PDA

View Full Version : Gebruik Line6 Pod (Pro/xt/Live) als multiFX voor buizenbak (PowerBall)



FenderBender
24 september 2006, 22:44
We gaan met de band een studiootje bouwen in onze oefenruimte. Nu heb ik een ENGL Powerball (die zeker niet weggaat) maar voor het opneemgemak zit ik te denken om een Line 6 product te kopen. Op deze manier kunnen we met de hele band tegelijkertijd opnemen met koptelefoons, zodat de drummicrofoons geen last hebben van overspraak. Later kan ik de gitaarpartijen altijd nog overdubben met de ENGL.

Het zou natuurlijk leuk zijn als de pod voor meer dan alleen opnemen kan gebruiken, bijvoorbeeld als pure fx unit voor live situaties.

Ook twijfel ik over welke pod te nemen. De oude pod pro's zijn lekker goedkoop, De XT Live komt met pedalboard (wel 3 kabels naar de versterker), en de XT Pro is helemaal bruut, maar wel wat aan de dure kant.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een pod (welke dan ook) puur als multi fx? En hoe doet deze het in vergelijking met bijvoorbeeld een G-Major? (die nu in mn Rack hangt)

lampz
24 september 2006, 23:00
Ik zou de gewone XT nemen. Werkt stukken beter dan dan de Pod 1.0 en 2.0 bij elkaar. Bovendien biedt de XT Pro niet zoveel meer functies (volgens mij meer aansluitmogelijkheden) en heb je de XT live niet nodig omdat het voor studiowerk is :)

FenderBender
25 september 2006, 10:26
Zie originele post: Ik wil de pod waarschijnlijk ook live gaan gebruiken, maar dan als fx bak. Dan zou ik er wel een floorboard en een mounting kit bij moeten kopen.

Maar hoe werkt ie als fx unit? de originele pod (die ik ook nog even heb gehad) had geen goede bypass modus, dus die was absoluut niet geschikt.

het lijkt me ook wel cool om de stompbox fx van de pod (wah, fuzz ed.) voor de Powerball te gooien en de overige fx in de fxloop alsdus:

gitaar --> Pod stompbox fx --> Powerball voorversterker --> Pod multi fx --> Powerball eindversterker.

Is dit mogelijk?

SimonS
25 september 2006, 10:33
de xt live heeft geen fxloop dus geen optie om de overdrives/comps voor de preamp te zetten en de modulaties tussen preamp en poweramp.

oa. de boss gt8 heeft wel een fx loop.

Negative K3 fan
25 september 2006, 14:52
voor iets als dit kun je beter naar bijvoorbeeld de boss gt8 kijken.

yanto
25 september 2006, 15:04
We gaan met de band een studiootje bouwen in onze oefenruimte. Nu heb ik een ENGL Powerball (die zeker niet weggaat) maar voor het opneemgemak zit ik te denken om een Line 6 product te kopen. Op deze manier kunnen we met de hele band tegelijkertijd opnemen met koptelefoons, zodat de drummicrofoons geen last hebben van overspraak. Later kan ik de gitaarpartijen altijd nog overdubben met de ENGL.

Het zou natuurlijk leuk zijn als de pod voor meer dan alleen opnemen kan gebruiken, bijvoorbeeld als pure fx unit voor live situaties.

Ook twijfel ik over welke pod te nemen. De oude pod pro's zijn lekker goedkoop, De XT Live komt met pedalboard (wel 3 kabels naar de versterker), en de XT Pro is helemaal bruut, maar wel wat aan de dure kant.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een pod (welke dan ook) puur als multi fx? En hoe doet deze het in vergelijking met bijvoorbeeld een G-Major? (die nu in mn Rack hangt)

Hey Remco,
Gaan jullie nou ook opnemen in de oefenruimte. Is heel goed te doen, heb ook nog zitten twijfelen om met een POD op te gaan nemen, maar uiteindelijk toch alles met de Koch gedaan. Overspraak was echt minimaal en uiteindelijk heb ik het meeste apart ingespeeld.
Rick heeft trouwens een POD en een G-major, hij kan je vast wel verder helpen. Grrtz, Gertjan

FenderBender
25 september 2006, 15:07
Podxt live is idd geen optie.
Ben nu, naar uwer goede advies, naar de gt8 aant kijken, en ziet er niet verkeerd uit.

Uit de meeste reviews lees ik dat ie uitblinkt in effecten, waar ik m live voornamelijk voor wil gebruiken. Ook het idee van zelf de volgordes van de effecten bepalen ziet er goed uit.

Ik hoor wel dat de amp moddeling iets minder is, maar dat vind ik niet zo'n probleem, aangezien ik de definitieve opnames toch wil miken.

