PDA

View Full Version : Goede nearfield monitors



Jax
24 september 2006, 18:22
Om een lang verhaal kort te maken, ik zoek een leuk paar nearfield monitors om muziek op te kunnen afmixen :)

Het achterliggende verhaal is dat ik wat nummers helemaal had afgemixt op de logitech speakers die ik hier aan mijn pc heb hangen (2 kleine speakertjes en een woofer), toen geheel tevreden was over het resultaat, maar na de nummers afgeluisterd te hebben op mijn stereo kwam ik tot de conclusie dat het een stuk minder klonk dan door de logitech speakers. De ronde sound die ik had weten te creeëren tijdens het afmixen was gewoon verdwenen, het werd een heel compact geluid, met veel nadruk op de mids, de helderheid was ver te zoeken, en de definitie van elke partij verdween in een soort blurry van mids, heel vervelend....

Nou neem ik dus aan dat mijn speakers aan mijn pc een gekleurd geluid weergeven, waardoor ik eigenlijk mijn tijd verdoe met afmixen. Wat ik dus zoek is een paar nearfield monitors, die een heel waarheidsgetrouw geluid geven, totaal niet gekleurd, zodat de afgemixte nummers door elke set speakers goed klinken.

Of ik moet gaan voor actieve of passieve speakers weet ik niet goed, dat moet ik dus nog beslissen. Mijn budget rijkt denk ik tot een bedrag van 350/400 euro.

Alvast bedankt!

amon
24 september 2006, 18:57
behringer, tapco, tannoy, oid

Han S
24 september 2006, 19:23
Ik vind het wel aardig als mensen een merk of type noemen, maar het zou nog veel aardiger zijn als je erbij vermeldt waarom.

Het is een groot probleem om de juiste monitors te vinden voor jouw situatie, want ook de ruimte waarin je mixed speelt een belangrijke rol.

Bob Clearmountain begon in de jaren 70 te mixen op de originele Yamaha NS10, een gewone hi fi boekenplank speaker en daar haalde hij opmerkelijke resultaten mee.

Die NS10 werd NS10 studio en ging anders klinken, maar nog jaren is het ongeveer de standaard nearfield geweest. Momenteel wordt hij niet meer gemaakt.

Ik heb ze zelf ook nog steeds en hoewel het geen plezier is om naar die dingen te luisteren, is er toch iets bizonders mee. Als je mix goed klinkt op de NS10, dan klinkt hij ongeveer op elke goede hi fi speaker super.

En je lijkt bagger en prut in je mix het eerst te horen op de NS10.

Wat kun je daar nou uit opmaken? Als je gaat mixen op een spectaculair klinkende speakers als bijv de Genelec, dan klinkt het al gauw goed, maar daar heb je weinig aan.

Als je weinig budget hebt zijn de mogelijkheden beperkt, Tannoy maakt aardige speakertjes voor niet teveel, maar je zou ook kunnen uitkijken naar een paar echt goede 2e hands speakers als B&W DM2, DM4 of DM5, die kunnen in jouw situatie misschien prima voldoen.

Persoonlijk mix ik akoestische muziek graag op een paar IMF Compact Monitor 2 speakers en die heb je voor 100 a 125 euro. Zijn enorm gedetailleerd en klinken vrij recht en prettig.

Bedenk dat je bij passieve speakers ook een goede versterker moet hebben en de combinatie van versterker/speakers werkt niet altijd goed. En NS10 doet het goed op een Harman Kardon amp, maar zuigt op een Luxman bijvoorbeeld.

Jax
24 september 2006, 20:28
Ik vind het wel aardig als mensen een merk of type noemen, maar het zou nog veel aardiger zijn als je erbij vermeldt waarom.

Het is een groot probleem om de juiste monitors te vinden voor jouw situatie, want ook de ruimte waarin je mixed speelt een belangrijke rol.

