PDA

View Full Version : Rackvragen (Quad preamp)



Raymnd
25 september 2006, 19:50
Hoi, dit is mijn eerste post hier op het forum en had wat vragen over rackgear. Op dit moment ben ik trots eigenaar van een mesa quad preamp en mesa 50/50.

Mijn eerste vraag gaat over de quad preamp. Bij deze doet de reverb het niet, dat wil zeggen dat als ik de reverb open draai mijn geluid gaat ruisen en kraken. Ik heb recentelijk buizen verwisseld dus daar kan het in principe niet aanliggen. Hoe verder ik hem open draai, hoe harder de ruis. Als ik de reverb wegdraai is er totaal geen ruis. Iemand ideeen?

Mijn 2e vraag gaat over effectapparatuur dat ik binnenkort wil gaan aanschaffen. Ik ben geen maffe effecten freak en koop eigenlijk alleen zo'n multi-fx voor delay, reverb en chorus. De rest van de effecten kan me gestolen worden. Ook is het belangrijk dat mijn geluid niet gekleurd wordt. Mijn oog was gevallen op een rocktron intellifex. Heeft iemand nog andere suggesties dan dit apparaat of voldoet deze het beste aan mijn eisen.

Laatste vraag is hoe ik dat allemaal het beste kan combineren d.w.z. hoe ik alles op de juiste manier kan verbinden en controlleren door middel van bijv. midi switching. Ik weet dat de quad door een nobels ms-8 gecontrolleerd kan worden maar ik weet niet of dit in combinatie kan met bijv. de intellifex.

Een boel vragen, maar ik ben dan ook een beginner op het gebied van rackapparatuur. Hoop dat ik van jullie antwoorden wat wijzer word!

-Raymond :rockon:

Ibanez RuleZ
25 september 2006, 20:02
Hoi Raymond, welkom op dit forum.

ik ben zelf ook een trotse bezitter van de preamp in kwestie, dus kan wel eea beantwoorden.

1. de reverb, geen idee wat daar mis mee is, kan van alles zijn: rotte pot, de tank zelf denk ik niet, want zoals de naam al aangeeft: das redelijk onverwoestbaar. zolang jij een multi FX gaat gebruiken is die reverb ook helemaal niet zinnig om te gebruiken, bij mij staat ie ook gewoon op 0, vanwege mn multifx

2. 1 woord: intellifex. heb er zelf ook een, voor mij hoeft een multifx ook niets mafs te kunnen anders dan wat jij genoemd hebt, en daarvoor voldoet de intellifex ruimschoots.

3. de nobels ms8: good luck in finding one, want ik ben er zelf ook naar op zoek (voor een normaal bedrag). dat ding kan gewoon in de midi keten, en dat interfereerd niet met een FX unit.

een andere optie voor het schakelen is de engl Z11. dat is een 6 kanaals looper, daarmee kan je de reverb niet gebruiken (is toch kapot in jouw geval), maar kan je de kanalen en de EQs wel mee schakelen

Harrald

ruezzz
25 september 2006, 21:38
De Intellifex is hier inderdaad een prima keuze.
Wat betreft de Nobels, heb je aan de MS-4 niet voldoende om de Quad te switchen?

AART
25 september 2006, 22:56
De Intellifex is hier inderdaad een prima keuze.
Wat betreft de Nobels, heb je aan de MS-4 niet voldoende om de Quad te switchen?


je zou er 2 nodig hebben :satisfie:

Raymnd
25 september 2006, 23:03
je zou er 2 nodig hebben :satisfie:

Zoals Ibanez RuleZ al zei heb ik er minstens 6 nodig, mits ik de reverb van de quad niet gebruik. Ik wil er binnenkort naar laten kijken en hem gaan gebruiken dus daarom voldoet een nobels ms-4 niet.

Ibanez RuleZ
25 september 2006, 23:11
probleem met 8voudige schakelaar is dat ze of niet meer te krijgen zijn (erg gewild zoals de MS8 en de rockman octopus) of afgrijselijk duur (skydstrub heeft er ook een dacht ik)

de reverb van de mesa vind ik zelf niet zo heel super, dus als ik jou was zou ik die toch uit een intellifex ofzo halen.

btw. intellifex zuigt nagenoeg geen tone, omdat ze intern een soort van parallele fxloop hebben.

