PDA

View Full Version : Tremolo - Veren Probleem



Damage Inc.
26 september 2006, 04:56
Hallo,

ik heb via een tip hier pasgeleden op mijn tremolo een extra veer gezet, voor meer spanning dus...
Toen hoorde ik al meteen een soort van galm door de veren gaan.
Ik weet alleen niet meer of dat van tevoren ook was, zal wel iets minder zijn, maar er zitten nu 3 of 4 veren in.
Je kunt hetzelfde geluid ongeveer krijgen door tegen de veren aan te tikken achter in de gitaar of er zo langs te krabben.
Vooral als ik de snaren abrupt stop wat vooral wel eens moet gebeuren in Metal.
Maar ik hoor het al best erg als ik onversterkt speel, kun je nagaan hoe duidelijk je het hoort mét versterking.

Dus is dit normaal of is het omdat de gitaar dus ook de veren best nieuw zijn of wat kan ik er aan doen?
Je zou zeggen een noisegate ofzo, maar ik heb er al 2 in m'n signaal zitten die me ook nog afkappen op te laag volume (maar dat wordt al verholpen binnenkort) .

GreetingZ
- Damage Inc.

guvnor
26 september 2006, 08:45
Klinkt bekend... Oplossing is simpel: douw er een doek achter. Die dempt de trilling in de veren maar laat wel beweging van de veren toe als je de trem bedient.

Lacrymosa
26 september 2006, 08:59
Stuk gaffa tape er overheen werkt ook prima,
als je het echt goed wil doen, stop dan tissues of iets anders kleins in de veren.

Er zijn trouwens ook mensen die het zien als een toevoeging op hun sound.
Maar het wordt vaak onstrak

Damage Inc.
26 september 2006, 09:00
Klinkt bekend... Oplossing is simpel: douw er een doek achter. Die dempt de trilling in de veren maar laat wel beweging van de veren toe als je de trem bedient.

Geniaal hah! :P
Mja, ik dacht eerst al aan iets erop plakken ofzo, tape of iets eromheen binden.
Maar toen was ik niet zeker over de beweging en ook nog de ruimt on de veren heen, ik weet niet echt of ze ook van hun plaats af bewegen zeg maar.

Maar bedankt voor de tip, zal het proberen.

- Damage Inc.

Damage Inc.
26 september 2006, 09:03
Stuk gaffa tape er overheen werkt ook prima,
als je het echt goed wil doen, stop dan tissues of iets anders kleins in de veren.

Er zijn trouwens ook mensen die het zien als een toevoeging op hun sound.
Maar het wordt vaak onstrak

Ah ook een goed idee.
Mja het heeft wel een lekkere Metal sound eigenlijk :P , hetzelfde idee als de Spring Reverb (die ik heb) .
Maar soms moet ik dat geluid gewoon echt niet hebben.

- Damage Inc.

Damage Inc.
26 september 2006, 09:08
Ik vraag me nóg iets af over die veren:

Ik heb dus een veer bij moeten zetten voor de spanning, om de 'faceplate' van de tremolo gelijk aan de oppervlakte van de body te krijgen enz.
En ook omdat die schroef om de veer-spanning bij te stellen kon er niet verder in kon.
Maar nu heb ik ondertussen weer zo veel omhoog gestemd om de stemming steeds goed te krijgen, dat die tremolo weer naar voren is gaan hangen en ik kan dus niet die schroef verder draaien.
Had ik nou die schreof eerst een stuk uit moeten draaien en dan een veer erbij moeten zetten of kan dat nog ofzo?

- Damage Inc.

Lacrymosa
26 september 2006, 09:18
Hoeveel veren heb je er nu op zitten dan?
en welke dikte snaren speel je?
Want ik speel 0.11 en heb aan 3 veren genoeg.