Bob Clearmountain begon in de jaren 70 te mixen op de originele Yamaha NS10, een gewone hi fi boekenplank speaker en daar haalde hij opmerkelijke resultaten mee.

Die NS10 werd NS10 studio en ging anders klinken, maar nog jaren is het ongeveer de standaard nearfield geweest. Momenteel wordt hij niet meer gemaakt.

Ik heb ze zelf ook nog steeds en hoewel het geen plezier is om naar die dingen te luisteren, is er toch iets bizonders mee. Als je mix goed klinkt op de NS10, dan klinkt hij ongeveer op elke goede hi fi speaker super.

En je lijkt bagger en prut in je mix het eerst te horen op de NS10.

Wat kun je daar nou uit opmaken? Als je gaat mixen op een spectaculair klinkende speakers als bijv de Genelec, dan klinkt het al gauw goed, maar daar heb je weinig aan.

Als je weinig budget hebt zijn de mogelijkheden beperkt, Tannoy maakt aardige speakertjes voor niet teveel, maar je zou ook kunnen uitkijken naar een paar echt goede 2e hands speakers als B&W DM2, DM4 of DM5, die kunnen in jouw situatie misschien prima voldoen.

Persoonlijk mix ik akoestische muziek graag op een paar IMF Compact Monitor 2 speakers en die heb je voor 100 a 125 euro. Zijn enorm gedetailleerd en klinken vrij recht en prettig.

Bedenk dat je bij passieve speakers ook een goede versterker moet hebben en de combinatie van versterker/speakers werkt niet altijd goed. En NS10 doet het goed op een Harman Kardon amp, maar zuigt op een Luxman bijvoorbeeld.

Han, ik wist dat ik op je kon vertrouwen :D Bedankt voor je reactie, en Amon, jij ook. Je maakt me eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar die yamaha ns10 monitors. Ik zoek echt monitors die niet goed klinken, maar dat als je mix goed klinkt op die speakers, je mix overal goed klinkt :D Ik ga me zeker wat meer verdiepen in die ns10's. Maar hoe zit dat met de B&W's, dat waarheidsgetrouw geluid?

Han S
24 september 2006, 20:43
Tja, ik moet je eerlijk zeggen dat die NS10 een speaker is waar je van houdt of je haat hem, maar ik zou niet zonder ze kunnen. Maar je moet ze niet als enige monitor hebben, gewoon af en toe je mix controleren op de NS10 en als je een goede subwoofer hebt gaat het helemaal goed komen.

Laatst draaide ik Lateralus van Tool over die NS10 en dat klonk wel hardstikke goed, je moet dus vreselijk je best doen om iets goed te laten klinken op die dingen en dat is de kracht van de NS10.

Als je een goed paar kan vinden voor een redelijke prijs is dat een goede optie want ze stijgen in prijs nu. Je moet er wel een paar mooie speakers bij hebben en dan zou de B&W DM2 mooi zijn, dat is een wat grotere speaker. Of de IMF ALS40II, ook geweldig, maar budget he? Een goed stel IMF ALS40's moet te vinden zijn voor rond 150 euro en dan heb je nog een amp nodig van 2*40 a 50 watt of liever 2*100 watt.

Het is een strijd man.

Dit is ook niet verkeerd: http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/luidsprekers/52517691.html?return=eJwdyt8KwiAchuF7GWyHM2dbQxmxD oIOuoZhKUx0U%2FS3PxXde9rJx%2FPCxymmH0UPLFB8IjR7eLs FyUYARxHS1sm5nLjX4AznEMrZIL4IZQdYBzkPqxLSIrMoEZyXW vqAnqQtR5jMeTcdLkTowOakxzm5mDg9%2BatKapMg6q1c4p5%2 Bx5o0TapXrLoibZNueot1u18jbVDRVeE6nLHvD%2FILOyM%3D&df=1&fta=

Jax
24 september 2006, 20:56
En zou actieve monitors dan misschien een oplossing zijn, om het probleem van de versterker die of wel of niet samengaat met de speakers te ontwijken? Of kom je dan meteen in een different league qua prijs?

