PDA

View Full Version : Het Fender/Gibson wat zuigt?/wat niet?/bitchfighttopic



G.G.
25 september 2006, 08:37
Alweer is er een topic ontspoort (Gibson met 24 frets topic) in geneuzel over wat beter is Fender / Gibson.

Kunnen we die discussie niet gewoon lekker centraal houden, hier ofzo, dan hoeven al die topics niet zo te ontsporen.

Zelf geef ik de voorkeur aan strats omdat ik vind dat je daar het meest je eigen geluid in kan laten klinken (LP hebben naar mijn mening teveel output hiervoor, voor mij dan) Tele's zijn ook geweldig, maar niet voor mij (vind de plank te lomp tegen mijn tere ribbetjes en de klank te schel voor mijn delicate oortjes). Geef mij maar een strat.

Ideale strattone:

SRV
Hendrix
Hiram Bullock

Hector_Tsolodimos
25 september 2006, 08:41
bij ideale strattone vergeet je Rory Gallagher

Kim Wilson
25 september 2006, 08:43
Anson Funderburgh heeft IMO een hele mooie strattone.

MichaelSS
25 september 2006, 09:03
Eric johnson

Rick trodat
25 september 2006, 09:05
Zowel gibson als fender vindt ik een bijzonder mooi geluid bij zich hebben

Nickname
25 september 2006, 09:12
Ik moet ze beiden niet hebben :D

Doe mij maar een mooie Ibanez of EB :satisfie:

Rude Perception
25 september 2006, 09:13
en voor het ideale compromis: PRS!!!:cheerup:
Het beste van de 2 planken. Zo'n les paul is te donker voor mij, en heb ik me nog nooit lekker op gevoeld. Met een strat heb ik soms toch een tekort aan output.
Verder heb ik wel een strat omdat die prs nooit zo helder kan gaan klinken.
Nee, ik houd absoluut niet van Gibson, maar Fender zal ook nooit helemaal zijn wat ik wil.

Kim Wilson
25 september 2006, 09:16
Elke gitaar klinkt op zijn (haar?) eigen manier. De één vindt het prachtig, de ander vindt het helemaal niks. En het moet ook in de muziek passen. Ik hou bijvoorbeeld van bluesmuziek. Dan vind ik een mooie volle strat op de nek-pu prachtig. Of een vette hollowbody. Maar die beide gitaren vind ik weer minder in rockmuziek passen. Dan hoor ik liever een Les Paul of een SG. Dat klinkt gewoon steviger. En een Les Paul vind ik weer wat minder bij bluesmuziek passen. Tenminste, de blues die ik mooi vind, de meer traditionele blues.

Alles heeft zijn eigen charme en toepassing. Er is niet iets wat wel of niet mooi is. Je houdt er wel of niet van. Maar ik denk wel dat een bepaalde gitaar een bepaalde toepasbaarheid heeft. Waarbij natuurlijk de smaak van de gitarist het belangrijkste is.

Kim Wilson
25 september 2006, 09:19
en voor het ideale compromis: PRS!!!:cheerup:
Het beste van de 2 planken. Zo'n les paul is te donker voor mij, en heb ik me nog nooit lekker op gevoeld. Met een strat heb ik soms toch een tekort aan output.
Verder heb ik wel een strat omdat die prs nooit zo helder kan gaan klinken.
Nee, ik houd absoluut niet van Gibson, maar Fender zal ook nooit helemaal zijn wat ik wil.
Daarom vind ik een PRS juist niet mooi. Het is een compromis. Van allebei een beetje, dus van beide eigenlijk niks. Dan maar liever een Les Paul én een strat. Dan heb ik liever twee keer the real thing.

Je kunt natuurlijk ook altijd nog kiezen voor een gitaar met P90's. Single coils met een dikke output. :)

Rude Perception
25 september 2006, 09:25
Daarom vind ik een PRS juist niet mooi. Het is een compromis. Van allebei een beetje, dus van beide eigenlijk niks. Dan maar liever een Les Paul én een strat. Dan heb ik liever twee keer the real thing.

Je kunt natuurlijk ook altijd nog kiezen voor een gitaar met P90's. Single coils met een dikke output. :)

ik vind een Les Paul gewoon té. Te donker, te veel bas. Ik hou zelf niet zo van dat donkere, dus daarom was ik eerst naar een strat gegaan. Later ging ik toch de output missen. Toen ben ik op zoek gegaan naar een gitaar die echt een flinke humbucker scheur heeft. Maar ik wou niet dat donkere van een Les Paul hebben, maar meer het iets heldere en openere wat ook de strat heeft. Ik houd dus wel van dit compromis, omdat de gebreken (die gebreken zijn dus persoonlijk) van een Les Paul niet in die PRS zit.
Ik heb nog steeds een strat, want zo helder als een strat is die PRS natuurlijk niet.

Voor mij is het dus niet van allebei een beetje, maar ze hebben het goede van Gibson genomen. De dingen waar Gibson minder in is, daar hebben ze naar Fender gekeken, en daar was Fender weer heel goed in (helderheid, open klank).

Danny Drug
25 september 2006, 09:31
les paul..

zwaar, donker, bassig en ik kan er zowel mee schuren als op bluesen met ze donkere geluid..

heerlijk

moet hij wel zwart zijn.. maar dat zijn al me gitaren :P

drap
25 september 2006, 09:34
Wat een vergelijking ook weer....

Een Fender en een Gibson zijn echt totaal andere gitaren. Dat zit niet in de vingers wat ik in dat 24 frets topic las. Andere houtsoort, compleet andere elementen, dikkere of dunnere body, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Dan ben je een knappe als je een strat als een les paul gaat laten klinken. Al heb je de vingers van jezus himself, dat gaat je in nog geen honderd jaar lukken.

Erg jammer ook voor diegenen die zweren bij het één en het ander compleet in de grond boren. Je kan met een strat niet wat je met een les paul kan en vice versa, maar beide hebben een unieke sound. Dat is voor iedereen dan weer voorkeur natuurlijk, alleen vind ik het jammer dat iemand de mooie aspecten van bijv een Fender mist, omdat ie zweert bij bijv een Gibson. Wat natuurlijk nog wel kan, is dat je het uiterlijk van het één of het ander niet mooi vind.

Mijn voorkeur gaat persoonlijk net ff iets meer uit naar een Fender, maar vind dat je met een Gibson ook prachtige dingen kan doen. Vandaar dat ik ook beide thuis heb staan.

Ik ga dan ook geen voorbeelden van gitaristen geven, omdat de meesten waar ik naar luister, beide merken bespelen.

Kim Wilson
25 september 2006, 09:35
@ Danny Drug:Hangt er ook vanaf natuurlijk wat voor blues je wil spelen. Een stevige bluesrock met veel overdrive gaat idd wel lukken, maar voor een (bijna cleane) swingblues is een strat bijna onontbeerlijk, vind ik.

Danny Drug
25 september 2006, 09:43
@ Danny Drug:Hangt er ook vanaf natuurlijk wat voor blues je wil spelen. Een stevige bluesrock met veel overdrive gaat idd wel lukken, maar voor een (bijna cleane) swingblues is een strat bijna onontbeerlijk, vind ik.

BB. King speel ik op mijn paultje... en op me paul met emg 60 en emg 81 krijg ik ook een heeeel lekker zacht donker clean toontje...

ik heb inderdaad ook een telecaster voor het andere blueswerk...

vulvasonic
25 september 2006, 10:07
Wat een vergelijking ook weer....

Een Fender en een Gibson zijn echt totaal andere gitaren. Dat zit niet in de vingers wat ik in dat 24 frets topic las. Andere houtsoort, compleet andere elementen, dikkere of dunnere body, en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Dan ben je een knappe als je een strat als een les paul gaat laten klinken. Al heb je de vingers van jezus himself, dat gaat je in nog geen honderd jaar lukken.

Erg jammer ook voor diegenen die zweren bij het één en het ander compleet in de grond boren. Je kan met een strat niet wat je met een les paul kan en vice versa, maar beide hebben een unieke sound. Dat is voor iedereen dan weer voorkeur natuurlijk, alleen vind ik het jammer dat iemand de mooie aspecten van bijv een Fender mist, omdat ie zweert bij bijv een Gibson. Wat natuurlijk nog wel kan, is dat je het uiterlijk van het één of het ander niet mooi vind.

Mijn voorkeur gaat persoonlijk net ff iets meer uit naar een Fender, maar vind dat je met een Gibson ook prachtige dingen kan doen. Vandaar dat ik ook beide thuis heb staan.

Ik ga dan ook geen voorbeelden van gitaristen geven, omdat de meesten waar ik naar luister, beide merken bespelen.

