PDA

View Full Version : gitaar over bassamp



Dude
24 september 2006, 11:23
Sja wellicht domme vraag maar ik stel hem toch, ik lees overal dat het weinig kwaad kan om met je gitaar over je bassversterker te spelen.

Nou deed ik dat nooit omdat het geluid me weinig kon bekoren, tot ik gisteravond mn fender jazzmaster effe over een ashdown mag 300 combo probeerde, 300 watt solidstate over een 15 inch speaker.

prachtig, heerlijk rond, warm maar toch een beetje agressief, bluesen tot en met ! ding heeft een sub harmonic functie waar je stapsgewijs een eehh.. ja soort van octaaf onder de noot die je pakt kan draaien, geweldige combo en een super dik vol geluid ! Te gek om een eind weg te bluesen/jazzen !

Maar nu de vraag, een gitaar heeft welliswaar minder bereik qua lage tonen (volgens mij zijn die nou juist funest voor een speaker) maar qua hoge tonen komt die veel verder dan een basgitaar... kan dit nou echt geen kwaad voor die basversterker / speaker?

vulvasonic
24 september 2006, 11:27
Ik vind van niet.


En om even een open deur in te trappen; de Fender Bassman was eigenlijk een basversterker. Ook de AC30 was een versterker die niet specifiek voor gitaren bedoeld was.

De gitaarversterkers van Ashdown zijn reet. De basversterkers zijn echter zeer goed. Verras ons. Doe eens gek! :D

Dude
24 september 2006, 11:34
Yoooo oom vulva !

Ja dat gitaarversterkers niks zijn van ashdown was me bekend, qua basversterking las ik erg veel goeie en positieve dingen daarom heb ik deze ook gekocht een jaartje geleden voor mijn toenmalige bandje, ben inmiddels gestopt met deze band dus hij staat weg te stoffen haha.

Maar goed, als het allemaal geen kwaad kan ga ik hem eens lekker opendraaien nu, de buurman heeft vanaf vanmorgen 9 uur tot een kwartier geleden op zn accordeon het gehele andre hazes en fransje bauer repetoire door gestampt met de ramen open (op zondagmorgen for crying out fucking loud) dus ik zal hem eens laten horen wat echte muziek is !

Clapton here i come !!

Chris Winsemius
24 september 2006, 11:54
Dude,

tijd voor 24 volledige Marshall stacks en nog 'n dozijn SVT torens, no mercy!!!

Love, peace & loudness,

schwalbe
24 september 2006, 12:29
Maar nu de vraag, een gitaar heeft welliswaar minder bereik qua lage tonen (volgens mij zijn die nou juist funest voor een speaker) maar qua hoge tonen komt die veel verder dan een basgitaar... kan dit nou echt geen kwaad voor die basversterker / speaker?

Een bas heeft helemaal niet minder hoge tonen dan een gitaar; alleen maar diepere bas. Dat komt doordat er naast de grondtonen harmonischen worden geproduceerd. Hoge tonen van zowel bas als gitaar zijn alleen maar harmonischen en van beide komt ongeveer evenveel harmonischen. Het kan dus geen enkel kwaad behalve als het combo een tweeter heeft; tweeters kunnen slecht tegen heftige vervorming dus als je een pedaal gebruikt dan op je tweeter letten of hem uitzetten (kan bij sommige combo's).

Dude
24 september 2006, 12:38
tweeter heeft die niet !

En chris... klinkt als een natte droom ! hahaha

Negative K3 fan
24 september 2006, 15:36
uit een gitaar kan trouwens ook genoeg bas komen, als je bijvoorbeeld begint te palm muten op ongeveer de resonantie frequentie van je speakerkast (bij mij is dat een Bb/B) dan wil het ook wel dreunen.

Tupelo
24 september 2006, 16:46
Ik heb weleens over een '70's Peavey Musciman (o.i.d. als Musicmaster) basversterker gespeeld met een 2*15 inch speakerkast.
Geloof niet dat ik ooit een mooier versterkt gitaargeluid gehoord heb dan dat.

Die reverb. http://www.theologicallycorrect.com/images/homer_drooling1.gif...

guitartub
24 september 2006, 19:00
Ik heb mijn Ashdown basscombo ook al eens gebruikt om mijn jazzgitaar te versterken. Absoluut te gek geluid.

Kim Wilson
25 september 2006, 08:36
Bij een basgitaar maak je zelfs meer gebruik van hoge tonen dan een gitaar. Er zijn bascombo's met tweeters. Ook als je de GEB7 bekijkt van Boss, loopt het over een veel breder spectrum. Dat is omdat je het bij een basgitaar meer moet hebben van je harmonics e.d. Kijk dus uit als je een combo treft met tweeter, dat kan erg slecht aflopen.

Oh ja, bas in een gitaar stelt echt niks voor t.o.v. een basgitaar.

pol
25 september 2006, 09:10
gaat prima, ik hang voor de lol ook wel es 2 x 15 inch van onze bassist bij mijn 4 x 12, voor alleen te spelen is dat wel tof, maar in een band werkt dat toch niet zo goed, met teveel bas op te gitaar ga je al snel teveel plaats in die mix opnemen en de bas en basdrums wegblazen.

almarvk
25 september 2006, 09:59
Josh Homme (ex-Kyuss & QOTSA) speelde ook vaak over basversterkers. Het kan dus wel gewoon.

interessander
25 september 2006, 10:15
Ik heb een keer een fender bassman als slave eindtrap op mn 5150 aangesloten, lekkere combinatie.

Unicron
25 september 2006, 13:44
Ik zou overigens niet over een transistorbassamp gaan gitaarspelen, dat klinkt misschien even mooi maar het is vaak een geluid dat heel snel verveelt...

Op de een of andere manier klinkt het dan te weinig dynamisch en wat eenvormig...