PDA

View Full Version : Twee Overdrives gescoord...



Michael AE
24 september 2006, 22:57
Vrijdagmiddag ben ik samen met Tristan weer eens naar VD Haar gereden om wat pedalen te checken voor bij mijn Matchless Phoenix. Ik was voornamelijk op zoek naar een Overdrive/Distortion die strak zou klinken in het laag en me zowel een lekkere chrunch als een bruikbaar lead geluid zou kunnen geven.

Erik kwam met een hele scheepslading pedalen aanzetten en uitendelijk hebben we getest:

- Menatone Kar Krash
- Menatone Red Snapper (Nieuwe versie)
- M.I. Blue Boy Deluxe
- M.I. Crunchbox
- M.I. Tube Zone
- M.I. Blues Pro
- Barber Direct Drive
- Xotic BB Preamp
- Maxon SD9
- Maxon OD-820
- T-Rex Mudhoney
- T-Rex Moller
- T-Rex Bloody Mary
- Homebrew Electronics Big D
- BJF Little Green Wonder
- BJF Dyna Red

Uiteindelijk zijn het de Barber Direct Drive en de HBE Big D geworden. De Big D had het meeste karakter en was bovendien enorm veelzijdig. Zowel chrunch als lead en zelfs fuzz sounds. Geweldig pedaal.
De Direct Drive beviel mij meteen, maar Tristan vond hem te klinisch. Het laag is heerlijk strak en het midden lekker dik. Ook een veezijdig pedaal, mede omdat er binnenin nog een presence en bass knop zitten. Je kan hem zo iets meer laten Tubescreamen of gewoon lekker vol met minder midden.

Al met al na twee dagen testen, ook op mijn andere versterkers, enorm tevreden. Met deze twee pedalen kan ik werkelijk alle kanten op.

De Barber is trouwens een aanrader voor mensen met een Vox. Voxen zijn nogal kieskeurig, maar dit pedaal klinkt echt super, omdat het laag lekker strak is en er geen overduidelijk vieze midhump inzit, maar wel genoeg midden.

bluegate
24 september 2006, 23:06
Da's een leuke lijst, ik zie trouwens geen Fulltone pedalen ertussen staan.

Ben je er inmiddels al uit hoe je signaal keten eruit gaat zien met de Matchless?

future2future
24 september 2006, 23:18
Hoe vind je de BB klinken? Zit erover te denken om er 1 aan te schaffen, heb alleen nog geen tijd gehad er een te testen...

Michael AE
24 september 2006, 23:20
Nee, geen Fulltone inderdaad. Ik had de Fulldrive en de OCD al gehoord, maar vond ze niet bijzonder over een Vox-type versterker. Over een Marshall of een Fender lijkt de OCD me wel te gek, maar de Fulldrive vind ik sowieso niks.

De signaalketen is nog een hoop denkwerk. ;)
Momenteel doe ik het zo:

Gitaar -> HBE Big D -> GRX4 (Barber DD, Arion SCH, Phase90, VL Analog Chorus) -> CAE Ampswitcher -> Matchless (Beide kanalen) -> Ernst Splitter -> TC2290/G-Force -> Behringer Mixer -> Mesa 20/20

Werkt prima, maar ik heb nog wel wat ruis/brom en tonesuck vanwege de waardeloze mixer en de Ernst Splitter.
Ik ben drastisch op zoek naar een Switchblade GL tweedehands, maar met mijn geluk is die op dit moment natuurlijk niet te vinden.

Ik twijfel nog wel of ik met een Switchblade of met een Skrydstrup MR8/Skrydstrup Mixer ga werken. Switchblade is natuurlijk vele malen flexibeler, maar misschien overkill. Scheelt wel weer gewicht en ruimte.

Waarschijnlijk komt er binnenkort nog een klein board bij voor de kleinere optredens.

vulvasonic
24 september 2006, 23:22
Jammer dat hij blijkbaar geen Vox pedaaltjes had. Die dingen klinken heerlijk!
En als ik (ongehoord, want nooit over gespeeld - dus van horen zeggen...) mag aannemen dat de Matchless nogal wat overeenkomsten vertoont met de AC30, dan zijn die nieuwe Vox-pedaaltjes absoluut een MUST om te proberen.

Michael AE
24 september 2006, 23:24
Hoe vind je de BB klinken? Zit erover te denken om er 1 aan te schaffen, heb alleen nog geen tijd gehad er een te testen...

De BB was redelijk goed, maar ik vond hem ietwat dun klinken, voornamelijk omdat hij wat fizzy was over de Matchless. Hij zat wel in mijn lijst van favorieten van de dag. Minder klinisch dan ik gedacht had.

Wat voor versterker ga je hem mee gebruiken?

future2future
24 september 2006, 23:28
Ik ben van plan om hem te gaan gebruiken in een pedal tray in combinatie met mijn Mark IV. Denk je dat dat werkt?

Michael AE
24 september 2006, 23:29
Jammer dat hij blijkbaar geen Vox pedaaltjes had. Die dingen klinken heerlijk!
En als ik (ongehoord, want nooit over gespeeld - dus van horen zeggen...) mag aannemen dat de Matchless nogal wat overeenkomsten vertoont met de AC30, dan zijn die nieuwe Vox-pedaaltjes absoluut een MUST om te proberen.

