een geniaal stukje, ikzelf ben al een tijdje verliefd op Angelina, ook daar is genoeg over te vinden op Youtube. Ik heb er nog geen fatsoenlijke tab van kunnen vinden, ik kan geen noot lezen namelijk.....

Als Tommy promotie wil, heeft hij daar zijn eigen management voor. Ze hebben absoluut geen baat bij ongenodigde marketing strategieën en -acties van derden. Verder is het gewoon illegaal, er bestaat immers zoiets als een copyright wetgeving.

Staat Anglina niet gewoon in Tommy's tab book?

gertdm
27 september 2006, 14:21
Deels mee eens....

Anderzijds is er ook nog zoiets als kennisoverdracht. Ik speel bv zelf als een van de weinige covers in mijn repertoire 'classical gas'. Dat nummer heb ik zelf uitgezocht toen ik een jaar of 22 was en ik speel het dus al lange tijd op mijn eigen manier. Als ik het bepaalde gitaarleerlingen aanleer dan is dat een compositie van Williams maar een arrangement van mij. Niet copyrighted qua arrangement maar wel als compositie.
Dat TE dat nummer (in zijn arrangement) ook speelt en ik weet niet hoeveel andere gitaristen (al of niet in hun eigen arrgt) ook, interesseert me niet.

In wezen is het digitale tijdperk een valkuil soms omdat er vrij gecommuniceerd wordt. Als mensen dus hun eigen tabs willen delen, tja, hoe zit dat dan?In de tijd van de minstrelen en de bards was er ook een primitief tabelatuur-schrift aanwezig en musici deelden op die manier hun composities en/ of bewerkingen daarvan.

Ik ben het wel met Picker eens dat wanneer iemand een tab maakt van een arrangement van een uitvoerend musicus, er copyright is omdat het bv op een geluidsdrager staat. Dan is er spraken van bescherming.
Dat is inherent aan het feit dat we nu copyright kennen en heel vroeger niet.

Op youtube staat heel expliciet dat het verboden is om copyrighted materiaal te plaatsen. Ik vraag me dan af hoe het zit met de controle.
Als bezoeker wordt je op het verkeerde been gezet omdat je er van uit gaat (ik in ieder geval wel) dat alles wat daarop staat gecontroleerd wordt. En dit blijkt dan nu niet het geval te zijn?

kornelius
27 september 2006, 16:33
ALLES controleren is lastig zo niet onmogelijk. Je moet dan elk filmpje openen, kijken en zien of het een stukje is uit een beschermde DVD etc. Dit is maar zeer beperkt te automatiseren. YouTube doet er veel aan om veel te controleren etc, volgens sommigen genoeg, volgens anderen te weinig.

Maar er wordt wel algemeen verwacht dat er een op een gegeven moment een toonzettende rechtzaak komt over dit soort sites en wat wel/niet mag en moet.

Alberto
28 september 2006, 18:46
Copyright is goed maar je mag er niet te ver mee gaan.
In de eerste plaats is die wet er zodat muzikanten en auteurs van boeken en dergelijke het geld krijgen wat ze verdienen maar soms is het wat overdreven vind ik.
Nu is Google News voor het gerecht gebracht omdat het artikels van verschillende nieuwssites onderbrengt op hun website.
Is daar iets mis mee? Ik weet het niet...
Jullie mening?

Pais
28 september 2006, 20:03
Tja wanneer je LimeWire, Kazaa of wat voor downloadprogramma dan ook installeerd, ga je ook akkoord met de voorwaarde dat je geen ©materiaal deelt. Wie houdt zich eraan???

Ik vind het wel degelijk goede promotie. Als ik op zoek ben naar goede muziek in een CD winkel, sta ik uren te luisteren voordat ik wat vind wat de moeite waard is. Daar zijn winkeliers ook niet van gedient.
Nu download ik veel spul. En artiesten die ik 'ontdek' die ik echt de moeite waard vind, daar koop ik de CD's en DVD's van. Iets wat ik dus niet gedaan zou hebben als het downloaden geen mogelijkheid was.

En mbt Tommy Emmanuel - door het schenden van © weet ik nu wel zeker dat ik naar zn concert ga, wanneer hij volgend voorjaar in nederland is...

Picker
28 september 2006, 21:37
Kom op zeg,

Je kunt overal op Internet samples vinden van bijna alles. Beheerd door of met permissie van de copyrighthouders. Zie iTunes, Amazon etc. Het is aan de copyrighthouder om te bepalen welk materiaal er wel en wat er niet gedistribueerd wordt, en onder welke voorwaarden. Als jij daardoor minder DVDs gaat kopen, is dat hún zaak, en niet die van muziek- en DVD-piraten.
Goeie zaak als jij uiteindelijk toch de CD/DVD whatever aanschaft. Maar je ben één van de weinigen!

