PDA

View Full Version : Muziekwinkel - is dit normaal?



Pais
24 september 2006, 20:54
Is het normaal dat je bij een muziekwinkel korting opgedrongen krijgt? Ik heb er nog nooit wat betaald voor de gewone winkelprijs... Gisteren kreeg ik spontaan korting op een setje snare, joost mag weten waarom.

Heel lief natuurlijk, maar zo heb ik het gevoel dat ik eigenlijk altijd teveel betaal

wietse
24 september 2006, 21:15
bij bob?

teken dat ze je mogen en kennen, ik krijg er ook altijd korting vroeger niet maar tegenwoordig wel vaak.
vaak een afrondkorting noem ik het, je koopt iets van 2 euro 10 en het is met 2 euro al laat maar is goed.
en inderdaad in elke winkel betaal je teveel, dat is winst voor hun namelijk.

hoofd
24 september 2006, 21:17
Ben je een leuke meid? Dat helpt vaak bij kortingen.. ;)

Ik krijg ook vaak korting bij de muziekwinkel waar ik kom, maar ik kom er dan ook al een hele tijd en ken de mensen die er werken inmiddels goed. Ik kom er ook graag langs voor alleen een bakkie pleur en een babbeltje.

Maar goed, een muziekwinkel heeft ook wel een bepaalde kortingsmarge, gitaristen houden nou eenmaal van afdingen, en het geeft de koper een goed gevoel en vertrouwen. Aan de andere kant kan je je idd ook genaaid voelen als ze wel erg makkelijk korting geven :D

ccc
24 september 2006, 22:14
Net zoals bij auto's : 30% op list price is de street price.

Pais
24 september 2006, 22:35
Een goede marche is logisch, maar waarom deze vrijwillig verkleinen? De snaartjes koop ik toch wel, of ik er nou 15 of 12,50 voor betaal. Ik vraag me alleen af, als ze korting aan mij geven (beginner, woon nog maar net hier in de stad, heb niet gekveel geld uitgegeven in hun winkel) aan wie dan niet?

lampz
24 september 2006, 23:03
Krijg zelf ook altijd standaard 15% korting bij de lokale gitarenboer, en bij de grotere dingen valt altijd veel te bespreken. Het is een beetje een kwestie van warmhouden, de klant krijg zo vertrouwen in de winkelier, zodat 'ie ook grotere spullen bij die winkel aanschaft en daar ook reparaties en dergelijke laat doen.

Wizz
25 september 2006, 15:50
Even een beetje nuanceren :
"standaard 15 %" zou betekenen dat je voor een Gibson ruim tien procent teveel betaalt. De mogelijke kortingen worden door inkoopprijzen en niet door adviesprijzen bepaald.
De marge op bijvoorbeeld Fulltone is heel klein, dus zelfs als je een lekker wijf bent en een vreselijk goede klant, zul je op dat merk geen korting krijgen. Een winkel die dat wel doet, naait zichzelf.
De marge op Epiphone is wel groot, dus als je géén 25% krijgt word jij genaaid.
Het is jammer dat sommige gitaristen dit niet willen begrijpen. Als je mijn eerlijke mening vraagt over wat de beste overdrive op dit moment is, zeg ik : De Fulltone Anniversary Fulldrive. Tegenover sommige mensen kan ik misschien echter beter wat minder eerlijk zijn, want zij staan op hun "vaste 10%" en die kan ik op FT niet geven. Kan ik ze dus beter naaien met 10% op een MXR, want dan gaan ze blij en voldaan naar huis, met het gevoel dat ze goede zaken gedaan hebben.
Diezelfde mensen pikken het dus ook niet dat ze niet nòg eens 10% extra krijgen op een Gibson die voor een bepaald bedrag in de aanbieding is. Vaak moet ik dan achteraf horen dat ze ergens anders zwaar genaaid zijn met 10% korting op de adviesprijs van een Gibson.
Het is jammer dat deze dombo's -en geloof me, het zijn er heel veel- samen met honderden gewetenloze gitaarverkopers de situatie in stand houden dat de muziekhandel van gesjoemel aan elkaar hangt.
Bij een goede winkel zou je niet eens om korting moeten hoeven vragen, omdat 'ie alle denkbare korting al weggeeft -anders kan 'ie immers niet concureren en is het geen goede winkel.

Wizz

H.Manback
25 september 2006, 16:12
Ligt het nou aan mij of spreek je jezelf nu tegen :???:

"De marge op Epiphone is wel groot, dus als je géén 25% krijgt word jij genaaid."

"Bij een goede winkel zou je niet eens om korting moeten hoeven vragen, omdat 'ie alle denkbare korting al weggeeft -anders kan 'ie immers niet concureren en is het geen goede winkel."

