PDA

View Full Version : waar is mijn crunch gebleven?



bluesbrother
24 september 2006, 16:34
hallo,

Ik heb een paar weken geleden mijn epiphone sheraton ingeruild voor een usa
fender deluxe stratocaster(S1-switch,scn pickups,locking tuners etc).
Wanneer ik de normal en de topboost channel op mijn voxac30cc2 blend krijg ik niet een goede crunch terwijl ik toch wel goede distortion krijg met de S1-
switch.Ik vind het de laatste tijd leuk om rustige nummers van carlos santana
te spelen met een lange delay en een klein beetje crunch( bijv nummer EUROPE).Met mijn sheraton ging dit beter?.Voor blues en classic rock klinkt de
fender superieur t.o.v sheraton.De SCN pickups zijn 1000% humvrij ,dit was voor mij altijd het enigste nadeel van een strat.De s-1 switch met 10 pickup
posities maakt dit voor mij een van de meest veelzijdigste gitaar die er is!
WIE WEET WAAROM DE CRUNCH SOUND VEEL MINDER IS EN HOE KAN IK DIT
EVENTUEEL OPLOSSEN?Bijvoorbaat hartelijk dank!!!

Bluesbrother. :satisfie:

Luke-wannabe
24 september 2006, 17:02
Andere elementen.

Humbuckers hebben meer output en gaan daarom sneller oversturen. Heel simpel. Jij moet gewoon een humbucker gitaar hebben of heel hotte strat elementen. Texas Specials ofzo.

bluesbrother
24 september 2006, 17:26
Met de S1 switch kan ik 2 single coils in serie zetten wat een humbucker
oplevert.In de middenstand en de s1 SWitch on heb ik zelfs 3 single coils
in serie zetten.Volgens mij klopt dit antwoord niet.
bluesbrother.

Fumi SG
24 september 2006, 17:35
Volgens mij klopt Luke's antwoord heel goed hoor, fijn dat je er zo'n vertrouwen in hebt!:roll:

Wat je zelf zegt klopt niet, 2 singles in serie levert geen humbucker op. Laat staan 3 singles in serie. Om dan toch een nuttig antwoord te geven en niet alleen maar kritiek te leveren, je zou het op kunnen lossen met een boostertje of inderdaad wat hottere elementen. Misschien zelfs wel humbuckers in single-coil formaat.

Mr.Bluesbreaker
24 september 2006, 18:04
Elementen met meer output doet het het beste in dit geval inderdaad.
Texas Specials zijn niet zo geschikt, ze hebben wel wat meer mid/hoog maar echt veel meer output valt wel mee. Een element als een Hotrail van Seymour Duncan zou ik het meest bruikbaar vinden in een strat als je Santana dingen wilt doen.

bluesbrother
24 september 2006, 18:19
hallo,

Een normale strat kan 2 single coils parallel zetten. Met de S-1 switch zet je ze in serie zetten .twee single coils in serie en allebei in phase of allebei out
of phase geeft een humbucker.Brian May was de eerste bij mijn weten die dit
door middel van 6 schuifknopjes kon.De red special kan ieder element aan/uit
zetten en in/out phase zetten.Op www.brianmaycentral.net/mainhtml. kun
je dit tot in details lezen.Het is geen gibson les paul humbucker sound maar
meer een washburn humbucker sound.Ik heb een vraag en wil absoluut niet
brutaal of ondankbaar overkomen,wellicht dat jullie er zelf ook nog wat van
leren.In ieder geval bedankt voor de genomen moeite.

Bluesbrother. :rockon:

hubert
25 september 2006, 13:54
zowiezo geen strat kopen. Voor wat je wil, heb je echt humbuckers nodig. stratelementen zijn te zwak.

MarkS
27 september 2006, 18:37
@ Bluesbrother.
Het gegeven dat je 2 SC's als humbucker kunt schakelen levert wellicht een stille schakeling op, maar betekent niet noodzakelijkerwijs dat de output toeneemt.

Jeanken
27 september 2006, 19:33
Voor zover ik weet is een humbucker inderdaad niet meer dan twee singlecoils in serie, tegengesteld gewonden wel geloof ik, maar dat zijn de meeste middlepickups van een stratset ook wel.
Volgens mij ligt de oplossing in een boostertje of een goeie drive.
Pickupwissel zal ook wel resultaat hebben, maar dan verlies je wel de Cobalt Noiseless van de Deluxe wat ook weer jammer is.
Je kan er natuurlijk wel een Deluxe Fat Strat van maken of hoe ze die dingen ook mogen heten, gewoon H-S-S, humbucker in de brug dus en de andere origineel houden.
Opties genoeg eigenlijk, het is maar wat je zelf lekker vindt en natuurlijk of je de gitaar origineel wil houden of niet..

Luke-wannabe
27 september 2006, 23:42
Twee single coils in serie en allebei in phase of allebei out of phase geeft een humbucker.
Sowieso gaat een phase switch je geen humbucker opleveren. Misschien worden de elementen wel humbucking maar dat houd in dat er geen ruis en borm meer is. Je krijgt alleen maar een schel, dun, zachter kutgeluid dmv een fase switch.

bluesbrother
28 september 2006, 18:57
Hallo,

Mijn gitaarleraar die ook gitaren bouwt heeft zelf gecontroleerd of ze in serie
staan .En dat is zo.Ik krijg ook een goed humbucker geluid , zeker met power-
akkoorden en het verschil met 2 sc paralel is zeer groot.Ik heb de gainknop
op mijn pedalen wat hoger gezet en het volume wat lager wat een gunstig
effect had.Ik denk dat met S1-switch beide pickups samen een lagere
output heeft dan een gemiddelde humbucker.Misschien hebben ze dit
gedaan om het verschil met 1 SC niet te groot te maken?Ik heb een ratII,
TS9DX,OCD,Double MUFF en vraag mij af of een seymour duncan pickup
booster dan zin heeft want dit is toch alleen maar gain of zie ik dit verkeerd?
hartelijk dank voor jullie reacties!!!

vibro
29 september 2006, 22:26
Koop een lekkere Fulltone Fuzz of Fulldrive 2 pedaal.
Daarbij komt dat ik al die moderne strat elementen het allemaal net niet vind hebben.
Het is inderdaad bromvrij, maar de ballen zijn er ook afgehaald.
Zet er een paar Hot-Texasspecials op of nog beter, koop een goeie '52- Telecaster en een Vibrolux. Heb je geen pedaaltje meer nodig!