PDA

View Full Version : Tweed Deluxe 5E3



Tweedy
25 september 2006, 21:22
Hey mensen!
Is er iemand in de buurt Groningen die een Tweed deluxe heeft? Ik wil eentje laten bouwen voor mij maar heb eigenlijk nooit op een gespeeld. Daarom twijfel ik ook nog behoorlijk om dat te laten doen (kost wel een paar centen). Maar misschien is er iemand bij wie ik dat ding mag testen. Het gaat vooral om geluid en of die hard genoeg gaat om in een band te kunnen bestaan zonder altijd op 12 te moeten spelen. Ik wil ook graag weten hoe die klinkt met mijn SG. Ik bedoel je kent al die opnames met een Deluxe (denk bv aan Neil Young) maarja iedereen heeft zijn eigen apparatuur en alles klinkt dan ook anders.
Zou erg mooi zijn als iemand wil/kan helpen
bedankt en groeten,
Tweedy

Chris Winsemius
25 september 2006, 21:50
Hey mensen!
Is er iemand in de buurt Groningen die een Tweed deluxe heeft? Ik wil eentje laten bouwen voor mij maar heb eigenlijk nooit op een gespeeld. Daarom twijfel ik ook nog behoorlijk om dat te laten doen (kost wel een paar centen). Maar misschien is er iemand bij wie ik dat ding mag testen. Het gaat vooral om geluid en of die hard genoeg gaat om in een band te kunnen bestaan zonder altijd op 12 te moeten spelen. Ik wil ook graag weten hoe die klinkt met mijn SG. Ik bedoel je kent al die opnames met een Deluxe (denk bv aan Neil Young) maarja iedereen heeft zijn eigen apparatuur en alles klinkt dan ook anders.
Zou erg mooi zijn als iemand wil/kan helpen
bedankt en groeten,
Tweedy

Wel verder dan Groningen... (omgeving Utrecht) maar wel veel ervarinbg met tweed Deluxes.
Neil Young: gemodde tweed Deluxe en hoofdzakelijk mini-HBs en P90s. Met HBs is 'n standaard tweed Deluxe vrij zompig/farty in het laag.
Ik bouw/mod zelf regelmatig tweed Deluxes die het (ook) meer dan goed doen met humbuckers (denk aan: Neil Young, ZZ Top, etc.).

Qua volume: plenty voor in kroegen.

Tweedy
25 september 2006, 22:03
Hallo Chris!
Dank voor je reactie!
Wat precies heeft Young eigenlijk met zijn amp gedaan? Ik hoorde iets van 6L6 ipv 6V6, dat betekend dus ong. 40 Watt. Maar dan moet je ook een andere Transformer hebben, toch?
Ik hoop een beetje dat dat met het farty/zompig minder erg is omdat ik een SG heb en die minder bassig is dan een gewone Les Paul. Toch?
Ik heb nog grote twijfel wat dat betreft en als student is dat meer dan een experimentje...
groeten
Phil

Chris Winsemius
25 september 2006, 22:14
Hallo Chris!
Dank voor je reactie!
Wat precies heeft Young eigenlijk met zijn amp gedaan? Ik hoorde iets van 6L6 ipv 6V6, dat betekend dus ong. 40 Watt. Maar dan moet je ook een andere Transformer hebben, toch?
Ik hoop een beetje dat dat met het farty/zompig minder erg is omdat ik een SG heb en die minder bassig is dan een gewone Les Paul. Toch?
Ik heb nog grote twijfel wat dat betreft en als student is dat meer dan een experimentje...
groeten
Phil

Exacte circuit-gegevenjs zijn niet bekend v/d NY-5E3 (hij heeft er trouwens 150 of zo...) maar met 6L6 buizen wordt het vermogen hooguit 20 Watt, iets cleanere sound.

Met humbuckers, ongeacht de gitaar, wordt 'n standaard 5E3 behoorlijk farty.

