PDA

View Full Version : Blade Texas Classic



lampz
23 september 2006, 18:09
Blade heeft een nieuwe Stratocaster uit, de Texas Classic. Gebaseerd op een oude fender met Alder body en passieve pick-ups. Maple neck met rosewood fretboard. Verkrijgbaar in vier klassieke kleuren: zwart, 3tone sunburst, candy apple red en vintage white. Heeft bovendien een Vintage Mint Green slagplaat.

http://www.bladeguitars.com/models/images/texas_classic_400.gif

Iemand al geprobeerd? Na wat zoeken naar een middenklasser heb ik deze gisteren in m'n handen gehad, en ondanks de kleur (ben eigenlijk op zoek naar een grijze) beviel 'ie wel heel erg :hippie: Naar mijn idee stukken beter dan een Mexicaanse Fender, en maar 500 euro! Upgraden met een Graphtech topkam en locking stemmechanieken en volgens mij is het dan een topgitaartje!

blademan
23 september 2006, 19:24
Blade is absolute top. Ik heb een Texas standard uit 97 (met actieve electronica en een rosewood fretboard). Dat is echt een wereldgitaar, super geluid, super gebouwd, echt fantastisch.
Ik heb ook een Blade Delta (tele) gehad, dat was ook een prima gitaar, alleen ik vond het tele geluid toch niet zo mijn ding. Maar Blade is top!

Spitfire
23 september 2006, 19:41
wat houdt dat 'actieve elektronica' precies in? bestaat er ook zoiets als passief?

blademan
23 september 2006, 19:52
de meeste gitaren zijn passief. Actieve gitaren hebben een voorversterkertje ingebouwd (op batterijen) waarmee de toonregeling een boost geeft aan de klank van de gitaar. Bij de Blades kun je de treble, mid of bass frequenties vaak flink opkrikken. De mijne heeft trouwens alleen een gain boost

Tupelo
23 september 2006, 20:45
Ik zou 'm niemand afraden.

Specifiek die gitaar ken ik niet, maar over Blade ben ik bijzonder te spreken.
Ik verkies mijn Blade Delta Standard uit Korea boven mijn Fender Telesonic usa.

@Blademan, ten behoeve van de Reverend verkocht? Hoe is het daarmee trouwens..?

ReinoutV
23 september 2006, 20:57
Het actieve gedeelte van de Blade gitaren is over het algemeen schakelbaar. In de middenstand staat de eq uit, dus heb je het geluid van de passieve elementen. In de 'boven' stand boost je het bas en hoog, in de 'beneden' stand wordt het mid geboost. Best veelzijdig dus.

Tupelo
23 september 2006, 21:22
VSC settings kun je instellen voor diverse stijlen.

Voorbeelden:

-Maximum drive, thick and creamy
-Fat and round
-Super clean, funky, great for rythm chops
-Hollow humbucker, dark & warm
-Bell-like, 'chickin' 'pickin' character
-Jazzy, great dark sound

Heb die van mij als een midboost ingesteld, maar het is dus ook mogelijk om een klank karakter in te stellen.
Zijn behoorlijk overtuigend.

blademan
23 september 2006, 21:46
@Blademan, ten behoeve van de Reverend verkocht? Hoe is het daarmee trouwens..?

Ik heb de Reverend Flatroc besteld, maar dat duurt nog een maand voor die binnenkomt. Trouwens hetzelfde heeft iemand anders uit nijmegen met de Reverend Charger 290 gedaan. Toeval bestaat niet

Tupelo
23 september 2006, 21:47
Ik ben zeer benieuwd! :p

Zou 'm zelf tegen die tijd weleens aan de tand willen voelen eigenlijk...

lampz
24 september 2006, 00:11
Ehm, ik was eigenlijk benieuwd wat jullie van déze Blade vonden, die met passieve electronica dus... Zoek een stratje voor bij m'n PRS (oké, ik geef het toe, het is wel een Koreaanse PRS :)), dus die extra functies hoeven van mij niet zo. Of is het aan te raden wat meer uit te geven voor die actieve functies (de Texas Standard Pro dan dus, want dat is toch wel de max qua budget)?

blademan
24 september 2006, 01:27
probeer ze beide en kijk wat jij zelf vindt, jij moet er op spelen.

lampz
24 september 2006, 01:41
probeer ze beide en kijk wat jij zelf vindt, jij moet er op spelen.