Als ik het zo lees heb je zelf geen grote marge op epiphone, of je bent geen goede winkel volgens je definitie...

piezo
25 september 2006, 16:29
@Wizz. Ik ken dat verhaal van die marges, maar eigenlijk ben ik ook wel benieuwd, wie dan die marges bepaalt. De winkelier kan toch zèlf bepalen hoeveel procent hij op zijn inkoopsprijs zet, of ben ik nou gek?

Pais
25 september 2006, 18:07
Dacht ik niet, de producent heeft daar vast ook zo zn regeltjes voor. Het is voor een producent namelijk helemaal niet tof wanneer een populair model hoog wordt geprijst door een winkelier, om te profiteren van het succes.
Maar ik weet bijna niets van handel.

Wizz
25 september 2006, 18:51
@Wizz. Ik ken dat verhaal van die marges, maar eigenlijk ben ik ook wel benieuwd, wie dan die marges bepaalt. De winkelier kan toch zèlf bepalen hoeveel procent hij op zijn inkoopsprijs zet, of ben ik nou gek?

Ik denk niet dat je gek bent, maar in deze tijd van internet denk ik ook niet dat een winkelier nog zelf kan bepalen hoeveel hij voor een gitaar vraagt, en voor versterkers, randapparatuur en keyboards al helemaal niet meer. De "grote jongens" bepalen de straatprijs, en dan kun je alleen nog kiezen uit meegaan of jezelf uit de markt prijzen.
@manback : je bent een zeurkous van de bovenste plank. Probeer voor de aardigheid eens de essentie van mijn verhaal te begrijpen, in plaats van te miereneuken.

Wizz

Ron Houben
25 september 2006, 18:53
Goed verhaal Wizz.

De muziekwereld hangt van halve waarheden en hele leugens aan elkaar. Zowel aan de handelskant als aan de kant van de "kenners". Er is nu eenmaal geen vakopleiding voor muziekinstrumenten waar kennis en handel worden onderwezen. Bij zo'n opleiding zou een diploma een bepaalde garantie zijn voor de consument. Dat is er nu niet en als je als leek naar een muziekwinkel stapt voelt men zich blijkbaar aan de wolven overgeleverd.

Er zou een nieuw handelssysteem moeten worden geaccepteerd waarbij de prijzen duidelijk zijn. Op die manier krijgt iedereen dezelfde prijs.

Waarom moet de veelkopende professional minder betalen dan de beginner??? Op die vraag zou ik wel eens een zinvol antwoord willen. Dus heren/dames kom maar op met de verklaringen.

Ron

Brammibal
25 september 2006, 19:07
Een goede marche is logisch, maar waarom deze vrijwillig verkleinen? De snaartjes koop ik toch wel, of ik er nou 15 of 12,50 voor betaal. Ik vraag me alleen af, als ze korting aan mij geven (beginner, woon nog maar net hier in de stad, heb niet gekveel geld uitgegeven in hun winkel) aan wie dan niet?
15 euro voor een paklje snaren :eek:

Tristan
25 september 2006, 19:08
Tsja, ik weet het niet...
Ik denk dat het het verstandigste zou zijn om voor de hele gangbare kleine dingen en de echt boutique spullen prijsafspraken te maken...
Snaren, beginnersgitaren en dat soort kleingoed zouden eigenlijk bij elke winkel hetzelfde moeten kosten, evenals de juist dure boutique spullen zoals Fulltone e.d.
Ik vind het ook altijd zo irritant dat de prijs ieder jaar weer omhoog gaat en dat je dan telkens voor precies hetzelfde ding weer meer moet betalen, meestal worden dat soort fratsen ook doorgevoerd zelfs als de dollar zwak staat t.o.v. de euro, want dat zien we als consument nooit echt terug in de prijzen...
Wat dat betreft doet Erik Van De Haar het wel goed vind ik, hij zet zijn boutique spullen met weinig marge in de markt waardoor het aantrekkelijker wordt om het te kopen...
Als je bijvoorbeeld Erik Van De Haar zijn prijzen voor Matchless en Bad Cat amps vergelijkt met de prijzen die Daisybell en JI concept rekenen dan zie je dat zijn prijzen aanmerkelijk lager liggen en dus veel eerlijker zijn...

H.Manback
25 september 2006, 19:11
Ik denk niet dat je gek bent, maar in deze tijd van internet denk ik ook niet dat een winkelier nog zelf kan bepalen hoeveel hij voor een gitaar vraagt, en voor versterkers, randapparatuur en keyboards al helemaal niet meer. De "grote jongens" bepalen de straatprijs, en dan kun je alleen nog kiezen uit meegaan of jezelf uit de markt prijzen.
@manback : je bent een zeurkous van de bovenste plank. Probeer voor de aardigheid eens de essentie van mijn verhaal te begrijpen, in plaats van te miereneuken.