Ja, daar hoor ik goede verhalen over. Ik zal ze zeker eens gaan proberen! ;)

Ik ben alleen voorlopig wel even klaar met overdrives testen. Het lijkt wel een oneindig process, want het klinkt allemaal zo verschillend, maar met zoveel overeenkomsten, dat het moeilijk kiezen is allemaal.

Het eerstvolgende op de lijst is een leuke vibe en dan daarna een mooie analoge delay, ofzo. Die Vox pedalen ga ik alleen wel even checken, want daar ben ik erg benieuwd naar!

Michael AE
24 september 2006, 23:38
Ik ben van plan om hem te gaan gebruiken in een pedal tray in combinatie met mijn Mark IV. Denk je dat dat werkt?

Het zou best wel eens een leuke combi met het clean- of het chrunchkanaal kunnen zijn voor een wat meer Marshall achtig karakter. Ik weet niet of dat je doel is, maar ik zou dan ook zeker de OCD en de Red Snapper ernaast houden.

Mijn advies blijft echter het grote cliche: ga zoveel mogelijk checken!

Ga naar een winkel met een groot assortiment en trek flinkt wat tijd uit om ALLES te gaan checken. Ik kom er meestal achter dat de pedalen waarvoor ik het meest GAS heb, of die me op papier het beste lijken, of die de beste reviews krijgen, me meestal het meeste tegenvallen. Ik ga er altijd van uit dat de prijs en populairiteit nutteloze factoren in de keuze zijn, dus neem genoeg geld mee en check ook de obscure en goedkopere pedalen.

Neem ook je eigen spullen mee en dan vooral je eigen versterker en de gitaar waarmee je de versterker wil laten werken.

future2future
24 september 2006, 23:41
Ja ik ben niet echt tevreden over het 2e kanaal, dus misschien in combinatie met de BB zou het cool zijn. Is het een beetje een romige overdrive met niet superveel gain?

Michael AE
24 september 2006, 23:54
Tsja, echt romig vond ik hem niet over de Matchless. Hij was relatief stijf met veel fizz en niet echt veel laag. Misschien dat de Barber of de OCD wat beter zijn in jouw geval.

Gain had hij zat, maar met de gain terug was hij ook wel bruikbaar.

Tristan
25 september 2006, 00:03
Je bent er trouwens nog eentje vergeten...
De HBE Power Screamer hebben we ook nog even getest...

Mijn favorieten waren:
HBE Big D (mijn onbetwiste nummer 1)
Maxon OD820
BJF Little Green Wonder
Barber Direct Drive
T-rex Moller
Menatone Red Snapper
Xotic BB Preamp
MI Audio Blues Pro

Tristan
25 september 2006, 00:14
Tsja, echt romig vond ik hem niet over de Matchless. Hij was relatief stijf met veel fizz en niet echt veel laag. Misschien dat de Barber of de OCD wat beter zijn in jouw geval.

Gain had hij zat, maar met de gain terug was hij ook wel bruikbaar.

Ik vond hem ook iets te fizzy, ik kreeg er net niet dat lekkere vette midden voor lead sounds ingedraait...
Als ik extra definitie wilde dan werd de sound een beetje dun en/of klinisch...

Het is een goed pedaal met een okee voicing en met wat tweaken kregen we er wel een lekkere sound uit, alleen was het niet gelijk zo van wauw net als bij de Big D...
De Direct Drive vond ik redelijk op de BB preamp lijken, alleen vond ik de Direct Drive dan lekkerder klinken...

Michael AE
25 september 2006, 00:20
Je bent er trouwens nog eentje vergeten...
De HBE Power Screamer hebben we ook nog even getest...

Mijn favorieten waren:
HBE Big D (mijn onbetwiste nummer 1)
Maxon OD820
BJF Little Green Wonder
Barber Direct Drive
T-rex Moller
Menatone Red Snapper
Xotic BB Preamp
MI Audio Blues Pro

Je bent trouwens ook vergeten te vertellen dat we ons ook nog even bezig hebben gehouden met mijn ampsearch, ofwel de vraag of dat ik een Bad cat of een Matchless amp ga kopen en welk model...

Ik heb dus ook de twee nieuwe Matchless HC30 heads getest die Erik binnen had t.o.v. de Matchless Phoenix head van Michael, de Bad Cat Black Cat head en tevens een nieuwe Matchless Avenger head...

De Matchless HC30 is nu definitief van mijn lijst geschrapt, want deze ging veel te snel crunchen en werd bij hogere volume niveaus een beetje te papierig en rafelig, bovendien vond ik het hoog niet zo mooi...

De Matchless Avenger vond ik een stuk lekkerder klinken, maar de controls daarvan waren niet zo gebruiksvriendelijk met zowel bass, middle, treble als bright en nog een zooi meer...
Een beetje lastig om de perfecte sound uit te halen dus...

De Matchless Phoenix was samen met de Bad Cat Black Cat veruit favoriet, beide erg mooie amps en ze staan beide nog op mijn lijst...
Ik wacht alleen nog even op de Bad Cat Wild Cat top, want als de Wild Cat net zoveel beter klinkt als de Black Cat als dat de Phoenix beter klinkt dan de HC30 dan wordt het zeker weten een Wild Cat top, anders waarschijnlijk een Phoenix top of misschien toch een Black Cat top...