Maar dacht je nu werkelijk dat mensen illegaal materiaal distribueren om de artiesten een plezier te doen? Kom nou. Piraterij, in welke vorm ook, is zowel een financiële als morele aanslag op de artiesten. De artiesten maken het materiaal, en ik vind dat het publiek de morele plicht heeft die te kopen zoals de artiesten dat bedoeld hebben.

thefox
28 september 2006, 23:12
Ik vind het wel degelijk goede promotie. Als ik op zoek ben naar goede muziek in een CD winkel, sta ik uren te luisteren voordat ik wat vind wat de moeite waard is. Daar zijn winkeliers ook niet van gedient.
Nu download ik veel spul. En artiesten die ik 'ontdek' die ik echt de moeite waard vind, daar koop ik de CD's en DVD's van. Iets wat ik dus niet gedaan zou hebben als het downloaden geen mogelijkheid was.

Beetje rare houding van die cd winkel dan, lijkt me juist de bedoeling dat je zoveel cd's moet kunnen luisteren als je wilt alvorens een cd te kopen. Niet meer dan logisch lijkt me. Ik vind het altijd een relaxte manier om nieuwe muziek te leren kennen :)

gertdm
28 september 2006, 23:38
Het gaat erom dat je als artiest iets creeert en dat op een of andere manier vastlegt. Mensen die het willen horen (even uitgaande van muziek) moeten er daarom voor betalen. De artiest immers heeft jaren geoefend en geinvesteerd (in tijd en geld) om iets neer te zetten. Daarom is het goed dat er een Gema is of Buma/ stemra. Ik vind het ook geen goed gevoel als ik weet dat mensen mijn cd's onderling uitwisselen en branden ipv kopen.Maar het gebeurt natuurlijk wel en daar zie ik dus geen inkomsten van.

Tegelijk blijf ik ook vinden dat je de dingen breed moet blijven zien en onderscheid moet maken tussen moedwillig een produkt 'hacken' of delen van een produkt (als afgeleide van) verspreidt. Als er dan controle is en er is niets mee aan de hand, tja dan is het legaal. Kortom, niet roomser worden dan de paus, maar reeel blijven en de dingen in perspectief blijven zien.
Beschermd materiaal echter, dus copyright, verdient wel de bescherming van de wet.

Maar ik vind ook dat als ik een bestaand nummer bewerk in eigen arrangement en ik maak tabs, ik die vrij moet kunnen delen met anderen.
Dat vind ik omdat ik het nu eenmaal leuk vindt om de akoestiese gitaar te promoten en waar ik kan anderen te helpen. Zelf heb ik indertijd erg veel uit moeten zoeken en zelf ontwikkelen omdat internet er nog niet was en ook de vele DVD's met instructiemateriaal er in de vorm van video maar mondjesmaat was. Kortom, ik vind dat ik ook recht heb op een mate van vrijheid in het doen van kennisoverdracht.

Zie ook mijn post hiervoor.

HAMMAR
30 september 2006, 19:38
Als Tommy promotie wil, heeft hij daar zijn eigen management voor. Ze hebben absoluut geen baat bij ongenodigde marketing strategieën en -acties van derden.

Nee, niet waar, ik had bijvoorbeeld tot een paar weken geleden nog nooit van Tommy gehoord! Kwam 'm toevallig tegen op.............jawel.
Hij is wer 1 fan rijker!

Picker
1 oktober 2006, 12:49
Nee, niet waar, ik had bijvoorbeeld tot een paar weken geleden nog nooit van Tommy gehoord! Kwam 'm toevallig tegen op.............jawel.
Hij is wer 1 fan rijker!...dus heb je de DVD inmiddels gekocht...? ;-|

HAMMAR
4 oktober 2006, 17:46
...dus heb je de DVD inmiddels gekocht...? ;-|

Who needs the dvd, if you can get it for free!!

http://www.youtube.com/watch?v=gmcD06996IM

LaurentB
4 oktober 2006, 19:51
Who needs the dvd, if you can get it for free!!

http://www.youtube.com/watch?v=gmcD06996IM

Dus schietTommy geen meter op met een fan zoals jij...

HAMMAR
4 oktober 2006, 20:11
Dus schietTommy geen meter op met een fan zoals jij...