Nu heeft de tonelab se van vox ook een fx-loop, en niet 1 maar 2 expressiepedalen, en een lekker eenvoudige bediening (ok, wel minder opties).

Heeft iemand hier ervaring mee, of met de rackversies van line6?
en hoe zit het met tonesuck met deze apparaten?

edit:
hee gertjan

grindminder
25 september 2006, 17:36
hey,

check de Zoom G9 & G7 eens, zeer goed en ook nog eens betaalbaar

FenderBender
25 september 2006, 22:17
Ik zat al te wachten tot iemand Zoom ging zeggen. :-)

Tsja, ik heb bij Zoom hetzelfde gevoel als bij Yoko of playskool....
Lots of bells and whistles, maar werkt het/klinkt het ook lekker?
Maar misschien moet ik deze snob houding even achter me laten. Het is ook alweer 8 jaar geleden dat ik voor het laatst iets van Zoom uitgecheckt heb.

@yanto:
de g major heb ik ook, maar als ik die pod (XT?) kan uitchecken, dan weet ik iig of zoiets kan werken. Ben deze nieuwe queste ook begonnen omdat ik de gmajor niet fijn vindt om mee te werken. Geluid is prima, maar hij nodigt weinig uit om mee te tweaken.

Wat ik zo'n beetje heb kunnen opmaken zijn dit de kanshebbers, met ieder hun voor en tegens voor mijn situatie. Voel u vrij om me te verbeteren

GT-8
+ goede effecten + Flexibel (zelf volgorde fx bepalen) + Goedkoop
- Geen USB

Vox Tonelab
+ Eenvoudig + 2 expressiepedalen
- Al wat ouder

POD PRO
+ Rack + Goedkoop + eenvoudig
- Geen USB - Geen pre effecten (weet ik niet zeker)

PODXT PRO
+ Rack + uitgebreid
- Prijs - te uitgebreid?

Zoom g9.2
Weet ik nog te weinig over.
Is leuk geprijst en tonnen mogelijkheden (waaronder USB)
Maar istie roadready en eenvoudig in gebruik?

Afgevallen zijn:
PodXT, PodXT Live, Zoom G7.1 (geen fxloop)

harrie-beton
25 september 2006, 23:56
Ik heb hier al veel over gezeurd maar ik vind persoonlijk dat elke modeler combineren met een gitaarversterker dubbelop is. Een beetje zoals die reclame van die man die zijn auto gaat wassen en daarna meteen doorrijdt naar de autowasstraat.
De Engl ken ik en klinkt erg goed en als dat je sound is, hang er een goede microfoon voor en met een beetje mikken - klaar. Gebruik een multi effecten bak zoals de GT 6 voor je effecten en een amp voor de ballen, zo doen de meeste gitaristen het nog.

Als je toch geld en tijd hebt voor een moderler zou ik beide bronnen opnemen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is het pure gitaarsignaal splitsen (dus meteen vanaf de kabel) en beide opnemen. 1 droog gitaar en 1 "wet" vanaf de Engl.
Later kun je dan het droge geluid nog een keer door je amp halen of het door de modeler halen. Kijken wat je beter vindt klinken..

SimonS
26 september 2006, 01:13
ik ben ex-gebruiker van modelers (Vamp2, daarna een tijd Podxt-live) en bemerk in mijn gebruikerservaring dat een buizenamp met een simpel stompboxje toch écht een stuk lekkerder klinkt dan een modeler. respons op spel, het hele gevoel dat je bij het spelen hebt, een stuk "echter". de Fx kun je een stuk makkelijker instellen, je bent flexibeler in instellen/plaatsen/uitkiezen van je fx.

een modeler als de podxt-live is bedoeld voor een bepaald doel (gemaks-vervanger van een buizen-stack, voor puur instelgemak, altijd en overal je eigen sounds inpluggen, weinig gezeul met zware spullen), en daarin is het gewoon een super stuk gereedschap.

FenderBender
26 september 2006, 08:46
Om even de moddeling/buizen discussie voor te zijn; Ik ben op zoek naar moddeling omdat we met de band gaan opnemen. omdat de hele band, uitgezonderd de drummer, al direct op de mengtafel kan inprikken (bas met DI, synth, gitaar met GT-Pro) We willen in eerste instantie alles tegelijkertijd opnemen. Dan lijkt het me handig als ik dat ook kan (ivm overspraak op de mikes). Later kan ik die sporen dan overdubben met puur de ENGL.

Daarna kan ik de bak dan live inzetten als pre- en post-fx module (ZONDER versterker moddeling) of standalone voor kleine gigs.