Hmmz, powerscreamer vergeten. Ik zou ook niet meer weten hoe die klonk, overigens. Niet al te best met de Matchless dus, neem ik aan, anders was ik hem niet zo snel vergeten. :D

Over jouw ampsearch kunnen we het misschien beter in moderne versterkers hebben. ;)

Tristan
25 september 2006, 00:33
Ja, daar hoor ik goede verhalen over. Ik zal ze zeker eens gaan proberen! ;)

Ik ben alleen voorlopig wel even klaar met overdrives testen. Het lijkt wel een oneindig process, want het klinkt allemaal zo verschillend, maar met zoveel overeenkomsten, dat het moeilijk kiezen is allemaal.

Het eerstvolgende op de lijst is een leuke vibe en dan daarna een mooie analoge delay, ofzo. Die Vox pedalen ga ik alleen wel even checken, want daar ben ik erg benieuwd naar!

Tips voor delay en vibe pedalen om eens te checken:

Delay/Tape Echo
Diamond pedals Memory Lane
Fulltone Tube Tape Echo
Hiwatt Tape Echo
Maxon AD9, AD999
Moog Analog Delay

Vibe
Black Cat Vibe
Fulltone Mini DejaVibe
Roger Mayer Voodoo Vibe Jr.
Sweetsound Mojo Vibe

Tristan
25 september 2006, 00:39
Hmmz, powerscreamer vergeten. Ik zou ook niet meer weten hoe die klonk, overigens. Niet al te best met de Matchless dus, neem ik aan, anders was ik hem niet zo snel vergeten. :D

Over jouw ampsearch kunnen we het misschien beter in moderne versterkers hebben. ;)

Hij klonk niet slecht hoor...
We hebben het pedaal niet echt uitgebreid getest en zijn hem vergeten in de tweede ronde, ik was hem ook een beetje vergeten vanwege mijn opkomende "ear fatigue"... :seriousf:
Vergeleken met de Big D was het gewoon minder indrukwekkend, vandaar dat we hem waarschijnlijk hebben laten liggen in de tweede en derde ronde...

Ik zet wel iets in Moderne Versterkers over mijn amp search, ik heb een gedeelte van mijn post al gewist...

GuitarMaster
25 september 2006, 16:11
En hoe beviel de MI-audio Crunchbox? Ik ben deze zelf van plan aan te schaffen voor wat stevige rock op mijn Pro Reverb en had er veel goeds over gehoord. Ben wel benieuwd wat jullie daarvan vonden.

Tristan
25 september 2006, 17:10
Die vond ik niet zo super, een beetje slapjes en ongedefinieerd, geen ballen...
Een beetje Dumble achtig...
Ik heb hem al wel vaker getest en ben nooit zo onder de indruk geweest van het pedaal, het is zeker geen slecht pedaal maar voor lekkere vette Rock sounds zou ik eerder richting de HBE Big D of de BJF Little Green Wonder kijken denk ik...
De HBE Big D vond ik nog een stuk vetter en die is ook wat betaalbaarder...

Van de week doen Michael en ik nog een tweede test met wat andere pedalen en de Big D en Direct Drive i.c.m. meerdere amps dan posten we hier wel weer onze bevindingen...

cosmos
25 september 2006, 17:28
Die vond ik niet zo super, een beetje slapjes en ongedefinieerd, geen ballen...
Een beetje Dumble achtig...


Hey Tristan,
heb je het hierbij wel over de Crunchbox? Met de volumes die Erik gebruikt kan ik me écht niet voorstellen dat de Crunchbox slapjes klonk, laat staan Dumble-achtig...

Tristan
25 september 2006, 18:10
Nou, dat is dus wel zo en helemaal in vergelijk met andere pedalen zoals bijvoorbeeld de HBE Big D en de BJF Little Green Wonder...

Die Crunchbox is naar mijn mening van de betere boutique distortion pedalen een van de minste, beter dan de Fulltone Distortion Pro die ik echt mega ruk vind, maar voor de rest kan ik geen boutique distortion pedaal bedenken dat voor mij minder lekker klinkt dan de Crunchbox...

Tristan
25 september 2006, 18:52
Tips voor delay en vibe pedalen om eens te checken:

Delay/Tape Echo
Diamond pedals Memory Lane
Fulltone Tube Tape Echo
Hiwatt Tape Echo
Maxon AD9, AD999
Moog Analog Delay

Vibe
Black Cat Vibe
Fulltone Mini DejaVibe
Roger Mayer Voodoo Vibe Jr.
Sweetsound Mojo Vibe

Ik heb even wat dingen aangepast:
Die DLS dingen zijn met hun prijs van boven de 400 euro erg duur, de EchoTap delay is digitaal en die Chorus/Vibrato is niet echt een Vibe, maar meer een erg klinisch klinkend Chorus pedaal...
Die Toadworks Redux is ook een digitale delay...
Ik vind de soundclips van deze pedalen verre van veelbelovend...
Ik heb de Moog Analog delay en de Fulltone Tube Tape Echo nog toegevoegd...

Michael AE
26 september 2006, 02:30
Over die chrunchbox; vond ik niets. Sowieso vind ik die MI Audio pedalen niet veel soeps. Ze kosten niet veel en hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar over een versterker met zoveel detail als de Matchless hoor je pas echt hoe zo'n pedaal klinkt en dan vallen een hoop pedalen dus door de mand. Ballen had dit pedaal helemaal niet en hij was, net als veel andere pedalen trouwens, erg fizzy. (Let wel: dit is puur gebaseerd op de Matchless. Ik weet zeker dat alle pedalen op een andere versterker heel anders klinken.)

