PDA

View Full Version : transformator vervangen, heeft het nut?



rhcp_schipper
22 september 2006, 22:54
Hallo,

Nu las ik ergens dat als je je transformator vervangt(als er natuurlijk een oude transformator in je amp zit) dat het geluid daardoor sterkt verbeterd. Is dit zo, of verandert het iets heel anders?

Ik ben hier echt heel erg beniuwd naar.

Chris Winsemius
22 september 2006, 23:42
Hallo,

Nu las ik ergens dat als je je transformator vervangt(als er natuurlijk een oude transformator in je amp zit) dat het geluid daardoor sterkt verbeterd. Is dit zo, of verandert het iets heel anders?

Ik ben hier echt heel erg beniuwd naar.

Hoeft niet altijd zo te zijn maar vaak wel.
Ik werk hier aan veel ampjes en vervang regelmatig de uitgangstrafo van reïssue amps door 'n goeie replica v/d ouderwetse types; enorm verschil;
meer "klank", prettiger hoog, betere definitie, strakker laag, lekkerder vervorming, betere sound op lagere volumes.
Bij sommige hele oude trafo's kan de klank na vele jaren achteruit gaan, verlies aan hoog en "leven"...

drap
23 september 2006, 08:58
Hallo,

Nu las ik ergens dat als je je transformator vervangt(als er natuurlijk een oude transformator in je amp zit) dat het geluid daardoor sterkt verbeterd. Is dit zo, of verandert het iets heel anders?

Ik ben hier echt heel erg beniuwd naar.

Grappig, ik zit nu met dezelfde kwestie. Ik heb een behoorlijk gebrek aan laag in m'n JTM60. Nou heb ik daar es dr. Tube over gemaild of dat met een bepaald setje buizen op te lossen is of wellicht zelfs met een andere speaker. Die man gaf mij ook als advies de transformator te vervangen (sowieso een zwak punt in de JTM60 naar het schijnt). Ik kreeg als tip es naar Mercury Magnetics en Marshall te kijken voor een goeie upgrade. Moraal van dit verhaal: Je uitgangstrafo vervangen loont :D

Moet ik hierbij toch ook ff schaamteloos de man van dr. Tube wederom een veer in z'n reet steken. Z'n advies getuigt van liefde voor z'n vak en gemeende interesse in de problemen van een klant, want de beste man verkoopt niet eens transformators. Hij had me dus ook wat anders aan kunnen smeren, maar dat heeft ie dus niet gedaan. Hij heeft in mij een vaste klant in ieder geval.

Negative K3 fan
23 september 2006, 12:21
het nadeel van het vervangen van transformators is dat het een erg dure grap is (vooral als je kijkt naar mercury magnetics) zonder dat je ook maar een idee hebt van het eindresultaat, omdat er niet veel mensen zijn die het hebben gedaan en van de mensen die het wel hebben gedaan heb ik tot nu toe gemengde verhalen gehoord die mij niet hebben weten te overtuigen...

als jij in je 100 watter een mercury magnetics wilt laten zetten kijk je denk ik al snel tegen een euro of 3-400 aan...

persoonlijk zou ik het eerder in speakers en cabs zoeken, die maken ook erg veel verschil in geluid.

Chris Winsemius
23 september 2006, 12:33
Hamvraag: om welke amp gaat het en "wat zijn de wensen"

Omdat trafo's niet gratis of goedkoop zijn proberen weinigen het uit. Ik ben er mee begonnen omdat ik op zoek was (en ben) naar sounds die vaak alléén maar in "holy grail amps" zitten. Met circuit-aanpassingen kun je vaak heel wat (laten) verbeteren maar de uitgangstrafo is wel het onderdeel dat je eindbuizen aan de speakers koppelt, "alle sound gaat daar doorheen".

Speakers en cabs maken ook zeer veel uit.

De impact v/e OT in 'n amp met 'n goed circuit is te vergelijken met het vervangen van ElCheapo elementen door goede in 'n gitaar met goeie stukken hout en 'n goede constructie.

drap
23 september 2006, 12:47
Kijk anders hier es voor je type versterker enzo bij Mercury Magnetics: http://www.mercurymagnetics.com/pages/nav/mainframe.htm. Driehonderd euro kosten ze bij lange na niet, maar prijzig zijn ze inderdaad wel.

Chris Winsemius
23 september 2006, 12:55
Kijk anders hier es voor je type versterker enzo bij Mercury Magnetics: http://www.mercurymagnetics.com/pages/nav/mainframe.htm. Driehonderd euro kosten ze bij lange na niet, maar prijzig zijn ze inderdaad wel.

Met montage erbij kom je natuurlijk wat hoger uit dan de pure trafo-prijs.

Reken op 2.7% invoerrechten over de parts & shipping, daar weer 19% btw over en dan nog 'n tienitje voor de handling hier.