Spam-mode-on :) :
contact me even via pm of email, heb wat opties om jou verder te helpen
Spam-mode-off

Keep on rockin'!

jacky
26 september 2006, 09:56
Heb een afgebouwde staan en ken ook iemand in het oosten van het land die er een ter test heeft staan (en te koop)

PM voor meer info

PeeVee
28 september 2006, 16:59
Ik heb een zelfbouw 5E3 op basis van FNS/Marble prototype cabinet en chassis. Die heeft een originele '57 Jensen P10R en originele '60 Astron yellow moldeds en ouwe (60's/70's) CTS pots, Hoffman output trafo, FNS power trafo. Niet the real deal maar zal er wel in de buurt komen. Is voor een gitaar met humbuckers absoluut niet strak maar wel op een lekkere manier ;)

Ik speel live met een '65 en/of '69 Super Reverb, da's 40W in 4 x 10" en kom daarmee (wel in een tamelijk luidruchtige band) al aardig te kort dus ik denk niet dat het met een 5E3 alleen gaat lukken. Je kunt 'm natuurlijk wel miken en wat over monitor laten komen, daar is zeker wel wat voor te zeggen.

Een 5E3 heeft zeer weinig headroom, het standaard circuit breekt al op bij zeer lage volume settings (met P90's al bij 2!! zal met HB's zelfde zijn), daarna nauwelijks meer volume toename, maar extra crunch. Begrijp niet zo goed waarom je een tweed Deluxe wilt laten bouwen terwijl je eigenlijk nog niet zo goed weet hoe ie klinkt. Eerst maar eens op spelen zou ik zeggen.

Ik heb ook nog een '61 6G3 waarvan het circuit is omgebouwd naar 5E3; die heb ik flink geknepen in het laag (standaard 5E3 circuit heeft enorm veel laag), dat kan op allerlei manieren. Die is ook hoger in spanning (zoals vele kits) en klinkt veel steviger maar maakt 'm ook snauweriger en directer. Sommige vinden dat "strak", ik vind het brutaal op een vervelende manier.

Ik heb een tijd geleden een 5E3P (Pro-Luxe) gebouwd, een ontwerp van Jeff Gehring wat een 5E3 Deluxe preamp combineert met een (6L6 fixed bias) eintrap van een 5E5 Pro (waarbij eindbuizen dan in quasi-triode waren aangesloten). Er kwam een goeie 25W van deze versterker en hij deed precies wat je zou verwachten; had iets (niet veel) meer volume en iets meer headroom. Zou misschien net kunnen op het podium maar met een enkele 12" ben je toch wel erg beperkt, 2 x 12" of 4 x 10" geeft gewoon meer spreiding en meer druk. Ik moet zeggen dat ik originele 5E3 circuit het mooist vind klinken; wanneer je power te kort komt, zet je er gewoon nog eentje (of twee of drie) naast of zoals gezegd miken en werken wat teruglaten komen op een monitor systeem. Je zou evt. via line-out circuit (type dat signaal van je speakeruitgang aftapt) de 5E3 kunnen koppelen aan een ordinaire transistor amp of gewoon de mengtafel in. Zo'n line-out moet je wel beetje compenseren qua voicing want klinkt anders erg spetterig (lees: niet zoals het geluid uit je speaker) maar dat zijn bekende principes, iedereen heeft daar zo z'n eigen truukjes voor.

In ieder geval een goed idee om eerst eens op zo'n ampje te gaan spelen, het beste is in bandverband. Voor dat je dat gedaan hebt, zou ik als ik jou was nog geen groot bedrag uit gaan geven.

Chris Winsemius
28 september 2006, 18:04
Heb hier behoorlijk wat 5E3-research gedaan...
Met enkelspoels-elementen is het standaard-circuit met de juiste spanningen en trafo's behoorlijk ok :)
Met humbuckers en ook met "stevige" P90s (vooral pre '57) wordt het veel moeilijker, laag wordt zeer modderig en ongedefinieerd en ook de headroom is amper genoeg.

Na het testen v/e Victoria 5E3 clone ("redelijke" trafo's, "ok-je" componenten) met 'n Les Paul Std. heb ik voor de gitaarbouwer en studio-man van Blöf 'n "verbeterde" 5E3 ontworpen, gebouwd en geleverd die ook met P90s en humbuckers goed klinkt. 't Prototype (en mijn persoonlijke favoriet) is naar mede GN-netter Mitch gegaan onder de noemer TweedyTwinChamp.