+1. Ik heb hier NIETS aan toe te voegen.

future2future
25 september 2006, 10:25
Ik hou van allebei. Ik ben echt verliefd op mijn LP, maar kan ook heerlijk op min strat tekeer gaan. Ik vind dat je de gitaar bij de muziek moet uitzoeken, kijk bij een goeie niet al te heftige funky popsong neem ik over het algemeen niet mijn LP, hoewel het ook zou kunnen.

Ik vind gewoon dat er voor en tegens zijn bij beide merken, maar dat ze allebei te gek zijn. Net als een PRS, heeft naar mij idee iets minder karakter, maar is bouwtechnisch wel de betere van deze 3. Altijd perfect afgewerkt, helemaal top. En ik zou er ook graag 1tje hebben (of 2 ;p)

G.G.
25 september 2006, 10:32
Ik vind zelf ook het heldere karakter van een strat schitterend. Sowieso vind ik het model erg mooi en wil ik alleen maar strats omdat dat gemakkelijk onderdelen uitwisselen en experimenteren is (puur practisch dus)

Les Paul vind ik te zwaar en te donker. PRS is een leuke compromis, maar ik heb zo mijn eigen oplossing gevonden waar ik zeer tevreden mee ben (heb ik toch nog een strat met een lekkere scheur erin:

Elzen body, rosewood toets, SD JB (normaal humbuckerformaat)op de brug en een hele oude DiMarzio (12 imbusjes en veel output) op de hals. Er tussenin een gewoon stratelementje. Die gitaar is voor het heftige scheurwerk, waar ik een LP net de donker voor vind klinken.

Die JB is wel zo'n beetje de lekkerste humbucker die je in een strat kan plaatsen, zodat je toch nog een wat vetter en warmer geluid hebt.

Tristan
25 september 2006, 10:41
Het gaat er toch niet om welk merk er wel of niet goed is tussen Fender of Gibson?
Het gaat er om welke modellen van beide merken niet goed zijn, daarop zijn volgens mij een hele hoop meningen gebaseerd...
Mensen hebben een keer op zo'n Smartwood Les Paul gespeeld en zeggen dan dat Les Pauls klote zijn, dat is helemaal niet zo, alleen zijn die Smartwoods wel klote...
Of bijvoorbeeld die vroegere fabrieks Les Paul Standards die zo baszwaar en muf klinken dat iedereen tegenwoordig denkt dat een Les Paul zwaar en dof klinkt...
Met andere woorden: je moet wel de juiste Strat/Tele/Les Paul/ES335 of wat dan ook uit het modellengamma weten te halen en er een goed exemplaar van uit weten te zoeken...
Als je dat lukt dan heb je aan al deze gitaren een fantastische koop en ze zijn allemaal anders zonder dat ze onderdoen voor elkaar...
Ik wil graag ooit ook nog een Fender Custom Shop NoCaster Relic, een '56 Strat Relic en een Gibson Custom Shop Les Paul met P90's of humbuckers...

Agent_Smith
25 september 2006, 10:49
Ik lees net dat ik een topic heb laten ontsporen... Nou, dat is dan absoluut niet de bedoeling geweest. Wel was mijn uitspraak wat ongenuanceerd en ik wil ook zeker geen merk tot aan de grond afbranden. In tegendeel: hoewel ik bovenal een LP freak ben (het liefst in een marshall) ben ik ook enorm gecharmeerd van een tele. Dus niets Fender afzeiken. Een strat is zoals ik al zei onnavolgbaar qua klank en dan vooral clean op een buizen Fender. Overstuurd hoor ik liever een LP, maar het grootste probleem met een strat is de vormgeving. De plaatsing van de knoppen, schakelaar en al die afgevlakte kanten aan de body... gewoon niets voor mij. That's it. Maar ik hoor er graag iemand anders erop spelen.
Ik sta ook erg open voor andere merken (eigenlijk behalve ibanez. Prs-en zijn heel mooi voor mij wat karakterloos) en tevens moet een LP niet per definitie HBs hebben. Een LP met P90s is behoorlijk 'da bomb'.
Ook werd ik nog even aangevallen op het punt dat ik vind dat je geluid in je vingers zit. Hierover zijn al ontelbaar veel discussies gevoerd dus dat moeten we maar niet doen. Maar neem als voorbeeld dat geposte filmpje van Gary Moore in het andere topic. Een enorm vet geluid uit de strat, maar het klinkt nog steeds exact GM, waar ik trouwens groot fan van ben. Met dit verschil dat je idd nu een strat-geluid hoort. Wat ik hiermee bedoel: geef hem een crapgitaar met bijpassende crapversterker en hij klinkt nog steeds als GM. Maar goed, genoeg hierover.
Bij deze dus excuses voor iedereen die ik ongewild op de tenen heb getrapt.

Neals
25 september 2006, 10:50
Merken als PRS en EB Music Man wil ik geen compromis roepen maar eerder een ALTERNATIEF. Totaal andere gitaren dan Fender en Gibson.

zoon van Piet
25 september 2006, 10:53
leuk topic! en ik heb wel een opmerking als een stoeptegel op gevoelige tenen in de ze discussie...


De kleinzoon van Piet is van de tweede generatie gitaristen en LP-gek. Kwam ie laatst thuis van repetitie, met een bedrukt gezicht. LP (studio) gevallen en gebroken. kop kapot.
Dus, vaderlijk als ik ben, zeg ik: ja, jongen, dat gebeurt als je Gibson wilt spelen. de eerste keer doet effe pijn, maar daarna raak je eraan gewend...

Ik houd het meest van Fender, maar heb ook gibsons ( J45, LPjr en -ahem- een Tokai LP die ik maar even meetel). twee ervan met breuklijn en ik zie het als een kwestie van tijd voordat ook mn Jr het kopje zal laten hangen.
Mijn strat flikkerde ooit van het podium en viel uit een rijdende auto. niks aan het handje, paar relic-approved butsen erop.

Dat is een sterk punt voor de fenderaanhangers, toch?

G.G.
25 september 2006, 10:56
Met andere woorden: je moet wel de juiste Strat/Tele/Les Paul/ES335 of wat dan ook uit het modellengamma weten te halen en er een goed exemplaar van uit weten te zoeken...

Dat is het! Iedere gitaar heeft zijn eigen klank, en smaken kunnen verschillen maar dat wil niet zeggen dat de ene geweldig is en de ander absoluut butt.

Ik vind het ook wel grappig hoe fender of gibson steeds weer afgezeken wordt (het lijkt wel of bijna ieder topic wel een keertje ontspoort als een van de beide merken genoemd wordt).

Nog wat leuks over "een goed exemplaar uitzoeken". Ik heb in de afgelopen 15 heel wat strats gehad en getest en er zijn inderdaad grote verschillen. Momenteel heb ik een zwikkie strats staan en er zit nieteens een "echte" fender tussen. Mijn grootste favoriet is een oude squier die bijna volledig is opgewaardeerd en recent heb ik een chinese squier aangeschaft die ik volledig gestript heb en ik heb alles vervangen door goed spul (eigenlijk is alleen nog maar het hout origineel)

Ik heb afgeleerd om naar het merk te kijken, ik kijk alleen nog maar naar het model. Als het een stratmodel is, dan probeer ik het uit. Er zijn echt beauties te vinden bij andere merken, voor een fractie van het geld, zolang je maar zoekt.

@Trinstan: en dan kom ik weer bij jouw opmerking: je moet het juiste model vinden, en dan ook nog eens het juiste exemplaar dat bij je past. En omdat dat voor iedereen verschillend is, komt de een bij een strat uit en de ander bij een LP of SG of tele etc.... en heeft het dus geen zin om een bepaald merk/model in de grond te boren.

G.G.
25 september 2006, 11:00
........en -ahem- een Tokai LP die ik maar even meetel).

Dit bedoelde ik dus in mijn vorige post. Waarom telt die Tokai "maar even" mee? Heb echt schitterende tokai's gezien. gaan we nu alles behalve de twee "echte" merken als minder beschouwen :)

Tristan
25 september 2006, 11:08
Dat is precies wat ik bedoel...
Voor iedereen kan het ook verschillend zijn wat wel of niet goed is, dat hangt er ook vanaf wat voor muziek je maakt...
Zo'n Les Paul Smartwood en dat soort modellen vind ik zelf echter wel helemaal ruk en ik kan me niet goed voorstellen dat iemand zo'n gitaar lekkerder vindt klinken dan een gewone Standard...
Ik kan me echter wel voorstellen dat er mensen zijn die juist van die donkere en zwaar klinkende Les Pauls houden, als ze Metal spelen ofzo...