Hoe heb je de veren er op gezet? allemaal recht?
of de 2 buitenste schuin?
misschien iets om 5 veren er in te zetten?
je moet het zo zien, de kracht die op die veren staat, moet gelijk zijn aan de kracht die op de snaren staat, zo houden ze de brug in evenwicht

Damage Inc.
26 september 2006, 09:47
Hoeveel veren heb je er nu op zitten dan?
en welke dikte snaren speel je?
Want ik speel 0.11 en heb aan 3 veren genoeg.

Hoe heb je de veren er op gezet? allemaal recht?
of de 2 buitenste schuin?
misschien iets om 5 veren er in te zetten?
je moet het zo zien, de kracht die op die veren staat, moet gelijk zijn aan de kracht die op de snaren staat, zo houden ze de brug in evenwicht

Ja, dat is logisch, maar nu heb ik dus die snaren weer zo veel of vaak omhoog gestemd (om gewoon zoals altijd aan de Standaard stemming te komen) zodat die snaren 'm naar voren hebben getrokken.

Maar er zitten 3 of 4 veren op, denk 4 dan.
Hoe de veren erop zitten en of ze recht zitten... weet niet, ze kunnen toch maar op 1 manier zitten en erop gezet worden?

Maten van de snaren... standaard, ik denk .10 anders .11, de dikste .42 denk ik.
Mja, valt niet mee om details van gitaren + onderdelen en computers + onderdelen te onthouden als je er tegelijk mee werkt :S .

En nog een veer erbij, ik vond het met deze al veel zwaarder worden, ik denk dat het niet helpt als er nog meer spanning op komt te staan.
En dan ben ik nog een heavy dive bomber etc. ook.

Kan ik dan niet bijv. alle snaren eraf halen ofzo, of in ieder geval die schroef achterin er een stuk uit draaien zodat ik 'm weer kan gebruiken om af te stellen?
Of kom ik dan nooit meer aan de goeie spanning zodat ik toch weer op het punt kom dat ie helemaal is in gedraaid?

Ik vind het trouwens wel een stom systeem dat het gevoel van de tremolo beweging veranderd door de spanning...

- Damage Inc.

Lacrymosa
26 september 2006, 11:04
Even samengevat:
Je heb last van een tremelo die teveel omhoog staat?
Je heb de stelschroeven al max staan?
Je heb 4 veren?
Je speelt 0.10?
Je speelt in standaard E stemming?

Je kan denk ik het beste even al je snaren er af halen, extra veer erbij, stelschroeven wat losser draaien, zodat je later tijdens het afstellen weer meer spanning er op kan zetten.
Zet er nieuwe snaren op, stem ze, kijk wat voor hoek de brug nu met de body maakt, ideaal zouden ze parallel moeten staan aan elkaar.
Komt de brug teveel naar boven, moet je meer spanning op de brug zetten aan de onderkant.
Dus de veren strakker draaien, weer stemmen, nog meer stemmen, en nog maar is stemmen, en weetje wat, voor de grap nog maar is stemmen.
en dit hele riedeltje herhalen tot je brug weer parallel staat.

Kim Wilson
26 september 2006, 11:10
Ik lees iets over heavy dive bomb en zo... Is een Fender trem daar wel geschikt voor? Gaat ie daardoor niet juist zo staan? Ik bedoel maar, het is leuk dat het erop zit, maar ik heb het gevoel dat je het beter niet kunt gebruiken, als je je gitaar een beetje in stemming wil houden...

Damage Inc.
26 september 2006, 12:23
Even samengevat:
Je heb last van een tremelo die teveel omhoog staat?
Je heb de stelschroeven al max staan?
Je heb 4 veren?
Je speelt 0.10?
Je speelt in standaard E stemming?

Je kan denk ik het beste even al je snaren er af halen, extra veer erbij, stelschroeven wat losser draaien, zodat je later tijdens het afstellen weer meer spanning er op kan zetten.
Zet er nieuwe snaren op, stem ze, kijk wat voor hoek de brug nu met de body maakt, ideaal zouden ze parallel moeten staan aan elkaar.
Komt de brug teveel naar boven, moet je meer spanning op de brug zetten aan de onderkant.
Dus de veren strakker draaien, weer stemmen, nog meer stemmen, en nog maar is stemmen, en weetje wat, voor de grap nog maar is stemmen.
en dit hele riedeltje herhalen tot je brug weer parallel staat.

