PDA

View Full Version : 8 snarig monster :P



SymphonY-X
24 september 2006, 21:48
Na lang twijfelen en rondkijken op heb gebied van een custom gitaar... zal ik hem laten bouwen (toch wel erg duur) of zelf een gitaar gaan bouwen (risico vol..) heb ik kort geleden de knoop doorgehakt! Sinds kort officieel "begonnen" met m'n nieuwe project.

Het wordt een 8 snarige gitaar, mijn inspiratie bron kwa uiterlijk is de 884 van het bedrijf BlackMachine geworden:
http://www.blackmachine.net/884PicMain.htm
Is deze gaaf of wat... I can just say WOW :P

Zelf de nek maken vind ik toch, nog, te ingewikkeld en riskant. Daarom bouwt in dit eerste. semi- zelfbouw project Doug, van http://www.soulmateguitars.com/ m'n hals. Verder zal ik de rest gaan doen, dus body met top, hardware, finish..

De specs van de nek zijn:

*Nek komt er zoveel mogelijk uit te zien als die van de 884
gitaar van www.blackmachine.co.uk
* 8 string neck-trought (anders dan de bolt on 884)neck van stroken wenge\bubinga
* 24 frets with fanned frets, scale length 25.5" to 28"
* Blackmachine angled headstock, met graphite reinforcements
als: http://www.blackmachine.co.uk/assets/884dL.jpg
* Binding langs neck en headstock als:
http://www.blackmachine.net/assets/884dL.jpg
* Zebrano fingerboard en headstock overlay
* Graphtech nut
* Een eigen design voor de position dots, als een soort sinus grafiek
* Side dots zoals normal
* Dunlop 6100 frets
* Nut width 51mm
* 430mmR radius
* Olie finish

Verder zal de gitaar twee EMG45DC pickups bevatten. Het hout van de twee sides ben ik nog niet uit. Misschien mahogany, maar bass wood is weer lekker licht, dat gaan we nog zien. Verder ben ik van plan nog een top toe te voegen, ook de houtsoort hiervan ben ik nog niet zeker van. De brug worden 8 graphite saddles gemonteerd op een stukje ebony, dit omdat ik eigenlijk nog geen, mooie, acht snarige brug ben tegengekomen en omdat ik het idee van de brug van Black Machine er erg goed uit vind zien!

De gitaar zal er dus grotendeels zo uit komen te zien:
http://www.blackmachine.net/assets/884aL.jpg
Isn't that just sweet?!!! :P

Hier alvast een paar fototjes van de vordering van Doug, hout voor het fretboard is uitgekozen en headstock template is getekend:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.swanenberg/fingerboard

http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.swanenberg/headstock

Ibanez RuleZ
24 september 2006, 21:57
dit is zeer interessant, waarom? misschien herinneren we ons die ene link van die gast (jeff miller) die zijn variax kloontjes maakte? die haalde zijn halzen ook daar vandaan en dat zag er minstens strak uit.

wat heb je voor die hals betaald als ik vragen mag?

Harrald

Wouter J
24 september 2006, 21:59
Succes. Maar bereid je maar voor op problemen. Want onderdelen voor een achtsnaar zijn erg zeldzaam op zijn zachts gezgd.

kiem
24 september 2006, 22:06
hey die site ben ik laatst toevallig tegengekomen, zijn wel leuke gitaren. kop vindik niet helemaal super mja, ieder zijn ding he.

wel grappig, kheb net vandaag mn eigen fanned fretboard gemaakt

B_2_the_a
24 september 2006, 22:31
cool! post je vorderingen


ik ben altijd wel in voor vage (bas)gitaren

in wat voor stemming staat dit beest?

kiem
24 september 2006, 22:36
cool! post je vorderingen


ik ben altijd wel in voor vage (bas)gitaren

in wat voor stemming staat dit beest?waarschijnlijk BEADGBEA OF F#BEADGBE of iets in die richting

B_2_the_a
24 september 2006, 23:09
hmm okey

10 tekens

SymphonY-X
25 september 2006, 09:24
dit is zeer interessant, waarom? misschien herinneren we ons die ene link van die gast (jeff miller) die zijn variax kloontjes maakte? die haalde zijn halzen ook daar vandaan en dat zag er minstens strak uit.

wat heb je voor die hals betaald als ik vragen mag?