De meeste 5E3-kits hebben veel te hoge B+ spanningen, zeker met moderne gelijkricht-buizen, en de "zeer betaalbare kits" hebben gewoon meuk-trafo's (traVo's :) ). Om de voedingstrafo's niet gelijk te hoeven vervangen (hoewel die ook veel invloed op de sound en feel hebben) heb ik 'n speciale gelijkrichtbuis-vervanger door Weber laten ontwikkelen; juiste B+ en minder irritante sag, als je 'n (stock) 5E3 helemaaal voluit gebruikt moet je gewoon wachten tot je weer verder kunt spelen wegens de enorme sag.

Succes!

Mr.Jay
28 september 2006, 18:10
De meeste 5E3-kits hebben veel te hoge B+ spanningen, zeker met moderne gelijkricht-buizen, en de "zeer betaalbare kits" hebben gewoon meuk-trafo's (traVo's :) )

Mee eens (voor de verandering).
De TAD 5E3-kits b.v. hebben een "5Y3-TAD". Maar dat is wel effe een 5V4 gelabeld als 5Y3, die zo'n dikke 30V-35V méér B+ oplevert en door onze 230VAC al boven de 400V uitkomt, niet lekker voor de Chinese klotebuisjes die er ook nog es bij geleverd worden.

JaY

Chris Winsemius
28 september 2006, 18:16
Mee eens (voor de verandering).
De TAD 5E3-kits b.v. hebben een "5Y3-TAD". Maar dat is wel effe een 5V4 gelabeld als 5Y3, die zo'n dikke 30V-35V méér B+ oplevert en door onze 230VAC al boven de 400V uitkomt, niet lekker voor de Chinese klotebuisjes die er ook nog es bij geleverd worden.

JaY

Yep!
Van die kits gebruik ik eigenlijk +/- alléén het cabinet en de kast :)
Qua sag vind ik zelf 'n goeie NOS 5V4 lekkerder maar de B+ wordt dan hoger... vandaar m'n eigen Weber type.....

Chris Winsemius
28 september 2006, 19:32
Waarom wordt de gewone NOS 5Y3 niet gewoon gebruikt ?

Is dat vanwege verkrijgbaarheid ????

Te duur (ha ha), verkrijgbaarheid wordt beduidend minder en (mits de spanningen goed zijn) de sag is gewoon too much voor hedendaags/hb-gebruik...

jacky
28 september 2006, 20:47
vind het zelf wel een lekker buisje maar nou moet ik zeggen dat ik de amp zelden open draai

Niet echt veel sag

Mooie gecompresde toon

Chris Winsemius
28 september 2006, 21:59
vind het zelf wel een lekker buisje maar nou moet ik zeggen dat ik de amp zelden open draai

Niet echt veel sag

Mooie gecompresde toon

Volume en Tone v/h gebruikte kanaal voluit en de andere dicht... je merkt het wel :)

PeeVee
29 september 2006, 12:01
heb ik 'n speciale gelijkrichtbuis-vervanger door Weber laten ontwikkelen; juiste B+ en minder irritante sag
Je kunt Weber copper caps toch gewoon als custom order bestellen met spanningdrop naar keuze en gewenste sag effect? Ik heb er hier ook verschillende types liggen. Het lijkt wel aardig te werken maargoed, basis is toch een diodegelijkrichter met powerweerstanden en/of zener diodes en nog wat slimmigheid er omheen. Da's toch net weer ff anders dan een buizengelijkrichter. Ik heb zo'n Weber 5U4 copper cap doorgezaagd om het kunstje eens af te kijken. Zoals te verwachten wordt de spanning verlaagd middels (valt over) combinatie van powerweerstanden en/of zener diodes afhankelijk van het type copper cap dat je hebt. Het is vrij gemakkelijk zelf te maken (wel een flink koellichaam nodig). Hilarisch genoeg verkoopt Weber zelf alle benodigde componenten hihi ;)

Al
29 september 2006, 13:59
heb ik 'n speciale gelijkrichtbuis-vervanger door Weber laten ontwikkelen; juiste B+ en minder irritante sag, als je 'n (stock) 5E3 helemaaal voluit gebruikt moet je gewoon wachten tot je weer verder kunt spelen wegens de enorme sag.