Oh en over die B&W DM2's. Er lijken veel verschillende versies te zijn, ik zie gewoon DM2's, Dm2a's, DM2 MK2, wat zou voor mij het beste zijn?

Sorry voor alle vragen, ben een beetje een noob op dit gebied :P

Han S
24 september 2006, 22:30
Actieve monitors van goede kwaliteit zijn niet zo goedkoop vrees ik en een echt goede versterker als een Marantz PM80 heb je voor 100 a 150 euro.

Ik noemde de B&W speakers als voorbeeld omdat die behoorlijk klinken, er zijn nog veel meer hi fi speakers die de meeste goedkope 'studio monitoren' met gemak verslaan.

Het probleem is de ruimte waarin ze staan, zo klonken een paar B&W DM4 bij mij wel goed, maar wat weinig laag. Bij mijn zoon in de huiskamer klonken ze geweldig en laag zat.

Die IMF Super Compact klinkt ook behoorlijk recht, zeker de serie 2 welke je herkent aan de holle conusrand. De serie 1 heeft een bolle conusrand.

Ach man, het barst van de goede monitoren voor weinig, nu staan er op Marktplaats een stel IMF ALS 30's te koop, hardstikke zeldzaam en een bijna ideale monitor.

Iedereen vergaapt zich aan dure KRK, Genelec, Mackie, ADAM en dat soort actieve monitoren, maar een paar oude hi fi speakers die vroeger hi end waren koop je voor een habbekrats en die laten de meeste van die dure monitoren mooi op afstand.

Ik kocht een paar IMF RSPM's voor 300 euro, die zijn 103 cm hoog en hebben een frequentiebereik van 17hz tot 40khz en iedereen is verbaasd over hoe dat klinkt, 300 fokking euro's.

Je moet overigens elke monitor leren kennen, draai CD's die je goed kent en luister. Speel je mixen af op zoveel mogelijke installaties, ook in de auto en kijk hoe goed je monitor 'vertaalt'.

Het is een strijd man.

hoofd
24 september 2006, 23:16
Hey Jax, een tijdje terug ben ik op een rustige dinsdagochtend bij Dirk Witte binnengestapt om daar een hele zooi (actieve) monitors uit te proberen. Moet je zeker 's doen! Een paar cd's meenemen die je door en door kent en goed vindt klinken en proberen maar. Van zo'n luisterochtend leer je meer dan van lezen ;)

Jax
25 september 2006, 09:15
Han, bedankt voor je reactie, en hoofd, dat ga ik zeker eens doen! Bedankt voor de tip :)!

Kim Wilson
25 september 2006, 09:25
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik ben zelf erg gecharmeerd van de Tannoy Reveal monitors. Ook in een actieve uitvoering. Dat zijn IMO erg fijne speakers, ze geven heel eerlijk de muziek weer, dus voor monitors best geschikt.

Wat Han zei over je monitor leren kennen, ben ik het helemaal mee eens. Als je weet dat je speakers weinig hoog weergeven, kun je daar rekening mee houden.

amon
26 september 2006, 18:22
Tja, ik had wat weinig tijd bij die ene reactie.

Je hebt actieve Behringer monitors die gemaakts zijn naar Tapco monitors die op hun beurt weer een goedkopere versie van Mackie monitors zijn.... Die zou je ook eens kunnen proberen; zijn vast wel in een redelijke winkel allebei te vinden.
Ik vind die Tapco monitors voor hun prijsklasse zeker niet verkeerd!