Harrald

De nek kostte in eerste instantie $500, met de witte binding en nog een paar foefjes kwam hij op $700, kon dus goedkoper, maar hoe vaak doe je dit?! Ik wilde hem gewoon exact zoals ik wilde :D


Succes. Maar bereid je maar voor op problemen. Want onderdelen voor een achtsnaar zijn erg zeldzaam op zijn zachts gezgd.
De nek wordt geleverd met nut, dus die heb ik. De pickups worden bass pickups van emg, de brug maak ik zelf van o.a. 8 graph tech saddles,
de tuners worden hoogstwaarschijnlijk sperzels. Ik heb vox humaana gesproken, die kunnen evt. 8 sperzels leveren ipv de gebruikelijke setjes van zes. :) Zie ik nog iets over het hoofd ?:P

cool! post je vorderingen


ik ben altijd wel in voor vage (bas)gitaren

in wat voor stemming staat dit beest?

van laag naar hoog F#BEADGBe wordt de stemming

Nickname
25 september 2006, 09:30
Valt er op dat ding nog wel fatsoenlijk te spelen? :satisfie:

G.G.
25 september 2006, 10:43
Geweldig project, als je een beetje vaart maakt en hem voor 15 oktober af hebt, maak je misschien wel kans op de eerste prijs op de gitaarbouwersmeeting :)

Ff zonder gekheid: Heel mooi project, je bent nu wel verplicht alles uitgebreid te beschrijven en te fotograferen voor ons, dat snap je wel he.

Lijkt me geweldig om zelf ook eens zoiets te maken, maar dat zal er wel nooit van komen aangezien het niet bij mijn speelstijl past. Accoordjes pakken met je duim om de hals heen zal wel niet lukken met dit monster :)

forceps
26 september 2006, 23:28
Super man!! 8 snaren, the sky is the limit! Veel succes met de bouw en vergeet niet met grote regelmaat foto's + info te posten!!

J_HN

Malle Eppie
27 september 2006, 20:40
Kicke gitaar! Vind hem persoonlijk misschien wel nog mooier met een reversed ESP neck, maar ik ben gewoon gek op ESP's!

8-snaren?! Lijkt me echt vet!

Ben zééér benieuwd naar de foto's van het hele proces!

Javaca
27 september 2006, 22:22
mooi project.
Nadeel van zebrano is dat het verschrikkelijk stinkt bij het verwerken. Net een paardenstal.

kiem
28 september 2006, 00:27
mooi project.
Nadeel van zebrano is dat het verschrikkelijk stinkt bij het verwerken. Net een paardenstal.whaha ja idd, ik heb een gitaar van zebrano, en als ik de slagplaat eraf haal denk ik al, wow ruik ik zo.

Menneskedyr
1 oktober 2006, 19:52
Erg gaaf project.

Even een vraagje:
Als je een bass pickup zoals de volgende; "Bartolini-Style Soapbar Bridge
[TF-1765] Geschikt voor 4 en 5 snaar.", neemt, en daar 8 snaren (dus voor een 8 snarige gitaar) overheen legt. Krijg je er dan wel een normaal geluid uit, of zijn je hoge snaren te zwak?

Ik wil ook ooit zoiets bouwen als een 8 snarige gitaar, maar al die zooi voor een 8 snaar is zo duur. Dus als het bovenstaande zou kunnen, zou dat een mooie oplossing zijn.

M.

niekb
1 oktober 2006, 22:46
Apart gitaartje! 8 snaren...haha ik vind 6 al meer dan genoeg.

Mooi project!