Harrald

SimonS
26 september 2006, 01:15
1. gmajor in een parallelle fx-loop (+2 relay switches) in combinatie met nobels ms4.
2. twee maal een nobels ms-4, gecombineerd doet ook de truc.

Nocki
26 september 2006, 08:27
Geen G-major gebruiken bij deze Mesa preamp. neem echt een fx unit zoals de intellifex! je krijgt anders geheid tone suck

Heel veel plezier ermee! de quad is een geweldige preamp!

Nocki

SimonS
26 september 2006, 09:44
Geen G-major gebruiken bij deze Mesa preamp. neem echt een fx unit zoals de intellifex! je krijgt anders geheid tone suck
zet ´m dan parallel....

Magic Bean
26 september 2006, 13:49
Je kan ook kijken naar een rocktron replifex. Die heeft dezelfde effecten als de intellifex + nog wat andere en kan wel kanalen schakelen. Er zit alleen geen 8-stemmige chorus op zoals bij de intellifex, maar je hoeft maar één MS-4 te gebruiken.

Ibanez RuleZ
26 september 2006, 19:44
8 stemmige chorus is ook way overdone... gebruik er nooit meer dan 4

harrald

Raymnd
3 oktober 2006, 16:41
Ok nou zat ik aan het volgende te denken. De mogelijkheden van de intellifex zijn beperkt. (Qua delay (412ms) en processor dan)

Dus wil ik mijn quad signaal via de FX send naar de input van een G-Major te sturen en dan via de 2 outputs van de G-Major stereo een signaal sturen naar een Behringer Ultralink Pro. (G-Major vreet anders signaal) Vervolgens stuur ik dan een stereo signaal met de 2 outputs van mijn quad preamp naar de Behringer Ultralink Pro en mix ik de Left en Left van de quad en g-major naar 1 signaal en de Right en Right van de quad en g-major naar 1 signaal. Vervolgens gaan deze 2 signalen naar een BBE sonic Maximizer 482i. Deze krikt beide signalen even veel op en stuurt ze vervolgens door naar 2 inputs van mijn 50/50 en dan vervolgens met 2 outputs naar 2 Mesa 2x12 speakers.

Hiertussen komt dan nog een Midi switcher en een 6-voudige schakelaar om het hele zooitje te controleren.

Mijn vraag, is dit mogelijk en werkt dit? Klinkt dit goed of kan het nog beter? En nog suggesties voor een Midi footswitch, een 6-voudige schakelaar of een andere rackmixer?

Ibanez RuleZ
3 oktober 2006, 17:06
pfft, je maakt het niet makkelijk moet ik zeggen.

zou het misschien makkelijker zijn om dan gelijk maar de outputs van de quad te gebruiken? dan via bijvoorbeeld rechts naar de gmajor te sturen, daar stereo uit te halen en dat te mixen met het droge signaal van het linkerkanaal?

voor een 6voudige switch: Engl Z11. voor een floorboard: eenvoudig een midimate van rocktron.

Harrald

Raymnd
3 oktober 2006, 17:14
Heb ik ook aan zitten denken, maar is het dan niet mooier dat je echt stereo geluid hebt? Ik bedoel, met mijn setup heb je dan Links droog gemixed met Links wet over je linker speaker, en Rechts droog gemixed met Rechts wet over je rechter speaker. Overigens zijn de mogelijkheden om geluid goed af te mixen beter met een mixer ertussen.

Ibanez RuleZ
3 oktober 2006, 18:51
volgens mij is het signaal, als je de fxloop van de quad niet gebruikt, links en rechts gelijk. dan maakt het het geen fluit uit of je het linker kanaal droog hebt of het rechter. het stereo wordt gevormd door de fx unit, dus je mixt dan een stereo signaal met een droog signaal waarbij links en rechts niet uitmaakt.

Harrald

Raffel
6 oktober 2006, 13:13
ik gebruik zelf de Rockman Midi Octopus 8-kanaals switcher met mijn Quad.
Waarschijnlijk net zo moeilijk te vinden als een Nobels, maar het geeft je iig weer een extra optie.

http://guitargeek.com/gearview/302/