PDA

View Full Version : Plectrum geluid



peppie
23 september 2006, 15:58
Hoi ik weet niet zeker of het in dit deel van het forum moet maar hier komt hij:

als ik snel alternate (speed pick) dan hoor ik met gain altijd heel erg veel plectrum schaaf geluid.

ik speel met een dunlop jazz 3 en hou mijn plactrum zo recht als mogelijk.
en emgs.
Zijn er manieren om dit bijgeluid te verminderen dan wel met techniek dan wel met evt. een effect.

bijv dank pepijn.

Vonk
23 september 2006, 16:09
Hou je plectrum een klein beetje minder parallel aan de snaar, en laat je pick niet zo diep tussen de snaren zakken.

peppie
23 september 2006, 16:18
ligt het nou aan mij of heb je als je ze juist minder parallel houdt meer last van het schaven langs de snaren en dus het bijgeluid


pepijn

Trocar
23 september 2006, 19:12
ligt het nou aan mij of heb je als je ze juist minder parallel houdt meer last van het schaven langs de snaren en dus het bijgeluid


pepijn

Dat ligt niet aan jou hoor, ik vind het ook een wat rare tip, vooral als je leest wat jouw probleem is ;)

Vonk
23 september 2006, 19:35
Naja je moet je plectrum nooit helemaal parallel houden, zeker niet bij speedpicking. Als je hem parallel houd werkt je dat alleen maar tegen.

peppie
23 september 2006, 19:42
en hou mijn plactrum zo recht als mogelijk.


Als MOGELIJK.
:P :speed:

Shift
24 september 2006, 11:22
Bij mij helpt het ook gewoon als ik de toon knop een stukje draai, helemaal linksom is bijv. heel helder geluid en dan hoor je echt alles, ook je plectrum, en als ik hem helemaal tegen de klok draai, hoor je die bijgeluiden niet meer maar is het geluid ook wat doffer. Ergens in het midden is bij mij dan het beste geluid wat dat betreft.

vibro
24 september 2006, 12:41
Hoe harder je plectrum, hoe minder bijgeluiden.
Weg met dat jazz plectrum en koop een doos heavy!

peppie
24 september 2006, 14:51
Hoe harder je plectrum, hoe minder bijgeluiden.
Weg met dat jazz plectrum en koop een doos heavy!


dude die jazz 3 zijn best hard hoor ik kan ze niet buigen.
reviews van de jazz 3 (http://www.musiciansfriend.com/product/Dunlop-Nylon-Jazz-III-Pick?sku=110062&src=3WDTWXX)
ik zal het eens proberen met mijn toneknop proberen en dan met me eq weer bijsturen op me amp .

thanks voor de tips

peppie
24 september 2006, 20:58
ohoh probleem 2

als ik me tone weg draai. valt ook mijn hele legatto tone weg heel raar en ja ik zeg genoeg kracht etc

zelfs op me uiterste kracht is me legatto een stuk minder sterk

help!!

edit: waarschijnlijk is mijn output lager door dat me tone dicht zit en moet ik op me gt8 me input hoger zetten .

Shift
25 september 2006, 17:35
tsja in principe zou je met alle standen van de tone knop zonder die bijgeluiden moeten kunnen spelen dus dat is ook niet dé oplossing, al hardere (andere) plectra geprobeert? Ikzelf gebruik tortex plectrums van dunlop en ik heb er eigenlijk vrijwel geen last van.

peppie
27 september 2006, 22:41
je bent mijn held als je zonder bijgeluiden ( plactrum schaafgeluid kan spelen)

je hoort het namelijk bij iedere gitarist en ik speel of met jazz 3 of stubby 2.0

hard zat lijkt mij

pepijn.

Negative K3 fan
27 september 2006, 22:44
zonder aanslaggeluid wodrt je sound ook saai

peppie
27 september 2006, 22:52
ja dat wel, zit er weinig verschil meer tussen legatto en aanslaan

maar ik bedoelde het meer als iets waar je mee kan spelen zeg maar , soms wel soms niet .

pepijn

jaspie
28 september 2006, 15:21
als iedere gitarist het heeft, waaromk zou jij het dan anders willen??

kiem
29 september 2006, 00:39
hey pep... probeer es of t uitmaakt waar je aanslaat, vlak bij de brug of meer bij je neck element ofzow.. u never know ;)

peppie
29 september 2006, 13:46
als iedere gitarist het heeft, waaromk zou jij het dan anders willen??

teneerste als iedere gitarist iets zou willen wat anderen al hadden zou er dus nooit geinnoveerd worden.

jimi hedrix wilde toch ook voor die tijd onbekende effecten om zijn sound te vormen.

en ik ben gewoon benieuwd omdat je bijvoorbeeld bij de sound van petrucci vaak het nauwelijks hoort en bij de sound van bijvoorbeeld zappa en van steve morse die hij gebruikt in een paar nummers van deep purple het wel duidelijker hoorbaar is.

dus daarom vroeg ik is dit ook btj te onderdrukken door middelvan effecten etc...


en tuurtlijk snap ik dat het nooit weg gaat.
maar kan het toch wel willen minderen?

pol
29 september 2006, 14:49
die stubby's geven wel veel bijgeluiden, bij tortex en dunlop nylons heb ik er geen last van.

Emocide
29 september 2006, 16:03
peppie als die plectrums net nieuw zijn gewoon ff een klein beetje schuren ;) als ze namelijk een beetje ingespeelt zijn is het totaal weg (teminste bij mij :))