Grtz

Kaïn
3 oktober 2006, 23:27
Het lijkt me altijd zo lastig bij de plaatselijke gitaarboer als je snaren gaat kopen. "Zou ik een setje 0.10 mogen voor de acht-snarige gitaar?" Vraag me af hoe ze je dan aankijken :p
Koop je er dan snaren bij die normaal voor bassgitaar zijn ofzo?

Ibanez RuleZ
4 oktober 2006, 00:03
leuk, je laat een gitaarbouwen en weet niet eens of er snaren te krijgen zijn :D

ik denk dat je een 7 snaar setje erbij moet kopen en dan een extra bassnaar van grotere dikte

Harrald

kiem
4 oktober 2006, 00:26
leuk, je laat een gitaarbouwen en weet niet eens of er snaren te krijgen zijn :D

ik denk dat je een 7 snaar setje erbij moet kopen en dan een extra bassnaar van grotere dikte

Harraldof je leest gewoon even, en dan zie je dat die dude zich afvroeg watvoor snaren, en dat niet hij maar iemand anders die gitaar laat bouwen maargoed :D



ff in t algemeen. t is to heel logisch??

F# B E A D G B e oftewel 7 sting gitaar met een lage f# erbij.

een basgitaar is gestemd, E A D G.
neem je die G snaar van een bas, stem je die naar f#,

HOPPA!! :D ff logisch denken.

DarknessAwaits
4 oktober 2006, 11:23
ff in t algemeen. t is to heel logisch??

F# B E A D G B e oftewel 7 sting gitaar met een lage f# erbij.

een basgitaar is gestemd, E A D G.
neem je die G snaar van een bas, stem je die naar f#,

HOPPA!! :D ff logisch denken.

Maar die G snaar voor een basgitaar is wel bedoeld voor een veel langere mensuur, dus heb je hoogstwaarschijnlijk flubberextravaganza.

SymphonY-X
4 oktober 2006, 13:50
of je leest gewoon even, en dan zie je dat die dude zich afvroeg watvoor snaren, en dat niet hij maar iemand anders die gitaar laat bouwen maargoed :D

ff in t algemeen. t is to heel logisch??

F# B E A D G B e oftewel 7 sting gitaar met een lage f# erbij.

een basgitaar is gestemd, E A D G.
neem je die G snaar van een bas, stem je die naar f#,

HOPPA!! :D ff logisch denken.


Maar die G snaar voor een basgitaar is wel bedoeld voor een veel langere mensuur, dus heb je hoogstwaarschijnlijk flubberextravaganza.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het idd een bassnaar, van .060 of .065 inch, even kijken wat lekkerder speelt en klinkt :) De mensuur van de snaar wordt 28inch, icm. deze dikte voldoende volgensmij.

Bedankt voor de complimentjes! Altijd leuk! Zodra ik nieuwe plaatjes heb, plaats ik ze hier!

Wormaap
5 oktober 2006, 15:15
Maar die G snaar voor een basgitaar is wel bedoeld voor een veel langere mensuur, dus heb je hoogstwaarschijnlijk flubberextravaganza.
Om deze zin heb ik hardop gelachen :D
Flubberextravaganza, hoe kóm je erop!:hippie:

Ibanez RuleZ
5 oktober 2006, 19:32
of je leest gewoon even, en dan zie je dat die dude zich afvroeg watvoor snaren, en dat niet hij maar iemand anders die gitaar laat bouwen maargoed :D



ff in t algemeen. t is to heel logisch??

F# B E A D G B e oftewel 7 sting gitaar met een lage f# erbij.

een basgitaar is gestemd, E A D G.
neem je die G snaar van een bas, stem je die naar f#,

HOPPA!! :D ff logisch denken.

misschien moet ook jij even lezen ;). maar over de starter van het topic heb je gelijk :), daar zat ik verkeerd.

ik had het niet over een bassnaar, maar een dikkere snaar. dat is dus geen bassnaar, die zijn dermate anders dat ze niet balanceren. dus heb je een setje 009 voor een 7 snaar en dan gebruik je de allerdikste snaar die je kan vinden voor de laagste snaar.