Kijk, hier kan je Weber opdracht geven speciale "gelijkrichtbuisvervangers" voor je te ontwikkelen:

http://www.webervst.com/ccap.html

Weer een soapbell.

Al

Chris Winsemius
29 september 2006, 14:34
Kijk, hier kan je Weber opdracht geven speciale "gelijkrichtbuisvervangers" voor je te ontwikkelen:

http://www.webervst.com/ccap.html

Weer een soapbell.

Al

Lachen jongens!
Had deze per email besteld en 'n paar weken later met speakers/etc. in huis 'n tijd geleden. Ik wist niet dat dat zowiezo kon.

PeeVee
29 september 2006, 15:26
Bij Ted en TJ kan alles ;)

Chris Winsemius
29 september 2006, 15:28
Bij Ted en TJ kan alles ;)

Wie is TJ?

Chris Winsemius
29 september 2006, 15:33
Zijn zoon geloof ik.....De man met fluctuerende porto's....totaal onvoorspelbaar....

verzendkosten zijn inderdaad kl*te daar :)
Normaal gesproken zou UPS duurder zijn dan FedEx....

jacky
29 september 2006, 19:02
Ik heb zo'n Weber 5U4 copper cap doorgezaagd om het kunstje eens af te kijken.

Heb je dat ding nog en zou je er een plaatje van willen posten ?

jacky
29 september 2006, 22:06
Ge je ze zelf maken....?
Nee maar als jonge onderzoeker vind ik het wel leuk om eens te zien hoe dat ding in elkaar geflanst is

harrie-beton
30 september 2006, 11:36
ontopic blijven en geen slow chat

groeten harrie

Mr.Bluesbreaker
30 september 2006, 11:49
Dankje Harry, het begon hier een beetje een Tina sfeer te krijgen.

Topicstarter: ga inderdaad eens verschillende dingen beluisteren voordat je gaat denken om iets te laten bouwen. ($$$)
Dit forum heeft eens in de zoveel tijd een meeting waarbij veel apparatuur wordt meegenomen en je naar hartelust kunt testen.
Er zijn "algemene" meetings, maar soms ook specifiek van Vintage amps, of effecten, etc.

Ik heb een valvetech VAC staan in Groningen. Geen idee waarmee dat te vergelijken is. Het is in ieder geval een 22 watts point to point 2 kanaals buizenversterker met reverb. Mocht je zin hebben om iets te testen ben je hier van harte welkom. Ik wil ook nog wel eens een goede SG aan de tand voelen:)

harrie-beton
1 oktober 2006, 00:06
Al heeft zijn eigen posts verwijderd. Ik heb 1 verwijderd en dat was een klein tekst berichtje.

LordRiffenstein
1 oktober 2006, 11:31
Heren,

Ik heb een aantal posts verwijderd. De post van Al heb ik eerst aangepast (en Al gebanned voor 7 dagen) en deze is daarna door mijn collega verwijderd. Als iemand vragen, opmerkingen of commentaren heeft dan kan dat via PM en niet in deze thread. Ik wil hier dus ook enkel nog on topic posts zien.

Yoeri

Tweedy
1 oktober 2006, 23:39
Hallo!
Bedankt voor al die reacties, mensen!
Het is inderdaad een moeilijk besluit om iets te laten bouwen wat je niet kent.
Ik ben al jaren op zoek naar een amp en heb bijna alles wat je kunt vinden tussen 15 en 40 watt eens getest. Er was niks wat ik echt leuk vond klinken. Heb uiteindelijk een peavey Classic 20 gekocht, die wel leuk is maar een beetje het "versatile and clear" mist. Bovendien is de oversturing gewoon te hard als je op band-niveau wilt spelen, wat al moeilijk genoeg is (qua volume). Omdat ik een echte Neil Young Fan ben en behoorlijk veel research heb gedaan (naar geluid, niet circuit) denk ik eigenlijk dat ie moet passen bij mij en de muziek die ik wil maken. Maar toch, twijfels blijven bestaan. En aan de andere kant- weer een amp kopen die NU wel OK is maar meer een compromis en naar twee jaar toch niet meer bevalt heb ik al gedaan (Laney VC 30, Fender Twin, Peavey....). Maarja die garantie heb je bij een Tweed ook niet :)