Tristan: Te gekke lijst! Veel spul wat ik inderdaad al wilde gaan checken, maar het liefst ga ik gewoon ergens heen waar veel ligt en gewoon alles checken, ook het spul waar ik over het algemeen niet zo van onder de indruk ben. De Memory Lane lijkt me bijvoorbeeld weer zo'n pedaal dat iedereen op "The Gear Page" te gek vind, maar waar wij niet warm of koud van worden. Een beetje de OD100 van de pedalen, zullen we maar zeggen. ;) :p

Mitch
26 september 2006, 09:41
Afgezien van het feit dat ik de modulatie niet spectaculair genoeg vond en hij een tikkie noisy begon te worden bij hogere delaytijden vond ik het een prima klinkende bak. Maar als bandplayer die niet bang is voor wat detailverlies ga ik nog steeds voor de DD20 ;)

Michael AE
26 september 2006, 12:36
Dus jij vond het wel wat?

Ik heb even die clipjes geluisterd, maar daar word je niet vrolijk van. Beetje klinisch komt het over. Whatever, clips zijn toch geen goed uitgangspunt vind ik.

Op The Gear Page was een leuk topic over delays waarin veel verschillende merken werden geprezen, maar daar hebben ze nog meer hype dan op HRI of HC. Volgens mij heeft VD Haar ook niet zo veel analoge delays, alleen de Maxons, dus even flink testen zit er bij hem ook niet echt in.

Michael AE
26 september 2006, 12:48
Op TGP hebben ze het over:

- Diamond Memory Lane
- Jacques Prisoner
- Moogerfrooger
- DR Scientist Sunny Day
- Blackbox Quicksilver
- Memory Man Deluxe
- SIB Echodrive

Wel balen dat de meesten nergens te testen zijn.

Mitch
26 september 2006, 12:51
Komende weekend hele weekend gigs, daarna spreek ik een keer af met Tristan om cab en evt. delay te testen. Ik kan anders ook wel aan GVees vragen of hij nog wat Diamond spul heeft staan.
Anders misschien een mini-meeting ?

Michael AE
26 september 2006, 13:00
Goed idee. Zeg maar waar en wanneer. ;)

Tristan
26 september 2006, 13:22
Op TGP hebben ze het over:

- Diamond Memory Lane
- Jacques Prisoner
- Moogerfrooger
- DR Scientist Sunny Day
- Blackbox Quicksilver
- Memory Man Deluxe
- SIB Echodrive

Wel balen dat de meesten nergens te testen zijn.

Je vergeet de Toneczar Echoczar nog, maar ik was met mijn lijstje alleen uitgegaan van de dingen die in Nederland te verkrijgen zijn...
De Moogerfooger is trouwens gewoon de Moog Analog Delay...
Volgens mij zijn sommige delays die je nu opnoemt trouwens digitaal, zoals bijvoorbeeld de Blackbox Quicksilver...

Tristan
26 september 2006, 13:25
Komende weekend hele weekend gigs, daarna spreek ik een keer af met Tristan om cab en evt. delay te testen. Ik kan anders ook wel aan GVees vragen of hij nog wat Diamond spul heeft staan.
Anders misschien een mini-meeting ?

Een mini meeting lijkt me cool, alleen weet ik niet helemaal precies wat je bedoelt...
Woont Gvees dan vlak bij jou of vlak bij de oefenruimte in de buurt?

Michael AE
26 september 2006, 13:37
Je vergeet de Toneczar Echoczar nog, maar ik was met mijn lijstje alleen uitgegaan van de dingen die in Nederland te verkrijgen zijn...
De Moogerfooger is trouwens gewoon de Moog Analog Delay...
Volgens mij zijn sommige delays die je nu opnoemt trouwens digitaal, zoals bijvoorbeeld de Blackbox Quicksilver...

Die Echoczar lijkt me wel wat, inderdaad. Stond op TGP niets over. Dat van die Moog wist ik, ik gaf alleen even aan wat ze op TGP zeiden. Digitaal of analoog maakt niet ZO veel uit, als het maar goed klinkt en een aanvulling is op mijn 2290. ;)

Tristan
26 september 2006, 16:59
Ik ben het niet helemaal met je eens, als je zoveel geld neer gaat tellen voor een delay pedaal zou ik nooit voor een digitale gaan, daar heb je immers je TC2290 al voor, ik zou in jouw geval dan eerder voor een Tape Echo gaan, of een vette analog delay met of zonder modulatie...
Ik vind meer dan 300 euro ook echt veel te veel geld voor een digitaal pedaal, er komt altijd een moment waarop je zo'n ding niet meer cool vind en dan moet je hem weer kwijt zien te raken...

Michael AE
26 september 2006, 17:39
Je hebt een punt, uiteraard. Ach, met pedalen moet ik nu weer gaan wachten tot er weer geld is, want ik heb toch maar besloten een Switchblade GL te bestellen.

RadiuS
26 september 2006, 17:46
wat vonden jullie van de bjf pedaaltjes? ben ik wel benieuwd naar...

