PDA

View Full Version : Alweer een rare weerstand...



Frits van Mourik
25 september 2006, 02:14
Hallo lui,

In een Fender Twin trof ik het volgende aan:
Na de smoorspoel krijg je een weerstand van 2.2k/1W, zijnde begin van het spanningsladdertje. Deze is vervangen door 2.7k/10W, terwijl na deze weerstand een 30k/20W weerstand naar aarde is aangebracht. De spanning op dit punt daalt daardoor nogal. Wat is het idee hierachter? De preamps van lagere spanning voorzien, zodat ze eerder opbreken? Kun je toch beter die 2.2k verhogen? Of zie ik dat verkeerd?

Chris Winsemius
25 september 2006, 08:04
Beetje (gebasseerd op) de voedingslijn v/e 135 Watt TwinReverb......

Frits van Mourik
25 september 2006, 11:57
Zijne Excellentie heeft gelijk... 135 Watt ontwerp.
Maar dan vraag ik me toch af, waarom zó?

Chris Winsemius
25 september 2006, 12:16
Zijne Excellentie heeft gelijk... 135 Watt ontwerp.
Maar dan vraag ik me toch af, waarom zó?

Die hebben trouwens standaard geen smoorspoel.

Waarom?:
Geen flauw benul, kan veel Fender-ontwerp-dingen "niet bevatten" (qua sound en feel) na de blackfaces :) Hun doel is in ieder geval tot de 80s 'n (nog) cleanere sound geweest.

Met 'n juist berekende serieweerstand zonder die andere weerstand d'r bij zal het subtiel "ietsje meer leven".

Die parallel-weerstand zorgt er (wel) voor dat de elko's na het uitzetten sneller ontladen zijn dan normaal.

aad
25 september 2006, 20:59
Die hebben trouwens standaard geen smoorspoel.

Waarom?:
Geen flauw benul, kan veel Fender-ontwerp-dingen "niet bevatten" (qua sound en feel) na de blackfaces :) Hun doel is in ieder geval tot de 80s 'n (nog) cleanere sound geweest.

Met 'n juist berekende serieweerstand zonder die andere weerstand d'r bij zal het subtiel "ietsje meer leven".

Die parallel-weerstand zorgt er (wel) voor dat de elko's na het uitzetten sneller ontladen zijn dan normaal.

Is in feite een minder impedantie-afhankelijke methode van spanningsdeling toch?

Chris Winsemius
25 september 2006, 21:06
Is in feite een minder impedantie-afhankelijke methode van spanningsdeling toch?

Meer dc-weerstand......

aad
25 september 2006, 21:38
Meer dc-weerstand......

Op het knooppunt van de twee weerstanden zal ongeveer 93% van de aangelegde spanning staan.
Doordat de anodes van de versterkertrappen w.s. een weerstand van >=100K zullen hebben is de aangelegde spanning laagohmig t.o.v. die trappen.
Dat is mijn idee erachter.

Correct me if I'm wrong.

guitarnijboer
25 september 2006, 23:05
Mooie theorien jongens maar eh.......

Volgens mij werkt het ongeveer zo:

Door de permanente belasting kan de spanning nooit te hoog oplopen en de Elco's in de voorversterkertrap opblazen (bijvoorbeeld als je de preampbuisjes eruit zou trekken). Met alleen serieweerstanden zou de voedingsspanning te hoog kunnen oplopen als je de preampbuisjes eruit trekt (omdat er dan geen stroom meer door die serieweerstanden loopt): Om de Elco's te beschermen dus.

ENGL doet dit ook, maar dan met 3 150V zeners in serie.

aad
25 september 2006, 23:31
Mooie theorien jongens maar eh.......

Volgens mij werkt het ongeveer zo:

Door de permanente belasting kan de spanning nooit te hoog oplopen en de Elco's in de voorversterkertrap opblazen (bijvoorbeeld als je de preampbuisjes eruit zou trekken). Met alleen serieweerstanden zou de voedingsspanning te hoog kunnen oplopen als je de preampbuisjes eruit trekt (omdat er dan geen stroom meer door die serieweerstanden loopt): Om de Elco's te beschermen dus.

ENGL doet dit ook, maar dan met 3 150V zeners in serie.

Ook ja. :D

Chris Winsemius
25 september 2006, 23:41
Jongens, laat maar zitten....
"(HiFi-)Theorie" en echt goeie gitaar sounds gaan zelden echt goed samen.....

Preamp-buisjes d'r uittrekken: geen enkel probleem qua B+ voor de voedings-elko's in de meeste amps. (Uitzonderingen: pre '67 100 Watt Marshalls en de moderne HW JTM45/100 en JH Marshalls maar zelfs die zullen het overleven als ze 'n beetje "vers" zijn).

Naast statische specs heb je ook dynamische specs...................................

Laat ik het maar niet hebben over de traVo's in 135 Watt Fenders :)

guitarnijboer
26 september 2006, 01:31
Jongens, laat maar zitten....
"(HiFi-)Theorie" en echt goeie gitaar sounds gaan zelden echt goed samen.....