@Harrie:De signaal splits tip ga ik ook zeker proberen. Bij het verkrijgen van een bruut slaggeluid kan ik dan ook experimenteren met meerdere versterkersignalen tegelijk.

idno
26 september 2006, 09:00
he remco (he een andere kattukker :hippie:)

als ik jou was zou ik voor de Boss gaan. daar heb later ook nog wat aan als ik je wensen zo lees. zeker als je gaat overdubben maakt het toch niet zo veel uit dat de modeling kwaliteit iets minder is? en in een live-situatie hoort toch bijna niemand dat.
het is misschien jammer dat er geen usb op zit, maar dan zou je patches moeten bewerken en alles via MIDI.

FenderBender
26 september 2006, 11:34
Ik weet dat het niks met klank te maken heeft, maar vinden jullie die tonelab ook niet verschrikkeljk mooi?

pol
26 september 2006, 11:42
even een vraagje, wat gebruiken jullie om dat droge signaal te reampen, gewoon een di vanaf de gitaar nemen, dit opnemen en naderhand terug door de amp afspelen ?
Ik heb gezien dat radial engineering van die reamp setjes heeft, is dat de moeite waard om te kopen of lukt met een gewone d.i. ook al prima ?

harrie-beton
26 september 2006, 15:57
Als je de pod tegelijk wilt gebruiken met de Engl moet in de Pod de amp simulatie worden uitgeschakeld. Volgens mij kan de podxt niet beide opties tegelijk.

FenderBender
28 september 2006, 11:53
ff offtopic; gister mn ENGL 2x12 met v30's binnengehad. Holy fuk, dat is een verbetering. Hope detail opeens en een superstrak, direct geluid. had eerst een marshall 4x12 (1960), en ja die had iets meer druk in het laag. Maar met een band met 6 man is het toch al dringen in het laaggebied. Deze snijdt een stuk beter in de mix.

ga iig nog een mike scoren (waarschjnlijk sm57. schijnt een beetje een studiostandaard te zijn geloof ik)

Bij de plaatselijke muziekboer liggen de gt-8's voor 370E. Voor zoveel zie ik ze ook 2dehands op marktplaats staan. Ik vermoed dat deze het gaat worden.

idno
28 september 2006, 12:42
goeie keus die GT-8! daar heb je denk op de lange termijn ook nog wat aan!
je kan toch ook met de GT-8 je Powerball schakelen? Is helemaal makkelijk

harrie-beton
28 september 2006, 14:31
(waarschjnlijk sm57. schijnt een beetje een studiostandaard te zijn geloof ik)








De shure sm57 is een beetje als Frans Bauer, bekend maar niet erg goed.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum en je zult zien dat de sm57 ruk is. Zeker in een studio.

duckman
28 september 2006, 14:39
De shure sm57 is een beetje als Frans Bauer, bekend maar niet erg goed.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum en je zult zien dat de sm57 ruk is. Zeker in een studio.

Ben ik het niet mee eens (wat betreft de SM57, wel wat betreft Fransje).

De SM57 is een klassieker en zeker in de combinatie: SM57 voor of schuin van de speaker en een condensator microfoon verderaf.

Maar goed over smaak valt niet te twisten.

FenderBender
29 september 2006, 17:24
goeie keus die GT-8! daar heb je denk op de lange termijn ook nog wat aan!
je kan toch ook met de GT-8 je Powerball schakelen? Is helemaal makkelijk

Je kan idd 1 of 2 kanalen switchen via de GT-8. maar voor dat doel heb ik al een Z-11 midi switcher, die 4 switches heeft.

Over de sm57 hoor ik zoveel tegenstrijdige berichten, dat ik t ff niet meer weet. Het lijkt mij wel een makkelijk allround dingetje, waar ik thuis ook zang en ac. gitaar mee kan opnemen. (Ik hoor ook een hoop goeds over de Sennheiser E 606, maar die is puur gemaakt voor gitaaramps.)

voor het opnemen van de gitaarversterker wil ik deze gebruiken in combinatie met een condensator mike. (wordt waarschijnlijk een behringer B1 of B2)

idno
29 september 2006, 20:53
Je kan idd 1 of 2 kanalen switchen via de GT-8. maar voor dat doel heb ik al een Z-11 midi switcher, die 4 switches heeft.


kan je die niet via MIDI vanuit de GT-8 sturen?

FenderBender
2 oktober 2006, 11:25
idd:

dus voor midi:
GT8 --- > Z11 ----> Powerball

en voor audio (als ik de 4 punts methode goed begrijp):
gitaar --> GT8 in --> gt8 fx send --> Powerball in --> Powerball FX send --> GT8 fx return --> GT8 main out --> Powerball FX return


Kijken of ik voor dat doel een 3x gitaarkabel + 1x midikabel, multikabel kan maken.

SimonS
2 oktober 2006, 11:38
die wiring klopt ja.