Michael AE
26 september 2006, 17:56
Ik vond de Little Green heel goed, maar niet zo goed ls de Barber of Big D. Die andere vond ik niks.

ewout
26 september 2006, 19:19
Die Diamond Memory Lane vond ik helemaal niet klinisch, juist compleet het tegenovergestelde. Ik heb het ding een keer kunnen lenen en uitvoerig mee gespeeld, ook met band. De delays zijn zo groots en warm en 'log' dat wanneer je hem uitdoet zelfs je normale geluid in een keer klinisch lijkt. Dat is meteen het sterke en zwakke punt van dat ding. Ik vind het geweldig voor ambient dingen, maar voor de rest zat ie me meer in de weg met z'n geluid.

Ik vind in verhouding de modulatie en de lichtelijke oversturing van een EHX memoryman gewoon mooier. Als ze die nou eens in een hammond-doosje (zoals de little big muff) met taptempo zouden uitbrengen, dan wist ik het wel... Misschien maakt EHX ooit nog eens een mini-memory-man. 8-) Tot die tijd doe ik het met mijn line6 echopark.

Tristan
26 september 2006, 19:27
wat vonden jullie van de bjf pedaaltjes? ben ik wel benieuwd naar...

We hebben alleen de Little Green Wonder en de Dyna Red getest, de Dyna Red hebben we niet echt uitvoerig getest omdat we hem in de eerste ronde i.c.m. de Matchless Phoenix niet echt super vonden...
De Little Green Wonder vond ik erg goed, daar zat wel het juiste middengebied en definitie in, alleen vond ik hem wat minder vet in het laag, wel een mooi solo pedaal...

Mijn top drie was ongeveer zo:
1. HBE Big D
2. Maxon OD820
3. BJF Little Green Wonder

Ik vond de Big D wel nog een stuk vetter dan de Little Green Wonder, omdat deze veel veelzijdiger is aangezien je er ook een Fuzz in kan draaien en deze lekkerder laag heeft...
Bovendien vind ik al die BJF pedalen met 275 euro wel erg overpriced, die Big D kost net iets boven of net iets onder de 200 euro, dus dat scheelt wel wat in prijs...

Tristan
26 september 2006, 19:32
Die Diamond Memory Lane vond ik helemaal niet klinisch, juist compleet het tegenovergestelde. Ik heb het ding een keer kunnen lenen en uitvoerig mee gespeeld, ook met band. De delays zijn zo groots en warm en 'log' dat wanneer je hem uitdoet zelfs je normale geluid in een keer klinisch lijkt. Dat is meteen het sterke en zwakke punt van dat ding. Ik vind het geweldig voor ambient dingen, maar voor de rest zat ie me meer in de weg met z'n geluid.

Ik vind in verhouding de modulatie en de lichtelijke oversturing van een EHX memoryman gewoon mooier. Als ze die nou eens in een hammond-doosje (zoals de little big muff) met taptempo zouden uitbrengen, dan wist ik het wel... Misschien maakt EHX ooit nog eens een mini-memory-man. 8-) Tot die tijd doe ik het met mijn line6 echopark.

Hmm, uit jouw verhaal proef ik toch wat ik al dacht...
De Memory Lane is een soort klinische Memory Man, misschien niet klinisch t.o.v. andere delay pedalen, maar wel t.o.v. een Memory Man omdat jij ook duidelijk aangeeft dat je wat mist wat betreft sound in de Memory Lane...
Of interpreteer ik jouw verhaal niet helemaal goed?

future2future
26 september 2006, 20:17
Als je echt money te spenden hebt kan je een Fulltone Tube Tape Echo nemen. Is erg duur, maar ook wel heel vet. Dan heb je straks zo'n ding en een 2290, pfff delay to kill for

Tristan
26 september 2006, 20:34
Inderdaad, maar die dingen zijn tegenwoordig echt reteduur, zeker 1200 a 1300 euro...
Ik hoop dat die Hiwatt Tape Echo vet is, ik denk dat deze namelijk maar de helft kost van de Fulltone Tube Tape Echo...

future2future
26 september 2006, 23:03
Ja dat zou dan wel een betere deal zijn inderdaad. Ook duur, maar dan houd je de kosten nog een beetje binnen de perken.

bluegate
26 september 2006, 23:31
Ik heb ook gedacht aan een Tape echo, maar heb het idee laten varen.
Geluid is echt heel mooi.

Maar zonder Tap functie zou ik niet kunnen leven.
Gewoon met het aftikken van de drummer mee tappen en voila, alle repeats
zitten precies waar ze moeten zijn.
Ideale uitvinding.

Ik heb wel gekozen voor de Diamond Memory Lane.
En voor wat ik doe is het de juiste keuze geweest.
Met de modulatie kun je een beetje het losse geluid van een tape echo
benaderen, zij het dat dit statisch is en Wow en Flutter wat meer willekeur.
Nadeel vind ik de afwijkende voeding 24V met de Pin positief.

ewout
27 september 2006, 09:44
Hmm, uit jouw verhaal proef ik toch wat ik al dacht...
De Memory Lane is een soort klinische Memory Man, misschien niet klinisch t.o.v. andere delay pedalen, maar wel t.o.v. een Memory Man omdat jij ook duidelijk aangeeft dat je wat mist wat betreft sound in de Memory Lane...
Of interpreteer ik jouw verhaal niet helemaal goed?