Ik moet echter wel zeggen dat ik juist wel van de merken Fender en Gibson hou, ik ben heel lang bij boutique merken op zoek geweest naar de ideale Strat/Tele/Les Paul/ES335, maar ik kom er nu achter dat juist Fender en Gibson een bepaald karakter hebben dat die boutique mannen maar niet schijnen te kunnen vangen en ik hou nou eenmaal juist van dat specifieke karakter...
Het is inderdaad alleen een kwestie van de juiste gitaar uitzoeken dus...

Wat betreft PRS en het Fender/Gibson compromis ben ik meer een liefhebber van Nik Huber gitaren, die vind ik echt veel beter en opener klinken en minder klinisch dan PRS...

zoon van Piet
25 september 2006, 11:16
Dit bedoelde ik dus in mijn vorige post. Waarom telt die Tokai "maar even" mee? Heb echt schitterende tokai's gezien. gaan we nu alles behalve de twee "echte" merken als minder beschouwen :)

Omdat het hier om twee merken gaat, volgens de topictitel. maar wat mij betreft mag de vergelijing wel wat verder doorgetrokken worden: gibsonachtigen en fenderachtigen.
Enne: mijn tokai is geweldig, hij vrat mijn laatste gibson LP helemaal op!

provisus
25 september 2006, 11:28
Ik ben zelf juist een fan van dikke vadsige tonen die lekker scheuren en zingen, dus heb ik voor een Les Paul gekozen. Het gaat hier echt alleen maar over de smaak van jezelf, de ene vind de sound van een strat geweldig de andere weer van een ibanez prestige. Ik vind zelf bijna elke strat erg goedkoop aanvoelen en vaak iets te schel. En uiteindelijk beslis je ook je sound met je versterker wat misschien nog wel een even groot effect heeft op je uiteindelijke sound(om effecten niet op te noemen) Vox ac30 Fender Twin reverb Mesa/boogie mark |V Koch multi tone 2 Mad professor om maar een paar te noemen verschillen redelijk veel van elkaar.

fullorder
25 september 2006, 12:13
Ben zelf vooral een tele-man, omdat die sound nou eenmaal het beste past bij m'n spel en de sound van m'n band.
Als ik echter nog eens de geldpleuris krijg komt er zeker een mooie oude LP. Maar dan ook een jazzmaster, tele deluxe, es335, en meer meer meer! :satisfie:
Een strat zal ik niet zo snel kopen. Vind een oude afgeragde strat wel erg mooi om te zien, maar ik heb altijd ruzie met de pickup-toggleswitch, die ram ik altijd van z'n positie (tenzij hij op de brug pickup staat ;)).
Een PRS zal er ook niet snel komen. Ik heb er ooit eentje gebruikt in de studio en ik was verrast hoe helder en transparant dat ding klonk, zeker kwaliteit. Maar wat zijn die dingen spuuglelijk, bah!

zoon van Piet
25 september 2006, 18:28
valt me een beetje tegen dat beide partijen nog niet echt op de vuist gaan hier... had ik meer van verwacht. Mijn brekende koppen hebben geen enkele indruk gemaakt op de G-gang, zie ik. Nog maar wat olie op het vuur dan:

Fenders stemmen beter dan Gibsons!
niet alleen is de positionering van sommige frets op Gibsons op gibsons nogal twijfelachtig, de vloek van de g-snaar heeft menige gibsonbezitter al nachtmerries bezorgd.
fenders - of ze uit de VS komen of china, heben allemaal exact dezelfde goed kloppende fretindeling...

( en nu even dekking zoeken...)

Orpheo
25 september 2006, 18:34
valt me een beetje tegen dat beide partijen nog niet echt op de vuist gaan hier... had ik meer van verwacht. Mijn brekende koppen hebben geen enkele indruk gemaakt op de G-gang, zie ik. Nog maar wat olie op het vuur dan:

Fenders stemmen beter dan Gibsons!
niet alleen is de positionering van sommige frets op Gibsons op gibsons nogal twijfelachtig, de vloek van de g-snaar heeft menige gibsonbezitter al nachtmerries bezorgd.
fenders - of ze uit de VS komen of china, heben allemaal exact dezelfde goed kloppende fretindeling...

( en nu even dekking zoeken...)

bullshit. als je problemen hebt met stemmen met een gibson doe je toch echt zelf iets fout. ik heb er nooit problemen mee...

Tristan
25 september 2006, 18:41
valt me een beetje tegen dat beide partijen nog niet echt op de vuist gaan hier... had ik meer van verwacht. Mijn brekende koppen hebben geen enkele indruk gemaakt op de G-gang, zie ik. Nog maar wat olie op het vuur dan:

Fenders stemmen beter dan Gibsons!
niet alleen is de positionering van sommige frets op Gibsons op gibsons nogal twijfelachtig, de vloek van de g-snaar heeft menige gibsonbezitter al nachtmerries bezorgd.
fenders - of ze uit de VS komen of china, heben allemaal exact dezelfde goed kloppende fretindeling...

( en nu even dekking zoeken...)

100% waar, mijn ES335 heeft ook regelmatig last van haar G string...
Ik zal haar volgend jaar toch maar eens laten herfretten op onze 10 jarige trouwdag... :D

Orpheo
25 september 2006, 18:45
100% waar, mijn ES335 heeft ook regelmatig last van haar G string...
Ik zal haar volgend jaar toch maar eens laten herfretten op onze 10 jarige trouwdag... :D

onwaar. Mijn Les paul heeft totaal geenproblemen met de G snaar. ik moet alleen niet zo godsgruwelijk hard beuken, want de hele gitaar ontstemt daardoor, maar wel mooi synchroon.

zoon van Piet
25 september 2006, 18:48
bullshit. als je problemen hebt met stemmen met een gibson doe je toch echt zelf iets fout. ik heb er nooit problemen mee...


Misschien... als ik mijn LP zo stem dat een Amineur zuiver klinkt en dan een F pak in eerste positie.. ik moet de gibson nog zien waar dat op kan!
( en t gaat om de gsnaar, he?)

Tristan
25 september 2006, 18:56
onwaar. Mijn Les paul heeft totaal geenproblemen met de G snaar. ik moet alleen niet zo godsgruwelijk hard beuken, want de hele gitaar ontstemt daardoor, maar wel mooi synchroon.

Voor jouw gitaren geldt het dan niet, maar voor mijn gitaar dus wel en het is een bekend probleem bij Gibsons, met name ook bij de G string...

Kim Wilson
25 september 2006, 20:14
Klopt. Het is een bekend probleem bij Gibsons én Epiphones. Wat het is, weet ik niet, maar het is wel iets aparts.

piezo
25 september 2006, 21:43
Ik heb zelf op mijn LP het G-snaar probleem niet. Ik vermoed dat het veel te maken heeft met de relatieve stijfheid ervan - die groter is naarmate de snaarlengte korter is - samen met de vrij steile knik naar de studs bij Gibsons. Je zou die studs eens wat hoger kunnen zetten en kijken wat het effect is.

Het gemakkelijk breken van de LP kop heeft 3 eenvoudige redenen, in samenhang:
1) houtsoort. Mahonie is veel brosser dan esdoorn
2) halshoek en kopknik, waardoor bij achterovervallen de kop het eerst de grond raakt, met de volle massa van de gitaar er nog achteraan. Bij de meeste akoestische gitaren is de kast zo dik dat de kop ongeveer gelijktijdig met de achterkant van de kast de grond raakt. Die kunnen wat dat betreft iets meer hebben dus.
3) bij de kopknik zit natuurlijk ook een zwakke plek in de hals

Verder geen duidelijke voorkeur voor een merk gitaren. Je went aan alles ....

Orpheo
25 september 2006, 21:54
Ik heb zelf op mijn LP het G-snaar probleem niet. Ik vermoed dat het veel te maken heeft met de relatieve stijfheid ervan - die groter is naarmate de snaarlengte korter is - samen met de vrij steile knik naar de studs bij Gibsons. Je zou die studs eens wat hoger kunnen zetten en kijken wat het effect is.

Het gemakkelijk breken van de LP kop heeft 3 eenvoudige redenen, in samenhang:
1) houtsoort. Mahonie is veel brosser dan esdoorn
2) halshoek en kopknik, waardoor bij achterovervallen de kop het eerst de grond raakt, met de volle massa van de gitaar er nog achteraan. Bij de meeste akoestische gitaren is de kast zo dik dat de kop ongeveer gelijktijdig met de achterkant van de kast de grond raakt. Die kunnen wat dat betreft iets meer hebben dus.
3) bij de kopknik zit natuurlijk ook een zwakke plek in de hals

Verder geen duidelijke voorkeur voor een merk gitaren. Je went aan alles ....

vandaar dat gibson in de jaren 70 de oplossing voor 1 en 3 had in de vorm van esdoorn halsen met volute! :D

piezo
25 september 2006, 22:07
vandaar dat gibson in de jaren 70 de oplossing voor 1 en 3 had in de vorm van esdoorn halsen met volute! :DEn ze meteen waardeloos gingen klinken.

