PDA

View Full Version : solderen



sjoerd5
25 september 2006, 20:25
als ik ooit een gitaar ga bouwen (ik ben nu nog zo heel jong (13))

maar ik wil al zo veel mogelijk te weten komen.

nu wil wat meer weten over solderen

je hebt dus een draadje dat maak je warm met je bout
dan druk je de draad ergen op en zit ie vast?????

nu het volgende

is een voorbeeld

http://www.fender.com/support/diagrams/pdfs/50ANNGLDNSTRAT/

klik op link 2

als ik em zo soldeer doet de gitaar t dan???

en ik zie nog 3 losse draadjes: BLK-9 en WHT-9
gaan die naar de input/jack ?????(hoe je het wil noemen)



dank dank
sjoerd5

piezo
25 september 2006, 20:44
Je maakt 3 dingen heet, n.l. de 2 delen metaal die je aan elkaar wilt "plakken" en de soldeer (het "bindmiddel"), een metaallegering van lood en tin die gemakkelijk smelt - met daarin een uitvloeimiddel (hars) - zodat bij het afkoelen en weer hard worden van de soldeer die 2 vaste metaaldelen met elkaar verbonden worden.

Het witte draadje is het signaaldraadje naar de output, 1 zwart draadje is de aardedraad naar de output, het andere verbindt de aarde met de brug en dus de snaren en zorgt ervoor dat je minder ruis hebt zodra je de snaren aanraakt.

Keesz
25 september 2006, 23:12
koop alvast t boek van Melvyn Hiscock, en lees veel op Projectguitar.com (forums) en MIMF.com, ff aanmelden en een schat van info is voor jou.

en natuurlijk gitaarnet.nl.....

probeer ook gewoon is wat voor de lol op een stuk vuren hout, of iets anders wat je goedkoop/gratis vind...

guvnor
26 september 2006, 08:41
Veel gehoord misverstand: Tin is geen plaksel !! Het gesmolten tin lijmt niet de twee te verbinden delen. De combinatie heet tin en twee metalen (bij voorkeur koper) delen zorgt voor een chemische reactie die de twee onderdelen aan elkaar verbindt. Dit verbindingvlak is zeer klein maar is wel belangrijk.

Tin is namelijk een slechte elektrische geleider. Als je dus twee delen met tin aan elkaar "plakt" heb je dus een slechte elektrische verbinding (lees: toonverlies) en bovendien is zo'n verbinding ook niet sterk.
Het is dus heel belangrijk dat je de twee delen goed verwarmt en niet te veel tin gebruikt.

Solderen wordt vaak onderschat. Ikzelf heb een paar jaar bij de luchtmacht gezeten en daar soldeerverbindingen moeten maken in F16's. Dat betekende dus een cursus solderen van een week waarbij het examenobject met een microscoop werd nagekeken. Ik dacht na 4 jaar MTS Elektronica dat ik wel een beetje kon solderen, maar dat viel vies tegen...

guvnor
26 september 2006, 08:51
http://img163.imageshack.us/img163/9034/squierstratocaster01bykeithvandentoldl8.jpg

hier zie je hoe het niet moet: dikke klodder tin en de twee objecten die je wilt verbinden raken elkaar niet eens...

piezo
26 september 2006, 11:29
Bedankt voor je uitleg, weer iets meer geleerd. Ik soldeer wel heel regelmatig, maar bijleren kan altijd.

Maarre Guvnor ...... ik legde iets zo eenvóudig mogelijk uit aan een jonge knul, die werkelijk helemaal níets weet van solderen en gebruikte daarom dus vergelijkende termen die dichter liggen bij wat hij wèl weet. En die termen staan niet voor niets tussen aanhalingstekens!!

guvnor
26 september 2006, 12:13
Maarre Guvnor ...... ik legde iets zo eenvóudig mogelijk uit aan een jonge knul, die werkelijk helemaal níets weet van solderen en gebruikte daarom dus vergelijkende termen die dichter liggen bij wat hij wèl weet. En die termen staan niet voor niets tussen aanhalingstekens!!

Sorry als de toon van mijn post wat te belerend overkomt. Had de aanhalingstekens wel gezien en begreep wel wat je probeerde uit te leggen maar wilde voornamelijk iets daaraan toevoegen. Er wordt mi vaak te makkelijk gedacht over solderen en heb al vaak problemen opgelost die te wijten waren aan slecht soldeerwerk.

piezo
26 september 2006, 12:26
Ik was niet boos, hoor. Moet zelf ook wel eens moeite doen om niet schoolmeestertje te spelen. Ouwe lul, hè. :)

En van dat slechte soldeerwerk geloof ik graag. Ik heb het met vallen en opstaan geleerd, maar kom nog wel eens oud prutswerk van mezelf tegen. En ik zou eigenlijk best graag leren hoe het ècht moet. Kun je mij wat documentatie en/of tutorials aanbevelen?

