PDA

View Full Version : Pick-ups vervangen (ja, heb de zoekfunctie geprobeerd)



Mauser
24 september 2006, 00:44
Met de zoekfunctie kwam ik niks tegen dat m'n vraag kan beantwoorden..

Ik wil binnenkort een nieuw brugelement bestellen (Merlin Hellfire) maar ik weet nou niet hoe het zit met het inbouwen zelf.. Zou ik het zelf kunnen doen (met behulp van schema's/instructies) of kan ik het beter bij een winkel laten doen als ik er geen ervaring mee heb..

Ik weet in ieder geval dat alle snaren eraf moeten, maar ik heb dus een Floyd Rose brug.. Ik heb al eens de snardikte en stemming verandert, en dan de brug afgesteld, maar ik weet niet of het dus hetzelfde is als ja alle snaren er opnieuw op moet zetten..?

bert k
24 september 2006, 00:48
Ik zet hem in Elektrische gitaren, daar is deze vraag al vaker geweest, daar weten ze het wel.

Robbert
24 september 2006, 10:57
Snaren eraf, slagplaat eraf, omdraaien, oude draden van element van schakelaar solderen, nieuw erop zetten, klaar :)

Mauser
24 september 2006, 17:08
Is het echt zo simpel? :P

AART
24 september 2006, 17:10
als je slagplaat hebt.

Mauser
24 september 2006, 17:29
Nope, heb geen slagplaat...


Ik heb hier een schema wat op de site van de fabikant staat:

(Is in het Pools, maar ik neem aan dat het plaatje genoeg zegt)

http://www.merlinpickups.com/Hellfireinstr.jpg


Hoef ik nou alleen het draadje van de pickup naar de switch te solderen, of moet ik nóg iets veranderen?

Negative K3 fan
24 september 2006, 18:02
Je moet dus het oude element losschroeven en het nieuwe erin schroeven en dan het draadje solderen en dat zijn dus 2 punten die je moet solderen. Je moet dan ook het oude element nog lossolderen. Maar eigenlijk is dat alles en als je dan toch bezig bent kun je meteen een nieuw setje snaren op je gitaar zetten.

vulvasonic
24 september 2006, 18:20
Neem wel een soldeerboutje met een extreem laag wattage (voltage???). Heb ik ook maar gelezen in een boek over gitaarbouw. Het schijnt dat je met de soldeerbout van je ouweheer de hele boel naar de kloten kan helpen.

Orpheo
24 september 2006, 18:52
Neem wel een soldeerboutje met een extreem laag wattage (voltage???). Heb ik ook maar gelezen in een boek over gitaarbouw. Het schijnt dat je met de soldeerbout van je ouweheer de hele boel naar de kloten kan helpen.

t kan zijn dat als je je condensator (of was t nu diode...?) te heet maakt, deze doorbrand, maar met mijn 15 euro dure (ha ha ha) soldeerbout, die NIEt instelbaar is, is dat nog nooit voorgekomen....

vasnd
24 september 2006, 19:20
zolang je maar niet te lang ergens op blijft hangen kan er niet echt iets misgaat. Vooral condersators en chips ( die computerdinge ) kunnen er niet echt tegen als ze te warm worden. Dus snel het soldeer laten smelten en dat het contact goed is, dan soldeerbout meteen weer weg.

Negative K3 fan
24 september 2006, 20:46
t kan zijn dat als je je condensator (of was t nu diode...?)

en zoiets studeert tegenwoordig natuurkunde.......

Fumi SG
24 september 2006, 21:04
en zoiets studeert tegenwoordig natuurkunde.......

:seriousf:

Noujah, het is dus in ieder geval een condensator Orph!;)

Orpheo
24 september 2006, 21:18
:seriousf:

Noujah, het is dus in ieder geval een condensator Orph!;)

diode ook. ik wist alleen niet of t ook gold voor een condensator. wist t in ieder geval niet 100% zeker (maar tis logisch).

hassent
24 september 2006, 21:35
Valt allemaal best wel mee. De meeste componenten, ook halfgeleiders, kunnen best een tijdje tegen een temp van 350-375 graden. Geen minuten maar 10-15 seconden is geen enkelprobleem hoor.

Squier4ever
24 september 2006, 21:43
die plastic squier switches vinden een soldeerbout anders minder leuk :D

maar ook die werkt nog na een groot deel van het omringende plastic weggesmolten te hebben :D

hassent
24 september 2006, 21:52
Met alle respect,je kan solderen of je kan het niet... :seriousf: Maar eerst ff oefenenop wat stukje draad en dan pas voor het echie is misschien een goed idee.
Een normale soldering leg je in 2-3 sec. Als je loodhoudend soldeertin gebruikt en hij blinkt na het solderen is de verbinding ok. Is ie dof dan is het een slechtere verbinding.

Soldeer je loodvrij, dan is het een ander verhaal, maar dat zal je waarschijnlijk niet doen.