Orpheo
25 september 2006, 22:25
En ze meteen waardeloos gingen klinken.

ik vind mijn customs uit 1976 met maple hals en volute 1000keer beter klinken dan menig R9/R8 of welke andere nieuwe gibson.

piezo
25 september 2006, 22:31
Ik wilde niet gaan slapen voor ik je reactie had. Maar je hapt te weinig vandaag, Orpheo. :)
Geintje dus.

zoon van Piet
25 september 2006, 22:38
Ik heb zelf op mijn LP het G-snaar probleem niet. Ik vermoed dat het veel te maken heeft met de relatieve stijfheid ervan - die groter is naarmate de snaarlengte korter is - samen met de vrij steile knik naar de studs bij Gibsons. Je zou die studs eens wat hoger kunnen zetten en kijken wat het effect is.

dat lijkt me een plausibele verklaring....

Het gemakkelijk breken van de LP kop heeft 3 eenvoudige redenen, in samenhang:
1) houtsoort. Mahonie is veel brosser dan esdoorn
2) halshoek en kopknik, waardoor bij achterovervallen de kop het eerst de grond raakt, met de volle massa van de gitaar er nog achteraan. Bij de meeste akoestische gitaren is de kast zo dik dat de kop ongeveer gelijktijdig met de achterkant van de kast de grond raakt. Die kunnen wat dat betreft iets meer hebben dus.
3) bij de kopknik zit natuurlijk ook een zwakke plek in de hals.[/QUOTE]

Vooral reden 2) maar ze breken niet enkel als ze achterover vallen. Bij een vol voorover zorgt het zweepslageffect voor eenzelfde breuk - ik heb het meegemaakt. En dat gevaar geldt dus ook voor akoestische gitaren.


vandaar dat gibson in de jaren 70 de oplossing voor 1 en 3 had in de vorm van esdoorn halsen met volute! :D

Ik moet zeggen dat ik weinig problemen had om mn 70's deluxe kapot te krijgen. een keer vallen en het was gebeurd. Ik heb niet de indruk dat de volute iets afdoet, want de koppen scheuren altijd net naast dat ding...

Danny Drug
25 september 2006, 22:51
ik krijg de kriebels van dit gepraat over kapotte lp's :)

*spreekt helaas uit ervaring en kijkt nog eens verliefd naar zijn gehandicapte lp*

Agent_Smith
25 september 2006, 22:54
Het afbreken van de kop komt omdat de 'woodgrain' (weet even niet hoe dat heet in ABN) rechtdoor loopt waar de kop naar achteren afbuigt. Met het vrij brosse mahonie onstaat dan snel een breuk. De volute is leuk verzonnen, maar veranderd dus niets aan dit 'probleem'. Het gebruik van maple wel uiteraard omdat dat wat sterker is.

Orpheo
25 september 2006, 22:56
ik heb echt moeite moeten doen om mijn edwards te slopen. echt MOEITE....

Luke-wannabe
25 september 2006, 22:58
Gaat ie weer met z'n Edwards hoor.

Orpheo
25 september 2006, 23:00
Gaat ie weer met z'n Edwards hoor.

bemoei je er niet mee, etterbuil. als je even leest waar we t over hebben, snap je waarom ik dat zeg. Ik heb moeite moeten doen om 't headstock op de edwards te breken. stuk of 5 6 keer laten vallen, diverse hoeken, en pas toen ik 'm tegen de muur aan sloeg met t headstock als slageinde, toen brak 't pas af....

vulvasonic
26 september 2006, 00:46
ik krijg de kriebels van dit gepraat over kapotte lp's :)

*spreekt helaas uit ervaring en kijkt nog eens verliefd naar zijn gehandicapte lp*

Zelf nooit meegemaakt. Maar ik ken zat verhalen van mensen (ook mensen die ik persoonlijk ken) die het wel hebben meegemaakt. Het komt niet af en toe voor, het komt VAAK voor. En niet eens altijd door onzorgvuldig gebruik. Veel SG's (om maar een type te noemen) breken in de koffer. De koffer wordt ruw neergekwakt (de gitaar is daar tenslotte veilig, denkt men). Maar de gitaar daarbinnen kan geen kant op en knap als een luciferhoutje.

Het voor mij één van DE redenen om vaker met Fenders op pad te gaan dan met Gibsons. Niet DE reden, maar het speelt zeker mee.

Michael AE
26 september 2006, 03:28
ik vind mijn customs uit 1976 met maple hals en volute 1000keer beter klinken dan menig R9/R8 of welke andere nieuwe gibson.

Dus jij hebt alle R9/R8's en nieuwe Gibsons op aarde geprobeerd en vergeleken met alle Customs uit 1976? Wat een onzin zeg.

Dit is precies het probleem met gitaristen. Er is geen stereotype Strat of stereotype Les Paul. Elk exemplaar klinkt anders en derhalve kun je niet alle gitaren van 1 type over 1 kam scheren.

De opmerking "ik vind LPs beter dan strats" is voor mij dan ook een teken dat ik met een naief persoon te maken heb.

Orpheo
26 september 2006, 07:32
Dus jij hebt alle R9/R8's en nieuwe Gibsons op aarde geprobeerd en vergeleken met alle Customs uit 1976? Wat een onzin zeg.

Dit is precies het probleem met gitaristen. Er is geen stereotype Strat of stereotype Les Paul. Elk exemplaar klinkt anders en derhalve kun je niet alle gitaren van 1 type over 1 kam scheren.

De opmerking "ik vind LPs beter dan strats" is voor mij dan ook een teken dat ik met een naief persoon te maken heb.

ik heb een stuk of 5 R8's en stuk of 6 R9's getest, evenals een stuk of 5 a 6 customshop customs. ze hebben t allemaal niet. niet wat ik wil... ik kan bijna zeggen, en iedere 70ies custom heeft 'het' wat ik zoek, weer wel....

Michael AE
26 september 2006, 08:00
Fair enough. Mijn opmerking was een beetje bot, sorry daarvoor.

Wel blijf ik erbij dat geen 1 gitaar hetzelfde klinkt. Er zijn zelfs zulke ontzettend grote verschillen tussen gitaren van hetzelfde type, dat het meer een kwestie is van zoeken naar een exemplaar dat je bevalt.

Damage Inc.
26 september 2006, 09:28
http://www.musiqueendirect.com/catalog/images/telecaster_m.jpg
Telecaster = Meestal Lelijk

http://metalking.free.fr/pictures/guitares%20&%20divers%20matos/kirk-wavecaster.jpg
Wavecaster = Erg Vet
Zowat als enigste...


Stratocasters, niks mis mee, DE standaardvormige gitaar en vooral bespeeld door Iron Maiden :) .
Vooral vet met Seymour Duncan Hotrails!

Les Pauls, ook een van de meer standaard vormen alhoewel er erg mooie gitaren van zijn zoals de zwart met gouden zoals de Black Beauty met 3 pickups, of zo'n witte custom met zwarte euhm... zo in de randen, ff woord kwijt.
Oh, en natuurlijk zowat DÉ Les Pauls van allemaal, owned by Zakk Wylde ;) .

Over de sounds weet ik niet veel, heb niet eens ooit een van die gitaren aangeraakt.
Ja trouwens wel een hele oude dure zelfdzame Fender van iemand, maar ook maar een beetje unplugged op gepingeld toen ik nog maar een paar nummers kon spelen.

GreetingZ
- Damage Inc.

zoon van Piet
26 september 2006, 09:56
ik krijg de kriebels van dit gepraat over kapotte lp's :)

*spreekt helaas uit ervaring en kijkt nog eens verliefd naar zijn gehandicapte lp*

Ach, de eerste keer doet het een beetje pijn. Maar daarna wen je eraan en zie je het als een onvermijdelijk iets dat je vroeger of later gaat overkomen.

future2future
26 september 2006, 10:17
Ik heb een '68 LP en de kop is nog nooit gebroken, maar ik houd mijn hart vast als het gebeurt!

Danny Drug
26 september 2006, 10:26
oh btw damage inc... tele's zijn niet lelijk :)

http://www.12fret.com/new/fenderAerodyneTele.jpg

dit lekkere ding hangt bij mij aan de muur... ultra geile tele

nopster
26 september 2006, 10:49
Is dat zulk een tele waar Johnny Lang mee speelt?

GunMetalBlue
26 september 2006, 10:56
Zelf geef ik de voorkeur aan strats omdat ik vind dat je daar het meest je eigen geluid in kan laten klinken (LP hebben naar mijn mening teveel output hiervoor, voor mij dan) Tele's zijn ook geweldig, maar niet voor mij (vind de plank te lomp tegen mijn tere ribbetjes en de klank te schel voor mijn delicate oortjes). Geef mij maar een strat.