Ja, je interpreteerd het nu verkeerd ;-)

Allebei de delays zijn moddervet analoog. Alleen als ik mag kiezen tussen beide, dan kies ik liever de memoryman, omdat daar de modulatie echt anders klinkt, toevallig meer mijn smaak. Hiernaast heeft het die lichte oversturing / overload. De memorylane klinkt juist veel dikker in zijn delays, de memoryman heeft veel meer 'shimmer'. Puur kwestie van smaak, ik vind juist die 'shimmer' geweldig en die logheid van de memorylane in de weg zitten. Ik weet niet of je een line6 echopark klinisch vind, maar die komt wel heel erg dicht in de buurt van een memoryman. (twee uur lang naast elkaar testen en je denkt er waarschijnlijk hetzelfde over) Naast een memorylane merk je veel beter het verschil, daar komt ie gewoon echt niet bij in de buurt.

Mitch
27 september 2006, 11:55
Een mini meeting lijkt me cool, alleen weet ik niet helemaal precies wat je bedoelt...
Woont Gvees dan vlak bij jou of vlak bij de oefenruimte in de buurt?

Schiedam is where it happens hè ? ;)
Je hoort na het komende weekend van me !

Tristan
27 september 2006, 22:54
Ja, je interpreteerd het nu verkeerd ;-)

Allebei de delays zijn moddervet analoog. Alleen als ik mag kiezen tussen beide, dan kies ik liever de memoryman, omdat daar de modulatie echt anders klinkt, toevallig meer mijn smaak. Hiernaast heeft het die lichte oversturing / overload. De memorylane klinkt juist veel dikker in zijn delays, de memoryman heeft veel meer 'shimmer'. Puur kwestie van smaak, ik vind juist die 'shimmer' geweldig en die logheid van de memorylane in de weg zitten. Ik weet niet of je een line6 echopark klinisch vind, maar die komt wel heel erg dicht in de buurt van een memoryman. (twee uur lang naast elkaar testen en je denkt er waarschijnlijk hetzelfde over) Naast een memorylane merk je veel beter het verschil, daar komt ie gewoon echt niet bij in de buurt.

Wow, ik ben dan wel benieuwd naar die Memory Lane...
Alhoewel ik ook wel begrijp wat je bedoelt, zo'n dikke delay kan ook in de weg gaan zitten van je lead sound als je de delay alleen gebruikt als een soort verdikking of om meer sustain te krijgen...

Tristan
27 september 2006, 22:55
Schiedam is where it happens hè ? ;)
Je hoort na het komende weekend van me !

Vet, ik kijk ernaar uit!
Schiedam is the place to be... :)

Tristan
28 september 2006, 00:07
Vandaag hebben Michael en ik de tweede ronde gehouden van de grote Overdrive pedalen test...

De poule was:
Maxon OD808
Barber Direct Drive
HBE Big D
ProCo Solo
Klon Centaur

We hebben alles getest i.c.m. mijn Marshall 2061x top met bijbehorende 2x12 kast en mijn ES335...

Allereerst was de Maxon OD808 aan de beurt en wow, dat klonk verassend lekker...
Lekker warm en vol met een authentieke Rock vibe, heel transparant want de precieze respons van de amp bleef intact met het pedaal aan...
Met de toonknop kan nog net wat extra shimmer toegevoegd worden, alhoewel de sound voor mijn smaak wel een beetje te weinig dik midden heeft met de toonknop ver open...
Het pedaal zou ook nog net wat opener kunnen klinken...

Daarna hebben we de Barber Direct Drive gepakt en die klonk ook erg lekker, veel ballen en met strak laag...
Een wat modernere Rock sound met wat meer gain, maar ook erg lekker...
Heel veelzijdig, solo's zingen echt en als je de volumepot van je gitaar terugdraait krijg je een fantastische Larry Carlton achtige toon, zeker ook i.c.m. de ES335...

Dan is het de beurt aan de HBE Big D, hier verwachte ik veel van aangezien ik dit pedaal ook gelijk waanzinnig vond op de Matchless Phoenix...
Wow, instant te gek gewoon, fuzzy, ranzig, karakter, maar ook zingend, open, authentiek, vintage...
Wat een ongelofelijk pedaal, net zoveel gain als de Barber maar minder modern en minder klinisch van klank...
Solo's zingen echt, maar desgewenst ook met een smerig fuzzy randje dat ik erg lekker vind...
Wederom waanzinnig!

De ProCo Solo was het een na laatste pedaal wat we testten en deze viel in vergelijk met de HBE Big D erg tegen, een zelfde soort pedaal, maar veel moeilijker te tweaken omdat hij in een bepaald bereik een lelijk fizzy randje krijgt en dun kan gaan klinken...
Tsja, het is geen Big D...

Als laatste was mijn Klon Centaur aan de beurt en die vond ik ook niet helemaal super i.c.m. de Marshall...
Het hoog uit de Klon reageerde op een bepaalde manier met de Marshall waardoor het rafelige papierige randje dat in de versterker zit als je de volume en toon controls boven 9 zet er nu eerder in kwam en dat was precies wat ik niet zocht, zelfs met de gain er helemaal uitgedraait en de tone control teruggedraaid...

Al met al waren er twee pedalen die ik minder lekker vond klinken i.c.m. de Marshall 2061x, de ProCo Solo en de Klon Centaur...
De Barber Direct Drive is ook niet echt mijn ding, omdat deze een beetje klinisch klinkt, maar die klinkt wel erg goed i.c.m. de Marshall...
De Big D blijft echter mijn favoriet tot nu toe, wat een pedaal zeg... :o

Mitch
28 september 2006, 09:45
Wel grappig hoor, die Big D krijgt op de hype-gevoelige sites als TGP en HCEF nauwelijks aandacht. Interessant ding ! Heb je 'm nou ook gekocht ? Dat lees ik zo gauw niet terug ?