Wizz

Verkeerde been uit bed gestapt ofzo, of had je weer van die dombo klanten?

Ik snap de essentie van je verhaal wel, niet alles heeft dezelfde marge, dus standaard 15% korting kunnen krijgen betekent eigenlijk dat je met de vraagprijs genaaid wordt. Of er wat vanaf kan ligt aan de inkoop prijs.

Dat je vervolgens op de man gaat spelen in plaats van gewoon uit te leggen hoe het zit is dan weer erg triest... Ik snap werkelijk niet hoe jouw idee van standaard voor een zo laag mogelijke prijs verkopen valt te rijmen met een 25% marge waar blijkbaar wel korting op kan worden gegeven. Als een bedrijf door slimme inkoop een dikke marge op een product kan hebben maar evengoed qua prijs onder de concurrentie zit, moet ie dan maar z'n marge weggeven zonder slag of stoot :???:

Wizz
25 september 2006, 20:25
Dat je vervolgens op de man gaat spelen in plaats van gewoon uit te leggen hoe het zit is dan weer erg triest...

Sorry hoor ! Jouw reaktie was ook niet zo aardig, hoor. Anyway, kennelijk snap je het niet ; wat er dus in de praktijk gebeurt is dat de hele grote winkelketens inderdaad slim inkopen (lees: grote aantallen) maar die extra korting wordt dus wel degelijk meteen weggegeven. Sterker nog, zelfs de bonussen en snelle-betalers-kortingen die groothandelaren geven, worden weggegeven. De kleinere winkels kunnen die grotere aantallen niet afzetten, halen die bonussen ook al niet, maar moeten wel degelijk mee met die door de grote jongens gedikteerde prijzen ! Met als gevolg dat veel kleinere winkels dan maar wat meer op de B-merken (waar nog wat aan te verdienen valt) gaan pushen, en dus onbetrouwbaar worden. Om die reden zie je winkeliers steeds meer voor Stagg en steeds minder voor Fender gaan kiezen. Die Richwood van € 120 is beslist niet beter dan de Squier voor dezelfde prijs, alleen verdient de winkelier aan de Richwood twee keer zoveel, en hangt daarom een lulverhaal op over kwaliteitsverschillen, die in feite juist voor de Squier zouden moeten pleiten.
Mijn persoonlijke mening is dat er door de handel teveel in procenten en te weinig in centen wordt gerekend. Een "profi" die een Les Paul van vijfduizend Euro koopt, daarbij geen enkele hulp nodig heeft, en ook nooit naar de winkel teruggaat voor een afstelbeurt, zou in mijn optiek recht hebben op een minimale winstmarge aan de winkelkant ; de beginneling die heel veel tijd vooraf en heel veel service achteraf nodig heeft, mag best wat meer betalen.

Wizz

FruscianteFan
25 september 2006, 20:51
Zeer interessant, dat wel. Maar ik lees niet echt het antwoord op de vraag van H.Manback.

H.Manback
25 september 2006, 21:14
Sorry hoor ! Jouw reaktie was ook niet zo aardig, hoor. Anyway, kennelijk snap je het niet ; wat er dus in de praktijk gebeurt is dat de hele grote winkelketens inderdaad slim inkopen (lees: grote aantallen) maar die extra korting wordt dus wel degelijk meteen weggegeven. Sterker nog, zelfs de bonussen en snelle-betalers-kortingen die groothandelaren geven, worden weggegeven. De kleinere winkels kunnen die grotere aantallen niet afzetten, halen die bonussen ook al niet, maar moeten wel degelijk mee met die door de grote jongens gedikteerde prijzen ! Met als gevolg dat veel kleinere winkels dan maar wat meer op de B-merken (waar nog wat aan te verdienen valt) gaan pushen, en dus onbetrouwbaar worden. Om die reden zie je winkeliers steeds meer voor Stagg en steeds minder voor Fender gaan kiezen. Die Richwood van € 120 is beslist niet beter dan de Squier voor dezelfde prijs, alleen verdient de winkelier aan de Richwood twee keer zoveel, en hangt daarom een lulverhaal op over kwaliteitsverschillen, die in feite juist voor de Squier zouden moeten pleiten.
Mijn persoonlijke mening is dat er door de handel teveel in procenten en te weinig in centen wordt gerekend. Een "profi" die een Les Paul van vijfduizend Euro koopt, daarbij geen enkele hulp nodig heeft, en ook nooit naar de winkel teruggaat voor een afstelbeurt, zou in mijn optiek recht hebben op een minimale winstmarge aan de winkelkant ; de beginneling die heel veel tijd vooraf en heel veel service achteraf nodig heeft, mag best wat meer betalen.