Harrald

SymphonY-X
9 oktober 2006, 21:12
Doug is lekker opgeschoten! Ik kreeg vandaag weer twee fototjes van hem:
Damn dit is echt uit het niets :P Hoe vet!

http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.swanenberg/neck_front

http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.swanenberg/neck_back

De neck is nog in "ruwe" vorm, maar het eindresultaat wordt al goed duidelijk! Het fretboard is er net opgelijmd, volgende stap wordt het meegeven van de radius en het fretwerk...

Kaïn
9 oktober 2006, 21:17
Woohoo! Ziet er goed uit joh! Ben je al wat verder gekomen met de keuze voor het hout van je body etc.?
Dit topic ga ik echt op de voet volgen! Super project.

charlotte
9 oktober 2006, 22:22
Hey Symphony-x :

Ziet er gaaf uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Succes, groetjes Charlotte :hippie:

SymphonY-X
9 oktober 2006, 22:26
Woohoo! Ziet er goed uit joh! Ben je al wat verder gekomen met de keuze voor het hout van je body etc.?
Dit topic ga ik echt op de voet volgen! Super project.


Hey Symphony-x :

Ziet er gaaf uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Succes, groetjes Charlotte :hippie:


Bedankt voor jullie reacties! Over het hout van de body, ik zit te denken aan een wat lichter soort, als basswood of alder omdat het wenge en bubinga samen al flink wat zullen wegen, en ik zelf denk dat het hout van de sides bij een neck-trought niet heel veel aan de toon veranderen (zeker in combinatie met actieve emg's) of kan iemand me hier van het tegendeel overtuigen :P?

Ik ben trouwens van gedachte veranderd wat betreft de dots, deze worden ook zoals die van de blackmachine, ik denk dat mijn idee te "fancy" staat bij dit type gitaar, misschien dat ik het ooit op een volgend zelfbouw project toepas..

Kaïn
10 oktober 2006, 09:56
Over het hout van de body, ik zit te denken aan een wat lichter soort, als basswood of alder omdat het wenge en bubinga samen al flink wat zullen wegen

Hmmm, ben je niet bang dat de gitaar dan kopzwaar zal worde?

Michael Amott
10 oktober 2006, 10:02
Ik weet dat er in finland een kerel zit die humbuckers leverd voor 8 snarige monsters daar komen ook de elementen voor de gitaristen van meshuggah vandaan. ik weet alleen de website niet meer... :(

Johannes
10 oktober 2006, 10:40
Ik weet dat er in finland een kerel zit die humbuckers leverd voor 8 snarige monsters daar komen ook de elementen voor de gitaristen van meshuggah vandaan. ik weet alleen de website niet meer... :(

Misschien op de site van Meshuggah (http://www.meshuggah.net/), kopje "gear" (http://www.meshuggah.net/gear)... kijk nou :D, een linkje naar Custom-made eight string guitars (http://www.nevbornguitars.com/), mischien staat op die site wel welke elementen (http://www.lundgren.se/) die bouwer gebruikt... :hippie:

http://www.lundgren.se/upload/{0F1438EF-56C9-4CFC-B3CB-D219DEEE2131}_8%20strängad%20HB.gif (http://www.lundgren.se/upload/{19D6DC94-7CB6-4EEA-9FA6-DBB7D855FB65}_{90CBAA97-B9F6-4B3C-9619-893FD83424CA}_Meshuggah-I-Sample.mp3
)

kiem
10 oktober 2006, 17:03
mooi halsje, enige wat ik em afvraag, hoe kan ej soloén op zulke schuine frets... kben zelf ok een fanned fret gitaar aan t fixen, maar ik hou me hoge frets rechter dan mn lage frets.

zegmaar bij jouw hals staat de 3e of 4e fret al bijna recht, bij mij de 12 of 13 e. maargoed, ik ben een solo freak ik speel bijna nooit op de lage frets, en mijn mensuur is ok wat anders dan de jouwe.