Michael AE
28 september 2006, 11:59
Volgnes mij staat Tristan z'n Klon heel spoedig te koop.

De Big D klonk echt waanzinnig op zijn Marshall. Ik speelde ook even wat en kon niet geloven hoe inspirerend die setup klonk. Ik speelde gelijk een stuk beter.

In tegenstelling tot Tristan vond ik de Barber echt waanzinnig klinken op de Marshall. Ballen als kokosnoten.

Tristan
28 september 2006, 12:16
Wel grappig hoor, die Big D krijgt op de hype-gevoelige sites als TGP en HCEF nauwelijks aandacht. Interessant ding ! Heb je 'm nou ook gekocht ? Dat lees ik zo gauw niet terug ?

Grappig inderdaad, maar ja, daar zijn Michael en ik allang aan gewend...
Er worden voornamelijk dingen gehypet die wij juist helemaal niet goed vinden...
Ik heb hem nog niet gekocht, dat kon niet, want het was Michael zijn pedaal dat we hebben getest, maar ik denk wel dat er zo'n HBE Big D gaat komen binnenkort...

DREAMMACHINE
28 september 2006, 12:18
....mocht de klon vrijkomen.....informeer me dan maar!

Tristan
28 september 2006, 12:21
Volgnes mij staat Tristan z'n Klon heel spoedig te koop.

De Big D klonk echt waanzinnig op zijn Marshall. Ik speelde ook even wat en kon niet geloven hoe inspirerend die setup klonk. Ik speelde gelijk een stuk beter.

In tegenstelling tot Tristan vond ik de Barber echt waanzinnig klinken op de Marshall. Ballen als kokosnoten.

Tsja, ik weet het niet...
Die Klon is wel te gek hoor, maar helaas niet op de twee amps die ik zelf tot nu toe het vetste vind, de Marshall 2061x en de Matchless Phoenix...
Ik moet het allemaal nog even bezien, die Klon is wel een belachelijk duur apparaat, voor de tweedehandsverkoopprijs daarvan kan ik bijna twee overdrive pedalen scoren...

Ik vond de Barber ook fantastisch klinken op de Marshall, dat heb ik ook gezegd, alleen is de modernere voicing van het pedaal gewoon niet mijn ding, voor mijn spel is het een beetje te klinisch...

Tristan
28 september 2006, 12:22
....mocht de klon vrijkomen.....informeer me dan maar!

Dat is goed...

Tristan
29 september 2006, 02:18
Weer even een update wat betreft vibe en delay pedalen die mij interessant lijken...

Vibe
Sweetsound Mojo Vibe
Fulltone Mini Deja Vibe
Retroman Uber Vibe
Effectrode Tube Vibe
KR Mega Vibe
MJM Sixties Vibe
Roger Mayer Voodoo Vibe Jr.
Prescription Vibe Unit
Black Cat Vibe

Analog delay/Echo
Electro Harmonix Deluxe Memory Man
Jacques Prisoner
Diamond pedals Memory Lane
Maxon AD9, AD80, AD900, AD999
Toneczar Echoczar
Moog Analog Delay
SIB Echodrive
Hiwatt Tape Echo
Fulltone Tube Tape Echo

Ik vind op de soundclips van de verschillende Vibes de Fulltone wel door de mand vallen trouwens, erg dun en klinisch...
De Effectrode vind ik niet zo handig want die heeft buizen...
De Sweetsound Mojo Vibe en vooral die Retroman Uber Vibe klinken erg vet op de clipjes...
Van de Roger Mayer Voodoo Vibe Jr, Prescription Vibe Unit, en Black Cat Vibe kon ik geen clips vinden, maar van de Black Cat Vibe weet ik dat die heel vet klinkt...

Op de soundclips van de verschillende analoge delays vind ik de Toneczar Echoczar het vetste klinken, de Diamond Memory Lane klinkt op de clipjes klinischer, vooral de modulatie, die vind ik op de clips niet echt mooi...
De Maxon delays vind ik niet zo bijzonder klinken op de clipjes...
Van de Electro Harmonix Deluxe Memory Man, Jacques Prisoner, SIB Echodrive en Hiwatt Tape Echo heb ik geen clips kunnen vinden...
De SIB Echodrive vind ik niet zo handig, want die heeft een buis...

Mitch
29 september 2006, 10:38
Ik heb de FUlltone Vibe juist altijd één van zijn betere pedalen gevonden. Ik kan me de shootout op Pedalendag 1 herinneren (grijs verleden) waarin hij t.o.v. bijvoorbeeld de standaard Dunlop Vibe vele malen dieper en organischer klonk.

Tristan
29 september 2006, 10:51
Ja, de Dunlop Univibe, maar dan heb je het ook wel ergens over, dat is de meest waardeloze Vibe in het hele melkwegstelsel...
Daar zou ik mijn betovergrootschoonmoeder nog niet eens mee doodgooien...