Nou kijk dat probeer ik nu al 2 jaar onder woorden te krijgen :nervous:

Anders Destium
26 september 2006, 11:00
Different blokes, different strokes.


Ik ben zelf meer van de dikke humbuckersound, maar een stratje op zijn tijd is helemaal niet verkeerd :) Waarom zou je ook moeten kiezen, het kan toch allemaal?

Het maffe is dat zowel Gibsons als Fenders het voor mij nooit helemaal zijn geweest, maar andere merken juist wel. En dat heeft niets met compromissen of dat soort dingen te maken, als een gitaar voor mij helemaal klopt dan hoeft dat bij een ander niet zo te zijn. So fucking what...

MetalPunk
26 september 2006, 11:33
wat ik me afvraag is alsof de jazzmaster/jaguar ook nog een beetje in de smaak vallen hier :roll::roll: en hoe hij gewaardeerd word t.o.v de lp.

Anders Destium
26 september 2006, 11:58
Wat boeit het wat andere mensen er van vinden, zolang je er zelf maar tevreden over bent.


Ik heb dit weekend op een Stagg akoestische gitaar gespeeld (van een oom). Die gitaar kon er eerlijk gezegd best redelijk mee door, zelf heb ik bijvoorbeeld al geen steelstring :)

Damage Inc.
26 september 2006, 12:04
oh btw damage inc... tele's zijn niet lelijk :)

De meesten toch ;) .

Luke-wannabe
26 september 2006, 13:08
So fucking what...
Da's een liedje..

jorrit
26 september 2006, 13:09
ik vind het altijd zo grappig dat als er mensen zeggen, een strat zuigt! dat er dan ook nog mensen zijn die er serieus op gaan reageren, tis geen familie van je toch..

drap
26 september 2006, 13:14
Zelf nooit meegemaakt. Maar ik ken zat verhalen van mensen (ook mensen die ik persoonlijk ken) die het wel hebben meegemaakt. Het komt niet af en toe voor, het komt VAAK voor. En niet eens altijd door onzorgvuldig gebruik. Veel SG's (om maar een type te noemen) breken in de koffer. De koffer wordt ruw neergekwakt (de gitaar is daar tenslotte veilig, denkt men). Maar de gitaar daarbinnen kan geen kant op en knap als een luciferhoutje.

Het voor mij één van DE redenen om vaker met Fenders op pad te gaan dan met Gibsons. Niet DE reden, maar het speelt zeker mee.

Kan ik beamen. Die van mij heeft ook ooit es een afgebroken harses gehad. Zit toch nog één voordeel aan, eenmaal gerepareerd, is ie veel sterker als tevoor.

Moraal van dit verhaal: Flikker je Gibson, ongeacht welk type, rustig een keer voorover. Wordt ie alleen maar sterker van :D

edtit: Betreft het een Edwards, doe dit dan een keer of 60.

drap
26 september 2006, 13:15
ik vind het altijd zo grappig dat als er mensen zeggen, een strat zuigt! dat er dan ook nog mensen zijn die er serieus op gaan reageren, tis geen familie van je toch..

Zoog mijn strat maar! :o

Philippe
26 september 2006, 15:15
Da's een liedje..

And I've drunk that, I've drunk this
I've spewed up on a pint of piss
So what, so what

:rockon:

Luke-wannabe
26 september 2006, 17:01
edtit: Betreft het een Edwards, doe dit dan een keer of 60.
:D Als we onze vriend Orpheo moeten geloven, dan..

Orpheo
26 september 2006, 18:06
Fair enough. Mijn opmerking was een beetje bot, sorry daarvoor.

Wel blijf ik erbij dat geen 1 gitaar hetzelfde klinkt. Er zijn zelfs zulke ontzettend grote verschillen tussen gitaren van hetzelfde type, dat het meer een kwestie is van zoeken naar een exemplaar dat je bevalt.

das waar. maar een maple nek zal nooit klinken als mahonie, en vice versa. En het is juist dat esdoorn van de hals waar ik zo gek op ben. t maakt t net iets helderder en 'strakker'...

ppie
26 september 2006, 22:29
http://www.pscelebrities.com/madonna/

Bieden maar..... Gibson...suck.... bitch, it all fits together..

drap
26 september 2006, 23:19
http://www.pscelebrities.com/madonna/

Bieden maar..... Gibson...suck.... bitch, it all fits together..

Okee, that's it. Ik doe m'n Gibson weg. Ik kan veel hebben, maar Madonna aan de Gibson... Als ze nou eerst es gaat leren zingen. In haar geval zou ik me daar eerst meer op toeleggen.

niekb
26 september 2006, 23:25
Okee, that's it. Ik doe m'n Gibson weg. Ik kan veel hebben, maar Madonna aan de Gibson... Als ze nou eerst es gaat leren zingen. In haar geval zou ik me daar eerst meer op toeleggen.

Ze gaat toch al aardig mee dacht ik zo...van mij mag ze

Agent_Smith
26 september 2006, 23:42
Ze gaat toch al aardig mee dacht ik zo...van mij mag ze
(live) zingen kan ze idd niet, maar stiekum ziet ze er eigenlijk nog best wel goed uit.

Orpheo
26 september 2006, 23:43
(live) zingen kan ze idd niet, maar stiekum ziet ze er eigenlijk nog best wel goed uit.

ja joh, zij kan die plastische chirurgie net zo makkelijk betalen als ik een pakje snaren.

drap
26 september 2006, 23:45
(live) zingen kan ze idd niet, maar stiekum ziet ze er eigenlijk nog best wel goed uit.

Ik stop m'n leuter nog liever in een warme appeltaart.

bloodboiler
27 september 2006, 02:02
Ik heb tot nu toe 10 gitaren in mijn bezit gehad waarvan ik er pas een heb verkocht,een fender American standard uit 98 als ik me goed kan herinneren.

Gekocht in een gas aanval icm een te volle bankrekening. Tja dat heb je soms.

Zij zag er voor een strat wel cool uit met haar inca silver finish. En werd geleverd met moulded Fender koffer (van schandalig slechte kwaliteit) voor zo'n 1600 gulden.

Hoe vaak ik die gitaar ook kansen heb gegeven, het was zes keer niks.
Bespeelbaarheid beviel me niet, afwerking was ondermaats, totaal niet stem vast. Hell zelfs mijn cheap ass koreaanse Bc Rich met nep Floyd zonder top lock bleef beter op stemming.

Heb na deze deceptie nog veel Fender strats geprobeerd maar het is echt niks voor mij. Ik krijg maar geen lekker geluid uit die krengen.

Nee geef mij maar een LP, SG,Tele, whatever. Zolang het maar een vaste brug heeft en geen strat model is!

Tupelo
27 september 2006, 02:39
Zoog mijn strat maar! :o

Scherp! :seriousf:

vulvasonic
27 september 2006, 09:32
........Gekocht in een gas aanval icm een te volle bankrekening. Tja dat heb je soms.


Dat heb IK nou nooit! :(

Dweezman
27 september 2006, 10:42
ik gebruik voornamelijk een Tokai Strat en een Tele Deluxe met doorontwikkelde PAF's. (Die ik voor het gemak even met een LP vergelijk). Ik kan beide gitaren enorm waarderen. De Deluxe is beter met meer gain, vettere leads en van beukenstein. Waanzinnig rockbeest. De Strat doet dat op een andere manier, subtieler maar ook minder vet. De Strat vind ik echt een pak beter voor het cleanere werk en voor meer subtiliteit, muzikaler. Twee verschillende gitaren, beide erg fijn!

taylor
27 september 2006, 11:20
bloodboiler, waarom heb je die gitaar gekocht eigenlijk? als het niks voor je was wist je dat ook in de winkel wel???
of moest je gewoon echt van geld af?

ik heb dat weleens vaker gezegt maar met LP,strat,of tele moet je niet de eerste de beste kopen die je mooi vind gewoon een stuk of 20 proberen er zijn er zo onzettend veel......

Anders Destium
27 september 2006, 12:59
Ik herken dat wel hoor :)

Ooit moest ik ook per se een bepaalde JEM hebben waar ik al jaren op verliefd was. Toen ik hem eenmaal had bleek dat ik met het geluid ervan niet zo heel veel kon, later heb ik hem met pijn in het hart verkocht.

Danny Drug
27 september 2006, 13:05
Nee geef mij maar een LP, SG,Tele, whatever. Zolang het maar een vaste brug heeft en geen strat model is!

dit laat ik op me rug tatoeeren..

Ibanez RuleZ
27 september 2006, 13:14
onwaar. Mijn Les paul heeft totaal geenproblemen met de G snaar. ik moet alleen niet zo godsgruwelijk hard beuken, want de hele gitaar ontstemt daardoor, maar wel mooi synchroon.