Moet Xavier/DrTube nog wat MMs leveren...... zeer ok-je gozer! (en niet alléén daarom :D )
Hij en Len hadden wat MMs in amps van mij gehoord en toen hebben ze 'n OT en choke in de Jubilee van Len gezet die daardoor enorm veel beter/lekkerder ging klinken. Xavier vertelde mij dat ie het eerst niet wou/kon (no pun!) geloven maar toen was ie overtuigd.

drap
23 september 2006, 13:08
Ik weet niet of ik de vraag hier mag stellen, anders moet het antwoord maar ff verder via pm, gezien het verleden. Op de gok dan maar :D

Maar eh... Chris, kan jij redelijk makkelijk aan Mercury Magnetic trafo's komen Chris? Ik las namelijk ook op die site dat als je er meerdere koopt, je flink wat goedkoper uit bent. Ik heb er namelijk in de zeer nabije toekomst eentje nodig voor m'n Marshall JTM60.

Wellicht dat je de trafo ook voor me in wil bouwen, evenals een setje JJ KT77 (die ik hier nog heb liggen) d'r voor me in wil pleuren en biassen enzo? Dit alles tegen betaling natuurlijk.

Xavier is inderdaad een hele goeie gozer die weet waar die over lult als het op buizen aankomt en ook nog wel wat meer.

Chris Winsemius
23 september 2006, 13:20
Hoi Drap

Email/pm me even (voor dat het 'n grote schijnbare spam thread wordt).

Xavier is inderdaad zeer oprecht, waardeer ik zeer! Het contact met hem is zeer plezierig en we helpen elkaar af en toe met tips en ervaringen.

mvg!,
Chris

drap
23 september 2006, 13:32
Pm'etje voor Chris! :cooler:

Negative K3 fan
23 september 2006, 14:20
Kijk anders hier es voor je type versterker enzo bij Mercury Magnetics: http://www.mercurymagnetics.com/pages/nav/mainframe.htm. Driehonderd euro kosten ze bij lange na niet, maar prijzig zijn ze inderdaad wel.

$250+verzendkosten+belasting/invoerheffing+montage kosten, komt gemakkelijk op 300 euro!

drap
23 september 2006, 17:26
Met reparatiekosten inderdaad wel. Ik heb net een mailtje terug gekregen van dr. Tube en die man had het over alles bij elkaar zo'n E290,- Maar goed, ik heb Chris de klus al min of meer toegezegd en ik ben een man van m'n woord.

johantipker
23 september 2006, 18:44
Hoeft niet altijd zo te zijn maar vaak wel.
Ik werk hier aan veel ampjes en vervang regelmatig de uitgangstrafo van reïssue amps door 'n goeie replica v/d ouderwetse types; enorm verschil;
meer "klank", prettiger hoog, betere definitie, strakker laag, lekkerder vervorming, betere sound op lagere volumes.
Bij sommige hele oude trafo's kan de klank na vele jaren achteruit gaan, verlies aan hoog en "leven"...

heb je dergelijke TRAVO chirurgie wel eens verricht aan een Fender HRDL?

Zo ja, met een goed resultaat? Dus betere sound....

Chris Winsemius
23 september 2006, 18:56
heb je dergelijke TRAVO chirurgie wel eens verricht aan een Fender HRDL?

Zo ja, met een goed resultaat? Dus betere sound....

Hoi Johan

Voor traVo's moet je bij Guitarnijboer zijn :D Geen vrouwen met baarden in amps hier!!! LOL
Bij 'n HRDL (nog) niet, binnenkort wel bij 'n BluesDeville. Ik zal dan wat posten.

johantipker
23 september 2006, 19:02
dat wacht ik gaarne af....

Chris Winsemius
24 september 2006, 10:23
Hoi Johan

Dit stond ook nog op GitaarNet:
in 'n reïssue DeluxeReverb (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78747&page=2)

johantipker
24 september 2006, 11:57
dank je Chris,
dat topic had ik idd gevolgd, het was alleen niet tot me doorgedrongen dat het om een reissue amp ging....

rhcp_schipper
24 september 2006, 12:52
Hallo,

Het gaat bij mij maar om een marshall 8040, maar toch was ik benieuwd wat voor een transformator erin gaat, en of ik verbetering zou horen. (sorry dat ik dat neit eerder heb gezegd).

Agent_Smith
24 september 2006, 12:56
Hallo,

Het gaat bij mij maar om een marshall 8040, maar toch was ik benieuwd wat voor een transformator erin gaat, en of ik verbetering zou horen. (sorry dat ik dat neit eerder heb gezegd).
Zit geen OT in -> transistorbak.

guitarnijboer
24 september 2006, 13:26
Hoi Johan

Voor traVo's moet je bij Guitarnijboer zijn :D Geen vrouwen met baarden in amps hier!!! LOL
Bij 'n HRDL (nog) niet, binnenkort wel bij 'n BluesDeville. Ik zal dan wat posten.

