PDA

View Full Version : Gitaren uit de VS



FrankC
23 september 2006, 15:46
Iemand positieve ervaringen met het importeren van gitaren uit de VS?
De prijzen op amerikaanse sites zijn vaak aanzienlijk lager dan die hier in de Benelux. Zo ja, eventuele tips svp.

nielsduursma
23 september 2006, 16:04
hoe kom je er op om dat in dit forum te plaatsen?!?!?!?!?! een hele prestatie :satisfie:

Vonk
23 september 2006, 16:06
Gitaren hebben te maken met rack gear... dus hij heeft wel een punt!

Alain
23 september 2006, 16:15
neeje, rack gear wordt ook in amerika gebruikt.

Ik heb al gitaren laten over komen uit de VS. Hou er rekening mee dat er verzending op zit, en voor België +- 25 % invoertaks, voor Nederland 22-23 geloof ik.

FrankC
23 september 2006, 16:22
Oeps foutje! Excuses.

cardinal
3 oktober 2006, 17:57
Paar maten van mij hebben het diverse keren gedaan met veel succes.


Ook zijn ze wel wel naar de states gegaan en hebben het gitaar daar gehaald en net gedaan alsof ze al van hen waren. Scheelt weer die extra kosten en reis je (bij een duur gitaar) dus gratis heen en weer.

Tho
3 oktober 2006, 18:43
Paar maten van mij hebben het diverse keren gedaan met veel succes.


Ook zijn ze wel wel naar de states gegaan en hebben het gitaar daar gehaald en net gedaan alsof ze al van hen waren. Scheelt weer die extra kosten en reis je (bij een duur gitaar) dus gratis heen en weer.

Dan hebben ze wel een bijzonder dure gitaar aangeschaft.. weet je wat dat kost zo'n ticket? en overnachtingen?

ACSlater
3 oktober 2006, 21:21
Dan hebben ze wel een bijzonder dure gitaar aangeschaft.. weet je wat dat kost zo'n ticket? en overnachtingen?

Je hebt wel meteen de States bezocht. Ook niet verkeerd om een paar dagen in NYC rond te hangen of beter nog: de strip in LA!

Jay75
4 oktober 2006, 09:16
Nou net voorbij Timesquare zitten een paar hele vette gitaarzaakjes! :)

Geef mij New York maar met de California girls op stadsbezoek:)

FrankC
25 oktober 2006, 14:37
Cardinal,

Moesten die maten van je aantonen dat het hun instrumenten waren? Of hadden ze vanuit Nederland een koffer bij met een Hondo ofzo erin. Hondootje eruit...... Jackson erin. Of gaat het allemaal veel eenvoudiger.

Dirkdewaard
25 oktober 2006, 22:24
Dit zou ik inderdaad ook wel eens willen weten. Vroeger heb ik wel eens wat meegenomen, met het risico om invoer-rechten te betalen. Altijd gelukt, maar nu ga ik niet meer heen en wil ze bestellen.....
Iemand vertelde me dat je ze moet sturen als kado?

Les Paul
26 oktober 2006, 07:09
De truc om een gitaar als kado te verzenden werkt allang niet meer. Je krijgt naast de verzendkosten ook een aanslag voor BTW en douane.
Ik heb het in het verleden gedaan voor 2 PRSsen. Nu zijn de prijzen van PRS in de USA zodanig gestegen dat het bijna niet meer loont.
Een Gibson of Fender zou ik nooit bestellen (waar dan ook) aangezien deze gitaren teveel mindere exemplaren afleveren.

Dirkdewaard
26 oktober 2006, 16:13
Helaas, maar ik koop alleen oude gitaren. Zou ik die ook niet op kunnen laten sturen door een vriend denk je?

Pun
26 oktober 2006, 17:32
Op m'n belasting aanslag voor de Univox die ik in Amerika had gekocht stond dat alles dat van particulier naar particulier wordt verzonden en minder dan 350 euro waard is vrijgesteld is van belasting.

Misschien dat je daar wat aan hebt?

Mike McCready
26 oktober 2006, 17:42
Op m'n belasting aanslag voor de Univox die ik in Amerika had gekocht stond dat alles dat van particulier naar particulier wordt verzonden en minder dan 350 euro waard is vrijgesteld is van belasting.

Misschien dat je daar wat aan hebt?
Die grens ligt op iets van 23 euro ipv de 350 euro die jij noemt

Dirkdewaard
26 oktober 2006, 19:29
Is het: de eerste 350 Euro's zijn onbelast?

Heb ik helaas nog niets aan. Vrees dat dit moeilijk wordt....
Retourtje kopen en zeggen dat je de gitaar op de heen-reis al had misschien?