3 keer raden waarom ik geen gibson lp meer heb??? juist, die g snaar

Harrald

fullorder
27 september 2006, 19:13
3 keer raden waarom ik geen gibson lp meer heb??? juist, die g snaar

Harrald

+1
same here, maar ik had dan ook maar een simpele studio ;)

fullorder
27 september 2006, 19:19
http://metalking.free.fr/pictures/guitares%20&%20divers%20matos/kirk-wavecaster.jpg
Wavecaster = Erg Vet
Zowat als enigste...


Inderdaad enig! :roll:
Een paar visjes erin, leuk als aquarium :satisfie:

Maar ja, toch liever een echte gitaar, fijne telecaster ofzo.. ;)

LaurentB
27 september 2006, 19:40
Okee, that's it. Ik doe m'n Gibson weg. Ik kan veel hebben, maar Madonna aan de Gibson... Als ze nou eerst es gaat leren zingen. In haar geval zou ik me daar eerst meer op toeleggen.

Nou, dat zingen is blijkbaar een hopeloze aangelegenheid, want dat probeert ze al 25 jaar. Misschien dat het nog iets wordt met gitaarspelen dan?

Noid
27 september 2006, 21:52
bemoei je er niet mee, etterbuil. als je even leest waar we t over hebben, snap je waarom ik dat zeg. Ik heb moeite moeten doen om 't headstock op de edwards te breken. stuk of 5 6 keer laten vallen, diverse hoeken, en pas toen ik 'm tegen de muur aan sloeg met t headstock als slageinde, toen brak 't pas af....

Hmmm ... waarom deed je dat? Alles goed met je????

Helter Skelter
27 september 2006, 21:58
ik heb allebei, ik neem ze ook allebei mee naar optredens en beslis ter plekke of ik die avond een Strat of LP-tone wil

wat kan het leven toch mooi zijn, als je het maar simpel houdt :)

drap
27 september 2006, 22:53
ik heb allebei, ik neem ze ook allebei mee naar optredens en beslis ter plekke of ik die avond een Strat of LP-tone wil

wat kan het leven toch mooi zijn, als je het maar simpel houdt :)

Jij begrijpt het Helter!

Wabbie
27 september 2006, 23:25
wat ik me afvraag is alsof de jazzmaster/jaguar ook nog een beetje in de smaak vallen hier :roll::roll: en hoe hij gewaardeerd word t.o.v de lp.

Jaaah! Ik speel al een paar jaren op een Jazzmaster. Ik heb vaak genoeg complimenten gehad over mijn live geluid en mensen gehad die toch kwamen vragen wat voor een coole rare fender ik toch had :D. Persoonlijk vind ik een jazzmaster beter spelen en klinken dan een lp. Mijn lp komt veel minder vaak van de standaard af sinds ik mijn jazzmaster heb. Op mijn strat speel ik ook nog steeds graag en doet nog dienst als backup. Gewoon omdat die gitaar gebouwd is als een tank en het altijd doet.

vulvasonic
28 september 2006, 00:00
Jij begrijpt het Helter!

Jij begrijpt het Drap!

Dreamer
9 juni 2007, 20:23
Ik heb zelf op mijn LP het G-snaar probleem niet. Ik vermoed dat het veel te maken heeft met de relatieve stijfheid ervan - die groter is naarmate de snaarlengte korter is - samen met de vrij steile knik naar de studs bij Gibsons. Je zou die studs eens wat hoger kunnen zetten en kijken wat het effect is.

Het gemakkelijk breken van de LP kop heeft 3 eenvoudige redenen, in samenhang:
1) houtsoort. Mahonie is veel brosser dan esdoorn
2) halshoek en kopknik, waardoor bij achterovervallen de kop het eerst de grond raakt, met de volle massa van de gitaar er nog achteraan. Bij de meeste akoestische gitaren is de kast zo dik dat de kop ongeveer gelijktijdig met de achterkant van de kast de grond raakt. Die kunnen wat dat betreft iets meer hebben dus.
3) bij de kopknik zit natuurlijk ook een zwakke plek in de hals

Verder geen duidelijke voorkeur voor een merk gitaren. Je went aan alles ....


Je moest eens weten wat een akoestische aankan 8-)
was rustig aan het wandelen door de gang, net uit de les, maar bleek mn gitaarhoes vergeten dicht te ritsen.
=> gevolg: kaboem de grond op terwijl ik aant wandele was
-> schade: splinter vn de naad af :D niets meer, en klinkt nog altijd even goed :dance:

grayfink
9 juni 2007, 20:41
Ha leuk, oude topics bumpen.:chicken:

Anyway, mijn voorkeur gaat uit naar Fender. Dat zal vast komen omdat al mijn helden Fendermannen zijn, en dat zal wel weer komen omdat Fender goedkoper is doorgaans.
Omdat ze altijd veel betaalbaarder waren - meer kwantiteit - meer kwaliteit, wet van de grote getallen. (Ik heb het nu over bespelers)
Hetgeen niet wegneemt dat ik heel graag een goede ES335 of Les Paul zou willen hebben.

Trouwens ook dit: post #7 in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1275821#post1275821

flyswatter
9 juni 2007, 20:54
Ik behoor ook niet echt tot één kamp, ik heb in januari een Fender Jaguar gekocht, ik ben er echt tevreden van (eens die brug vervangen is :)), maar nu kriebelt het toch om me een Flying V of Firebird aan te schaffen, maar ja, de centen moeten er ook zijn... :mad:

Jorisch
9 juni 2007, 21:03
Ik vind de gibson gitaren er schitterend uitzien, niet alleen de LPs en SGs maar ook de explorers, thunderbirds en firebirds.

Ze klinken ook super gaaf (over het algemeen)

Toch heb ik liever een strat.

Het komt omdat een strat naar de bespeler gaat staan en bij een Gibson de speler naar de gitaar.

Voor mij zijn alle LPs hetzelfde, je ziet soms wel dat er andere pickups in zijn gezet maar dat is het (of een gek moet er een sticker op plakken)

Bij de strats is dat heel anders

Kijk maar naar de grote gitaristen die een vaste stratocaster hebben

Stevie ray Vaughan, Eric Clapton, Rory Gallagher, Walter Trout enz enz enz

Dit zijn allemaal UNIEKE gitaren waar ik 100 euro voor zou betalen om een middagje mee te kunnen jammen. Ik vraag me af of ik dit zou doen voor een dagje met de LP van Gary Moore of Jimmy Page

Nu heb ik zelf ook 2 jaar een strat ofzo en ben ik er flink mee aan de slag geweest (en nog steeds) en hij wordt steeds gaver

Hij klinkt steeds beter (nieuwe onderdelen, geluid wat in de plank gaat zitten), ziet er steeds beter uit (relic sporen) en speelt steeds lekkerder(de hals gaat naar je hand staan)

Het is echt een proces waarin je steeds meer van je gitaar gaat houden

Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld ook omdat ik nooit een LP in mn bezit heb gehad maar volgens mij is dat de rede dat ik altijd een strat wil hebben (of liever mn eigen strat die ik nu heb)

Ik sluit trouwens niet uit dat ik ooit een LP zal kopen maar dan als 2e of 3e gitaar.

LP_CL
9 juni 2007, 22:51
This topic needs a T-Shirt
http://extremecostumes.com/hb858rib.jpg

komaan, appels en peren vergelijken...

fender heeft zijn kwaliteiten en gibson heeft zijn kwaliteiten. Hou aub op met te zeggen welke beter is en waarom. ze zijn gewoon anders.

Anders Destium
9 juni 2007, 23:34
IMO verkoopt zowel Fender als Gibson veel te veel gitaren op basis van naam ipv op kwaliteit. Door de naamsbekendheid van deze merken raken andere merken (die een fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding wél hoog in het vaandel hebben staan) ondergesneeuwd.

Ik wil niet afdoen aan de specifieke kwaliteiten van Fender en Gibson (ik heb een strat en een LP), maar ik vind het zonde dat ze zo overduidelijk op hun naam teren.

imlikeajungle
9 juni 2007, 23:37
Fender is voor kinderverkrachters.

Dude
9 juni 2007, 23:37
En des te beter is het dat je andere merken relatief goedkoop kan scoren toch ? :cheerup:

Anders Destium
9 juni 2007, 23:43
Dat is ook weer waar :)

vulvasonic
10 juni 2007, 01:49
IMO verkoopt zowel Fender als Gibson veel te veel gitaren op basis van naam ipv op kwaliteit. Door de naamsbekendheid van deze merken raken andere merken (die een fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding wél hoog in het vaandel hebben staan) ondergesneeuwd.

Ik wil niet afdoen aan de specifieke kwaliteiten van Fender en Gibson (ik heb een strat en een LP), maar ik vind het zonde dat ze zo overduidelijk op hun naam teren.

