PDA

View Full Version : keyboard op een buizenamp



Rormo
23 september 2006, 00:02
Ik heb nog een kleine buizenversterker over die ik niet gebruik. De toetsenist van m'n band wil deze graag hebben om te gebruiken voor zijn keyboard/synth. Kan dit? Kan het kwaad? Ik weet bijvoorbeeld dat je een bas nooit in een gitaarversterker mag prikken. Mag een keyboard wel?

hadv
23 september 2006, 00:15
moet lukken

Tupelo
23 september 2006, 00:56
Ik heb er nooit problemen mee gehad in ieder geval.
Moet 'm alleen niet te hard zetten. :)

Rormo
23 september 2006, 01:08
de amp of het keyboard?

johantipker
23 september 2006, 19:36
icm een fender rhodes is t weergaloos

heavy-metal-thunder
23 september 2006, 20:16
inderdaad. Een Rhodes op een Fender deluxe reverb was WAOW!

sjoerd5
23 september 2006, 20:35
jaaaaaaaaa


lemy op gitaarversterker

Han S
23 september 2006, 21:09
Ik weet bijvoorbeeld dat je een bas nooit in een gitaarversterker mag prikken. Mag een keyboard wel?

Ik heb een hele avond bas gespeeld in een groot zwembad op een Marshall JCM800 combo met één speaker. Geen centje pijn en hij doet het nog steeds prima. Niet te hard en niet teveel laag er in draaien.

Chris Winsemius
23 september 2006, 22:03
Ik heb een hele avond bas gespeeld in een groot zwembad op een Marshall JCM800 combo met één speaker. Geen centje pijn en hij doet het nog steeds prima. Niet te hard en niet teveel laag er in draaien.

Werd ie dan niet nat?















:D

MarkS
23 september 2006, 23:00
Ik zou toch erg oppassen met veel (sub-)laag en zeer impulsrijke geluidjes. Zeker als de resonance regelaar van het filter wordt opgeschroefd. Daar wordt ook een stug opgehangen gitaarspeaker op den duur niet blij van.

piezo
23 september 2006, 23:59
Ik neem aan dat de toetsenist die versterker niet gebruikt als zaalversterking voor zijn synth maar als keyboard monitor.

De loop return, indien aanwezig, van een buizenversterker is gemaakt voor ontvangst van een signaal op lijnniveau, en dus geschikt voor een synth signaal. De FX-loops van veel Mesa versterkers zijn mogelijk minder geschikt.

Als je een synth in de vóórkant van een gitaarversterker prikt, dan de lo-Z/active ingang gebruiken, de inputregelaar niet te ver open en de eventuele master behoorlijk open.

Waar je ècht mee moet oppassen zijn harde sinusbassen zoals de bekende Roland TB-303/TR-909 dance-dreunen. Een buizenversterker heeft namelijk nauwelijks luidsprekerdemping en een gitaarluidspreker is doorgaans niet gemaakt voor dat echte laag.

Rormo
24 september 2006, 11:51
Het gaat om een Marshall JTM 30. En het is idd niet als zaalversterking maar als monitor. Voor de zaal zou of de versterker gemiced worden, of gewoon een tweede kabel rechtstreeks de PA in.