Snaar'n Bennie
26 september 2006, 15:54
Graag ja, want ik heb een pleurishekel aan solderen! De draden blijven nooit fatsoenlijk op de potmeters 'plakken'!

guvnor
26 september 2006, 16:57
Ik heb eigenlijk nog niets gezien op verschillende websites. Het materiaal waar ik het uit geleerd heb is ondertussen tot stof vergaan (we praten over de late 80er jaren...). Mocht ik toch wat tegenkomen dan zal ik het zeker posten.

cardinal
27 september 2006, 17:36
ik ben al wat ouder, maar zelfs ik heb hier wat opgestoken.


Rock!:cheerup:

sjoerd5
27 september 2006, 20:50
oooooh

bind je niet aan mijn leeftijd

brand los

CowGuitar
1 februari 2007, 17:24
Ff een topic omhoog halen, aangezien ikzelf nu aan het solderen ben en een foutje heb gemaakt.

Ik ben een Fuzzface aan het maken, maar ik ben iets te enthousiast geweest met het tin en nu worden er twee koperstripjes verbonden door het tin die niet verbonden horen te zijn. Ik las in dit topic dat tin niet goed geleid, maar het geleid alsnog wel een beetje denk ik? Dus hoe kan ik dit overtollige tin verwijderen?

AvU
1 februari 2007, 17:30
elk metaal geleidt in vaste vorm dus ook tin.
Je zou het overtollig tin kunnen verwijderen door een bepaalde "pomp" te kopen die het tin weg zuigt, je moet het wel eerst vloeibaar maken en dan de pomp gebruiken. Ik heb het wel eens gezien, vraag me niet wat de echte naam en hoe het precies werkt.

grt. Arjan

Valoosj
1 februari 2007, 17:35
gisteren mijn pa iets laten solderen. hij vertinde eerst het draadje, daarna stak hij dat door het warmgemaakte oogje waardoor het weer vloeibaar werd en een kleine verbinding maakte. daarna maakte hij het oogje volledig toe door er een druppeltje tin op te laten.
prachtig gesoldeerd vond ik dat

G.G.
1 februari 2007, 17:39
Ff een topic omhoog halen, aangezien ikzelf nu aan het solderen ben en een foutje heb gemaakt.

Ik ben een Fuzzface aan het maken, maar ik ben iets te enthousiast geweest met het tin en nu worden er twee koperstripjes verbonden door het tin die niet verbonden horen te zijn. Ik las in dit topic dat tin niet goed geleid, maar het geleid alsnog wel een beetje denk ik? Dus hoe kan ik dit overtollige tin verwijderen?

heb ik ook weleens gehad met ene banenprintplaatje waar ik diodes en een 7 segmetsdisplay op aan het zetten was (gearindicator voor op de motor) met ene driehoekig sleutelvijltje had ik de verbinding zo weggewerkt.

hassent
1 februari 2007, 21:19
Pak een stukje schemerlampsnoer en rafel de draadjes iets uit elkaar. Leg dit op de sluiting en hou je soldeerbout er tegenaan. Het tin vloeit dan in het koper van schemerlamp snoer en je sluiting is weg!

EDIT:

Ik las in dit topic dat tin niet goed geleid Als er iets is wat goed geleid is het wel tin. Alles electronica wordt er mee gesoldeerd.....

CowGuitar
1 februari 2007, 21:25
Dankjewel allemaal! Ik ga ff kijken of het lukt, misschien laat ik het ook wel even door een handig iemand doen, zodat ik het zelf in ieder geval niet meer verpruts.

Malle Eppie
1 februari 2007, 21:53
[QUOTE=hassent]Pak een stukje schemerlampsnoer en rafel de draadjes iets uit elkaar. Leg dit op de sluiting en hou je soldeerbout er tegenaan. Het tin vloeit dan in het koper van schemerlamp snoer en je sluiting is weg!QUOTE]

Wel eerst de stekker uit de wandcontactdoos halen!!

Orpheo
1 februari 2007, 23:46
Pak een stukje schemerlampsnoer en rafel de draadjes iets uit elkaar. Leg dit op de sluiting en hou je soldeerbout er tegenaan. Het tin vloeit dan in het koper van schemerlamp snoer en je sluiting is weg!