Dat is het lot van IEDER populair merk. Vroeg of laat MOETEN ze mee om aan de vraag te kunnen voldoen en zullen ze hun productiemethoden moeten aanpassen met als gevolg dat de prijzen relatief laag gehouden kunnen worden, maar dat ook de kwaliteit zo nu en dan te wensen over laat.

Het overkomt niet alleen Fender en Gibson.

Geloof me, ieder bedrijf, klein of groot, moet voortdurend blijven inspelen op de markt en zal risico's moeten nemen. Een beetje opperhoofd zal een zo gezond mogelijke strategie hanteren om de risico's tot een minimum te beperken en toch de consument tevreden te houden.
Dat doen ze bij Fender, dat doen ze bij Ibanez, bij Gibson, bij PRS, noem maar op.

drap
10 juni 2007, 10:55
Ik moet wel eerlijk toegeven dat de kwaliteit van een Ibanez over het algemeen erg goed is. Ik heb nog nooit een vreselijk slecht exemplaar van Ibanez in handen gehad. Zelfs de instapmodellen gaan er gewoon mee door. Ook Fender heeft toch wel een behoorlijke vaste hand in de produktie. Ik ben eigenlijk ook nog nooit een vreselijk slechte Fender tegen gekomen, ongeacht Mexicaans, Japans, of Amerikaans. Het enige wat ik vaak vind is dat de Amerikaanse Fenders veel te duur zijn in vergelijking met Mexicaanse en Japanse Fenders. Tuurlijk zijn ze overall wel wat beter, maar zoveel beter nu ook weer niet.

Anders Destium
10 juni 2007, 11:15
Dat is het lot van IEDER populair merk. Vroeg of laat MOETEN ze mee om aan de vraag te kunnen voldoen en zullen ze hun productiemethoden moeten aanpassen met als gevolg dat de prijzen relatief laag gehouden kunnen worden, maar dat ook de kwaliteit zo nu en dan te wensen over laat.

Het overkomt niet alleen Fender en Gibson.

Geloof me, ieder bedrijf, klein of groot, moet voortdurend blijven inspelen op de markt en zal risico's moeten nemen. Een beetje opperhoofd zal een zo gezond mogelijke strategie hanteren om de risico's tot een minimum te beperken en toch de consument tevreden te houden.
Dat doen ze bij Fender, dat doen ze bij Ibanez, bij Gibson, bij PRS, noem maar op.

Bij Ibanez en PRS hebben de gitaren een consistente kwaliteit, dat is bij Fender en Gibson wel anders IMO. Bedrijfstechnisch is dat voor die mensen niet erg, de vraag blijft. Of je er als gemiddelde gitarist vrolijk van wordt, dat is een tweede. Vooral Gibson heeft er een handje van om gitaren af te leveren waar vaak iets op aan te merken valt. Dat vind ik schandalig, bij gitaren van 1500+ euro. Maar winst maken ze en ze verkopen veel gitaren ongeacht de kwaliteit, dus ze hebben groot gelijk!

Kaboemba
10 juni 2007, 11:36
Het zal me een worst wezen wat beter wat slechter enz ezn, beide betaald je gewoon te veel voor. Maar als ik moest kiezen dan werd het een LP.

Doe jezelf een pleizer en koop gewoon een Godin.

sjoerd5
10 juni 2007, 12:02
Fender is gooed.

Gibson ook.
Punt.

LP_CL
10 juni 2007, 12:30
Ik moet wel eerlijk toegeven dat de kwaliteit van een Ibanez over het algemeen erg goed is. Ik heb nog nooit een vreselijk slecht exemplaar van Ibanez in handen gehad. Zelfs de instapmodellen gaan er gewoon mee door.
Ja, dat is zo, maar ik vind dat er geen enkele gitaar op de markt ZO karakterloos is als een ibanez. Daarin stellen ze me teleur. Elke ibanez klinkt hetzelfde (tenminste als je in dezelfde prijsklasse blijft), en speelt hetzelfde.
Ik ga dan veel liever voor een Jackson dan voor een ibanez.

Bruce
10 juni 2007, 12:39
Sinds ik een Strat erbij heb staat mijn Les Paul (Prs Singlecut)
wel erg vaak in de stand.
Vindt het nog steeds echt een geweldige gitaar met een super toon,
maar de Strat is gewoon veelzijdiger.
(zeker met HB in de brug, en een S-1 switch)

Anders Destium
10 juni 2007, 13:25
Fender is gooed.

Gibson ook.
Punt.

Fundamentalisten hebben niets te zoeken op een forum.
Punt.


>LP_CL
Tja, bij een Ibanez kun je nog als jezelf klinken. Op een LP of strat hoor je nooit jezelf, maar alleen dat het een LP of strat is waar je op speelt ;) Het is maar net wat je perspectief is natuurlijk :) Mijn Paul Gilbert Ibanez heeft IMO meer dan genoeg karakter trouwens!

Teddy
11 juni 2007, 15:40
Een Fender gooit makkelijker, een Gibson staat beter.

zoon van Piet
11 juni 2007, 15:57
Een Fender gooit makkelijker - en blijft dan heel!

Yamhammer_71
11 juni 2007, 16:00
Ik ben net als Agent-Smith een echte LP-liefhebber en houd tevens ook heel erg veel van het gitaargeluid van Gary Moore. Vet, zingend met veel sustain. De ideale strat-tone is voor mij een strat die Gary Moore bespeeld...het BLIJFT klinken als Gary Moore.

Ik denk dat het uiterlijk van gitaren ook meespeelt in de 'favoriete' gitaar van veel gitaristen. Er is recentelijk nog een topic over geweest, maar doet nu ook weer tersprake. Iedereen associeert een bepaalde gitaar met een ander gevoel, uitstraling etc. Ik vergelijk het maar met vrouwen (vrouw X in dit geval) om het simpel te houden. Iedereen ziet toch weer iets anders in vrouw X...de een ziet alleen de flinke boezem en walgt van het blubberige aangezicht, de ander voelt zich meteen op zn gemak en gaat direct voor het innerlijk (ook al weegt ze 200 kilo).
Ook dit speelt gewoon mee met de discussie of iemand liever voor een Fender gaat of voor een LP. Je muzikale referenties (die je als klein kind al hebt opgebouwd) spelen hierin gewoon mee. Iemand die constant naar Hendrix heeft geluisterd of Clapton whatever, zal nu op de een of andere manier toch eerder neigen naar een Fender dan naar een Gibson. That's it.

steph
11 juni 2007, 16:01
Een Lespaul komt harder aan :seriousf:

steph
11 juni 2007, 16:03
Iemand die constant naar Hendrix heeft geluisterd of Clapton whatever, zal nu op de een of andere manier toch eerder neigen naar een Fender dan naar een Gibson. That's it.

Laat mij nou Clapton het beste vinden met zijn Les Paul, tentijde van de Bluesbreakers!
Toen schreven ze op muur "Clapton is God", en God met een Fender? :stop:

Kim Wilson
11 juni 2007, 16:03
...
Ook dit speelt gewoon mee met de discussie of iemand liever voor een Fender gaat of voor een LP. ...
Even voor de duidelijkheid: Fender heeft diverse modellen, en er zijn meerdere fabrikanten die Les Pauls maken. Ik snap wel wat je bedoelt, maar het ziet er zo enorm knullig uit.

Yamhammer_71
11 juni 2007, 16:08
Even voor de duidelijkheid: Fender heeft diverse modellen, en er zijn meerdere fabrikanten die Les Pauls maken. Ik snap wel wat je bedoelt, maar het ziet er zo enorm knullig uit.

Haha, klopt wel een beetje. Ik heb ze ff heel abstract naast elkaar gezet, uitgaande van het basic-LP model en basic Strat-model.

Ik twijfelde ook of ik Clapton erbij wilde zetten, want die heeft idd een tijd ook LP's bespeeld. SRV was misschien een duidelijkere voorbeeld geweest voor een echte strat-player.

InternEd
11 juni 2007, 16:23
Een Fender gooit makkelijker, een Gibson staat beter.
Moet dat niet zijn:

Een Fender gooit makkelijker, een Gibson slaat beter.

Bruce
11 juni 2007, 16:27
Moet dat niet zijn:

Een Fender gooit makkelijker, een Gibson slaat beter.
Lijkt me wel idd :)

Teddy
11 juni 2007, 17:33
Moet dat niet zijn:

Een Fender gooit makkelijker, een Gibson slaat beter.
Jup, kleine typo :)

provisus
11 juni 2007, 18:21
Jimi Hendrix heeft toch ook veel op een GIBSON flying V gespeeld? :O

Teddy
11 juni 2007, 18:24
Jimi Hendrix heeft toch ook veel op een GIBSON flying V gespeeld? :O

Jup, die gozer speelde op heel veel gitaren zoals; een jazzmaster, jaguar, V, SG, mustang, etc en wat bassen maar dat alleen in de studio.