Anders Destium
26 oktober 2006, 19:37
Ik heb een paar gitaren uit de VS, ik heb steeds braaf de tax betaald en geen enkel probleem gehad. Let er alleen wel op dat in sommige staten er nog een bedrag aan (Amerikaanse) tax bovenop de prijs komt.

Dirkdewaard
26 oktober 2006, 19:48
Ik heb ook wel eens invoer rechten moeten betalen, dat was iets van 20%?? (het is een tijdje geleden.....)

Dat wordt echt te gek.

zjanke
26 oktober 2006, 20:54
Is het: de eerste 350 Euro's zijn onbelast?

Heb ik helaas nog niets aan. Vrees dat dit moeilijk wordt....
Retourtje kopen en zeggen dat je de gitaar op de heen-reis al had misschien?

Dan vraagt de douanier: " hep u een aankoopbonnetje m'neer?"

Dirkdewaard
26 oktober 2006, 21:05
U bedoelt de aankoopbon van de gitaar toen ik hem kocht in maart 1960?

Nee weg-ge-gooit.....

haha het gaat me niet lukken he? :(

Pun
26 oktober 2006, 21:18
Die grens ligt op iets van 23 euro ipv de 350 euro die jij noemt

Waarom staat er dan op dat blaadje dat ik van de douane heb gehad waarop ik aan moest geven wat het was en de kosten en zo 350 euro?

Misschien 23 euro bij verzending van bedrijf naar particulier of zo? Maar voor particulier naar particulier zou het volgens dat formulier 350 euro zijn.

Ik heb in ieder geval nog nooit invoerrechten hoeven te betalen voor dat ik de Univox kocht, en ik heb een Polychorus van 160 euro via ebay gekocht en een Sansamp Original voor 180. En nog een aantal dingen die ik via ebay heb besteld in de VS die boven de 23 euro uitkwamen, heb ik ook geen belasting over hoeven te betalen. Ook dingen die van Ebay winkels afkwamen trouwens, en niet van particulieren.

En het is niet dat de eerste 350 euro onbelast zijn. Als je onder de 350 euro zit dan betaal je niets, zit je erboven dan betaal je volle mep, dus ook voor die 350 euro, 20% of zo. En er komt nog eens 30 euro extra bij, 15 voor inklaringskosten en nog eens 15 voor administratiekosten of zoiets.




Dan vraagt de douanier: " hep u een aankoopbonnetje m'neer?"


"Nee, die heb ik niet, want ik heb hem van een particulier gekocht en die geven geen bonnetjes." :)

Of je laat een bonnetje uitschrijven voor 325 euro of zo op de plaats waar je hem gekocht hebt.

Maar ja, of ze daar allemaal intrappen dat weet ik ook niet.

Anders Destium
26 oktober 2006, 23:02
Wat je kunt proberen is een bon laten schrijven voor een veel lager bedrag (dan kun je de gitaar ook voor veel minder verzekeren). Het nadeel daarvan is dat je als er iets gebeurt direct veel geld kwijt bent, je krijgt alleen het verzekerde bedrag uitgekeerd. En een gitaar met een bon van 500 euro en een verzekerde waarde van 2000 euro daar trapt niemand bij de douane in natuurlijk, met deze dollarkoers is het natuurlijk bijna standaard kassa.

Dirkdewaard
28 oktober 2006, 01:32
ik neem aan dat de duane een copie hebben van:
"The official vintage guitar magazine price guide"

toch?

zjanke
28 oktober 2006, 09:36
Yep, die hebben ze en als jij niet kunt aantonen dat je dat ding al had zul je moeten betalen over een prijs die zij bepalen. (en ze schatten royaal :nervous: )

Als je een gitaar meeneemt naar een plaats buiten de EU en vervolgens weer mee terugneemt, dan zul je hem tijdelijk moeten uitvoeren. Dit gebeurt door serienummers aan te geven op officiele documenten. Serienummer op een backplate en niet onlosmakelijk verbonden met het object? Foto d'rbij!

Ik weet vanuit mijn werk hoe het moet en dat het soms ook anders gaat, maar de vrijstelling ligt echt op 22 euro. Gift of sample als omschrijving werkt juist als een rode lap op een stier bij de douane, lagere waardes dan de werkelijke zijn een risico wat je neemt. Zoals aangegeven bij vermissing, maar ook als er een controle plaatsvindt door de douane zul jij moeten aangeven dat dat de werkelijke waarde is en dan nemen ze geen genoegen met een telefoontje van je amerikaanse vriend dat hij die customshop-in-nieuwstaat echt voor 50$ heeft gevonden bij de pawnshop.

Gewoon rekenen wat het kost met alle toeters en bellen erbij en als je geen BTW/invoer hoeft te betalen heb je een mazzeltje. het is niet zo dat je wordt genaaid als je wel moet betalen.