EDIT:
Als er iets is wat goed geleid is het wel tin. Alles electronica wordt er mee gesoldeerd.....

het geleid dus NIET goed. het heeft in de buitenste schil namelijk 4 electronen zitten; 2 electronenparen. en die vind ie geweldig, die wil hij niet kwijt voor stroomgeleiding, en die wil hij ook niet aanvullen. hij KAN t eenvoudiger dan bv koolstof, maar hij doet t liever niet. simpel gezegd, in lekentaal.

koper daarentegen, heeft in de buitenste schil 1 electron (en weinig kernpull van de kern zelf). en die stoot ie heel makkelijk af. daarom geleidt koper zo geweldig.

BamBuFan1
2 februari 2007, 00:21
Ff een topic omhoog halen, aangezien ikzelf nu aan het solderen ben en een foutje heb gemaakt.

Ik ben een Fuzzface aan het maken, maar ik ben iets te enthousiast geweest met het tin en nu worden er twee koperstripjes verbonden door het tin die niet verbonden horen te zijn. Ik las in dit topic dat tin niet goed geleid, maar het geleid alsnog wel een beetje denk ik? Dus hoe kan ik dit overtollige tin verwijderen?

Er zijn twee 'officiële' manieren:
1. De soldeerpomp. Soort omgekeerde spuit: heeft een klein mondje, dat zet je tegen de verwarmde ongewenste verbinding aan, drukt op het knopje en floep het soldeertin wordt opgezogen.
2. Soldeerlitze: een gevlochten koper(?)draad die op een rolletje zit. Je legt het uiteinde van het draad op de verbinding en maakt het draad(!) aan de andere kant heet met je soldeerbout. Hierdoor zuigt de draad het soldeertin op.

Valoosj
2 februari 2007, 01:09
tin geleidt toch goed genoeg, bij mij nog geen problemen gekregen.

ik vind de scheikunde die hier even bovengehaald werd wel super :cooler:

hassent
2 februari 2007, 06:44
het geleid dus NIET goed. het heeft in de buitenste schil namelijk 4 electronen zitten; 2 electronenparen. en die vind ie geweldig, die wil hij niet kwijt voor stroomgeleiding, en die wil hij ook niet aanvullen. hij KAN t eenvoudiger dan bv koolstof, maar hij doet t liever niet. simpel gezegd, in lekentaal.

koper daarentegen, heeft in de buitenste schil 1 electron (en weinig kernpull van de kern zelf). en die stoot ie heel makkelijk af. daarom geleidt koper zo geweldig.

Mooie scheikunde Orpheo, maar nu de praktijk. Alles wordt gesoldeerd met Tin (voorheen Lood/Tin, nu Zilver/koper/Tin, vanwege ROHSnormen). Als het niet zou geleiden zou het niet gebruikt worden. Denk je nu echt dat al die high-speed 100Mbit verbindingen op printplaten nog zouden werken als tin z'n werk niet goed deed.... Even reeel blijven graag. Anders beweer je dat de complete electronica industrie de apgelopen 50jaar het verkeerde hecht middel heeft gebruikt. :stop:

hassent
2 februari 2007, 06:45
2. Soldeerlitze: een gevlochten koper(?)draad die op een rolletje zit. Je legt het uiteinde van het draad op de verbinding en maakt het draad(!) aan de andere kant heet met je soldeerbout. Hierdoor zuigt de draad het soldeertin op.

Dat bedoelde ik ook met het schemerlampsnoer, niet iedereen heeft litze voor handen namelijk! Wel een schemerlamp...:cooler:

Orpheo
2 februari 2007, 12:27
Mooie scheikunde Orpheo, maar nu de praktijk. Alles wordt gesoldeerd met Tin (voorheen Lood/Tin, nu Zilver/koper/Tin, vanwege ROHSnormen). Als het niet zou geleiden zou het niet gebruikt worden. Denk je nu echt dat al die high-speed 100Mbit verbindingen op printplaten nog zouden werken als tin z'n werk niet goed deed.... Even reeel blijven graag. Anders beweer je dat de complete electronica industrie de apgelopen 50jaar het verkeerde hecht middel heeft gebruikt. :stop:

je zegt t zelf: HECHTmiddel. het soldeer slaat zich als het ware om de 2 te verbinden metalen heen, en blijft zo vast zitten. kijk maar eens even goed: tin heeft een verdomd hoge soortelijke weerstand: 115 e-9 Ohm M. vergelijk dat even met zilver: 16. koper: 17. goud: 22. en als je dan even kijkt naar de soortelijke weerstand van soldeer zelf, das nog hoger; 150! das dus bijna 9 keer hoger dan koper. en dat moet GOED geleiden??

piezo
2 februari 2007, 12:52
Boeiend, hoor!
Zullen we dat even in het juiste perspectief plaatsen?