28'' naar 25,5'' als ik t goed begreep van de black machine site.
ik maak 26,8'' naar 25,1'' (als ik de cm/inch conventor mag geloven).

maargoed, ziet er super gelikt uit ;)

Strangegun
10 oktober 2006, 17:26
ziet er heel cool uit man :D
veel plezier met het bouwen :rockon:

idno
10 oktober 2006, 17:36
echt een supercool project dit!

die elementen van Lundgren lijken me ook wel wat (in 7 snaar versie) alleen ze zijn zo duur.

SymphonY-X
16 oktober 2006, 11:07
Doug heeft de laatste tijd lekker doorgewerkt en dat heeft geresulteerd in een afgeronde nek! behold!! :P

http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.swanenberg/neck_complete

http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.swanenberg/neck_complete_back

Volgende stap wordt het versturen, hierna begint het moeilijkste gedeelte.. dan mag ik zelf gaan rotzooien ;) Ik houd jullie op de hoogte!

Ibanez RuleZ
16 oktober 2006, 11:44
dat doet die gast SNEL en ERG netjes, een reden temeer om hem eens te vragen een hals te maken.

mooi man. Over het hout van de sides: NOOIT basswood nemen (levert echt compromissen tonewise met zich mee) en voor een 8 snarig geval zou ik zelf ook geen mahony gebruiken. Als ik jou was bleef ik gewoon bij alder, niet in de laatste plaats vanwege het kopzwaar zijn van de gitaar.

Harrald

sickpunk
16 oktober 2006, 12:57
gen benieuwd naar de rest:D dit ziet er in elk geval erg netjes uit!

oknarb180
16 oktober 2006, 13:07
Ik ben blij dat ik er niet op hoef te spelen, maar ik vind 'm wel onwijs VET!!!

Ik blijf uiteraard je toppic goed volgen!!!
De volgende DGBM kom je 'm toch wel ff showen en een demootje geven, toch?!

vriendelijke groeten,

Branko

SymphonY-X
25 oktober 2006, 12:08
De nek is klaar en is onderweg, kan niet wachten tot ik hem hier in m'n handen heb!!

Zit nu alleen met het dilemma, ben toch gaan twijfelen wat pickups betreft, ik zie een aantal mogelijkheden..

- EMG45DC (Bas pickup) -- $100
- Lundgren M8 -- 195 euro
- Seymour Duncan Custom Shop $180

Toch weet ik het nog niet zo zeker van de EMG pickup.. het is en blijft een bas pickup, zou hem toch graag eerst eens op een gitaar in actie horen.

De Lundgren lijkt mij een goede keus, maar die prijs :|

Seymour Duncan kan in feite iedere pickup die ze hebben in 8 snarig formaat maken, evt. met mooi plastic cover (EMG style), klinkt toch ook wel erg aantrekkelijk, een 8 snarige JB-4 bijv..

Moeilijk, moeilijk :P

Verder, weet iemand hoe nauw het loopt kwa positionering van de pickup onder de snaren, bijv. de Lundgren is (volgensmij), niet lang genoeg om hem schuin onder de snaren te zetten a la Blackmachine, zodat hij precies onder de goede punten onder snaren ligt.

