PDA

View Full Version : Alternatieven voor JRC4558(D)



dml
23 september 2006, 19:22
Ik heb een MI Audio Blues Pro en wil wel eens wat andere op-ampjes proberen. Welke zijn het proberen waard? Ik weet dat ze geen drol kosten maar heb geen zin om er 30 te kopen en na een paar uur experimenteren er achter te komen dat 2/3 nauwelijks anders of totaal niet klinkt. En zijn de verschillen hoorbaar groot of gaat het om subtiliteiten? Wie o wie?!!

aad
23 september 2006, 23:43
Ik heb een MI Audio Blues Pro en wil wel eens wat andere op-ampjes proberen. Welke zijn het proberen waard? Ik weet dat ze geen drol kosten maar heb geen zin om er 30 te kopen en na een paar uur experimenteren er achter te komen dat 2/3 nauwelijks anders of totaal niet klinkt. En zijn de verschillen hoorbaar groot of gaat het om subtiliteiten? Wie o wie?!!

In de eerste plaats zou het een goed idee kunnen zijn om eerst te bepalen wat voor opamps er nu in zitten. Zijn het transistor opamps? zoals NE5534 (bijv) of zijn het Fet opamps zoals TL081 of LF356 o.i.d.
Dan zou je de specs kunnen bekijken (Philips, National Semiconductors of Texas Instruments). Aan de hand daarvan kun je beslissen welke richting je moet gaan zoeken.

Klinkt misschien vaag. Dat is het ook. Veel hangt af van wat je wilt verbeteren en hoe dat in je gehoor uitpakt.

Dus met andere woorden: wat wil je beter/anders?

dml
24 september 2006, 08:58
Dus als er alleen "4558D JRC" staat weet je dan nog niet genoeg? Misschien weten kenners of dit transistor of FET is? Ik ben verre van deskundig op dit gebied, dacht altijd dat het een transistor was.

birt
24 september 2006, 09:24
4558D is het typenummer, JRC is de fabrikant. dit is een standaard dual opamp die je kan vervangen door bijvoorbeeld 4558P, TLO72, LM358... zolang het dual opamps zijn en ze volgens de datasheets (www.datasheetarchive.com) dezelfde pinout hebben is het allemaal ok. als de originele transistor niet in een socketje zit is het wel makkelijkst er een socketje in de plaats te zetten, dan is het testen van de andere opamps wel makkelijker

dml
24 september 2006, 12:50
Okay, dank je, daar kan ik wat mee. Mooie van die Blues Pro is dus dat deze standaard is voorzien van een socket!!

Het is overigens niet zo dat ik een andere en/ of betere klank zoek, ik wil wat experimenteren en zelf ondervinden of de verschillende soorten op-amps klanktechnisch zoveel uitmaken.

dacrow
24 september 2006, 14:59
Dus als er alleen "4558D JRC" staat weet je dan nog niet genoeg? Misschien weten kenners of dit transistor of FET is? Ik ben verre van deskundig op dit gebied, dacht altijd dat het een transistor was.


Stop maar met zoeken zou ik zeggen,de Blue Boy is eén van de betere pedalen !
De chip die er standaard inzit is heel goed, heb em vergeleken met een 20 tal andere JRC4558D dual opamps..
Misschien kun je experimenteren met de diodes, vervangen door Ge diodes etc.
Ik heb ergens de volledige part list op dit forum gezet, ben ook de PCB layout aan het maken zodat je zelf de print kunt etsen..
Mail me maar als je het schema wilt hebben..

dml
25 september 2006, 08:23
*zucht*
1. Ik heb geen Blue Boy
2. Het interesseert me niet dat de JRC4558D heel goed is

jero
25 september 2006, 08:48
http://thegearpage.net/board/showthread.php?t=95132&highlight=blue+boy+chip

alhoewel dit betrekking heeft op de Blue boy (die jij niet hebt, heheheh) wel een topic waar veel op-amps in voorbij komen, misschien toch waardevol

waar kun je ze bestellen in NL, liefst in kleine hoeveelheden, ik wil iets soortgelijks gaan doen met mijn Tim?

Epic
25 september 2006, 09:28
Hier hebben ze een paar opamps getest:
http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.htm#opamp

Lucluc
25 september 2006, 20:55
Persoonlijk vind ik de LM833 mooi klinken.