Negative K3 fan
11 juni 2007, 18:26
Fender is voor kinderverkrachters.

en zo is het naar net

zoon van Piet
11 juni 2007, 19:56
Moet dat niet zijn:

Een Fender gooit makkelijker, een Gibson slaat beter.

geen enkele gitaar komt zo dicht bij een honkbalknuppel als Keith's (http://www.youtube.com/watch?v=w3f3kHZfH-I) tele!
hij speelt gewoon door...Do not try this at home with your Gibson!

Pepe
11 juni 2007, 20:13
Yep, die Gibsons slaan prima

http://www.youtube.com/watch?v=q8G5xrRK9Yo

Braindead
12 juni 2007, 00:06
EBMM all the way!

Oh okay, dat was de vraag niet...... uhm TJa, Gibson heeft wel leuke gitaren(Les Pauls), maar geen floyd Rose, en ze spelen niet lekker. Lomp en stroef zoals het een van de eerste gitaren betaamd

En Fender speelt heel lekker, maar dan alleen met humbucker en floyd, maar blijft een beetje braafjes.

Dus geen idee welke ik liever zou hebben. Is beide niet wat ik zoek.

De Robben Ford van Fender zoiets is toch ook een beetje Gibson like?
En dan heb je de Gibson M3, ook wel grappig. Maar ook geen Musicman......what can I say

kassie
12 juni 2007, 01:07
voor mij les paul all the way, je moet er inderdaad wel flink op werken maar ik hou ook van een stevige zware gitaar en de dikke sound met de sustain. ik heb absoluut geen hekel aan fender, veel grootheden speelden/spelen erop, maar dat geld voor de les paul net zo goed. verder ben ik het er absoluut niet mee eens dat elke gibson op elkaar lijkt, als je het mij vraagt gaat dat nog veel eerder voor de stratocaster op. Ik heb sowieso ook nooit begrepen waarom er nooit strats met een gelijmde hals geproduceerd worden. de toon is ook zo weer weg. het klinkt voor mij te droog en het voelt te goedkoop aan. ik was dan ook blij dat ik m'n strat toentertijd voor een les paul had ingewisseld.

Pepe
12 juni 2007, 02:08
wanneer je harder moet werken op een LP dan een strat weet je dat het tijd wordt om hem eens af te stellen..

ik moet alleen altijd even wennen aan de kortere mensuur als je na een strat een Lp omhangt . .en je versterker een tikkeltje zachter en meer hoog, meer bitchfight kan ik er niet van maken

oja, bij een Gibson pak ik sneller een stoel, duurt langer tot die toon weg is

zoon van Piet
12 juni 2007, 08:54
Yep, die Gibsons slaan prima

http://www.youtube.com/watch?v=q8G5xrRK9Yo

.. in een keer naar de klote! Terwijl deze erkende destructoloog aanzienlijk meer moeite (http://www.youtube.com/watch?v=0QXUEKbMlyE&mode=related&search=) heeft met een strat. De hufterproofcapaciteit van ome Leo's ontwerp is duidelijk.

Verder moet ik effe kwijt dat er dit geen topic is om braaf uit te leggen waarom je de een of de ander prefereert. Fuk dat en fuk joe: hier is het knokken!
Ik heb twee of drie gibsons en die zijn best goed... voor zover gibson goed kan zijn.

Alle gibsons in de brand, te beginnen met de mijne! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1045061&postcount=147)

Fender rules!

steph
12 juni 2007, 11:26
wanneer je harder moet werken op een LP dan een strat weet je dat het tijd wordt om hem eens af te stellen..

ik moet alleen altijd even wennen aan de kortere mensuur als je na een strat een Lp omhangt . .en je versterker een tikkeltje zachter en meer hoog, meer bitchfight kan ik er niet van maken

oja, bij een Gibson pak ik sneller een stoel, duurt langer tot die toon weg is
100% waar! Maar daar hoort nog bij, check ff vlug de g-snaar :sssh:

Orpheo
12 juni 2007, 11:59
wanneer je harder moet werken op een LP dan een strat weet je dat het tijd wordt om hem eens af te stellen..

ik moet alleen altijd even wennen aan de kortere mensuur als je na een strat een Lp omhangt . .en je versterker een tikkeltje zachter en meer hoog, meer bitchfight kan ik er niet van maken

oja, bij een Gibson pak ik sneller een stoel, duurt langer tot die toon weg is

niet mee eens. ik moet harder werken op mijn LP's dan op een strat om een goeie tone te krijgen hoor. op zich niet zo raar denk ik. een strat is in mijn ogen een luiaards gitaar. hij levert altijd wel een redelijk goed geluid op, en ook al stop je er veel pijn, energie en moeite in, t word toch nooit meer dan redelijk. liever die dikke vette brul van een les paul. hoe harder je daarop werkt, hoe meer je beloond word.

niet alleen LP's, maar alle gibsons.

Kim Wilson
12 juni 2007, 12:02
..., en ook al stop je er veel pijn, energie en moeite in, t word toch nooit meer dan redelijk. ...
Smaak, Orpheo. ;)

Ik heb stukken gehoord van gitaristen die al hun hart en ziel én al hun techniek in hun Strat propten, en dat kan IMO niet tegen het zompige van een Les Paul op.

Orpheo
12 juni 2007, 12:08
Smaak, Orpheo.
Ik heb stukken gehoord van gitaristen die al hun hart en ziel én al hun techniek in hun Strat propten, en dat kan IMO niet tegen het zompige van een Les Paul op.

weet ik, maar dit tophic heet toch niet voor niets een bitchfight? :D effe olie op t vuur gooien ;) :cheerup: ah boeiend, ik ga spelen nu :D

GunMetalBlue
12 juni 2007, 12:09
Smaak, Orpheo. ;)

Ik heb stukken gehoord van gitaristen die al hun hart en ziel én al hun techniek in hun Strat propten, en dat kan IMO niet tegen het zompige van een Les Paul op.

aaaaaah, mee eens...

kassie
12 juni 2007, 12:34
in principe kan de afstelling van een les paul vrij laag dus idd valt dat harde werken wel mee. ze hebben vaak een wat dikkere hals dan fenders, maar wat me gewoon het meeste stoort is dat je de hals bij menig fender voelt meetrillen als je een akkoord zwaar aanslaat. bij een goede stevige gibson heb je dat toch minder. en zompig? als je veel met distortion speelt stellen die powerchordjes die je altijd uit een fender haalde geen klap meer voor in vergelijking met een gibson. en veel mooie lead solo's worden toch ook uit gibsons gehaald hoor. dus het kan ook aan je eigen botte vingers liggen whaha. nee gekheid, strat heeft wel een hele mooie clean tone die je ook mooi toch crunch kunt omvormen beetje de srv of hendrix sound vind ik te gek. maar de sound van bijvoorbeeld slash of page vind ik ook te gek.

Pepe
12 juni 2007, 18:39
niet mee eens. ik moet harder werken op mijn LP's dan op een strat om een goeie tone te krijgen hoor. op zich niet zo raar denk ik. een strat is in mijn ogen een luiaards gitaar. hij levert altijd wel een redelijk goed geluid op, en ook al stop je er veel pijn, energie en moeite in, t word toch nooit meer dan redelijk. liever die dikke vette brul van een les paul. hoe harder je daarop werkt, hoe meer je beloond word.

niet alleen LP's, maar alle gibsons.

grappig, ik zag ooit een concert met Albert Lee en Clapton die resp. over een zwarte custom en een strat speelden, halverwege ruilden ze de gitaren in voor een tele en een sunburst standard en het was alsof Lee een knellend pak verruilde voor een jeans met al die sprankelende double stops en triple bends, Clapton's luie speelstijl daarintegen werd veel beter opgepakt door de Les Paul... zo zie je maar weer..

Teddy
12 juni 2007, 21:02
Het enige nadeel van Gibson vind ik dat ze in veel te weinig kleuren komen.
en
Het enige nadaeel van fender vind ik dat ze alleen maar slabs (planken) maken.

kassie
12 juni 2007, 22:44
het nadeel van fender vind ik dat ie net te duur is om de kachel mee op te stoken

zoon van Piet
13 juni 2007, 08:51
En het voordeel van Gibson is dat ie langer meegaat.. in de open haard.

Frenky
13 juni 2007, 16:55
ibanez zuigt :noob:

Brammibal
13 juni 2007, 17:19
Gibson all the way, hoewel ik nooit of te immer zoveel geld zou betalen voor een gitaar. Vind ik de SG en de flying V de mooiste modellen ooit gemaakt (en de meest RnR).