Soortelijke weerstand van koper: 1,674 uOhm.cm
Soortelijke weerstand van tin: 11 uOhm.cm. Dat is dus ca. 6,6 keer zo hoog. Soldeertin 60/40 met lood is ca. 9 keer zo hoog.

Gemeten weerstand (over de pluggen) van een gitaarkabel van 6 meter: ca. 1,2 Ohm = 1,2/6000 = 0,0002 Ohm/mm. Een draad van soldeertin met dezelfde dikte zou dus ca. 9 x 1,2 = 11 Ohm aan weerstand hebben = 11/6000 = 0,0018 Ohm/mm

Soldeerverbindingen in een gitaar: Spoel(1)draad(2)potmeter(3)draad(4)schakelaar(5)dr aad(6)output= 6 verbindingen van (bij slecht soldeerwerk) pakweg 0.1 mm = 0.6 mm >> ca. 0,6 x 0,0018 = ca. 0,001 Ohm.

Dus:
Weerstand gitaarkabel: 1,2 Ohm
DC weerstand van een element: ca. 7.000 Ohm (= ca. 1 Ohm per wikkeling)
Ingangsimpedantie van een gitaarversterker: 1.000.000 Ohm

En dan de totale weerstand van die soldeerverbindingen in een gitaar: maar liefst 0,001 Ohm!

Oei oei oei!!!

Orpheo
2 februari 2007, 13:17
Boeiend, hoor!
Zullen we dat even in het juiste perspectief plaatsen?

Soortelijke weerstand van koper: 1,674 uOhm.cm
Soortelijke weerstand van tin: 11 uOhm.cm. Dat is dus ca. 6,6 keer zo hoog. Soldeertin 60/40 met lood is ca. 9 keer zo hoog.

Gemeten weerstand (over de pluggen) van een gitaarkabel van 6 meter: ca. 1,2 Ohm = 1,2/6000 = 0,0002 Ohm/mm. Een draad van soldeertin met dezelfde dikte zou dus ca. 9 x 1,2 = 11 Ohm aan weerstand hebben = 11/6000 = 0,0018 Ohm/mm

Soldeerverbindingen in een gitaar: Spoel(1)draad(2)potmeter(3)draad(4)schakelaar(5)dr aad(6)output= 6 verbindingen van (bij slecht soldeerwerk) pakweg 0.1 mm = 0.6 mm >> ca. 0,6 x 0,0018 = ca. 0,001 Ohm.

Dus:
Weerstand gitaarkabel: 1,2 Ohm
DC weerstand van een element: ca. 7.000 Ohm (= ca. 1 Ohm per wikkeling)
Ingangsimpedantie van een gitaarversterker: 1.000.000 Ohm

En dan de totale weerstand van die soldeerverbindingen in een gitaar: maar liefst 0,001 Ohm!

Oei oei oei!!!

dat is mijn punt niet. hij zei dat soldeer goed geleid, en ik zeg van niet. de ohmse waarde is dan niet relevant. als je een pickup maakt, met ipv koperdraad, soldeer 'draad' (even dik en even lang) dan zal de weerstand veel hoger zijn, en niet met meer output. en t punt dat soldeer de 2 draadjes aan elkaar 'plakt' is ook niet goed. dat zit anders in elkaar.

BamBuFan1
2 februari 2007, 13:33
Dat bedoelde ik ook met het schemerlampsnoer, niet iedereen heeft litze voor handen namelijk! Wel een schemerlamp...:cooler:

3. Een schemerlamp.

hassent
2 februari 2007, 16:55
dat is mijn punt niet. hij zei dat soldeer goed geleid, en ik zeg van niet. de ohmse waarde is dan niet relevant. als je een pickup maakt, met ipv koperdraad, soldeer 'draad' (even dik en even lang) dan zal de weerstand veel hoger zijn, en niet met meer output. en t punt dat soldeer de 2 draadjes aan elkaar 'plakt' is ook niet goed. dat zit anders in elkaar.

Je liet het voorkomen alsof soldeertin niet het juiste middel is om electronica te solderen. Dat was mijn punt. Je maakt nu en hoop bombarie over iets wat helemaal niet terzake doet voor CowGuitar.
Ik bewonder je scheikundige kennis, maar laten we de praktijk niet uit het oog verliezen....

@Piezo : Bedankt voor het plaatsen in het juiste perpectief. Ik heb hier ook wel eens dat soort sommetjes gepost, maar dat wordt meestal niet in dank afgenomen. Dan speelt 'gevoel' ineens weer een grotere rol :satisfie: .

@CowGuitar: Tin gebruik je om te solderen. Gewoon doen dus en niet luisteren naar het mierenneuken wat Orph hier doet.