Wizz

Maar wat je zegt dat de kleinere winkels op "B-merken" overgaan omdat daar nog een redelijke marge op zit, geldt daar dan niet hetzelfde voor? Die grote ketens kopen die zooi toch helemaal groot in? Lijkt me een grotere markt dan het top segment toch? Voor de duidelijkheid, bij "B-merken" neem ik aan dat het dan over het segment tot zo'n 800 euro gaat.

Wat ik me nu afvraag, wat versta je onder een goede winkel precies? Want uit je verhaal en eerdere posts neem ik aan dat je de grote ketens begrijpelijk niet bepaald een warm hart toe draagt. Ze voldoen echter wel aan jouw 'definitie' van een goede winkel.

"Bij een goede winkel zou je niet eens om korting moeten hoeven vragen, omdat 'ie alle denkbare korting al weggeeft -anders kan 'ie immers niet concureren en is het geen goede winkel."

Bedoel je met alle denkbare korting dan dat ze de marge zo laag mogelijk houden met behoud van service etc. etc. en niet door schaalvergroting?

Wizz
25 september 2006, 21:58
Wow, dat zijn wel heel veel vragen...
Ik draag de grotere winkels wel degelijk een warm hart toe -meer dan de kleine knoeiertjes in ieder geval- maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen kanttekeningen bij hun werkwijze kan plaatsen. De belangrijkste daarvan is dat er teveel op deskundig personeel wordt bezuinigd.
De tegenstrijdigheid in "mijn verhaal" zie ik denk ik ook wel : Aan de ene kant praat ik over hoe het zou moeten zijn, aan de andere kant accepteer ik dat de muziekhandel als geheel doodziek is en heb ik het over "goede winkels" waar ik beter zou kunnen zeggen : "de minst beroerde van al die kutwinkels".
Als ik het over "B-merken" heb, bedoel ik echter geen prijsklasse.
Ik bedoel dan "laagdrempelig"oftewel : Je hoeft er als winkel maar een paar in te kopen om dealer te worden, en omdat ze obscuur zijn is er niet zoiets als een "straatprijs".
Ik denk dan aan Stagg, Richwood, Dean, maar ook : Godin, Lag, Scheckter.

Wizz

Wizz
25 september 2006, 22:12
Waarom moet de veelkopende professional minder betalen dan de beginner??? Op die vraag zou ik wel eens een zinvol antwoord willen. Dus heren/dames kom maar op met de verklaringen.

Ron

Wij moeten ook maar eens zaken gaan doen, vind je niet Ron ?
Antwoord op je vraag : Omdat de veelkopende professional weinig tijd vraagt -hij weet precies wat 'ie wil- en achteraf geen service ; daarvoor brengt 'ie zijn gitaar liever naar "zijn mannetje".
De beginner moet eerst je halve winkelvoorraad "testen"(=bevuilen, beschadigen en de snaren verslijten), koopt vervolgens de één na goedkoopste gitaar, paps vind dat er met zo'n enorme investering van € 119,= ook nog wel een gratis hoes af moet kunnen, en als de eerste snaar breekt mag je voordoen hoe er een nieuwe op moet; na de eerste les krijg je de gitaar weer terug omdat de leraar loopt te zeiken (dat zijn vaak nog grotere oplichters dan verkopers, steken achter jouw rug de korting die jij niet krijgt in hun zak)...
Nee, laat die maar wat meer betalen, als voorschot op alle onterechte garantie die je er achteraf op moet verlenen alleen al !

Wizz

cardinal
30 september 2006, 09:33
Ligt het nou aan mij of spreek je jezelf nu tegen :???:

"De marge op Epiphone is wel groot, dus als je géén 25% krijgt word jij genaaid."

"Bij een goede winkel zou je niet eens om korting moeten hoeven vragen, omdat 'ie alle denkbare korting al weggeeft -anders kan 'ie immers niet concureren en is het geen goede winkel."

Als ik het zo lees heb je zelf geen grote marge op epiphone, of je bent geen goede winkel volgens je definitie...

Ach wat is naaien, die gasten moeten gewoon geld verdienen en zitten er niet om vriendjes met iedereen te worden.

Als jij op marktplaats een gitaar kan verkopen en je wilt er 600 euro voor hebben en bent daarmee tevreden, en iemand biedt 800, ga je toch ook niet zeggen voor 6 mag hem ook hebben.

Die gasten hebben die marge nodig. Dat ze 30% marge pakken, betekent niet 30% winst (onkosten).

Alle waar naar zijn geld en gezond verstand gebruiken bij aankopen. Als ze allemaal dezelfde prijs hanteren blijven maar weinig zaken over en das zonde.

Aron Maiden
3 oktober 2006, 21:52
ik heb ook nog nooit de "echte" prijs betaalt voor en gitaar/ versterker, Of ik krijg er wel een kabel, snaren, koffer ofzo bij.