Hier ben ik al!!! :D

Chris Winsemius
24 september 2006, 13:30
Goeie middag!

rhcp_schipper
24 september 2006, 14:14
Zit geen OT in -> transistorbak.


wat is ot? Maar er zit wel in trafo in, kan er iets verbeteren als ik die vervang?

Negative K3 fan
24 september 2006, 15:29
binnenkort wel bij 'n BluesDeville. Ik zal dan wat posten.

clips van voor en na!!!

Negative K3 fan
24 september 2006, 15:33
wat is ot? Maar er zit wel in trafo in, kan er iets verbeteren als ik die vervang?

output transformer, en waarschijnlijk nauwelijks tot geen verbetering

pol
25 september 2006, 11:56
welke amps hebben dan stock wel heel goede transfo's vraag ik mij af ?
jcm800's ? of zijn die ook nog voor verbetering vatbaar ?

provisus
25 september 2006, 12:19
Mijn bigtone t45 heeft custom hand wound transformers, ik weet niet of dat beter of slechter is?!

Chris Winsemius
25 september 2006, 12:35
welke amps hebben dan stock wel heel goede transfo's vraag ik mij af ?
jcm800's ? of zijn die ook nog voor verbetering vatbaar ?

Meestal de duurdere boutique amps en de betere exemplaren uit de vintage tijd.
Bij Marshall is de trafo-klank (imho) na '68/'69 (en afgezien van andere factoren) flink anders dan daarvoor.
Bij bijvoorbeeld de JCM800 2203 zijn de verschillen tussen 70s/80s en de reïssues enorm (laatste is scheller). Heb hier redelijk wat 2203 gemod met oa. 'n plexi-replica uitgangstrafo; geen ice picky schelheid meer, strakker laag, lekkerder kleuring v/d scheur en al 'n goeie sound op lage mv-standen.

Als je happy bent zo laten, indien niet: PM :)

Chris Winsemius
25 september 2006, 12:36
Mijn bigtone t45 heeft custom hand wound transformers, ik weet niet of dat beter of slechter is?!

Is (ook) vooral afhankelijk v/h merk. Ken zelf zeer goeie maar ook slechte hand wound trafo's.

Misschien moet ik die slechte maar traVo's noemen :D

provisus
25 september 2006, 13:25
Is (ook) vooral afhankelijk v/h merk. Ken zelf zeer goeie maar ook slechte hand wound trafo's.

Misschien moet ik die slechte maar traVo's noemen :D

Zijn Jensen hand wound trafo's, ze zien er ook helemaal goud koper achtig uit :O :P

Kim Wilson
25 september 2006, 13:32
Even een topicje gebruiken hoor. :D
En wat als ik in mijn Hotrod een andere trafo zou drukken? Of is dat de rest van de amp niet waard?

johantipker
25 september 2006, 13:37
Even een topicje gebruiken hoor.
En wat als ik in mijn Hotrod een andere trafo zou drukken? Of is dat de rest van de amp niet waard?




dat had ik ook al gevraagd Kim... een paar postjes terug, maar misschien miste je dat in de traVo verwarring....... waar is die Nijboer eigenlijk gebleven?

Kim Wilson
25 september 2006, 13:43
dat had ik ook al gevraagd Kim... een paar postjes terug, maar misschien miste je dat in de traVo verwarring....... waar is die Nijboer eigenlijk gebleven?
Oh, oepsie... :chicken:

Chris Winsemius
25 september 2006, 14:35
Zijn Jensen hand wound trafo's, ze zien er ook helemaal goud koper achtig uit :O :P

Durf ik je niet te zeggen...

@Kim en Johan:
Ben nu druk bezig met wat andere Fender/trafo/mod-prijzen maar heb even snel naar de Blues/HotRod-types gekeken... niet echt goedkoop maar wel goedkoper dan de meeste Marshall trafo's.
Ik post in ieder geval binnenkort even over de indrukken v/e OT in zo'n amp, samples zullen niet lukken helaas.

@topic-starter
Ik denk dat het 'n te klein verschil in sound en feel bij jouw transistor-versterker oplevert om de onderdelen/arbeids-prijs te kunnen rechtvaardigen.

johantipker
26 september 2006, 11:26
wij zijn gevoegelijk nieuwsgierig.......

het zou wellicht wat overdreven zijn om er ook nog een een point to point wired board in te zetten... ?

dan wordt t wel een hele dure grap.....

Kim Wilson
26 september 2006, 11:32
En ik denk ook een beetje onzinnig. Ik kan me niet voorstellen dat de winst en de hoeveelheid werk ook maar enigszins met elkaar in verhouding staan...

pol
26 september 2006, 11:35
als je zo gaat beginnen kun je beter helemaal vanaf nul beginnen :)

johantipker
26 september 2006, 11:37
dat dacht ik ook al, maar ik stel graag stomme vragen..