PDA

View Full Version : Soleares van Paco Pena.



koella
23 september 2006, 00:06
Ach laat ik er maar een nieuwe post van maken.

Voor de flamenco liefhebbers alhier: een soleares waar ik nog druk mee bezig ben.

http://www.youtube.com/watch?v=MfF9IIl84rA

VHsologitarist
23 september 2006, 16:11
al een tijdje geleden opgenomen huub ;)
klinkt lekker!! Echt een lekker geluidje uit dat gitaartje :)
GR Fer

koella
23 september 2006, 17:34
Hey Fer ! hoe is het ?

Ja we oefenen gewoon door. Reacties of niet LOL.

HdR
24 september 2006, 16:33
Hey hoi!

Dat klinkt goed man! ik hou wel van flamenco. Ik wil je even een link doorgeven.Via onderstaande link kom je ook op een site van een goede flamenco gitarist. Hij is een ex van mijn vriendin,een beetje raar om daar reclame voor te maken, maar goed hij maakt erg mooie muziek en daar gaat 't om vindt ik. Kijk maar eens, en laat maar eens horen wat je er van vind.

http://members.home.nl/sannetemeerman/stringt.html

Gr. Henk

koella
24 september 2006, 16:53
Dank je HdR !


Ik heb effe geluisterd naar de link.
Klinkt leuk. Maar het is geen flamenco.

HdR
24 september 2006, 17:05
:D nu zie je maar weer, ben geen kenner dus :)

Wel leuk he!

koella
24 september 2006, 17:21
Ik wil geen zieltjes winnen, maar hier is iemand die het echt kan: Gerardo Nunez.http://www.youtube.com/watch?v=Arn99rAAgX4 (http://www.youtube.com/watch?v=Arn99rAAgX4)

VHsologitarist
24 september 2006, 20:50
ai ai ai .... sorry heb Old school geluisterd maar die is toch echt fals :(

.... Gerardo Nunez... Tja nu noem je ook iemand ;)

VHsologitarist
24 september 2006, 20:53
Met mij is alles oke huub,

flink aan het studeren (programmeren) en veel oefenen (nog steeds op "en las cuevas "van toque, paco pena), blijft moeilijk op tempo (ene keer gaat het goed andere keer struikel ik over vb. picado)... Ben blij als ik dadelijk de Conde Hermanos heb!! :D Als ik m heb neem ik m helemaal op! En dan begin ik ook aan die Solereas.

Gr Fer

koella
24 september 2006, 21:19
Ok Fer.

succes met je studie en met spelen.

Don Capo
25 september 2006, 08:32
Fijn, een Soleares op de maandagmorgen. Klinkt lekker. Prachtig geluid. Hoe krijg je dat zo op je computer? Wat gebruik je hiervoor?

Je hebt echt een mooie steady techniek en ik vraag me een beetje af waar je het geleerd hebt?

meul
25 september 2006, 14:59
Hey Koela,

tof! het heeft nog niet de lenigheid van de man waar je een linkt naartoe plaatste. maar het is netjes gespeeld. wel vind ik hem wat aan de trage kant en duurt hij voor mijn gevoel net iets te lang om te blijven boeien. dit staat los van dat ik het altijd razend knap vind als mensen dit kunnen spelen. met truukjes kom je er hier niet.

Groetjes,
Jan

VHsologitarist
25 september 2006, 19:42
geloof dat dit op tempo gespeeld is toch?

meul
26 september 2006, 00:21
geloof dat dit op tempo gespeeld is toch?

Jullie zullen dit beter weten dan ik hoor, maar dit soort stukken zijn toch basis schema's waarop iemand improviseert? ik kan me niet voor stellen dat tempo ook vast ligt?

VHsologitarist
26 september 2006, 15:20
Helemaal waar Meul, alleen is dit studie materiaal (waarvan ik het nummer van paco pena op cd heb gehoord).

meul
27 september 2006, 10:37
alleen is dit studie materiaal (waarvan ik het nummer van paco pena op cd heb gehoord).

ach ja, paco, leeft die nog? hoort daar niet meer zo veel van. ik hoorde een tijdje terug een gast die speelde ook waanzinnig, ik geloof dat hij jezus de rosario heette of iets dergelijks. ik kan er alleen weinig van vinden op internet

koella
29 september 2006, 12:50
Don Capo: Gewoon opgenomen met een camcorder. Niks aan het gekuid gedaan.Wel een goeie gitaar natuurlijk.

Meul: Het is een soleares. En voor een soleares is hij zelfs een beetje aan de snelle kant. Het verdriet en de pijn moeten ervan afdruipen, snap je ? :D
Alleen het slotgedeelte en de tremolo hadden wat sneller gemoeten.

De improvisatie in flamenco zit hem meer in de opbouw van een stuk. Je kunt ter plekke bedenken welke melodieen ( falseta's ) je gaat spelen en in welke volgorde. Maar de melodieen zijn vantevoren bedacht.

Als je naar Nunez buleria luistert, dan hoor je dat hij hem exact hetzelfde speelt als op de cd. Nou ja, exact. Bijna exact dan.

koella

meul
1 oktober 2006, 10:44
Meul: Het is een soleares. En voor een soleares is hij zelfs een beetje aan de snelle kant. Het verdriet en de pijn moeten ervan afdruipen, snap je ? :D
Alleen het slotgedeelte en de tremolo hadden wat sneller gemoeten.
De improvisatie in flamenco zit hem meer in de opbouw van een stuk. Je kunt ter plekke bedenken welke melodieen ( falseta's ) je gaat spelen en in welke volgorde. Maar de melodieen zijn vantevoren bedacht.