Ja, ik snap wel hoe het zit want dat had ik hier al eens eerder gevraagd.
Maar nu heb ik dus WEER niet genoeg spanning.
Maar weer een veer, wordt het dan niet ERG strak?
...Dat ga ik echt niet fijn vinden...

Ik denk dat alle antwoorden op die vragen wel 'ja' zijn, de tremolo staat dus zo dat die "hendel" meer naar de body toe staat, niet veel maar best wel zichtbaar als je het met de body vergelijkt, dus niet goed.

O ja, het enigste wat ik niet snap is hoe die hals nou het beste moet staan, met die trussrod draaien ofzo.
Ik weet ook dat dat langzaam veranderd enzo, maar ik weet niet wanneer die hals goed staat...
Iemand zei eerst dat, als je van een snaar de eerste toets in drukt, dat ie op de 12de fret "zo ver" van de fret af moet zijn, volgens mij zei ie dat ie NET niet moest aanraken ofzo.
Maar als je die indrukt beweegt ie helemaal niet zo ver naar de 12de fret toe, en ook nog, als je die snaar zo dicht bij de 12de fret zou moeten krijgen zouden de eerste fretten allemaal tegen de snaar aan drukken...

En Kim:
Zie je me voor iemand anders ofzo? :P
Ik heb echt geen Fender hoor, in dit geval is het een B.C. Rich met een Licensed Floyd Rose.
Dus áls mijn gitaar een tremolo heeft is het mínstens een Licensed FR zo niet een officiele :) .

- Damage Inc.

Robbert
26 september 2006, 12:24
Ik lees iets over heavy dive bomb en zo... Is een Fender trem daar wel geschikt voor? Gaat ie daardoor niet juist zo staan? Ik bedoel maar, het is leuk dat het erop zit, maar ik heb het gevoel dat je het beter niet kunt gebruiken, als je je gitaar een beetje in stemming wil houden...

Een Fender trem is daar eigenlijk niet geschikt voor; omdat de gitaar met een flinke zwengel enorm ontstemd. Aan de andere kant is het wel degelijk een bruikbare trem, en zou niet te snel problemen moeten geven.

Heb je de brug niet te vast geschroefd op de body? Dan kan de trem ook niet zo laag.

Kim Wilson
26 september 2006, 12:25
En Kim:
Zie je me voor iemand anders ofzo? :P
Ik heb echt geen Fender hoor, in dit geval is het een B.C. Rich met een Licensed Floyd Rose.
Dus áls mijn gitaar een tremolo heeft is het mínstens een Licensed FR zo niet een officiele :) .

- Damage Inc.
Oh sorry, my bad... :chicken:

Robbert
26 september 2006, 12:25
Hmm.. Damage Inc, volgens mij loop je te ouwehoeren.

Je weet niets van de snaren, je weet niet zeker hoeveel veren je er in hebt, en je kunt niet eens lezen wat voor merk er op je trem staat.

En als klap op de vuurpijl begin je over de trussrod van je nek.

:stop:

Damage Inc.
26 september 2006, 12:30
Hmm.. Damage Inc, volgens mij loop je te ouwehoeren.

Je weet niets van de snaren, je weet niet zeker hoeveel veren je er in hebt, en je kunt niet eens lezen wat voor merk er op je trem staat.

En als klap op de vuurpijl begin je over de trussrod van je nek.

:stop:

WTF is er met jou, ik word focking gek van al die maten enzo, ik gebruik ook nog een stuk of 4 verschillende sets ook.
Ik weet ook niet meer hoeveel veren er in het begin in zaten, ik dénk 3 jaar dus nu vast 4, ik heb er 1 of 2 keer in gekeken.
Die nek heeft ook met de rest van de instellingen te maken blijkbaar anders was het me niet verteld toen ik laatst ook over de brug afstelling vroeg.