De Dunlop Rotovibe is wel iets beter...
Het enige voordeel aan de Fulltone Dejavibe is dat hij wel werkt i.c.m. een sterk overstuurde sound, sommige Vibes die heel erg dik klinken zijn juist te dik om nog met oversturing lekker te klinken...
De Fulltone Dejavibe is wat betreft sound heel erg te vergelijken met een Voodoo Lab Micro Vibe en die Micro Vibe kost de helft...
Ik vond de Black Cat Vibe veel lekkerder klinken, veel vetter en met veel meer puls, een veel diepere sound...

Ootsfield
29 september 2006, 11:09
Goed dat je de Barber Direct Drive hebt gekocht! Echt een te gek pedaal!
Ik heb hem nu een jaar en over welke versterker je ook speelt, hij geeft je steeds weer een perfecte overdrive! Ik ben er meer dan tevreden mee en ik heb hem over al heel wat versterkers geprobeerd!
En voor die prijs hoef je het niet te laten!

Tristan
30 september 2006, 00:02
Ik heb eindelijk de clipjes van de Electro Harmonix Deluxe Memory Man en de Jacques Prisoner kunnen vinden en de eerste vind ik wel erg lekker klinken, die Jacques vind ik erg klinisch, sommige modulaties zijn wel cool...
De Electro Harmonix HOG is ook echt een supervet apparaat zeg, die zou ik ook graag willen hebben...
GAS... GAS... GAS...
Jammer dat die Electro Harmonix dingen altijd zo slecht gebouwd en onbetrouwbaar zijn...

jero
3 oktober 2006, 10:24
Ik heb zowel de Dunlop vibe, Mircovibe als Mini-dejavibe gehad. Alledrie klinken dun en hebben last van volumeverlies. De Sweetsound klinkt veel warmer en heeft zelfs nog wat volume over :)

Tristan
3 oktober 2006, 11:42
Ik heb de Dunlop Univibe, Fulltone Dejavibe (2), de Voodoo Lab Microvibe en de Black Cat Vibe naast elkaar getest en vond precies hetzelfde, de eerste drie klinken dun en slap, geen puls, geen diepte en de Black Cat Vibe was echt honderd miljoen keer beter, vet, puls, diepte, erg goed...
Die Foxrox en Roger Mayer dingen vind ik ook niks, ook heel dun, een slechte Vibe verdunt je geluid...
Het schijnt echter dat de Mini DejaVibe en de Voodoo Vibe Jr. vetter en beter klinken dan hun grotere broers, dus daar ben ik dan nog wel benieuwd naar...

Einzeln
8 december 2006, 10:52
Hoe klonk de bloody MAry eigenlijk?

Tristan
8 december 2006, 11:26
Gruizig en dun, van wat ik me ervan kan herinneren waren we niet echt onder de indruk...
Met een andere amp kan dat heel anders zijn, misschien is dat ding ook wel heel goed voor Metal, maar eerlijk gezegd denk ik dat de Barber Direct Drive in dat geval toch ook beter is...

Tristan
8 december 2006, 11:33
Wat betreft Vibes heb ik laatst trouwens weer wat dingen getest en daar zaten veel vette dingen tussen...

Sweetsound Mojo Vibe:
Heel vet en pulserend, heel erg midrangey, een beetje too much voor mij, ik vond deze een beetje mijn sound in de weg zitten, wel een heel vet pedaal...

Effectrode Tube Vibe:
Veel subtieler dan de Mojo Vibe, wel heel mooi gedetailleerd, maar soms miste ik toch wel de iets diepere settings...

Roger Mayer Voodoo Vibe Jr:
Heel anders van klank dan de gewone Voodoo Vibe naar mijn idee, dikker, meer puls, dieper, ik vond deze een stuk beter...
Goed ding, van subtiel tot extreem, maar transparanter dan de Mojo Vibe, dit was van de test mijn favoriet, ik ben benieuwd hoe hij het houdt t.o.v. de Black Cat Vibe, die moet ik weer eens testen, de Fulltone Mini Dejavibe ben ik ook wel benieuwd naar...

vinni
9 december 2006, 12:11
Op TGP hebben ze het over:

- Diamond Memory Lane
- Jacques Prisoner
- Moogerfrooger
- DR Scientist Sunny Day
- Blackbox Quicksilver
- Memory Man Deluxe
- SIB Echodrive

Wel balen dat de meesten nergens te testen zijn.

Heb zelf de Jacques Prisoner.
Beter dan de line6 DL4, Maxon AD80, Replica en DD20 die ik gebruikt heb.
Echt een aanrader......en lekker goedkoop in vergelijking tot de rest.

Je mag'm komen testen hoor.....heb trouwens ook de Jacques Meistersinger Chorus....Van de ca. 10 chorussen die ik heb gehad en getest absoluut de beste.

Vinni

Tristan
9 december 2006, 12:54
Oh ja, vet, daar ben ik ook nog wel benieuwd naar...
Tot nu toe vind ik de Memory Man echt absoluut de mooiste analoge delay, beter dan de Memory Lane, alleen heeft die Memory Man een hele vervelende ruis op de gedelayde tonen...
Die Prisoner heeft toch maar 300mS en die kan je toch alleen via internet bestellen?

vinni
9 december 2006, 13:17
In de winkels in NL is-ie inderdaaad niet te krijgen.

Heb'm via Tonetoyz in DL. Maar je kan'm ook rechtstreeks bij Jacques
bestellen......maar daar was-ie duurder....hahaha

En inderdaad.....300ms.

Groet,
Vinni