Als je naar Nunez buleria luistert, dan hoor je dat hij hem exact hetzelfde speelt als op de cd. Nou ja, exact. Bijna exact dan.

koella

de thema's staan dus vast (mag ik dat zo noemen?) tempo en improvisatie zijn vrij. beetje de spaanse blues lijkt het :-)
bij Nunez hoor je heel veel vaker terugkomen. zelfs complete passages uit nummers met een andere naampje. het is niet vreemd dat Nunez het zelfde op cd als live klinkt lijkt me. iemands spel is vaak gebaseerd op een paar licks waarop hij verder gaat en varieerd.

koella
1 oktober 2006, 11:39
Ja zoiets. Alleen in de blues heb je typische "oer"licks waar eindeloos op gevarieerd wordt. Terwijl in flamenco gebruik gemaakt wordt van complete melodieen.

Dus stel dat wij een dergelijke cultuur zouden hebben, dan zouden onze falseta's bestaan uit kortjakje, vader jacob, 2 emmertjes etc. Het zou dan de sport zijn om die melodieen herkenbaar te houden, maar toch zoveel mogelijk met de melodie en de accoorden te sjoemelen.

Eigenlijk dus meer zoals in de oude jazz


Ps Meul. Ik heb vandeweek naar Bjork zitten luisteren en ook naar Todd Rundgren's "utopia".
Ik ben benieuwd wat jij van deze mensen vindt, gezien jou muzikale zwerftochten.

meul
1 oktober 2006, 20:06
Ja zoiets. Alleen in de blues heb je typische "oer"licks waar eindeloos op gevarieerd wordt. Terwijl in flamenco gebruik gemaakt wordt van complete melodieen.

Dus stel dat wij een dergelijke cultuur zouden hebben, dan zouden onze falseta's bestaan uit kortjakje, vader jacob, 2 emmertjes etc. Het zou dan de sport zijn om die melodieen herkenbaar te houden, maar toch zoveel mogelijk met de melodie en de accoorden te sjoemelen.

Eigenlijk dus meer zoals in de oude jazz


Ps Meul. Ik heb vandeweek naar Bjork zitten luisteren en ook naar Todd Rundgren's "utopia".
Ik ben benieuwd wat jij van deze mensen vindt, gezien jou muzikale zwerftochten.

Aha, het word dus tijd dat ze een nieuw liedje gaan verzinnen. op een gegeven moment word het zo uitgemolken en daar word je uiteindelijk in elke muziek soort moe van :-) nee, bedankt voor de info!

ik heb wel eens wat gehoord van bjork, todd ken ik echt heel slecht (is't was?). bjork vond ik oke maar niet mijn dingetje.

koella
1 oktober 2006, 20:38
Nieuw melodietje ?

Ach ja, die komen er natuurlijk wel bij. Maar het is zo moeilijk he ?
Een nieuw stukje kan heel mooi zijn, maar je moet het wel goed doen want anders is het geen flamenco ( cq. blues ) meer.

rickert
27 oktober 2006, 02:57
Het is vreemd dat iemand met een stalen gezicht Spaanse muziek speelt als Nederlander. Daar vervolgens op geattendeerd wordt. En dat dat een beetje nonchalant wegwuift.


Ik zou me doodschamen.

heavy-metal-thunder
27 oktober 2006, 08:15
Jullie zullen dit beter weten dan ik hoor, maar dit soort stukken zijn toch basis schema's waarop iemand improviseert? ik kan me niet voor stellen dat tempo ook vast ligt?

dat is een misvatting! Bij Flamenco is dat vooraf ingestudeerd!

koella
27 oktober 2006, 08:49
Het is vreemd dat iemand met een stalen gezicht Spaanse muziek speelt als Nederlander. Daar vervolgens op geattendeerd wordt. En dat dat een beetje nonchalant wegwuift.


Ik zou me doodschamen.

Je hebt gelijk. Ik zal me in de toekomst meer bezig gaan houden met oerhollandse muziek.

Zoals redhouse van Jimi Hendrix.:seriousf:

meul
27 oktober 2006, 10:55
Het is vreemd dat iemand met een stalen gezicht Spaanse muziek speelt als Nederlander. Daar vervolgens op geattendeerd wordt. En dat dat een beetje nonchalant wegwuift.


Ik zou me doodschamen.

Waar slaat dat nou op?

Don Capo
27 oktober 2006, 11:06
Ik snapte hem ook al niet, weet niet zeker of dit als grapje bedoeld is of serieus...

rickert
27 oktober 2006, 11:29
Als Koella het maar snapt :hippie: PEACE

meul
27 oktober 2006, 11:51
Als Koella het maar snapt :hippie: PEACE

Ow, een mooi moment tussen 2 mannen?

rickert
27 oktober 2006, 12:05
Ow, een mooi moment tussen 2 mannen?

dat kan je wel stellen ja :satisfie:

koella
27 oktober 2006, 14:10
Ach, Rick is een beetje boos vanwege geleverde kritiek.

Sorry Rick, gewoon dooroefenen joh, dat doe ik ook.:)