PDA

View Full Version : voorboren van neck



guvnor
25 september 2006, 09:31
Alle onderdelen voor mijn Parts-O-Caster zijn binnen. Ik vermijd de term Frankenstein-Strat omdat ik nieuwe onderdelen gebruik en bij Frankenstein denk ik aan hergebruiken van oude onderdelen...

De neck is echter niet voorgeboord. Om te voorkomen dat de hals gaat splijten of zo heb ik de gaten voor de schroeven voorgeboord met een 1mm boortje.
Ik heb geen kolomboor dus heb ik de hals op de body gezet (wel gaten aanwezig) en de boor door een hulsje geleid om te voorkomen dat de gaten scheef geboord worden.

Nou heb ik de schroeven er nog niet ingedraaid. Ik vind de gaten nog een beetje klein... Met welke maat boor boren jullie die gaten? Ik ben als de dood dat ik een te dikken boor gebruik en dat de schroeven straks niet genoeg "grip" hebben en miscchien doldraaien.

G.G.
25 september 2006, 10:36
Alle onderdelen voor mijn Parts-O-Caster zijn binnen. Ik vermijd de term Frankenstein-Strat omdat ik nieuwe onderdelen gebruik en bij Frankenstein denk ik aan hergebruiken van oude onderdelen...

De neck is echter niet voorgeboord. Om te voorkomen dat de hals gaat splijten of zo heb ik de gaten voor de schroeven voorgeboord met een 1mm boortje.
Ik heb geen kolomboor dus heb ik de hals op de body gezet (wel gaten aanwezig) en de boor door een hulsje geleid om te voorkomen dat de gaten scheef geboord worden.

Nou heb ik de schroeven er nog niet ingedraaid. Ik vind de gaten nog een beetje klein... Met welke maat boor boren jullie die gaten? Ik ben als de dood dat ik een te dikken boor gebruik en dat de schroeven straks niet genoeg "grip" hebben en miscchien doldraaien.

Ik boor altijd de dikte van de schroef (dus zonder de draad), dan kan de draad mooi grijpen in het hout, maar wordt er niets uit elkaar geperst.

guvnor
25 september 2006, 10:44
in dat geval moet het met een 2mm boortje ook goedgaan...

Dat bevestigen van de neck vindt ik het lastigste van het in elkaar schroeven van een gitaar...

G.G.
25 september 2006, 11:20
Doe het gewoon op gevoel. Als het teveel kracht kost is het niet goed. Je moet de schroeven redelijk gemakkelijk aan kunnen draaien en op het laats moet het iets meer kracht kosten. Een mooie schone gladde neckpocket zorgt voor een goeie verbindeng. Vast is vast, niet doordraaien.

moos
25 september 2006, 13:25
Meet de dikte van de schroef die je wil gebruiken. Boor vervolgens met een dunner maatje boor. Zorg ervoor dat de gaten in je body groter zijn dan de gaten in je hals, anders kan je de hals niet goed äandraaien".

guvnor
25 september 2006, 14:57
Dat laatste is het geval. De schroeven kunnen door de gaten in de body gestoken worden. Zal vanavond de gaten in de neck tot 2 mm opboren. Moet voldoende zijn...

Kan trouwens niet wachten tot ik ermee verder kan. Laatste onderdelen zijn net binnen. Wel balen dat ik daarvoor nog effe 43 euro invoerrechten moest neertikken.

Als de gitaar in elkaar zit zal ik wel wat foto's posten. Tipje van de sluier:

- one piece ash body (2 tone sunburst)
- gold hardware
- Wilkinson vintage style bridge (gold)
- 7.25" radius neck (maple/rosewood)
- Wilkinson Kluson style tuners
- GFS Premium 60's/70's overwound pickups

gradje pbc
25 september 2006, 15:19
Ik boor altijd de dikte van de schroef (dus zonder de draad), dan kan de draad mooi grijpen in het hout, maar wordt er niets uit elkaar geperst.

idd: met een schuifmaat ff de diameter van de kern van de schroef opmeten.
dit is dan de boordiameter.


gérard

moos
25 september 2006, 15:20
Gebruik je bijgeleverde schroeven, of iets uit je eigen voorraad? Want als de schroeven in de gaten passen zonder ze hoeven draaien, dan lijken mij dat de dunne schroeven. De schroeven die ik gebruik (standaart schroeven voor body neck verbinding) zijn 4 mm dik. In de body heb ik geboord met 3,5 mm, in de hals met 3.

guvnor
25 september 2006, 16:05
Deze schroeven heb ik besteld bij Vox Humana. Speciale neck screws...
Ik weet niet hoe dik die precies zijn.

moos
25 september 2006, 16:15
Moeten goed zijn. Mijn schroeven komen ook daar vandaan.

G.G.
25 september 2006, 17:05
Kan trouwens niet wachten tot ik ermee verder kan. Laatste onderdelen zijn net binnen. Wel balen dat ik daarvoor nog effe 43 euro invoerrechten moest neertikken.


Woooowww.... da's niet zo mooi. Wat (en waar) had je besteld dat je zoveel moest bijlappen?

Ik heb nou 2 keer besteld bij GFS en zag 2 x "repaired goods" op de verpakking staan.

Van Dattum
25 september 2006, 17:22
Hoi Guv'

Mijn methode: Body boren met 4 mm, hals met 3,5. Een beetje vet of zeep op het schroefdraad smeren om "vastlopen" (en afbreken) van de schroeven te voorkomen.
De schroeven gaan er dan zonder veel moeite in en de hals zit muurvast!

Succes!

guvnor
26 september 2006, 08:28
Het is gelukt :-)
3mm Gaten bleken voldoende. Schroeven gingen er soepel (maar niet te soepel) in en de hals zit muurvast.
Heb gisteravond vrijwel de hele gitaar in elkaar geschroefd, gesoldeerd etc etc
Is echt een beauty geworden. Hopelijk komt vandaag de topkam binnen. Dan kunnen eindelijk de snaren erop kan ik luisteren hoe ze klinkt.

@G.G. : De bestelling kwam ook van Guitarfetish. Stond ook netjes repair material op maar nu dus ook dikke stickers en plakband "geopend ter controle door douane" of iets van die strekking.
Is mijn tweede pakketje van Guitafetish en die eerste kwam zonder problemen aan. Toen lag de waarde echter rond de 80$ en dit keer ruim 300$.