Tja, ik weet het.....ik schiet helemaal vol hier...

kornelius
5 oktober 2006, 12:13
nou ja, pais gaat nu wel naart het concert, dus daar verdient ie dan wel weer wat aan he.

Ik hoef niet naar het concert, die gast speelt sneller dan ik kan luisteren, erg vermoeiend.

LaurentB
5 oktober 2006, 13:37
nou ja, pais gaat nu wel naart het concert, dus daar verdient ie dan wel weer wat aan he.

Ik hoef niet naar het concert, die gast speelt sneller dan ik kan luisteren, erg vermoeiend.

Oh, ik vind hem juist zo helder en overzichtelijk spelen, hoe snel het ook gaat.

vibro
7 oktober 2006, 20:51
Tommy is inderdaad een geweldige gitarist die het liefste live op het podium staat. In de zaal verkoopt hij flink wat CD en DVD materiaal. Bovendien speelt hij behoorlijk wat covers, andermans muziek dus, ook niks mis mee.
Jammer van die zangeres (vriendin), maar men zegt dat ze in staat is om een tennisbal door een tuinslang te zuigen, dus....

HAMMAR
7 november 2006, 20:04
Eeeh mensen, dan moet je dit eens zien, hoe oud zal hij zijn??


http://www.youtube.com/watch?v=GzGNdkluUjg&mode=related&search=

JanB
11 november 2006, 11:07
Eeeh mensen, dan moet je dit eens zien, hoe oud zal hij zijn??


http://www.youtube.com/watch?v=GzGNdkluUjg&mode=related&search=

Zo! Iets om nederig van te worden. Op die leeftijd al zo goed!

Alleen jammer dat hij in zijn rechter hand een plektrum tussen duim en wijsvinger heeft. Gebruik dan een duimplektrum.

Jan

Flipkoos
11 november 2006, 12:20
Gebruik dan een duimplektrum.

Jan

Och hij kan hier ook aardig mee uit de voeten dus waarom niet...? Gitaartje klinkt ook best mooi trouwens. Heel knap zo'n klein ventje! Respect!!!

gertdm
11 november 2006, 18:06
Zo! Iets om nederig van te worden. Op die leeftijd al zo goed!

Alleen jammer dat hij in zijn rechter hand een plektrum tussen duim en wijsvinger heeft. Gebruik dan een duimplektrum.

Jan


Zie ook Richard Thompson en Bruce cockburne. Die spelen ook met een plectrum tussen duim en wijsvinger. Het is een picking techniek waar je voor kunt kiezen.

JanB
11 november 2006, 18:12
Zie ook Richard Thompson en Bruce cockburne. Die spelen ook met een plectrum tussen duim en wijsvinger. Het is een picking techniek waar je voor kunt kiezen.

Uiteraard kun je ervoor kiezen. Er zijn ook mensen die er voor kiezen met alleen duim en wijsvinger te spelen, of alleen met duim. Kan allemaal. Alleen uit oogpunt van aan te bevelen techniek zijn er wel voorkeuren te formuleren.

Met een betere techniek, zeker aangeleerd op deze leeftijd, kan deze jongen het verder schoppen, denk ik.

Jan

gertdm
12 november 2006, 09:21
Uiteraard kun je ervoor kiezen. Er zijn ook mensen die er voor kiezen met alleen duim en wijsvinger te spelen, of alleen met duim. Kan allemaal. Alleen uit oogpunt van aan te bevelen techniek zijn er wel voorkeuren te formuleren.

Met een betere techniek, zeker aangeleerd op deze leeftijd, kan deze jongen het verder schoppen, denk ik.

Jan


Ik zie echt het verschil niet. Waarom is het spelen met een plectrum tussen duim en wijsvinger en gebruik van middel- ringvinger voor de tokkels een mindere techniek?
Ik loop toch al heel wat jaartjes mee en moet zeggen dat het toch vooral een kwestie is van kunnen spelen wat je wilt op een bepaald moment.
Sommige gitaristen wisselen immers ook af met strumming passages en vinden het prettiger een plectrum vast te houden. Dat kan op meerdere manieren.
Ik speel zelf met pop- plectrum, dus vrij traditioneel, maar ik kan het ook afwisselen met strums. Het is wat je jezelf aanleert.
Maar goed en fout zie ik niet.