Hoezo kan ik trouwens niet lezen wat voor merk er op mijn tremolo staat, wat bedoel je daar nou weer mee???
Het is een Licensed Floys Rose, wat anders!
Ik weet dat ze door een ander bedrijf zijn gemaakt, maar ik zie het niet aan de buitenkant iig.

Ron Houben
26 september 2006, 13:52
Beste Damage,

Misschien is het een idee naar een gitaarbouwer/reparateur te gaan. In Den Bosch zit een erg goede. Ik wil je wel PM-en als je die niet kent.

Voordat je je al die sets snaren erdoor gekaaid hebt en de gitaar nog niet lekker is, breng je die toch weg. Je geeft aan hoe je het wilt hebben, en zo komt die dan ook terug.

Nickname
26 september 2006, 14:16
Beste Damage,

Misschien is het een idee naar een gitaarbouwer/reparateur te gaan. In Den Bosch zit een erg goede. Ik wil je wel PM-en als je die niet kent.

Voordat je je al die sets snaren erdoor gekaaid hebt en de gitaar nog niet lekker is, breng je die toch weg. Je geeft aan hoe je het wilt hebben, en zo komt die dan ook terug.

Dat lijkt me inderdaad ook veruit het beste idee dat er tot nu toe is verteld hier. Aangezien je er zelf blijkbaar niet helemaal uitkomt. Voordat je dingen kapot gaat maken is het dus slim om hem eens goed af te laten stellen... :satisfie:

Lacrymosa
26 september 2006, 14:19
DIt is dus de rede waarom ik de afgelopen tijd afwezig ben geweest!!!

Iemand vraagt om hulp, je probeert hem te helpen, en het topic loopt uit in een hoop gebitch waar geen mens wat aan heeft.

Waarom kan men niet gewoon even het god$!@$@$@$@$@ fatsoen opbrengen om gewoon een keer normaal te reageren!!

Kim Wilson
26 september 2006, 14:24
Het valt echt reuze mee hoor, tegenwoordig. Het is eigenlijk best gezapig geworden hier. Maar ja, soms...

Damage Inc.
26 september 2006, 15:04
Euhm... wie begint er hier te ZEIKEN over vanalles en nog wat?
Er is er hier iemand zwaar aan de wiet ofzo want die reactie sloeg nergens op.

Maar alles wat ik vroeg, in het begin, is simpelweg of ik via die schroeven nog mee spanning kon krijgen aan de kant van die veren, en dus niet een veer erbij zodat dat ding nog stijver word.

Iedereen neemt altijd vanalles aan zoals in het ene geval dat ik nergens geen zak vanaf weet terwijl ik hier al zo'n 6 jaar mee bezig ben, en aan de andere kant dat als ik meerdere sets snaren gebruik, dat het voor 1 en dezelfde gitaar is.
Ik heb het ook niet gezegd hoeveel gitaren ik gebruik, maar dan heb ik ook niet gezegd dat ik alle snaren voor dezelfde gitaar gebruik.
Ik heb dan, voor de geinteresseerden, 4 gitaren voor 3 verschillende stemmingen.
De 2 die hetzelfde gestemd zijn, gebruiken ook nog verschillende snaren.

Maar hej, ik probeer het zelf wel, wordt hier toch maar afgezeken, zoals gezegd...

Kim Wilson
26 september 2006, 15:08
Nou ja, een beetje minder lichtgeraakt zou wel mogen. Kijk, dat iemand ten onrechte jouw vraag in twijfel trekt is misschien niet zo heel leuk. Maar je kunt ook wat minder overspannen reageren. Blijf vriendelijk, en er zal ook (meestal) vriendelijk worden gereageerd. En schiet niet direct in de verdediging als iemand met kritiek komt. :)

Ik lees nu ook pas dat je meerdere gitaren hebt. Als je dat duidelijk in je posts had verteld, had het aanmerkelijk duidelijker geweest. Wees zo uitgebreid mogelijk, dan is de kans op misverstanden zo klein mogelijk. En misverstanden zijn de bron van ruzies, zo ook in deze.