Preamp-buisjes d'r uittrekken: geen enkel probleem qua B+ voor de voedings-elko's in de meeste amps. (Uitzonderingen: pre '67 100 Watt Marshalls en de moderne HW JTM45/100 en JH Marshalls maar zelfs die zullen het overleven als ze 'n beetje "vers" zijn).

Naast statische specs heb je ook dynamische specs...................................

Laat ik het maar niet hebben over de traVo's in 135 Watt Fenders :)

Who died and made you God??

Sorry hoor maar eh.... even wat quote's van de 'meester'


Geen flauw benul, kan veel Fender-ontwerp-dingen "niet bevatten" (qua sound en feel) na de blackfaces Hun doel is in ieder geval tot de 80s 'n (nog) cleanere sound geweest.
Ben nog niet overtuigd......


Of anders misschien:


Met 'n juist berekende serieweerstand zonder die andere weerstand d'r bij zal het subtiel "ietsje meer leven".
Wat je alleen kan horen met je kop in de speaker waarschijnlijk..... :D


Om maar te zwijgen over:


Die parallel-weerstand zorgt er (wel) voor dat de elko's na het uitzetten sneller ontladen zijn dan normaal.
Tja Chris, maar waar zouden die 100K weerstanden over de eerste voedingselco's dan toch voor zijn......


Hmmm... Samenvattend:

Blijkt een gedegen opleiding dan ineens toch nog nut te hebben!! .... :D


Aanvulling: TRAVO'S RULE !!!

Chris Winsemius
26 september 2006, 10:45
Who died and made you God??

Sorry hoor maar eh.... even wat quote's van de 'meester'


Ben nog niet overtuigd......


Of anders misschien:


Wat je alleen kan horen met je kop in de speaker waarschijnlijk..... :D


Om maar te zwijgen over:


Tja Chris, maar waar zouden die 100K weerstanden over de eerste voedingselco's dan toch voor zijn......


Hmmm... Samenvattend:

Blijkt een gedegen opleiding dan ineens toch nog nut te hebben!! .... :D


Aanvulling: TRAVO'S RULE !!!

Grapjas :)
Als je goed had gelezen had je kunnen zien dat ik in 'n eerdere/andere posting in deze thread aangaf dat met die weerstand de elko's eerder ontladen worden.
Van kleuterschool tot HBO werd bij mij goed lezen op prijs gesteld, ook werd daar het verschil tussen f en v uitgelegd....

Probeer 'ns wat positiefs toe te voegen aan dit forum!

Frits van Mourik
26 september 2006, 12:28
Hèh, jongens toch...

BTW: wat is er mis/dan wel OK met de trafo's van een 135-watter?

bert k
26 september 2006, 12:49
Mannen, hou het gezellig! En Chris, had jij echt het traVo-geintje nog niet door?

Chris Winsemius
26 september 2006, 12:53
Hoi Frits

Excuses!
Niets mis mee ip.
Wel 'n andere klank dan de oudere types. Ze zijn trouwens ook UltraLineair (typo?); aparte wikkelingen voor de G2 aansluitingen.
Heb weleens vergelijkbare trafo's gebruikt in geblackface Fenders, iets brighter en wat meer bas dan met oudere trafo's, ondanks het gebruik v/e smoorspoel en het niet gebruiken v/d UL-taps.

'n Andere truuk (maar nog niet geprobeerd) is de UL-taps/etc. hetzelfde laten maar dan de neg.feedback-loop ontkoppelen. Dit zorgt voor meer gain/oversturing maar de eindtrap blijft door de UL nog redelijk strak in het laag.

Succes!

Chris Winsemius
26 september 2006, 12:58
Mannen, hou het gezellig! En Chris, had jij echt het traVo-geintje nog niet door?

Had ik zeker wel door, maar ik las helaas ook wat er boven stond........

Laat maar zitten :)

EDIT voor BertK om het even duidelijk te maken;
In de 1e postings van Richard/Guitarnijboer (sinds dit jaar op dit forum) had hij het voortdurend over traVo's, gelukkig heeft ie nu wat geleerd en begrijpt ie dat het traFo's zijn en kan hij er blijkbaar nu om lachen.
Als hij begint over opleiding dan vind ik dat (redelijk) hypocriet omdat ie zelf eerst niet eens redelijk "LTS+ kon spellen"....
Verder vind ik zijn posting in deze thread totaal ongepast en zeer onvriendelijk. Op deze manier help je geen forum-bezoekers en is Frits (ondanks andere input) nog steeds niet verder geholpen met zijn Fender vraagstuk.
Nogmaals mijn excuses (zo'n mannetje ben ik wel!) dat ik zo reageerde maar ik ben zeer benieuwd wat Guitarnijboer hierover te melden heeft.

guitarnijboer
26 september 2006, 19:58
'travo' geintjes kan ik goed hebben en ik heb ook flink om mezelf gelachen toen ik eindelijk doorhad wat er bedoeld werd met slecht geschoren en besnorde exemplaren.....

Mijn reactie slaat op het volgende:

Ik geef net als ieder ander een mogelijke verklaring voor die weerstand.