Zoals gezegd zijn het niet de minste gitaristen die kiezen voor een gewoon plectrum in combinatie met vingers. Ik kan toch niet zeggen dat die het 'fout' doen. Het gaat toch om de muziek?
Michael Hedges deed het soms ook zo. Niks mis mee. Al zou ik het niet kunnen want ik heb het nu eenmaal op de manier geleerd met een gewoon duimplectrum. Daar staat tegenover dat ik mijn strums zelf heb moeten ontwikkelen omdat anders dat plectrum in de weg zit.....dus strum ik deels op de manier zoals ik op mijn 5string banjo doe. M.a.w. technieken moeten in dienst staan van de muziek. Zo speel ik snelle passages met duim en wijsvinger terwijl degene die met plectrum speelt het plectrum daarvoor gebruikt....elke voordeel heeft zijn nadeel en andersom....

Bovendien gebruiken sommige gitaristen die spelen met een gewoon plectrum en vingers dan hun pink er bij.
Zie Richard Thompson hier, met name de middenpassage:
http://www.youtube.com/watch?v=8M799A4Hc4Y

JanB
12 november 2006, 13:54
Ik zie echt het verschil niet. Waarom is het spelen met een plectrum tussen duim en wijsvinger en gebruik van middel- ringvinger voor de tokkels een mindere techniek?


Het gaat niet om fout. Ik redeneer vanuit het principe dat je met de rechter hand zoveel mogelijk de mogelijkheid zou moeten hebben snaren, snel en/of tegelijkertijd aan te slaan of te plukken. Nu die jongen een plectrum tussen duim en wijsvinger vasthoudt, mist hij de wijsvinger, en heeft dus minder vingers over.
De redenering doen wat je zelf het makkelijkst lijkt of aanvoelt gaat niet altijd, en misschien wel zelden op. Soms/vaak leren mensen uit zichzelf een techniek aan die misschien wel makkelijk aanvoelt, maar niet optimaal is. Als je daarmee kan doen wat je wil, is er natuurlijk niets aan de hand.

Ik speelde b.v. vroeger met de ringervinger op de klankkast, geleerd van enkele fingerpick cursussen. Ik had dus, naast de duim, maar twee vingers over, en liep in de loop der tijd tegen beperkingen aan. Ik ben lang bezig geweest de ringvinger steun af te bouwen, en deze ook te gebruiken. In de loop der tijd lukt dat, kon ik al het oude materiaal spelen, maar ook stukken waarvoor drie vingers nodig zijn.

Jan

Harald
12 november 2006, 16:34
Vind dat toch meer een kwestie van wat het beste klinkt voor welk nummer. Voor sommige dingen klinkt hybrid picking gewoon beter, soms een thumbpick, soms gewoon de kale hand. Hoe het nummer het best tot zijn recht komt, zou bepalend moeten zijn. Niet welk dogma je nu toevallig aanhangt.

Daar staat tegenover dat technieken ook weer bij een stijl kunnen horen. En niet alleen handhoudingen en geen plectrums voor klassiek en flamenco. Mensen die dat van meet af aan getraind hebben, hebben vaak weer problemen met palmmuting bv. Geldt ook voor die ringvingersteun binnen het fingerpicking wereldje. Heeft weer zijn eigen voordeel. Je groove kan er iets strakker van worden. Geldt ook voor met je voet de maat meetikken. In de klassieke wereld ook not done.

En met hybrid picking je pink meegebruiken om aan te slaan. Heb je gewoon 3 vingers over.

gertdm
13 november 2006, 08:12
Ik ben het met voorgaande wel eens....en ..een beetje gitarist ontwikkelt zich en kan na verloop van tijd de ge-eikte aangeleerde techniek uitbreiden...
Ik speel soms ook met een vinger op de kast (bepaalde passages die staccato moeten klinken) en net zo gemakkelijk met duim en 4 vingers (vooral op 12string als ik dubbele bassen speel en met drie overige vingers de andere snaren speel)....
of ik gebruik een slapping techniek die ook weer een andere aanslag en houding vergt. Ook heb ik nummers met tapping passages en speel dan met twee handen op de hals.

Mijn eigen leerlingen leer ik met duimplectrum te spelen. Gewoon de 'klassieke' houding dus, maar na verloop van tijd komen ook andere technieken aan bod
bij de gevorderde spelers. Net zo goed als dat ze door verschillende gitaarstijlen moeten, ook al is dat niet altijd 'hun ding'. Sommigen houden niet van blues bv maar moeten toch n keer n blues leren spelen in het kader van technische bagage.

Uiteindelijk zullen ze zelf moeten gaan uitzoeken wat goed voelt...in welk nummer.

M.a.w. we zijn het hier eigenlijk niet oneens.