Verder ben ik ook erg te spreken over Tannoy monitors en ben ik zelf van plan twee Tannoy Elipse 8 speakers te halen. Een vriend van me heeft die staan en die klinken zeer mooi! Echter, die zitten niet meer in je budget, maar Tannoy maakt ook goedkopere speakers (bijvoorbeeld de reveal serie). Hoe die klinken weet ik niet, maar dat wist KW weer te vertellen...

bert k
26 september 2006, 19:15
Reveal klinkt prima, zowel de aktieve als de passieve.

skanky
26 september 2006, 23:20
Ik heb de actieve Reveals ook en ze klinken prima, maar ik moet wel zeggen dat ik ze behoorlijk vermoeiend voor je oren vind. Dat heb ik bijvoorbeeld met Dynaudio en KRK echt een stuk minder, zelfs de NS-10 kan ik veel langer op doorgaan. Persoonlijk vind ik dit ook wel behoorlijk belangrijk voor monitors die bij je moeten passen.

Han S
26 september 2006, 23:24
Een goede monitor hoeft niet per se erg goed te klinken, als hij maar goed vertaalt en niet te snel tot fatique leidt (mooi woord voor luistermoeheid).

Wat mij ook bijvoorbeeld opvalt is dat je op de ene monitor veel beter de hoeveelheid galm kunt doseren als op de andere, ik gebruik acht verschillende monitorsystemen.

Jax
27 september 2006, 16:58
Ok, middagje speakers luisteren bij dirk witte en dijkman. Ik dacht dat dit het allemaal wat zou verduidelijken, maar nee hoor, de kwestie blijkt nu nog lastiger :D

Monitors in mijn prijsklasse die mij bevielen:

KRK RP5, klonkt lekker helder, fel, maar niet te gekleurd

Yamaha HS50, klonk erg plat, maar niet vervelend, leek me wel goed om op af te mixen

Fostex PM05, zelfde verhaal als de Yamaha, maar iets warmer

Nou zit ik voor deze monitors rond de 300/400 euro, maar in monitor wereld zijn dit nog maar beginners monitors. Vandaar dat het idee van Han om goede tweedehands hifi speakers te zoeken nu wat aantrekkelijker begint te worden. Is dit dus een goed idee? Hoe zou ik deze dan moeten plaatsen? Want ik neem aan dat het allen speakers zijn die bedoeld zijn om een hele kamer van geluid te voorzien, dus niet op je bureau naast je pc scherm. Naar welke merken/modellen zou ik dan moeten kijken? Geven deze een waarheidsgetrouwe weergave van je muziek?

Han S
27 september 2006, 18:09
Gisteren stond er een paar IMF Super Compact 2 op marktplaats die er perfect uitzagen, maar die zijn nu weg. Dit zijn speakers welke indertijd door de consumentenbond als beste werden gekozen uit 40 speakers.

Momenteel staat er een paar te koop waarvan de midjes er niet 100% uitzien, maar dat kan geen bezwaar zijn. Zo te zien is het wel de serie 2 welke je herkent aan de IMF woofer met holle conusrand. De series 1 heeft de Kef B200 woofer met de bolle conusrand en die klinkt minder strak.

Aan deze speakers kun je je geen bult vallen, moeten ongeveer 100 euro waard zijn (paar).

http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/luidsprekers/50337106.html

Jax
28 september 2006, 07:57
Gisteren stond er een paar IMF Super Compact 2 op marktplaats die er perfect uitzagen, maar die zijn nu weg. Dit zijn speakers welke indertijd door de consumentenbond als beste werden gekozen uit 40 speakers.

Momenteel staat er een paar te koop waarvan de midjes er niet 100% uitzien, maar dat kan geen bezwaar zijn. Zo te zien is het wel de serie 2 welke je herkent aan de IMF woofer met holle conusrand. De series 1 heeft de Kef B200 woofer met de bolle conusrand en die klinkt minder strak.

Aan deze speakers kun je je geen bult vallen, moeten ongeveer 100 euro waard zijn (paar).

http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/luidsprekers/50337106.html

Ok, bedankt, maar hoe zou ik die dan moeten plaatsen? Want het lijkt me niet dat je die op je bureau zet aan iedere kant van je pc scherm.