Daarop volgt dan een reactie van: 'Laat maar zitten jongens...... '(hifi) theorie' en echt goede gitaarsounds gaan zelden goed samen....' tot en met ' Naast statische specs. heb je ook dynamische specs.....'

Als ik dat lees dan vind ik dat nogal uit de hoogte voor iemand die zelf eerder heeft aangegeven niet te weten waar die weerstand precies voor dient. Kijk het maakt mij niet uit of iemand me wel of niet serieus neemt, maar dit vond ik een lullige reactie op een door mij gegeven mogelijkheid.

Het leek mij vrij redelijk even een balletje terug te kaatsen, waar inderdaad Frits niet direct mee geholpen is, dat geef ik toe. Daarvoor ook van mijn kant excuus.

Chris Winsemius
26 september 2006, 20:31
'travo' geintjes kan ik goed hebben en ik heb ook flink om mezelf gelachen toen ik eindelijk doorhad wat er bedoeld werd met slecht geschoren en besnorde exemplaren.....

Mijn reactie slaat op het volgende:

Ik geef net als ieder ander een mogelijke verklaring voor die weerstand.

Daarop volgt dan een reactie van: 'Laat maar zitten jongens...... '(hifi) theorie' en echt goede gitaarsounds gaan zelden goed samen....' tot en met ' Naast statische specs. heb je ook dynamische specs.....'

Als ik dat lees dan vind ik dat nogal uit de hoogte voor iemand die zelf eerder heeft aangegeven niet te weten waar die weerstand precies voor dient. Kijk het maakt mij niet uit of iemand me wel of niet serieus neemt, maar dit vond ik een lullige reactie op een door mij gegeven mogelijkheid.

Het leek mij vrij redelijk even een balletje terug te kaatsen, waar inderdaad Frits niet direct mee geholpen is, dat geef ik toe. Daarvoor ook van mijn kant excuus.

Al voor jouw posting had ik gepost over het ontladen v/d elko's....
TraVo's blijven inderdaad hier en bij 'n aantal bevriende techs nog steeds 'n lollig onderwerp.

No hard feelings hoop ik...

Zonder dolle: heb nog wat trafo's of travo's :D liggen, je mag ze gratis ophalen. 1tje voor 2xEL84 en de ander voor van alles en nog wat (30 Watt).

chocorookie
26 september 2006, 20:44
Balletje opwerpen:

Wat wil degene wegdissiperen?
resumerend:
Weerstand is niet voor niets 20 watt, en dit t.o.v. aarde. Hoogohmig in de voedingslijn.

Bleeder of ergens ter bescherming, maar lijkt me niet om de voedingslijn te verlagen(btw ik haaaaaaaat deze sense)

Bleeder lijkt me meer toepasselijk voor(OO's + trema's) de elco's, direct aan de HT , maar zou hier wel kunnen, raar gekozen, dat wel.
Dus ik denk het laatste, bescherming van je circuit, vooral als je ongeaard stopcontact had wat vroeger nog wel eens voor kwam.

Anyway, het ding kan goed brood roosteren:)

Choc

guitarnijboer
26 september 2006, 21:55
Al voor jouw posting had ik gepost over het ontladen v/d elko's....
TraVo's blijven inderdaad hier en bij 'n aantal bevriende techs nog steeds 'n lollig onderwerp.

No hard feelings hoop ik...

Zonder dolle: heb nog wat trafo's of travo's :D liggen, je mag ze gratis ophalen. 1tje voor 2xEL84 en de ander voor van alles en nog wat (30 Watt).

Zeker geen hard feelings Chris!

Het lijkt me zeker leuk eens af te spreken. Niet zozeer vanwege de travfo's, hoewel ik dat een erg tof aanbod vind, maar meer omdat ik erg benieuwd ben naar je versterkers, werkplaats en ideeën. Ik zal je binnenkort even PM-en

Agent_Smith
26 september 2006, 23:02
Heee ik wil ook wel een gratis 2x EL84 travootje hebben! :)

guitarnijboer
30 september 2006, 00:07
Ik zat nog eens te denken en bedacht me dat ik het toch niet helemaal goed bedacht had....

De weerstand zit er wel om de elco's tegen te hoge spanning te beschermen. Het is echter niet omdat er zonder preamp buisjes een te hoge spanning zou komen te staan.

Dit lijkt me bij nader inzien veel waarschijnlijker:

Het lijkt me dat als je de versterker inschakelt met de standby op 'on' dat er wel meteen hoogspanning is, maar er in geen van de buizen stroom loopt. Bij belasting is de spanning 500V volgens het schema, onbelast zou dit enkele tientallen volts hoger zijn en dat is te hoog voor de elco's in de preamp. Zou je dus de versterker regelmatig zo inschakelen dan zijn die elcotjes snel kapot. Steeds zou je dan bij inschakeling enkele seconden een te hoge spanning hebben op de elco's.(530V - 540V) Met die weerstand wordt dit voorkomen. Ik denk dat dit het nut is van die 30K weerstand dus.....