Natuurlijk, dat snap ik. Maar in principe is met zulke antwoorden dit forum compleet overbodig :) Ik weet dat het er om gaat wat ík er uiteindelijk van vindt, dus laat ik het anders stellen:

Vinden jullie het actieve systeem die 200 euro meer waard voor een gitaar die ik gebruik náást eentje met humbuckers? Volgens mij zit er namelijk niet meer verschil tussen de Texas Standard Pro en de Texas Classic... Onze bandsetting is vrij simpel (drums, bass, gitaar, zang en rap) dus ik heb niet echt een booster nodig om boven de rest van de band tijdens solo's uit te komen. Verder heb ik een amp met veel instelmogelijkheden (de Koch Powertone II - bijv. Bright Clean/Normal input, mid boosts, bright - en +, etc.). Is hierbij een actief systeem nog nodig? Nogmaals, ik heb al een gitaar met humbuckers, ik zoek enkel een lekker stratje erbij :)

Tupelo
24 september 2006, 03:34
Gezien je amp zou ik zeggen dat je geen 200 euro meer hoeft uit te geven voor de actieve toonregeling.

Anderzijds geeft VSC je gitaar wel een breder spectrum, moet jezelf afvragen of je dat nodig vind of niet. Het gaat namelijk niet alleen om boosten, je kan je gitaar met VSC net dat beetje pinchen waardoor die meer geschikt klinkt voor een bepaalde stijl muziek. Betekent wel dat je in de winkel al die VSC settings moet uitproberen om te kijken of je het iets vind. :D

Maar zonder VSC mag je er nogsteeds vanuit gaan dat je een puik afgewerkte gitaar in handen hebt.
Ik zou er nagenoeg blind voor durven te kiezen in ieder geval.

Topkam overigens nog geen problemen mee gehad en tuners zijn inderdaad het enige minpuntje dat ik gevonden heb aan mijn exemplaar en zelfs dat valt nog behoorlijk mee. Wanneer je locking tuners gehad hebt, wil je nu eenmaal niet anders meer. :)

blademan
24 september 2006, 10:51
Tupelo says it all. Die passieve strat zal zijn geld meer dan waard zijn.
Ik heb trouwens nog helemaal geen problemen gehad met mn Texas Standard. Er zitten prima tuners op, zelfs als ik mn tremolo gebruik blijft ie mooi op toon. Maar mijn Blade komt uit 1997, die wellicht nog in Zwitserland is gemaakt, maar ik heb geen idee vanaf wannneer ze naar Japan zijn gegeaan qua productie.

a.c.
24 september 2006, 14:44
Ik heb ook een texas standard gehad. Inderdaad goede strats. Alle details zijn goed verzorgd en het zijn podiumbeesten. De hals moet je liggen; ik vond na een tijdje de randen van de toets te scherp en de hals contour (achterkant) te plat. Ook zit de VSC schakelaar op de verkeerde plek en heb ik het systeem nooit serieus gebruikt. Zo, dat was het gezeik, maar die gitaren liggen wel op hetzelfde niveau als een USA strat.

Negative K3 fan
24 september 2006, 15:27
ik heb er een paar onversterkt bespeeld en vergeleken met an dere gitaren en ze konden prima mee met de USA fenders, hele fijne gitaren.

lampz
27 september 2006, 19:04
Heb 'm gewoon gekocht :) Was zo stapelverliefd! Foto's volgen!

blademan
27 september 2006, 19:53
Well done, Lampz, daar krijg je geen spijt van. Blade gitaren zijn gewoon goed. En het is weer eens iets anders!! Gefeliciteerd!

Tupelo
28 september 2006, 01:32
Congrats! :cheerup:

Mag ik u prijzen om uw wijsheid? :D