FenderBender
3 november 2006, 12:10
Heb nu een gt-8 op de proef:

geen hoorbare tonesuck, en een makkelijke bediening met een hoop leuke effectjes.

k denk dat t m wordt.

idno
3 november 2006, 12:39
lukt t nog met MIDI-schakelen? :)

Speeddemon
3 november 2006, 17:35
Ben ik het niet mee eens (wat betreft de SM57, wel wat betreft Fransje).

De SM57 is een klassieker en zeker in de combinatie: SM57 voor of schuin van de speaker en een condensator microfoon verderaf.

Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Ik zou voor 99 euro (prijs van een SM57) liever een Sennheiser 609 kopen. Behoeft geen mic-stand, klinkt voller en minder krasserig en is ook erg tof als kickdrum/sax-mic.

En als je nog iets meer te besteden hebt, koop een Sennheiser MD421 ('t 'zwarte scheerapparaat'), dan ben je van al het gezeik af, want dan heb je één van de beste dynamische mics ter wereld.

En als je ECHT knaken hebt, kijk je naar ribbon mics zoals de STC 4038 van Coles, of een Royer R121. Daarmee bezorg je de gemiddelde P.A.-technicus in NL wel een minderwaardigheidscomplex, als je zo'n mic zelf meeneemt. ;)

FenderBender
4 november 2006, 07:42
Ze zijn dr hoor :-)

de GT-8 (midi schakelen van amps gaat nog steeds prima idno) en de sm-57 (ja, die is t toch geworden)

helemaal blij mee. mike heb ik nog niet kunnen uitproberen, pas over 3 weken, maar de gt-8 al helemaal binnendstebuiten gekeerd.

Wat een tof ding. Je kan duidelijk merken dattie ontworpen is voor en door gitaristen. zitten een helehoop echt handige livefuncties op. om m goed te benutten ook maar meteen de fs-6 duoswitch erbij gehaald.

Qua modelling is de gt-8 aardig, maar ook niet meer dan dat. Maar qua effecten, geluidskwaliteit en bediening issie helemaal top.

ik ga van de week de 4 punts aansluit methode proberen. I'll keep you posted.

harrie-beton
4 november 2006, 08:31
leuk dat je de draad afmaakt inderdaad.

Heb je al opgetreden met de GT8 en de powerball? Hoeveel pre sets gebruik je?

FenderBender
5 november 2006, 16:02
Nog niet opgetreden met de GT-8 (heb m net 3 dagen :-)

Om je andere vraag te beantwoorden:
Het mooie van de GT-8 vind ik de mogelijkheid om in een preset live ook nog wijzigingen aan te brengen. Bijvoorbeeld door net even die tubescreamer erbij trappen bij de lead, of de wah bij het slaggeluid. Op deze manier kan ik het aantal presets laag houden.

Bij mn vorige setup had ik 5 basispresets. Met de gt-8 kan ik hier en daar nog wat toevoegen

1: Powerball clean
setting 1: alleen reverb
setting 2: reverb, delay, limiter (voor tokkels)

2: Powerball crunch
zonder effecten maar met mogelijkheid om er overdrive en wah bij te trappen

3: Powerball crunch mid-boost (milde blues lead, voor subtiele melodie-partijen, en tokkels)
standaard met echo
overdive en phaser om erbij te trappen

4: Powerball Lead 1 (metal slag)
zonder effecten maar met mogelijkheid om er een tubescreamer en een volumeboost erbij te trappen

5: Powerball Lead 2 + midboost (solo)
standaard met delay en reverb
aan/uittrapbaar wah, od, phaser, whammy

Dat wordt het idee iig.
Woensdag ga ik het uitproberen

FenderBender
1 december 2006, 11:13
Ach, ik blijf gewoon lekker updaten :-)

Ik heb de GT-8 van het weekend ook voor een andere situatie gebruikt. Ik had een Musical klus; Joe, de musical in Stadstheater Zoetermeer.
Check: http://www.harlekijn.nl/musicals/joe/foto's2.jpg voor foto's
(je ziet me net aan achterin zitten.)

Gewoon lekker makkelijk gedaan (geen gesjouw met mn eigen versterker) en een Roland Keyboard versterker gebruikt, met output setting op line/phones. Klonk prima.

Heb voor wat tokkels ook de akoestische simulatie gebruikt. Mits goed toegepast prima toepasbaar, een standaard cleangeluid, en een JazzCombo setting voor de bigBand 8-tige stukken.
Verder nog 2 scheurgeluiden (crunch - lead) waar ik live delay en wah bij trapte waar nodig.
Verder veel met volumepedaal gewerkt, omdat er veel subtiele melodielijntjes in zaten. Dat werkt toch makkelijker dan constant van presets switchen.

Het beviel me prima. Mn 'echte' gitaarversterker geen moment gemist. en de geluidsman was ook errug blij :-D