Echter, bij Conklin positioneren ze de pickups zo nu en dan ook recht bij een fanned fret gitaar:
http://www.conklinguitars.com/bizarregallery/biz8images/fannedfret3octive8.jpg

Squier4ever
25 oktober 2006, 23:26
hoewel ik absoluut niet van zulke exotische gitaren houd ziet het er wel vet uit..... ga zo door!

kiem
26 oktober 2006, 02:07
als je een fannedfret gitaar hebt doet een recht geplaatsde pickup zon beetje hetzelfde als bij een normale schaal gitaar met ene schuin geplaatsde pickup. omdat je de zadels van de bassnaren al verder naar achteren plaatst, zit je pickup al stukje verder naar voren, wat je dus normaal zou hebben met een schuine pickup op een normale gitaar)

volgens mij is noten opdrukken zwaar relaxt is op een fannedfretboard.

tenminste, als ik t zo bekijk, druk je de snaar op, en omdat de frets schuin zijn zit je eerder op een hoge noot.

geen idee of iemand deze post snapt, kben egt uberslecht in dingen uitleggen met woorden :D:D

G.G.
26 oktober 2006, 08:15
als je een fannedfret gitaar hebt doet een recht geplaatsde pickup zon beetje hetzelfde als bij een normale schaal gitaar met ene schuin geplaatsde pickup. omdat je de zadels van de bassnaren al verder naar achteren plaatst, zit je pickup al stukje verder naar voren, wat je dus normaal zou hebben met een schuine pickup op een normale gitaar)

volgens mij is noten opdrukken zwaar relaxt is op een fannedfretboard.

tenminste, als ik t zo bekijk, druk je de snaar op, en omdat de frets schuin zijn zit je eerder op een hoge noot.

geen idee of iemand deze post snapt, kben egt uberslecht in dingen uitleggen met woorden :D:D

Hele duidelijke post hoor. Opdrukken zal inderdaad lekker gaan, behalve benden op de bassnaren, spanning wordt hoger, maar mensuur wordt langer.

Van dat schuine element heb je ook gelijk ik, bassnaren klinken iets warmer, hoge snaren iets feller, mooi juist, krijg je een lekker breed geluid.

SymphonY-X
27 oktober 2006, 09:26
Van dat schuine element heb je ook gelijk ik, bassnaren klinken iets warmer, hoge snaren iets feller, mooi juist, krijg je een lekker breed geluid.

Je bedoelt dus als ik de pickup recht zou plaatsen?! als op het laatste plaatje :)

kiem
27 oktober 2006, 15:20
Je bedoelt dus als ik de pickup recht zou plaatsen?! als op het laatste plaatje :)yups dat is t idee. t gaat om de afstand tussen de zadels en t begin van t element.

kijk maar op de foto, de bassnaar heeft een grotere afstand tussen zadel en element, en de hoogste snaar kleine afstand, zelfde als dat je op ene normale gitaar een element schuinplaats, heb je ook grotere afstand op je bassnaren. snapje??

tis net als waneer je meer bij de hals aanslaat en dat vergelijkt met bij de brug aanslaan, zul je ook verschil in horen.

DarknessAwaits
28 oktober 2006, 10:41
Ik denk niet dat dat een mooi geluid oplevert, persoonlijk. Het is te vergelijken met een 'normale' gitaar waar je het element schuin naar voren zou zetten, resultaat: zompig ongedefinieerd slaggeluid. Ik zou 'm zeker weten schuin monteren.

gorgasm
28 oktober 2006, 11:13
ej gast, allemaal knap en goed, maar je mag hier iedereen op dit forum er wel es n rondje op laten draaien é!


ot, kben benieuwd wat eindresultaat wordt.Keep going

ernieman
20 februari 2007, 07:55
even een kick in the butt.

Hoe zit het met dit 8-snarig monster? is ie al af? heb ik iets gemist?

Wickerman
20 februari 2007, 21:07
Kan je met zo'n laag gestemd beest je amp niet stuk spelen ?

Zoals met een bas over een gitaaramp spelen.

Squier4ever
21 februari 2007, 13:28
denk dat t wel mee zal vallen....

Thundermane
21 februari 2007, 20:50
Ik vind dat van die hals wel leuk bedacht en het voordeel wat ik zie bij deze gitaar is dat ie plat is, en das goed ^^ speelt fijn. Maar zoals ik dat zie met die hals lijkt me benden een vak op zich.
Tis vooral display zou ik zeggen.
En je moet ook toch wel gewoon goeie pickups hebben.