Nickname
26 september 2006, 18:26
Nou ja, een beetje minder lichtgeraakt zou wel mogen. Kijk, dat iemand ten onrechte jouw vraag in twijfel trekt is misschien niet zo heel leuk. Maar je kunt ook wat minder overspannen reageren. Blijf vriendelijk, en er zal ook (meestal) vriendelijk worden gereageerd. En schiet niet direct in de verdediging als iemand met kritiek komt. :)

Ik lees nu ook pas dat je meerdere gitaren hebt. Als je dat duidelijk in je posts had verteld, had het aanmerkelijk duidelijker geweest. Wees zo uitgebreid mogelijk, dan is de kans op misverstanden zo klein mogelijk. En misverstanden zijn de bron van ruzies, zo ook in deze.

Dikke plus één :)

Robbert
26 september 2006, 21:20
Damage Inc. sorry dat ik wat bot overkwam, was niet de bedoeling.

Mijn reactie was gebaseerd op je eerste twee, drie postings waarin je niets concreets verteld over hoe je gitaar NU in elkaar zit. Geen type tremolo, geen dikte snaren, geen hoeveelheid veren, kortom alle informatie ontbreekt om je te voorzien van tips.

Dat na anderhalve pagina duidelijk wordt dat het niet om een Fender gaat, maar dat je een BC Rich met LFR tremolo hebt: zet dat dan in je eerste posting ;)

Anyway, ik hoop dat je ergens toch nog een tipje hebt kunnen uitproberen.

Noid
26 september 2006, 21:33
Dikke plus één :) Idem hier, hoe duidelijker je je probleem omschrijft, hoe hogere verwachtingen je mag hebben m.b.t. de bruikbaarheid van je antwoord.

Maar ff back on topic:
Stond je brug eerst wel goed?
- Zo ja, wat is er dan verandert, waardoor hij nu te hoog is gaan staan? Dikkere snaren gaan gebruiken of zo?
- Zo nee, dan wil je hem nu dus strakker op de body hebben, dan wordt de weerstand op je tremolo als je wilt gaan divebomben zeker groter, je kunt niet beiden hebben. Immers: de trekkracht van een setje snaren op spanning is ergens tussen de 80 en 90 kg. De veren moeten dus een gelijke tegenkracht zien op te bouwen, om je trem net plat op de body te krijgen. En ja, da's een combinatie van het aantal veren (en ook nog weer het type veren, sommige zijn stijver dan andere) en het juist afstellen van die schroeven. Met te weinig veren krijg je hem dus niet strak, maar het zit hem niet zozeer in het aantal veren, maar aan de tegengestelde trekkracht die die veren met elkaar op kunnen leveren. Daarbij geldt dat iedere milimeter dat je je trem dichter bij de body brengt ervoor zorgt dat de weerstand bij gebruik toeneemt. Maar aan dat laatste ben je zo gewend, terwijl je een stabielere gitaar krijgt. Als je de trem dichter bij de body brengt verandert de "standaard" snaarlengte ook, waardoor het verstandig is om de gitaar opnieuw te intoneren. Dit geldt ook als je met andere snaren/andere snaardiktes bent gaan werken. Als je hier misschien nog niet zo bedreven in bent, is het zeker het overwegen waard om de hulp van een gitaartech in te schakelen.

sebass
30 september 2006, 20:52
Gaat de rek uit de veren? Ik heb er altijd drie in gehad in deze positie \I/ maar de brug staat uit niet meer parallel. Ik heb de schroeven al wat verder aangedraaid. Op zich zou dit toch voldoende moeten zijn. Misschien nieuwe en kortere veren erin zetten? Dat zou dan ook de oplossing zijn voor de ts.
Overigens stem ik hem eerst voordat ik de tremschroeven ga verstellen. Hierna weer stemmen totdat het evenwicht goed is. Volgens mij heeft het geen zin om de snaren eerst helemaal los te draaien.

Ze iedereen hier overigens zijn brug parallel of laten sommigen hem ook zweven?